met mijn handen in het haar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paige2011

met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:21

Hoi iedereen,

Hoewel ik op stal, wanneer ik er niet ben, hulp krijg van een fantastische dame, hoop ik hier ook andere tips te vinden.
Ik heb 2 jaar geleden een veulen gefokt bij mijn voormalige tinkermerrie. Er kwam een schitterend merrieveulen uit, Paige.
Maar wegens tijdgebrek besloten we haar te verkopen. Ze ging naar een leuk gezin en ik had er een goed gevoel bij. In de zomer heb ik haar zelfs nog eens
opgezocht en het leek een droomplekje. Echter kreeg ik vlak voor Sinterklaas een mailtje waarin verteld werd dat ze voor de gein bij een ander paard waren wezen
kijken en die was zo leuk dat ze die kochten. Plek voor 3 was er niet en dus moest Paige maar weer weg. Daar kwam ook bij dat ze op Paige nog niet konden rijden
en dat duurde hun toch wel langer dan verwacht.... (pfff! dat weet je van tevoren maarja..). Ik mocht mijn veulen weer terugkopen voor hetzelfde bedrag.
Ik wilde haar de paardenhandel besparen en besloot haar weer terug te kopen, dus sinds eind december (nu dus 2 maand) is Paige weer van mij.
De eerste week was ze rustig, ik denk dat ze nog moest wennen aan de omgeving. Daarna kroop ze uit haar schulp..
Ze beet, hapte, drong zich op en voetjes vragen levensgevaarlijk. Een meisje op stal helpt me want doordeweeks zit ik op kamers in Groningen.
In de weekenden probeer ik 2x te gaan. We poetsen en knuffelen en ik ben extreem streng, dit helpt. Ze kan nu redelijk rustig staan, bijt niet meer en de voorvoetjes kan ze zonder problemen geven. De achterhoeven lukt niet, panisch bang lijkt ze en de duikt helemaal achteruit de hoek in en trapt haar hoeven weg.
Vanmiddag wilde ik het lopen aan touw met haar oefenen. Ik ga verder niet trainen ofzo, ze is nog een jong veulen en moet lekker kunnen genieten.
Ik vind het wel belangrijk dat ze gewoon rustig mee loopt aan halstertouw om haar uit de wei te kunnen halen en naar poetsplekken te lopen etc.
Ik oefen dan het naast me lopen en hou af en toe halt, dan moet zij ook sstoppen.
Paige stopt niet, ze beukt door en wil voorbij je, af en toe gaan de oren in de nek en begint ze wild te schudden met haar hoofd en vervolgens komen 2 voorbenen omhoog.
Ik heb de dvd's van Emiel Voest en zie daarop dat als ze niet stopt je voor je paard kunt gaan staan, maar wat Paige dan doet is met de oren plat in de nek op je af komen lopen en beukt haar borst tegen je aan, ze probeert dan ook omhoog te komen met haar voorbenen. Ik zie dit als dominant en wordt er erg onzeker van.
Hoe kan ik hier het beste op reageren en mee omgaan?
Heeft iemand tips?
Groetje Joyce

_SimoneSG

Re: met mijn handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:52

wow dat is zeker een ding waar je onzeker van word , iets lekkers voor dr helpt zeker ook niet ? ik heb hier helemaal geen ervaring mee , misschien kun je iemand zoeken die hier ook last van heeft / gehad.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:33

Niemand bij je in de buurt die je op locatie kan helpen? Dit lijkt me een dominantie-/opvoedingsprobleem, en niet 1,2,3 op te lossen.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:37

Tsja,moeilijk!Ze heeft duidelijk haar zin altijd gekregen en wordt boos dat dat bij jou minder goed lukt.
Wat ik in dat soort situaties doe is meenemen aan een leadrope,zodra je merkt dat ze je voorbij wil,voor haar gaan staan met de leadrope in beide handen,zo trek je een soort lijn tussen haar en jou.
Maak je groot en maak je bewegingen heel ruim.
Daarna een paar stappen achteruit drijven(rondjes draaien met de leadrope)Doet ze dit,uiteraard gelijk belonen.
Ik ben natuurlijk geen deskundige,misschien is het ook heel goed om hulp te zoeken,zeker als je je onzeker voelt.
En vooral consequent blijven!Het is een tinker he?Ik heb er ook een aantal en ik weet hoe eigenwijs ze kunnen zijn.
Zit vlakbij je trouwens,in Noordlaren.
Succes! :D

Paige2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 00:13

tja.. tinker, dat zegt bij mij iets heel anders: de moeder van dit veulen heb ik zelf ook van veulen af aan opgevoed en was echt een scheetje. Maar ze zijn niet allemaal gelijk he ;) Toen ik Paige verkocht aan die mensen waar ze een jaar heeft gewoond kon ik met haar langs de weg wandelen, was ze verkeersmak en konden voetjes geven en poetsen allemaal gewoon.. kun je nagaan hoe ze haar letterlijk verwaarloosd hebben..
Ik heb wel een meisje op stal die fantastisch is maar die is vooral bezig nu met hoefjes geven zodat ze hoefsmid erbij kan, en grenzen bewaken zodat ze zich niet opdringt en is bezig met leren stilstaan bij het poetsen en zich overal weer aan laten raken. Dus vanmiddag wilde ik graag wat anders gaan doen met haar.
Vandaar dat ik het lopen/halthouden wilde oefenen maar ze komt met 2 voorbenen omhoog. als je voor haar gaat staan krijgt ze niet de neiging te stoppen maar recht op je af te komen en met 2 benen omhoog te komen . Mijn boek Freestyle fase 1 van Emiel Voest is dit weekend ook binnen gekomen dus ik hoop daar ook wat verder mee te komen.
Ik las elders op het forum dat zodra ze steigert bij het wandelen je daar ook een tik met de zweep op kunt geven..?
Ik ben niet van het harde maar ik vrees dat het bij Paige wel nodig is.
Drijven met een touw helpt niet, van de week gooide ik haar los in de bak en wilde ik wat grondwerk doen, drijven met het touw was voor Paige de uitnodiging om recht op mij af te komen met oren plat in de nek, mij opzij te duwen en er kwamen al snel 2 hoeven omhoog. Ik heb toen de zweep gepakt en moest haar echt o afstand houden met de zweep.
Mevrouw moest en zou weer in de hoek komen om uit de bak te kunnen dus ik ben in die hoek blijven staan en vandaaruit met de zweep haar aan het werk gezet. Ze rent dan heen en weer af en toe bokkend en oren in de nek, en na een paar keer draait ze om naar mij en komt recht op mij af gegaloppeerd, ik moet dan de zweep en stem erbij hebben om haar op de rem te krijgen en terug te sturen.
Ik ben toen doorgegaan totdat ze rustig werd, stil ging staan en onderdanig met haar hoofd omlaag naar mij toe kwam gelopen. Ik heb dat beloond en toen dat 2 keer lukte ben ik gestopt.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:19

Denk niet dat die mensen haar per se verwaarloosd hebben, dan had ze de regels nog wel geweten. Denk eerder dat ze het geprobeerd hebben, maar ja 'kinderen' zoeken de grenzen op... En dat dit dus mislukt is, waarbij tinkers dan wel weer snel hun bulldozerigheid zwaar in de strijd gooien.
"Goh, zo'n jong paard is moeilijker dan ik dacht, koop toch liever een oude bok." Happens all the time, mensen beseffen niet waar ze aan beginnen met zo'n lief pluizig beestje.

Wat je nu net in de round-pen omschrijft klinkt goed, misschien kun je eerst in een afgesloten baan oefenen met netjes meelopen ed. Als ze daar zo asociaal reageert, kun je haar grof weg jagen. Dat is een duidelijk signaal, en dan weer opnieuw.
Jouw tink heeft wel gewoon in een kudde gestaan (of nog steeds)? Hoe is ze daar in?
Heb je haar moeder nog, hoe gedraagt Paige zich tegen haar?
Persoonlijk vind ik wat je beschrijft nogal gevaarlijk en respectloos gedrag, en daar mag best een tik voor gegeven worden.
Zielig? De kuddeleider pakt haar veel harder aan!

Amaranth7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:26

Een jong paard kan je niet opvoeden vanuit een boek, met je andere paard heb je blijkbaar mazzel gehad. Maar deze zoekt nu gewoon even de grenzen op. Haal iemand erbij die er verstand van heeft, want dit is puur een paard dat je grenzen opzoekt en er blijkbaar lekker overheen blijft gaan omdat jij geen goede grenzen stelt (want stelde je die wel, zou ze niet steeds in de fout gaan). :D

Verwaarlozing denk ik nu ook niet hoor, daarbij staat ze nu ineens in een vreemde omgeving. Dat is ook weer even wennen natuurlijk.

Toevallig niemand in de buurt die verstand heeft van jonge paarden? Instructrice?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:31

Mag ik daar wel aan toevoegen dat een ander dit voor TS verpest heeft. :)
En zoiets oplossen, is altijd veel lastiger dan vanaf nul te beginnen. ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:34

zoek iemand die je kan helpen, dit soort dingen zijn heel snel op te lossen door iemand die weet wat hij doet. Ga niet zelf doormodderen maar laat je les geven. Welke regio woon je? Dan kan ik je eventueel doorverwijzen.

Amaranth7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:37

Verpesten, verpesten.. Klinkt meer als niet zoveel in de hand geweest.. Is dat slecht voor een jong paard?

Dit zijn relatief eenvoudig op te lossen problemen, met een ervaren persoon ernaast kost het een paar dagen en het is over. Blijf je zelf aansukkelen dan lukt je dit niet.. Het is een stukje consequentheid dat je jezelf moet aanleren en dat lukt niet uit een boek. :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:47

Bedoelde meer, gezien de oudere merrie zich wel gedraagt. Dan is het toch lastiger als een paard al een aantal malen haar zin heeft gehad, om dat weer recht te breien. Maar op zich wat instructie betreft eens hoor, het heeft zoveel met subtiele signalen en timing te maken, dat leer je niet even makkelijk uit de theorie. (en ik ben op zich ook helemaal voorstander van 'laten lopen in de kudde' maar het valt toch wel op, dat dit diertje de basisdingen correct kende, en nu zo reageert)

Paige2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:45

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik waardeer het erg dat jullie allemaal met mij meedenken ;)
Ik weet ook wel dat je het vanuit een boek niet kan leren maar het kan je soms wel goeie handvattingen geven en nieuwe ideeen brengen voor een andere aanpak.
Ik stel mijn grenzen wel duidelijk en ik krijg daar ook hulp bij van het meisje die doordeweeks ook met Paige oefent voor mij, zij heeft mij de eerste weken begeleidt in hoe ik op Paige moet reageren en welke grenzen ik moet stellen, dat was voornamelijk eerst op stal.
Bij de achterhoeven vragen lijkt het echt angst te zijn, maar in de bak lijkt het meer dominantie; deze oefening:
Wat ik in dat soort situaties doe is meenemen aan een leadrope,zodra je merkt dat ze je voorbij wil,voor haar gaan staan met de leadrope in beide handen,zo trek je een soort lijn tussen haar en jou.
Is voor Paige een uitdaging om tegen je in te gaan, ze komt omhoog of loopt je letterlijk voorbij. Op het moment dat ik merk dat ze omhoog wil komen reageer ik met harde stem en geef een ruk aan het halstertouw, ze reageert daar meteen op en komt dan niet omhoog, maar soms is het moeilijk haar te lezen en begint ze vanuit het niets dwars te doen.

Deze omgeving is niet helemaal nieuw voor haar, op deze stal is ze geboren en tot 7 maanden leeftijd gebleven. Daarna heeft ze 2 maanden bij een vriendin gestaan die een KWPN-er had en bij de mensen waar ze een jaar heeft gewoond stond ze samen met 1 andere tinker. Nu staat ze in een kudde van ongeveer 20 paarden, elke dag van 09.00-16.00 op een paar hectare.

Ik heb dus wel al hulp maar hoop hier gewoon wat extra tips/adviezen te vinden die me verder kunnen helpen.. vooral met het lopen aan touw in de bak.. Uit de wei halen gaat best goed, dan steigert ze niet (we moeten samen nog een hele hectare doorlopen voor we bij de stal zijn) maar heeft alleen de momenten waarbij de dwars doet, schud met haar hoofd en tegen je aan duwt, dit corrigeer ik ook meteen. Maar is hetw erken in de bak waarbij ze steigert dan puur weigering?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:50

Klinkt als een paardje wat even flink aangepakt moet worden.
Mijn inmiddels 3,5 jarig heeft als jaarling en twenter toch regelmatig de zweep gevoeld hoor. Had ie gewoon nodig. Hij dacht ook dat ie door mij heen kon, paar ferme tikken gegeven en achteruit gezet, was dit zo over.
Hij is op stal de grootste knuffel en vertouwd mij compleet. Dit tikken heeft ie gewoon nodig gehad om het voor ons beide veilig te houden.
Hij probeert nog wel eens, maar met een stemverheffing heb ik hem nu weer te plek. Maar de zachtaardige aanpak zou bij hem niet gewerkt hebben.

Dus ipv een lijntje trekken een beste mep met de zweep geven. Denk dat dat een stuk beter gaat werken met Paige ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:26

Maar geef haar ook de tijd om te wennen en alles te verwerken. Ik zou zeker niet direct de zweep pakken. Volgens mij ben je zo goed bezig!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:29

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Caira op 25-02-13 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:30

Paige2011 schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik waardeer het erg dat jullie allemaal met mij meedenken ;)
Ik weet ook wel dat je het vanuit een boek niet kan leren maar het kan je soms wel goeie handvattingen geven en nieuwe ideeen brengen voor een andere aanpak.
Ik stel mijn grenzen wel duidelijk en ik krijg daar ook hulp bij van het meisje die doordeweeks ook met Paige oefent voor mij, zij heeft mij de eerste weken begeleidt in hoe ik op Paige moet reageren en welke grenzen ik moet stellen, dat was voornamelijk eerst op stal.
Bij de achterhoeven vragen lijkt het echt angst te zijn, maar in de bak lijkt het meer dominantie; deze oefening:
Is voor Paige een uitdaging om tegen je in te gaan, ze komt omhoog of loopt je letterlijk voorbij. Op het moment dat ik merk dat ze omhoog wil komen reageer ik met harde stem en geef een ruk aan het halstertouw, ze reageert daar meteen op en komt dan niet omhoog, maar soms is het moeilijk haar te lezen en begint ze vanuit het niets dwars te doen.

Deze omgeving is niet helemaal nieuw voor haar, op deze stal is ze geboren en tot 7 maanden leeftijd gebleven. Daarna heeft ze 2 maanden bij een vriendin gestaan die een KWPN-er had en bij de mensen waar ze een jaar heeft gewoond stond ze samen met 1 andere tinker. Nu staat ze in een kudde van ongeveer 20 paarden, elke dag van 09.00-16.00 op een paar hectare.

Ik heb dus wel al hulp maar hoop hier gewoon wat extra tips/adviezen te vinden die me verder kunnen helpen.. vooral met het lopen aan touw in de bak.. Uit de wei halen gaat best goed, dan steigert ze niet (we moeten samen nog een hele hectare doorlopen voor we bij de stal zijn) maar heeft alleen de momenten waarbij de dwars doet, schud met haar hoofd en tegen je aan duwt, dit corrigeer ik ook meteen. Maar is hetw erken in de bak waarbij ze steigert dan puur weigering?

Probeer het eens zo, als ze in jouw ruimte of voorbij je wil dan zwiep je gewoon met je leadrope. Blijf zelf gewoon lopen en zwiep met je leadrope voor je lichaam. Als ze dan in jouw ruimte komt loopt ze daar tegen aan, verder word je niet boos, verheft je stem niet en gaat gewoon door met lopen. Dat hebben ze binnen 2x het touw aanraken door hoor.

Paige2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:40

Dat kan ik inderdaad ook weleens proberen Caira, thanks!