weet niet of dit hoort bij afspraken enzo maar moet het toch ff van me afschrijven.
Ik heb een erg lieve koele jaarling ruin sinds mei.
Heb hem op een stalling geplaatst maar merkte dat hij daar niet echt op z'n plaats was.
In november heb ik hem verhuist naar een plaatselijke opfok. Hij is er echt dolgelukkig!
Hij heeft een jaargenootje als vriend en ze komen erg goed overeen!!
Alles om blij mee te zijn!!
Maar van de zomer ging ik vaak met m'n jaarling in de hand gaan wandelen zodat hij went aan het verkeer enzo.
Of hem eens lekker poetsen.
Maar nu komt het probleem. In de opfok staan nog 7 andere paarden. Mijn paard deelt een opfok stal met zijn vriendje, naast hem staan 2 merries in opfok en recht tegen over hem staan 4 merries en een ruin.
Zijn vriend is nogal een heethoofdje en is nog steeds hengst.
Hij houd van knuffelen maar is sinds enkele maanden echt hengst aan het worden.
Hij staat in opfok en de eigenaren komen 1 keer per maand ofzo. Hij is niet opgevoed en is erg schichtig, als ik de verhalen zo hoor kan het best aan z'n ouders liggen.
Daarnet was het me echt genoeg aan het worden. Het vriendje van m'n ruin die luistert goed naar mij maar irriteert me enorm. Als ik m'n jaarling uit de stal haal begint z'n hengstenvriend echt te flippen. Rond te crossen, stijgeren etc etc... Daarnet wou ik mijn jaarling z'n hoeven inspecteren, hij stond in de weide. Ik vang hem zonder problemen. Aan het touw is ie echt super braaf. Ik krab z'n 3 hoeven uit, maar raak niet aan de 4de. Z'n hengstenvriend begon weer onnozel te doen en weg te rennen. Mijn jaarling wou natuurlijk mee. Hij wist niet echt hoe hij zich moest gedragen en begon te trippelen ter plaatse en met z'n hoofd te zwaaien. Ik kon hem redelijk kalm houden tot z'n vriend in volle galop aankomt lopen en op m'n ruin springt alsof het een merrie is, begint te bijten en op te jagen. Mijn ruin is de onderdanige van de 2 en merkte echt dat hij niet meer wist of hij nu naar mij of naar z'n vriend moest luisteren.
Heb mijn ruintje losgemaakt op het moment dat hij kalm was zodat hij niet beloont word voor z'n wilde gedrag. En dan crossten ze samen weg naar de andere kant van de weide.
Ik begrijp dat het jonge paarden zijn die willen spelen, maar ik wil wel de hoeven van mijn paard op een rustige en efficiente manier uit krabben.
Ik denk dat dit gaat escaleren en wil voorkomen dat m'n paard denkt dat ik een zwakke leider ben. Maar z'n vriend begint me steeds meer te storen. Het is niet mijn paard dus opvoeden lukt niet. Als ik naar hem zwaai met m'n touw dan blijft ie wel op een afstand maar het is gewoon te moeilijk voor me om een paard op afstand te houden en ondertussen mijn paard te kalmeren en z'n hoeven uit te krabben.
Hoe moet ik dit in de toekomst aanpakken? Dat hengstje is mijn paard niet dus heb er niets over te zeggen, ik denk als ik hem aan een halster neem dat ie gewoon nuts gaat...
Ik wil deze zomer graag bij de opfok blijven maar wil ook af en toe m'n paard even mee kunnen nemen voor een korte wandeling.
Tips zijn zeker welkom