Bedelen ~ Tip gevraagt !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Bedelen ~ Tip gevraagt !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 16:30

Ten eerste hoop ik dat ik dit hier goed plaats!

Maar ik heb dus een probleem met mijn paardje.
De vorige eigenaren hebben hem het 'bedelen' bijgebracht.
En hij doet het dus op alle mogelijke momenten, ik stoor mij er best wel aan.
Ik negeer het, maar stoppen doet hij niet...

Heeft iemand misschien tips om hem dit weer af te leren?

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Laatst bijgewerkt door x_Nadia op 19-02-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Re: bedelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:32

heeeeeeel consequent negeren, zodra íe stopt, aandacht geven.
Ik heb er ook zo een, vet irritant! :)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:32

Oh ik volg! Die van mij doet dat ook, kan geen 2 seconden stil staan of hij graaft zich een weg naar China! Weet ook niet goed wat ik moet doen, negeren en belonen als hij braaf stil staat, of hem corrigeren de moment dat hij begint te krabbelen..

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 16:36

Gelukkig ben ik niet de enige !!
Ik beloon ook als hij netjes stil staat, maar nog geen 5 sec later doet hij het weer.
Ik hoop dat iemand weet wat ik hier voortegen kan doen.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:44

mij is geleerd 'negatieve aandacht is ook aandacht' dus ik negeer eerder dan dat ik corrigeer
(natuurlijk afhankelijk van de situatie haha, maar graven/schrapen/bedelen dus)

echt gewoon consequent zijn.
Belonen hoeft niet eens, aandacht geven als in 'hi vent' is vaak al genoeg. En zodra 't geschraap weer begint, omdraaien en weglopen/cold shoulder ;)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:46

vanLotje schreef:
mij is geleerd 'negatieve aandacht is ook aandacht' dus ik negeer eerder dan dat ik corrigeer
(natuurlijk afhankelijk van de situatie haha, maar graven/schrapen/bedelen dus)

echt gewoon consequent zijn.
Belonen hoeft niet eens, aandacht geven als in 'hi vent' is vaak al genoeg. En zodra 't geschraap weer begint, omdraaien en weglopen/cold shoulder ;)

Mja, dat van die "negatieve aandacht is ook aandacht" kende ik ook al van bij m'n honden, maar die reageerden precies iets sneller :p ofwel is m'n knol gewoon koppiger! De aanhouder wint zeggen ze, dus ik zal m'n eigen geduld eens op de proef moeten stellen.. n

friesruby7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:47

negatieve aandacht altijd negeren, positief belonen. Dus zodra ze het been omhoog doet negeren, doet ze het omlaag beloon je het. Dit duurt even voor het resultaat geeft, iets aanleren is zo gebeurd maar afleren kan jaren duren. Mijn paard is verkeerd beleerd en heeft 2 jaar geduurd voor ze de stap kent, (voorbeeld hoelang iets kan duren)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:49

Auwch 2 jaar? :( dan ligt de gang vol met putten denk ik als m'n ventje zo doorgaat haha!:)

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 16:49

Hm ja dan denk ik dat ik dat ook moet doen dan !
Ik stoor me er best wel aan..
want hij doet het op de meest onmogelijke plekken
Vorig weekend ging ik met hem naar het park om de hard lopen.
Toen ik een pause hield deed hij het ook en op dat moment kwam een stel langs met hun hond in die waren helemaal in paniek dat hij zo stond, dus ik het hele verhaal weer uitgelegt van het bedelen.
Achteraf misschien wel grappig maar best wel storend..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:55

vanLotje schreef:
heeeeeeel consequent negeren, zodra íe stopt, aandacht geven.
Ik heb er ook zo een, vet irritant! :)

Ik heb mijn paard ook ooit de spaanse pas geleerd.. En ben dit gedrag nu al 3 jaar aan het negeren..
Werkt niet..
Heb me er maar bij neer gelegd..

Helaas heeft hij in de tijd dat hij in een grote stalling stond de link gelegd tussen dat gedrag (en ook bonken tegen de wand)
en eten..
Denk niet dat het er ooit nog uit gaat..

Monster_tos

Re: Bedelen ~ Tip gevraagt !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:48

Mijn jonge paard deed dit ook, en ik ga echt geen 2 jaar wachten voor dit gedrag er uit is.
Dus elke keer als hij dit deed kreeg ie een mep tegen zn been aan. Na 3 keer een mep was het er uit.

Ben zelf niet zo van het negeren, negatief gedrag word bij mij gewoon afgestraft. En ik heb 3 keurig opgevoede paarden op stal staan :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:54

Mijne schaapt soms als hij een beetje nerveus is, maar ik negeer dat absoluut niet! Ik wil niet dat hij leert dat schrapen toegestaan is, dat is het namelijk niet, en dat signaal geef je misschien wel af als je het negeert.
Wat ik altijd doe is hem om duwen, of een pasje terug vragen, zodat hij gewicht op het schraap been moet zetten. Als hij niet reageert op mijn commando dan ben ik dáár streng op, hij moet natuurlijk gewoon om of terug gaan als ik dat vraag. Hierdoor moet hij ook zijn aandacht verleggen naar wat ik van hem vraag, in plaats van te schrapen.
Ook zorg ik trouwens dat ik met voeremmers e.d. buiten zijn beeld blijf tot hij echt het eten krijgt, zodat hij niet in de verleiding komt te gaan bedelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:15

Mijn paard heeft ook actief leren bedelen. De vorige eigenaar had dan wat lekkers in haar zakken en ze vond het o zo leuk als paard daar met z'n neus aan frommelde. En als hij dat maar lang genoeg deed kreeg hij dan het lekkers _-:(

Ik heb het opgelost met 'm op twee verschillende niveaus. Als eerste natuurlijk zijn gebedel negeren. Niet weglopen, niet belonen als hij stopt met bedelen, gewoon straal negeren. Je eigen ding doen (dus bijv. borstelen, uitmesten enz) Ook stalgenoten geïnstrueerd dat ze hem geen lekkers mogen geven.

Daarnaast: ik wil hem wel kunnen belonen met voer. Via clickertraining heb ik hem geleerd voedsel te weigeren. Hij krijgt af en toe wat lekkers, een appel ofzo. Ik wil hem gewoon wat lekkers kunnen geven. Maar hij weet ook dat hij die alleen krijgt als hij netjes een beetje op afstand blijft en niet die appel zelf komt halen met z'n grote hoofd. Als hij dat doet leg ik de appel op de grond (een bedelend paard niet uit de hand voeren!) en dan mag hij hem pakken wanneer ik dat aangeef door een stapje achteruit te gaan. Pas dan mag hij die appel. Daar ben ik erg consequent in en het werkt. Bij mensen die hem voor het eerst zien probeert hij nog altijd te bedelen maar bij mij en mensen die weten hoe ze moeten doen (stalgenoten) niet.

Met hooi voeren moet je het ook goed aanpakken. Als je hooi voert terwijl je paard in de paddock/wei/stal, in elk geval de ruimte waar je gaat voeren, staat mag hij ook pas naar de bak/bult hooi komen als IK dat zeg. Alle paarden trouwens. Ze krijgen een tik als ze niet wachten. Reken maar dat ze dat gauw doorhebben. Niks zo vervelend als een paard wat het hooi al uit je handen grist wanneer je er mee aan komt, en voor de paarden is het ook prettig om afgebakende "regels" te hebben die ze kunnen begrijpen.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:32

@Koper: hoe begin je aan die clickertraining? Zelfde manier als bij honden? Denk dat ik hier op het forum wel al ergens een topic heb gezien van clickertraining.. moet ik eens gaan doorneuzen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:38

Je paard moet wennen aan de klik en die gaan koppelen aan de beloning (brokje of snoepje) En zo leert hij dat hij pas het snoepje krijgt als hij de klik heeft gehoord. Dus klikken en meteen snoepje geven en dat een paar keer herhalen.

Volgende stap is dat je wacht tot je paard wegkijkt (dus niet meer bedelt), dan klikken en dan hop snoepje erin. Later kun je dat ook zonder clicker doen.

Natuurlijk niet allemaal op één dag. Paarden snappen de combi click + snoepje meestal vrij vlot. En als ze een beetje slim zijn hebben ze de volgende stap, dus het voedsel weigeren, ook gauw door.

Ik gebruik verder geen clickertraining maar hiervoor was het wel heel handig.

Joelletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:55

Ik lees mee mijn verzorgpony heeft er op sommige momenten ook last van. De ene dag heel erg de andere dag helemaal niet.

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:39

mijn paard heeft er ook heel erg last van gehad alleen op stal, in het land niet, ik heb nu rubber matten in de stal gelegd en dat help wel ze doet het nu ook al een stuk minder omdat ik haar negeer