Vrijheidsdressuur - een paar probleempjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Vrijheidsdressuur - een paar probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 01:54

Ik ben sinds kort bezig gegaan met vrijheidsdressuur, de basisbeginselen.
Nu heb ik gelezen dat paarden het meest gemotiveerd raken oefeningen te doen door voedsel als beloning te krijgen.
Maar mijn pony is iets té gemotiveerd, als ik haar eenmaal iets heb gegeven is ze helemaal afgeleid en kan zich alleen nog maar concentreren op mijn handen/zakken, en ze hapt soms ook bijna mijn vingers eraf of walst over me heen. Nu heb ik wel wat dingetjes geprobeerd, zoals even een duidelijke tik op de neus geven wanneer ze dit gedrag vertoont. Maar helpt niets, ze blijft doordrammen. Ook heb ik geprobeerd (ergens gelezen) om andere voorwerpen in haar mond te stoppen zodat ze minder snel denkt dat ze altijd voedsel krijgt, maar ook dit helpt vrij weinig. Is er een andere manier om haar dit af te leren of is het ook oké om gewoon je stem of een halsklopje als beloning te gebruiken? Of zal ze dan minder gemotiveerd zijn voor een oefening?

Daarnaast heb ik nog wat probleempjes met het gebruik van de zweep. Zoals gezegd wordt de zweep bij vrijheidsdressuur gebruikt als verlenging van je arm en extra hulpmiddel bij oefeningen, niet om af te straffen. Maar zodra ik de zweep iets te veel beweeg denkt ze dat ze sneller moet lopen/ of weg moet rennen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Opzich is ze er niet bang voor, wanneer de zweep zich ergens op haar lichaam bevindt vind ze dit niet erg. Maar als ik een zwaaiende beweging maak vliegt ze er al gauw vandoor. Wat valt hier aan te doen? Of moet ik zelf iets anders doen?

Hopelijk heeft iemand advies voor me :D Zou fijn zijn :j

HippoLogic

Re: Vrijheidsdressuur - een paar probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 03:27

Je moet je paard duidelijk maken dat hij alleen een voedselbeloning kan verwachten na een bepaalde cue (bv een click van een clicker). Nu weet je paard niet waarom hij soms wel en soms geen voer krijgt. Dus denkt hij dat het random is en zal hij de snelste weg naar het voer proberen te vinden. Zonder 'hier komt je voer'-signaal is dat direct in je jaszak zitten om het zelf te halen. Met bv clicker training leert het paard al snel dat het opvolgen van een commando een click oplevert en dat DAT de snelste manier is om eten te verdienen. :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:07

Betreft je zweep probleem,
Ik werk ook met mijn pony aan vrijheidsdressuur maar wel zonder zweep.
Het is wat jij en je pony zelf fijn vinden :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:16

Klinkt eerlijk gezegd of er al bij de basis alles fout is gegaan. Dit blijkt ook uit je 'oplossingen'. (ben verbaasd over de dingen die je blijkbaar ergens leest... zijn duidelijk geen goede bronnen. Bedenk goed dat iedereen allerlei adviezen en tips op het net kan gooien, zonder verstand van zaken)

Doe je paard en jezelf een lol en stop met VD totdat je een goed lesgeefmens hierin hebt gevonden en begin dan opnieuw bij de basis.

VD klinkt allemaal leuk en aardig, maar als je zelf onvoldoende kennis van zaken hebt en ermee gaan aanrommelen, kan het ronduit tot gevaarlijk gedrag leiden.
Ga op zoek naar iemand als bojangles of Amable, hier op bokt, voor les.
(hou even in de gaten dat er ook veel mensen -of meisjes- zijn die zich uitgeven als VD instructeur, maar daar onvoldoende kennis voor hebben... zoek dus een 'echte' instructeur met een gedegen achtergrond )

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 15:22

@liljebo De bron waar ik het vandaan had, leek mij wel betrouwbaar, namelijk van www.nalanta.nl. Volgens mij heb ik niks fout gedaan. Ik doe het nu gewoon zonder snoepjes, en dat blijkt ook te werken. Daarnaast heb ik niet genoeg geld voor een lesgever, zeker niet omdat die altijd erg duur zijn en ik houd er ook niet van om telkens afspraken met iemand te moeten maken over wanneer hij/of zij kan, het liefst ga ik elke dag zelf er even mee aan de slag. En of het resultaat zal hebben, weet ik nog niet, maar ik doe alles gewoon zo rustig aan als mogelijk en ben zeker niet van plan rare dingen te gaan doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:24

Hm... nou ja, als ik je post lees, denk ik toch echt dat je dingen fout doet. Het omschreven gedrag is daar nl een duidelijk resultaat van.

Maar het is verstandig om het rustig aan te doen en idd clicker/voerbeloning achterwege te laten, als je niet weet hoe je daarmee om dient te gaan (zit tenslotte een hele wetenschap achter)
persoonlijk zou ik zelfs adviseren om VD achterwege te laten als je geen les kunt nemen, maar goed .. dat is mijn persoonlijke mening.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 15:36

@liljebo Nou ja, aangezien ik les niet kan nemen, vraag ik hier ook om advies :D en ze is altijd al een best verwend paardje geweest, omdat de vorige berijdster elke keer dat ze haar kwam opzoeken allerlei lekkernijen meenam en die hebzucht voor eten probeer ik juist een beetje af te leren. Maarja, als volgens jou zelfs daarvoor een dure instructice moet worden ingezet, hoeft dat maar niet geprobeerd te worden..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:11

Je hoeft je niet aangevallen te voelen. Ik bedoel het helemaal niet verkeerd. Natuurlijk kun je veel zelf leren, maar in dit geval denk ik gewoon dat je iets te snel bent gegaan. Het gedrag wat je omschrijft geeft dat nl aan.
In geval je graag snel aan de slag wil met VD, vind ik les gewoon de beste optie. Net als met rijden. Juist omdat er bij verkeerd toegepaste werking met voer vaak problemen ontstaan.

Maar je zou, als je echt wil weten hoe het nu zit met voerbeloning, om te beginnen, je alvast kunnen verdiepen in clickertraining. Dat kost geen geld en je kunt dat al een goede basis opbouwen. Maar het vergt wel dat je de moeite neemt om je eens flink in te lezen. Dan begrijp je mijn commentaar ook beter, denk ik

Het is namelijk zo, dat je allereerst de principes van clickertraining moet begrijpen, voordat je met voer gaat werken. Als je daar eenmaal goed in thuis bent en alles goed snapt, kun je overgaan op VD (uitleg van oefeningen vind je in dat opzicht overal op het net)

Aan te bevelen sites:

http://www.ingeteblick.be/
http://www.equineclickertraining.com/
(kijk vooral onder recourses)
http://www.theclickercenter.com/
http://stalecheerios.com/
http://www.youtube.com/watch?v=R_V64iUnc6Y Filmpjes van shawna bekijken.

Je kunt ook rondneuzen in dit topic
[TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining?