Paard kreupel, door zichzelf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Paard kreupel, door zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 00:32

Hoi allemaal.

Sinds vorige maand hebben we een nieuwe pony op stal gekregen. We hebben op het moment nu met haar erbij 3 paarden met iedereen eigen stal, naast elkaar.
We hadden Kyra (de nieuwe pony) in de voorste stal gedaan, naast mijn eigen paard. Op het eerste oog leek dat mijn paard heel dominant deed naar Kyra en Kyra zich wou verdedigen door terug te bijten maar nu mijn paard gewend is aan het geklier over en weer geeft ze er niks meer om. Kyra is echter vreselijk op stal. In de wei niks aan de hand ze rent wat heen en weer en gaat vervolgens grazen en laat de rest met rust. Wanneer ik de stal inkom, bij het voeren, bij het stilstaan, noem maar op elk dingetje waar je haar aandacht even voor nodig hebt staat ze met haar voorbeen omhoog of te zwaaien/schrapen. Sinds vorige week heeft ze uitgevonden dat met haar achterbeen een schop geven tegen de wand/deur opeens ook leuk is om je buurvrouw mee te pesten. Corrigeren met stem heeft maar even zin, of je moet er als politie agent bij gaan staan dan durft ze niks. Ben je weg dan hoor je haar gewoon met haar benen tegen de deur schrapen/schoppen.

Gistermiddag kwam ik dus op stal en zag dat kyra zich krampachtig omdraaide. Ik haar eruit gehaald en ik zag het meteen al, voorbeen kreupel. Nou maar een eindje gelopen met haar en haar been gekoeld, het been was flink heet. Potverdikkie vanavond... haar achterbeen ook warmer als anders. Heb geen zin in een paard wat straks vierkant zere benen heeft. Ze geeft in ieder geval geen zier om pijn oid want ze schraapt nog steeds met het been.

Wat is een oplossing voor haar? Hoe krijg je haar rustiger en hoe kan ik ervoor zorgen dat ze zich niet nog meer verwond.... Als dat getrap en schrapen nu eens ophield. Het is vooral dominant zijn, zovan 'wegwezen, ik heb de aandacht' of 'blijf uit me buurt!' Ik ben er echt spuugzat van want het begint nu ook een beetje vervelend te worden voor de groep. Telkens een knauw in je kont of een hap in je neus is niet leuk. :(

Brand los!!

Air

Re: Paard kreupel, door zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:34

Buiten houden.

Ik snap het 'paardje pesten' in dit geval niet. Paard vind het duidelijk niet fijn binnen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:50

Tja het complete negeren zou alleen kunnen als ze daar alleen staat want ook negatieve aandacht is aandacht, misschien een prikkelarme box, dat ze dus niets ziet maar alleen hoort met plastic door de tralies, weet niet of het dan minderd. Dus aan de voorkant en zijkanten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:51

dat moet maar net kunnen air

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 01:09

Het is niet dat we haar compleet negeren maar als ik haar aandacht zou moeten geven die ze eist dan moet ik de hele middag bij haar stal gaan staan en haar de hele middag aaien en lieve woordjes zeggen en politie agent staan te spelen tussen haar en de buuf.
In de negatieve aandacht staat ze bijna niet. Ik ga niet elke keer wat roepen als ze schraapt of bijt, dan krijgt ze nog door dat ik haar die aandacht geef als ze juist gaat bijten/schrapen...?
De andere paarden zijn heel sociaal, alleen pikken dat vervelende gedrag niet. Het is contstant bijten ed.

Ik zou haar dan 24/7 buiten moeten zetten. De rest is dat totaal niet gewend, die zijn gewend om 's morgens naar buiten te gaan en rond een uur of 5 weer naar binnen te komen.
Nu ze kreupel is kan ze zowieso niet naar buiten, vind ik persoonlijk veel te gevaarlijk met een paard die 4 kant op ijzers staat en vreselijk wild doet buiten + die sneeuw.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 01:19

Je zou zelf wat flexibeler kunnen zijn en wat sneller kunnen reageren op haar signalen?
Toen je haar op stal zette ging het al niet goed met de buurvrouw, waarom heb je dat zo gelaten? Als dat na een paar minuten niet opgelost is passen de karakters gewoon niet, dan ruil je toch even met een ander paard van stal?
En na een paar weken is ze begonnen met tegen de wand slaan, dat lijkt me helemaal een alarmsignaal. Dan zou je direkt moeten kijken waarom ze dat doet. Is het met voeren, wanneer jij langsloopt, als je met een ander paard bezig gaat, als ze alleen binnen moet blijven, als de buurvrouw over de deur kijkt of wat? Zoek de reden op en doe daar iets aan.
Bel eens met de vorige eigenaren en vraag wat ze gewend is, hoeveel stond ze daar op stal? Wat was de routine? Watvoor buren had ze? Misschien hebben zij het trappen ook meegemaakt?

Ik snap eigelijk niet waarom jij nu al zegt er genoeg van te hebben, terwijl je nog niets geprobeerd hebt om het haar wat meer naar de zin te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 01:28

Charityyy schreef:
De andere paarden zijn heel sociaal, alleen pikken dat vervelende gedrag niet. Het is contstant bijten ed.

In je eerste post zeg je dat jouw eigen paard eerst heel dominant was tegen de pony, heb je al bedacht dat dat bijten ook kan komen omdat ze onzeker is of zichzelf wil verdedigen? (de aanval is de beste verdediging)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:23

Dan evt een stuk(je) paddock of land afzetten, misschien kun je wel een shetlandertje scoren voor erbij.
Waar/hoe stond ze hier voor dan? Wij hebben boxen voor paarden bedacht, deze pony geeft duidelijk aan wat ze wel wil.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:25

en dat is de reden waarom mijn haflinger 24/7 buiten loopt.
Die breekt er de box nog bij af ook.
Sinds die altijd buiten loopt is ze veel veranderd en een stuk makkelijker geworden.
Het dominante blijft wel een beetje maar tegenover mij is het een ware prinses

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:29

Hoe gaat het nu?

Heb je weleens geprobeerd haar naast een ander paard te zetten? Wellicht is de combi nu niet zo goed waardoor het zo gaat en is dat met een ander paard beter?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:12

kijk naar mijn antwoord in het andere topic met een gelijkaardig probleem
"Paard slaat de boel in elkaar, wat nu?"
Daar leg ik heel simpel uit dat hier dus wel een echte oplossing voor gevonden kan worden.
Beloon goed gedrag en maak ongewenst gedrag onprettig voor het paard.
Dit vraagt echt wel even doortrainen. Maar al na een korte training van bv één week heb je gewoon een ander paard.