Paard likt veel aan ijzer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Paard likt veel aan ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 00:49

Hoi,
Mijn paard likt als hij brok of een appel oid op heeft (soms ook na het drinken) altijd aan het ijzer. Als die er niet zijn likt hij wel aan je handen, jas ( :') ) of de trailer. Dit doet ie al zo lang ik hem ken, dus 3 jaar. Maar waarom doet ie dit? We hebben al verschillende likstenen gehad, maar hier doet ie helemaal niets mee.
Als ie uit de wei komt of hooi opheeft doet ie het trouwens niet..

MarloesRixt

Re: Paard likt veel aan ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:50

Ik volg even, heb dit ook mee gemaakt en ben benieuwd wat de oorzaak zijn

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:52

Mij is wel eens verteld dat een paard dit doet om er later nog van te genieten. Dan likt het paard bijvoorbeeld aan de muur naast zijn voerbak, dan komt hier de smaak van de appel op en kan het paard een uur later weer likken.

Dit kan trouwens gewoon absolute onzin zijn, ik heb geen idee of het waar is. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:54

Klopt wat evelien schrijft, als je paard eenmaal doorheeft dat hij de smaak van de appel (brok, whatever) die op zijn tong zit proeft wanneer hij ergens aan likt zal hij likken. Maar ze moeten het eerst ontdekken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:56

Ik heb ook een paar van dergelijke paarden gehad en daarbij werkte een liksteen wel goed.
Een daarvan wist niet goed waar een liksteen voor diende, die heb ik echt een paar keer goed over de neus gewreven voor ze het door had en daarna begon ze fanatiek te likken.

Dus ik zou toch denken aan mineralen of zout tekort.
Doet ze helemaal niets met een liksteen of gebruikt ze hem wel maar helpt het gewoon niet?
Als ze een liksteen echt niet wil kun je ook mineralen in poedervorm aan de brok toevoegen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:57

De mijne doet dit inderdaad ook.. Zo kan hij echt een hele tijd staan likken als hij zijn brok op heeft.. dan lijkt hij wel in een andere wereld te zijn. ogen heel dromerig en oortjes beetje opzij hangend..
Inderdaad alleen bij brok, appels wortels ed. niet bij hooi/kuil..

Liksteen werkt hier niet en ben ik ook geen voorstander van..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 01:02

anneliesdj schreef:
Ik heb ook een paar van dergelijke paarden gehad en daarbij werkte een liksteen wel goed.
Een daarvan wist niet goed waar een liksteen voor diende, die heb ik echt een paar keer goed over de neus gewreven voor ze het door had en daarna begon ze fanatiek te likken.

Dus ik zou toch denken aan mineralen of zout tekort.
Doet ze helemaal niets met een liksteen of gebruikt ze hem wel maar helpt het gewoon niet?
Als ze een liksteen echt niet wil kun je ook mineralen in poedervorm aan de brok toevoegen.

Nee hij doet er helemaal niets mee. Over zijn neus wrijven is wel een idee ja!

itsme: inderdaad! Die van mij word er ook wel ontspannen van

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 01:03

Hoezo geen voorstander van een liksteen?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 01:06

evelien1000 schreef:
Mij is wel eens verteld dat een paard dit doet om er later nog van te genieten. Dan likt het paard bijvoorbeeld aan de muur naast zijn voerbak, dan komt hier de smaak van de appel op en kan het paard een uur later weer likken.

Dit kan trouwens gewoon absolute onzin zijn, ik heb geen idee of het waar is. :+

En je hebt je antwoord :j

Rebecca995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:15

Mijn paard doet precies hetzelfde. En het blijkt inderdaad dat wat Evelien schreef. Likstenen zijn niets mis mee, mijn paard doet het alleen maar nu ze een liksteen heeft!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:17

Idem hier, likt alleen na het eten. Kun je meteen goed zien of iemand niet stiekem iets lekkers heeft gegeven, ze verraad ze meteen :Y)

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:20

Mijn paardje doet dit inderdaad ook.
Zelf heeft ze ook meerdere likstenen, in de stal waar ze ook vaak aan likt.
Maar als ze brokken of appels/ wortels krijgt waar ze heel dol op is, likt ze aan de trailies van de stal.
Gewoon iets wat ze lekker vind blijkbaar.
Zou me er geen zorgen om maken.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:51

Dit heeft mijn paard dus ook.
Toen ik haar net had begon het idd op te vallen zodra ze iets heeft gegeten/wat lekkers heeft gehad begint ze aan ijzer te likken of gaat ze mijn handen aflikken.
Zoveel likstenen heeft ze gehad, maar daar komt ze juist niet aan.. gek paard

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:13

mijn pony doet het ook!
ik dacht miss wel dat ze het lekker vonden omdat er zout op zit?? /3

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 02:35

Het paard van een vriendin van me doet dat ook. Als je die bv een appel geeft gaat ie daarna de hele staldeur aflikken -.-

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 03:27

mijn paard doet het ook altijd.
vooral aan mijn handen of aan het ijzer. en ook altijd wanneer hij iets heeft gegeten.
Wat ik hier voorbij heb zien komen over het langer behouden van de smaak is mij ook altijd wijs gemaakt.
mijn paard likt ook fanatiek aan zijn liksteen, dus zout te kort zal het bij hem niet zijn :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:40

Mensen, het antwoord is al lang gegeven. Het likken heeft niks met een liksteen te maken.

hieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:06

Mijn paard likt ook altijd overal aan maar niet alleen als ze wat lekkers heeft gehad. Ze likt zelfs aan de rand van de bak. Soms als ze og niet wil dat ik naar huis ga dan gaat ze een half uur aan me handen staan likken. Ze word er wel super relax van. Ik denk dat ze het gewoon lekker of leuk vind en ik vind het wel prima.