Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
star_hutch schreef:Zelf geef je al het antwoord: de stal is haar domein en dit verdedigt ze.
Alleen als jullie heel rustig de stal inkomen (dus onderdanig aan haar) accepteert ze jullie. Op het moment dat jullie dan in haar ogen te dicht in haar buurt komen, hapt ze.
Ik zou je adviseren om veel grondwerk met haar te gaan doen, zodat het dominantieprobleem kan worden opgelost. Eerst gewoon buiten in de bak/roundpen. Later in stal.
Nog een vraag: hoe veel uur komt ze per dag buiten? Oftewel: kan ze haar ei kwijt?
ManonVegas schreef:star_hutch schreef:Zelf geef je al het antwoord: de stal is haar domein en dit verdedigt ze.
Alleen als jullie heel rustig de stal inkomen (dus onderdanig aan haar) accepteert ze jullie. Op het moment dat jullie dan in haar ogen te dicht in haar buurt komen, hapt ze.
Ik zou je adviseren om veel grondwerk met haar te gaan doen, zodat het dominantieprobleem kan worden opgelost. Eerst gewoon buiten in de bak/roundpen. Later in stal.
Nog een vraag: hoe veel uur komt ze per dag buiten? Oftewel: kan ze haar ei kwijt?
Niet altijd accepteert ze het als we in de stal komen... maar wat versta je onder grondwerk?
We hebben geen bak, ze staat vanaf 9/10 uur 's morgens buiten tot een uur of 4/5. We hebben 3 weien, in elke wei staat een ander paard. Dus mijn pony heeft een eigen wei, ons ander paard ook en Fiësta (waar dit over gaat) dus ook. Vandaar dat ze miss in de wei heel braaf is. Maar het is ook een beetje haar karakter dat ze handig is, ze is ook een beetje lomp. Alleen in de stal is t dus meenes... :s
bigone schreef:Voernijd, kan geen kwaad, alleen met rust laten tijdens het eten. Zoals je zegt zijn er verder geen problemen met haar dus zou ik dit gewoon zo laten. Het kan zelfs erger worden als je je elke keer opdringt.
ManonVegas schreef:Meestal als ze eten krijgt. Schoppen wordt al steeds minder, als ze staat te eten gaan we langzaam bij haar in de stal, praten we tegen haar en proberen we langzaam haar te aaien.
star_hutch schreef:Het paard in kwestie kan dus alleen maar naar andere paarden KIJKEN en niet met hen spelen en andere sociale omgang. In feite staat er dus in de kudde (die er eigenlijk niet is) niemand boven haar. Zij heeft haar eigen wei en eigen stal. Zij is de baas in haar eigen wereldje. Logisch dat ze jou niet accepteert, zij heeft jou helemaal niet nodig in HAAR wereldje. Is het mogelijk dat ze bij andere paarden in de wei gezet wordt? Daar zal ze in mijn ogen al veel van opknappen. Dan wordt ze misschien eens 'rechtgezet' door een ander paard en leert ze dat ze niet overal de baas is.
Als ik het zo begrijp heb je geen ervaring met grondwerk. Grondwerk wordt vaak gebruikt om vanaf de grond het paard dingen te leren. Een daarvan is bijvoorbeeld dat paarden moeten leren niet in jouw persoonlijke cirkel te komen, maar 'ontzag' voor je heeft. Jij bent de leider, paard is onderdanig.
Als je serieus met dit probleem aan de slag wilt, adviseer ik je om eens een paar lessen in grondwerk te nemen.
Doubtless schreef:ManonVegas schreef:Meestal als ze eten krijgt. Schoppen wordt al steeds minder, als ze staat te eten gaan we langzaam bij haar in de stal, praten we tegen haar en proberen we langzaam haar te aaien.
A. Je stelt je niet op als een leider en dus doet zij dat
B. Waarom wil je een paard aaien terwijl het staat te eten
C. Waarom wil je in de stal van je paard terwijl het staat te eten?
Ik zou je vooral niet onderdanig opstellen als ik jou was, dan kan je klappen gaan vangen.
Geen getut en getrut in de stal. Als je haar eruit wil halen dan loop je gewoon de stal in, touwtje om de hals gooien, halstertje om en paard eruit. Dat is de enige reden die ik kan vinden om de stal in te moeten... ?
star_hutch schreef:bigone schreef:Voernijd, kan geen kwaad, alleen met rust laten tijdens het eten. Zoals je zegt zijn er verder geen problemen met haar dus zou ik dit gewoon zo laten. Het kan zelfs erger worden als je je elke keer opdringt.
Daar ben ik het niet mee eens. Als 'leider' moet je zelfs het voer van onder een paard zijn neus kunnen weghalen, zonder dat hij boos wordt!
Voernijd is gewoon een vervelende gewoonte. Vaak kun je er inderdaad niks aan doen, tenzij je hier serieus mee aan de slag gaat!
ManonVegas schreef:Meestal als ze eten krijgt. Schoppen wordt al steeds minder, als ze staat te eten gaan we langzaam bij haar in de stal, praten we tegen haar en proberen we langzaam haar te aaien.
silvia58 schreef:Waarom moeten dingen gebeuren net als ze staat te eten ?
Ik vind het ook niet fijn als ik zit te eten en ik moet dan ineens van alles.
Gewoon tijdens het eten met rust laten en verder gewoon doorpakken en niet twijfelen.
Volgens mij komt het dan allemaal wel goed
simongek schreef:ManonVegas schreef:Meestal als ze eten krijgt. Schoppen wordt al steeds minder, als ze staat te eten gaan we langzaam bij haar in de stal, praten we tegen haar en proberen we langzaam haar te aaien.
A. Je stelt je niet op als een leider en dus doet zij dat
B. Waarom wil je een paard aaien terwijl het staat te eten
C. Waarom wil je in de stal van je paard terwijl het staat te eten?
Ik zou je vooral niet onderdanig opstellen als ik jou was, dan kan je klappen gaan vangen.
Geen getut en getrut in de stal. Als je haar eruit wil halen dan loop je gewoon de stal in, touwtje om de hals gooien, halstertje om en paard eruit. Dat is de enige reden die ik kan vinden om de stal in te moeten... ?
[/quote]ManonVegas schreef:star_hutch schreef:Het paard in kwestie kan dus alleen maar naar andere paarden KIJKEN en niet met hen spelen en andere sociale omgang. In feite staat er dus in de kudde (die er eigenlijk niet is) niemand boven haar. Zij heeft haar eigen wei en eigen stal. Zij is de baas in haar eigen wereldje. Logisch dat ze jou niet accepteert, zij heeft jou helemaal niet nodig in HAAR wereldje. Is het mogelijk dat ze bij andere paarden in de wei gezet wordt? Daar zal ze in mijn ogen al veel van opknappen. Dan wordt ze misschien eens 'rechtgezet' door een ander paard en leert ze dat ze niet overal de baas is.
Als ik het zo begrijp heb je geen ervaring met grondwerk. Grondwerk wordt vaak gebruikt om vanaf de grond het paard dingen te leren. Een daarvan is bijvoorbeeld dat paarden moeten leren niet in jouw persoonlijke cirkel te komen, maar 'ontzag' voor je heeft. Jij bent de leider, paard is onderdanig.
Als je serieus met dit probleem aan de slag wilt, adviseer ik je om eens een paar lessen in grondwerk te nemen.
Ok, ik snap je punten. Maar om onze andere merrie (v. Hamlet/9 jaar) bij Fiësta te zetten hebben we vaak over nagedacht. Maar om ze dan alleen binnen te kunnen zetten (omdat we niet altijd met 2/3 man de paarden kunnen doen ivm werk) is moeilijk. Maar we gaan er over nadenken!
simongek schreef:in jouw opening noem je van alles op tijdens het eten vandaar de reakties denk ik.
als ze geen eten krijgt en je wilt haar pakken of wat dan ook moet je gewoon wat daadkrachtiger zijn denk ik. niet twijfelen of dralen of zo maar gewoon
halster omdoen en vastzetten of meenemen uit de stal.
ongewenst gedrag zoals happen/dreigen/slaan gewoon meteen afstraffen en als ze braaf blijft staan belonen.
friendly schreef:Dan loop je toch een keer extra? Lijkt me niet zo moeilijk. Je loopt evenveel keer als wanneer ze apart staan. Draadje achter je dichtdoen, niks aan de hand...
tylando schreef:tijdens het eten met rust laten en respect naar het paard tonen! dat lijkt me voorlopig even het beste! als er geen eten is dan kan je het wel proberen door met een no/nonsense houding de stal in te lopen en net doen of er niks is..nu ga je waarschijnlijk de stal al in met het gevoel van ze gaat lelijk doen.. tja dan gebeurd dat ook meestal! je houding ten opzicht van het paard doet heel veel! borst vooruit, kin omhoog , hoofd recht en gewoon je ding doen in stal.. als dat beter gaat kan je alsnog proberen te dansen!
vandaar dat ik het zo zei friendly schreef:Draad kan ook stuk als ze apart staan. Alsnog een probleem dus. Als je paard Aan t touw meeneemt, draad open, doorheen, draaien, draad dicht.. Kan er vrij weinig misgaan lijkt me. Is t alleen nog de vraag of de paarde met elkaar op kunnen schieten als ze bij elkaar staan. Wellicht dat dit sociale contact veel scheelt in t dominante gedrag van r... Misschien.