Gevallen, maar hoe stap ik nu weer op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sun_Dance

Gevallen, maar hoe stap ik nu weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 17:56

Hoi Bokkers

Ik heb een 6 jarige merrie, die een paar maanden geleden is gekocht. Ik ben nu bezig met haar inrijden, maar dat is behoorlijk fout gegaan vorige zondag. Normaal gesproken is ze super lief met rijden, gelijk vanaf het begin al, het inrijden was dan ook een eitje. Maar die vorige zondag schrok ze zo erg dat ik er behoorlijk hard afgevallen ben. Vallen van een paard is normaal, en ik spring er dan altijd gelijk weer op. Maar deze keer was het anders, dit keer vielen we allebei, ik een schouder uit de kom, dus ging ik er niet meer opzitten door de pijn. De pony is zelf ook erg geschrokken en was ze zo druk na de val dat ook m'n vriendin er niet op durfde. Nu is dus mijn vraag, hoe ga ik dit aanpakken als ik weer op haar ga rijden?! Hebben jullie tips voor me hoe ik dit het best kan aanpakken?

Bedankt alvast! :)

x

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:59

Oeeii.. Sterkte!

En ik zou als ik jou was, even paar dagen longeren (tenminste als je paard gewoon nog in orde is!) en dan er weer op, voor het rijden ook even longeren en dan of aan de longe erop of weer los. Maar als je nog angst heb, ga er dan vooral NIET op! anders gebeuren en weer ongelukken!

Succes :)

idefix4

Re: Gevallen, maar hoe stap ik nu weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:14

Ja, inderdaad, weer rustig aan longeren en even een flinke stap terug doen in de training. Ze laat snel zat merken of ze er vertrouwen in heeft of het ook spannend vindt. En zeker de eerste paar keer samen met iemand gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:19

Meestal is de schrik voor jou groter, althans het gevoel (de angst) blijft langer hangen. Helemaal als je er niet meteen weer bent opgestapt maak je dat moment groter doordat je het hebt uitgesteld. Er weer meteen opstappen is dan ook meer in het belang van de ruiters zelfvertrouwen. Gewoon kijken wat ze nu aangeeft en als er niets aan de hand is met longeren en alle voorbereidingen die je treft voor het rijden dan kun je gewoon weer opstappen.

Sun_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 18:42

Bedankt voor de tips allemaal! ga ik zeker doen! <3

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:05

Ik heb precies hetzelfde gehad, maar dan op straat. Gevallen met paard en al, waarbij ik mijn voet brak. Hierdoor was het dus simpelweg niet mogelijk om er meteen of na een paar dagen weer op te stappen, maar achteraf denk ik dat dat juist goed was. Ik heb toen namelijk een vriendin van me ingeschakeld die geen angst had en dus eigenlijk met het idee van er-is-niets-gebeurd opstapte en zo wegreed, waardoor mijn paard ook gewoon vertrouwen hield in het rijden en ook niet door mijn angst (die ik daarna zeker had), werd beïnvloed. Ik denk dat dat ook de beste aanpak is, omdat je het paard anders alleen maar bevestigt in zijn angst. Na de val was ik ook erg bang om er weer op te stappen, maar met behulp van die vriendin, mijn instructrice en mijn paard die door diezelfde vriendin gewoon nog steeds vertrouwen had in het rijden, is het allemaal weer goed gekomen! Succes!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:32

Sun_Dance schreef:
Hoi Bokkers

Ik heb een 6 jarige merrie, die een paar maanden geleden is gekocht. Ik ben nu bezig met haar inrijden, maar dat is behoorlijk fout gegaan vorige zondag. Normaal gesproken is ze super lief met rijden, gelijk vanaf het begin al, het inrijden was dan ook een eitje. Maar die vorige zondag schrok ze zo erg dat ik er behoorlijk hard afgevallen ben. Vallen van een paard is normaal, en ik spring er dan altijd gelijk weer op. Maar deze keer was het anders, dit keer vielen we allebei, ik een schouder uit de kom, dus ging ik er niet meer opzitten door de pijn. De pony is zelf ook erg geschrokken en was ze zo druk na de val dat ook m'n vriendin er niet op durfde. Nu is dus mijn vraag, hoe ga ik dit aanpakken als ik weer op haar ga rijden?! Hebben jullie tips voor me hoe ik dit het best kan aanpakken?

Bedankt alvast! :)

x

Zorg dat je eerst weet dat het paard pijnloos kan lopen, dus ga eerst wat grondwerken met haar(zonder en met zadel en ook eventjes met bv losse stijgbeugels, hoe reageert ze op geflapper?)
Als je wat nerveus bent over er weer op zitten, of zij is wat nerveus erover ga dan naast haar staan en spring naast haar op en neer(dat went haar aan dat gedoe naast haar voor het opstappen, opstappen is heel relaxed vergeleken bij wat je al hebt gedaan), zoek ontspanning bij het paard. Daarna kan je op een blok ofzo gaan staan en rustig gewicht op haar rug leggen door eroverheen te hangen(kan je er zo weer af), lekker knuffelen op die manier, laten weten dat het echt niet eng is zoń mens en het gewicht van dat mens.(en voor jezelf dat gevoel weer krijgen dat die rug een fijne plaats is)

Gaat dat goed dan kan je er even op gaan zitten en gelijk weer vanaf, dat bouw je uit tot langer erop zitten. Als dat goed gaat check je of het inbuigen goed gaat, of draaien op de plaats goed gaat, of achteruit goed gaat. Als dat goed zit kan je vooruit, maar check je je rem zo snel mogelijk, hoe licht gaat dat, reageert ze netjes op je zit?
Pak in het begin makkelijke patronen, de hoefslag volgen ofzo, hou je daar even bij, het is voor het paard makkelijk als het een bekend patroon is, als ze weten wat er gaat komen. Als dat allemaal ontspannen gaat ga je andere patronen toevoegen, niet lukraak door de bak heen, maar maak het duidelijk voor het paard, oh we gaan een volte doen, dat ken ik, ik weet wat ik moet doen.
Het geeft ook zekerheid voor jezelf, hak alles in kleine stapjes, denk niet ik moet stoer zijn terwijl je eigenlijk heel bang bent, maar stel kleinere doelen om te bereiken, zodat ook voor jou geld dat het een succes is en niet een hoe overleef ik mijn angst?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:34

Even terug naar longeren, inderdaad. Kijk hoe ze reageert en als je er weer opstapt, zorg dan dat je goede hulp hebt die haar nog even aan de longe kan houden zodat jij je wat zekerder kunt voelen.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:11

Ja zoiets heb ik ook gehad alleen niet zo heftig . Mijn pony liep over me heen enz. Ik ging er met angst op en dat was geen suc6. Ja gewoon weer rustig aan beginnen. Een rondje stappen linksom aan de long een stukje stappen rechtstom aan de long. Zo genoeg voor vandaag. De volgende keer doe je dat weer en als het goed gaat een stukje draven . Gaat dat niet goed dan ga je weer naar stap. Zo bouw je het weer langzaam op.