Pony stampt en bijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xanthos111

Pony stampt en bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 23:03

Hallo iedereen !

Ik heb een (bijna) 2 jarige Shetlandpony hengst genaamd Billy. Zijn verzorgstertje heeft mij zonet verteld
dat hij haar de heletijd wilt bijten en dat hij haar wilt stampen als hij er de kans voor krijgt!
Bij mij gebeurd nooit zoiets en is het altijd 'dikke liefde'. Persoonlijk denk ik dat ze iets te nonchalant met hem omgaat.
Maar zelf zegt ze dat ze altijd rustig met hem omgaat maar dat ze zijn deken niet mag afdoen of dat hij slaat.
Bij mij is zoiets nog nooit gebeurd !

Hij heeft wel al eens speels gehapt naar mij maar heb hem daarvoor gestraft en daarna heeft hij het nooit meer gedaan.

Nu wil ik mij samen met haar eens bezig houden ivm dat stampen en observeren wat ze precies doet waardoor hij dat doet.
Maar nu is mijn vraag , wat als het inderdaad zo is ?
Hoe leer je dat dan af ? Want heb niet echt ervaring met 'valse pony's'
Denk dat het vooral komt omdat hij nog zo jong is en nog hengst is ?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ;)
groetjes

aeolusnr1

Re: Pony stampt en bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:45

Eerste vraag waarom is dit dier nog hengst ???? dit op zich is eigenlijk vragen om ongewenst gedrag.
Je doet een paard er geen plezier mee hem hengst te laten, want dat is zijn natuurlijke drang eigenlijk een beetje veel gaan tegenwerken, en bovendien zijn er niet zo heel veel mensen die heel correct kunnen en durven op te treden. dus alvast laten castreren .
Verder is het niet een valse pony, het is gewoon het gedrag van het verzorgertje dat te wensen over laat, onvoldoende kennis en kunde om op eigen houtje met een paard om te kunnen gaan.
LES Nemen is hier de boodschap, maar ook dan zal dit nog jaren duren voor dit kind het zelf zal kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:58

IK ga met bovenstaande mee, ik zou je hengst laten castreren, je paard is je verzorgster zo ontzettend aan het uitproberen, en wint daarbij ook nog. Een tweejarige hengst is een puppy, het gaat alleen maar erger worden naarmate hij ouder wordt en steviger in zijn schoenen gaat staan. Levensgevaarlijk om dit nog langer zo te laten doorrommelen. Als er echt een aanvaring komt, kan die voor je verzorgster heel lelijk uitpakken, en ik denk niet dat je dat op je geweten wilt hebben.

Hengsten horen in handen thuis van mensen die weten hoe ze een hengst moeten aanpakken. Een verzorgster met onvoldoende overwicht en kennis is dat NIET!

Maar zelfs als je nu zou castreren, de opvoeding van een tweejarige behoort ook gedaan te worden door iemand die weet waar hij mee bezig is. Voordat je verzorgster haar kennis heeft opgevijzeld ben je een hele tijd verder, en je tweejarige leert alleen maar de verkeerde dingen aan.

xanthos111

Re: Pony stampt en bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 12:23

Had hiervan nog nooit iets gehoord dat hij haar zo zou uitdagen. Opeens verteld ze het mij via facebook. Was hier erg van geschrokken! En ja hij word natuurlijk nog gecastreerd hoor. Maar met dat koude weer de laatste tijd wou ik nog even wachten. Ga deze week een afspraak maken met de DA voor de castratie. Nogal een geluk dat het 'maar' een shetje is. Heb zelf vroeger nog een Welsh jaarlinghengstje gehad , heb hem alles zelf geleerd en was altijd zeer kalm en braaf , behalve voor het inrijden hebben we hem laten castreren. Snap niet wat mijn verzorgstertje verkeerd doet met mijn pony , want voor een hengstje te zijn is hij erg rustig. Ik ga dat toch eens grondig bekijken hoe zij tewerk gaan met mijn shetje , over dat les nemen , heb ik haar ook al voorgesteld maar haar ouders zijn hier tegen omdat het 'te veel kost' dus alles wat ze nu weet , weet ze van haar grotere stiefzus die haar alles geleerd heeft.. Wou haar gisteren eigenlijk 'afzeggen' maar ze wilt nog 1 kans. Ik ga morgen samen met haar bij Billy en ga zien hoe het verloopt