Paard laat oren niet knippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rb_1990

Paard laat oren niet knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 16:59

Beste Bokkers,

Sinds oktober ben ik in het bezit van een 7 jarige toen nog onbeleerde kwpn merrie. Met wat ups en downs gaat het nu redelijk goed. Op stal is Joy erg braaf. Toen we haar net hadden mocht ik niet aan haar hoofd komen, wanneer ik met mijn hand richting haar hoofd ging gooide ze haar hoofd de lucht in. Inmiddels mag ik aan haar hoofd zitten, ze vind het nog niet helemaal prima, maar dit gaat steeds beter. Haar oren blijven wel een probleem. Halster en hoofdstel aan doen zijn geen probleem, maar zo gauw ik haar oren aan wil raken staat ze dit niet toe, laat staan dat ik de uitstekende haren uit haar oren kan verwijderen. De dierenarts heeft haar oren nagekeken en hier mankeert helemaal niets aan. Toen ze laatst helemaal lam was van de verdoving en nog net niet omviel (wolfstandjes trekken) kon ik zelfs haar oren niet knippen. Ook het opdoen van een springmutsje is een onmogelijke opgave. De enige keer dat het ons gelukt is was doormiddel van een praam al koste dit nog erg veel moeite.

Om een lang verhaal kort te maken, kan iemand mij tips geven zodat ik in de toekomst haar oren gewoon aan kan raken en zonder een praam kan knippen (Ik knip alleen de uitstekende haartjes weg)?

Jessix

Re: Paard laat oren niet knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:02

Blijven oefenen. Jullie kennen elkaar nog niet zo heel lang, dus geef het wat tijd. Steeds rustig de oren aanraken en dan zelf weer terugtrekken, liefst voordat zij haar hoofd terugtrekt. Dit uitbouwen. Een praam opdoen en ineens de oren uitknippen zal niet meewerken aan dit proces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:07

Mijn merrie deed precies hetzelfde als jouw merrie. Ik heb het als volgt aangepakt:
Een hele tijd de oorharen gewoon lekker laten zitten en steeds met poetsen iets dichter naar de oren toe gaan. Verder niets doen. Ook gewoon tijdens het omdoen van het halster/hoofdstel "per ongeluk" de oren aanraken. Dus eigenlijk niet zo focussen op de oren zelf maar toch steeds proberen tijdens een beweging met poetsen of iets anders de oren aan te raken. Ook heb ik op een bepaald moment de schaar in mijn handen genomen en gewoon in "de lucht" naast haar hoofd/lijf geknipt zodat ze het geluid wel hoorde, maar dat er niets gebeurde. Of met de schaar langs haar hoofd wrijven net als met een borstel enz enz. Dit duurt best lang moet ik eerlijk zeggen, maar we zijn nu zover dat mijn merrie het heerlijk vind als ik met een borstel (zacht) in haar oren zit en ik kan ook in haar oren krabben. Vindt ze geweldig! Ook kan ik nu met het grootste gemak haar oren uitknippen.

Geduld was in ons geval het toverwoord. Misschien kan je hier iets mee. Succes!

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:18

Mijn paard liet zijn oren ook absoluut niet knippen. Ik heb het op dezelfde manier gedaan als [***], met engelengeduld. Het heeft een paar maanden geduurd, maar nu kan ik zijn oren gewoon knippen zonder probleem.

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:19

dit probleem heb ik dus ook met mijn welsh pony ze vind het niet prettig als we aan haar oren zitten omdat er bij de oude eigenaren ooit een rotje naar der toe is gegooit.. af en toe mag ik er aan komen zodra ik de schaar pak op te knippen dan trek ze gelijk der hoofd weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:35

@lalocax, je kunt de schaar beter een paar maanden NIET pakken. Je legt nu teveel nadruk op het knippen. Dat merkt je pony. Eigenlijk moet het gewoon spelenderwijs gaan, dat je steeds even en steeds iets meer aan haar oren mag zitten zonder dat je direct een schaar pakt.

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:50

jaa snap ik we hebben het pas weer geprobeerd we hebben haar nu al een aantal jaren af en toe lukt het een klein beetje maar niet helemaal maar sinds ze bij ons is gekomen is ze een stuk rustiger geworden dan daarvoor ze was overal doods bang voor allen met de oren blijven we het probleem aanhouden

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:06

Ieder paard kan leren rustig te staan, ook in situaties zoals deze.
Dit is gewoon een onderdeel van het sensibiliseren en desensibiliseren.
Rustig blijven oefenen en vooral een goede timing bij het belonen.
Het gebruik van een praam, kan idd op zulks moment even een oplossing brengen, maar het probleem los je hiermee niet op natuurlijk, eigenlijk maak je het probleem er alleen moeilijker mee.

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:12

Jaa idd, we hebben ook alles met geduld bereikt.. En een praam ben ik zowiiezo geen voorstander van dus die komt er ook niet bij aan de pas bij mij

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:44

Ik heb er hier ook zo eentje. Bij haar is het gekomen doordat ze in pension op een manege stond denk ik. Ze was dan aan het eten en dan aaide kinderen haar ineens onverwachts aangezien ze blind is aan 1 kant. Ik heb haar nu 5 jaar, maar alsjeblieft blijf van die oren af.. zo een beetje aaien mag nog wel, maar een schaar dan is het klaar, als je te lang door gaat, gaat ze ook omhoog... Ik probeer altijd haar blinde kant snel te doen(voordeel van blind paard haha) en dan in een beweging snel de andere kant als het echt een enorme pluim is. Voor de rest laat maar lekker zitten :P

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:57

@dustinlover jaa dat is ook met mij welshje mag er wel gewoon normaal over aaiien tot dat ik de schaar pak..

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:28

Als je haar oren wel kan aanraken, ze aan blijven raken zolang ze moeilijk doet, en pas weer los als ze (rustig) stil staat. Zo leert ze dat ze van je af kan komen, door rustig te doen. Dit opbouwen naar het oor vast kunnen houden. Fase 2; eerst de schaar elders gebruiken, baardharen bv. Stap 3; de schaar van onderaf gebruiken voor het knippen.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:22

Bedankt voor de tips! Haar oren raak ik inderdaad al zoveel mogelijk aan. Dit gaat al steeds beter. Vooral na het rijden als haar oren bezweet zijn vindt ze het stiekem zelfs fijn. Het plukje haar net achter haar oren waar het hoofdstel valt (kan het even niet duidelijker omschrijven) kan ik wel wegknippen. Nu maar zoveel mogelijk aan haar oren frummelen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:26

Wel de oren loslaten als ze braaf is dan ;) :D zo zal ze het snel leren. Is haar beloning, 'druk' valt dan weg.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:40

Ik denk dat [***] het netjes heeft opgelost en als ik in jouw schoenen stond, zou dat ook de manier zijn waarop ik het zou proberen.