Hengstenvriend goes nuts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Hengstenvriend goes nuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 18:58

Hallo,
weet niet of dit hoort bij afspraken enzo maar moet het toch ff van me afschrijven.
Ik heb een erg lieve koele jaarling ruin sinds mei.
Heb hem op een stalling geplaatst maar merkte dat hij daar niet echt op z'n plaats was.

In november heb ik hem verhuist naar een plaatselijke opfok. Hij is er echt dolgelukkig!
Hij heeft een jaargenootje als vriend en ze komen erg goed overeen!!
Alles om blij mee te zijn!!

Maar van de zomer ging ik vaak met m'n jaarling in de hand gaan wandelen zodat hij went aan het verkeer enzo.
Of hem eens lekker poetsen.

Maar nu komt het probleem. In de opfok staan nog 7 andere paarden. Mijn paard deelt een opfok stal met zijn vriendje, naast hem staan 2 merries in opfok en recht tegen over hem staan 4 merries en een ruin.

Zijn vriend is nogal een heethoofdje en is nog steeds hengst.
Hij houd van knuffelen maar is sinds enkele maanden echt hengst aan het worden.
Hij staat in opfok en de eigenaren komen 1 keer per maand ofzo. Hij is niet opgevoed en is erg schichtig, als ik de verhalen zo hoor kan het best aan z'n ouders liggen.

Daarnet was het me echt genoeg aan het worden. Het vriendje van m'n ruin die luistert goed naar mij maar irriteert me enorm. Als ik m'n jaarling uit de stal haal begint z'n hengstenvriend echt te flippen. Rond te crossen, stijgeren etc etc... Daarnet wou ik mijn jaarling z'n hoeven inspecteren, hij stond in de weide. Ik vang hem zonder problemen. Aan het touw is ie echt super braaf. Ik krab z'n 3 hoeven uit, maar raak niet aan de 4de. Z'n hengstenvriend begon weer onnozel te doen en weg te rennen. Mijn jaarling wou natuurlijk mee. Hij wist niet echt hoe hij zich moest gedragen en begon te trippelen ter plaatse en met z'n hoofd te zwaaien. Ik kon hem redelijk kalm houden tot z'n vriend in volle galop aankomt lopen en op m'n ruin springt alsof het een merrie is, begint te bijten en op te jagen. Mijn ruin is de onderdanige van de 2 en merkte echt dat hij niet meer wist of hij nu naar mij of naar z'n vriend moest luisteren.
Heb mijn ruintje losgemaakt op het moment dat hij kalm was zodat hij niet beloont word voor z'n wilde gedrag. En dan crossten ze samen weg naar de andere kant van de weide.
Ik begrijp dat het jonge paarden zijn die willen spelen, maar ik wil wel de hoeven van mijn paard op een rustige en efficiente manier uit krabben.

Ik denk dat dit gaat escaleren en wil voorkomen dat m'n paard denkt dat ik een zwakke leider ben. Maar z'n vriend begint me steeds meer te storen. Het is niet mijn paard dus opvoeden lukt niet. Als ik naar hem zwaai met m'n touw dan blijft ie wel op een afstand maar het is gewoon te moeilijk voor me om een paard op afstand te houden en ondertussen mijn paard te kalmeren en z'n hoeven uit te krabben.
Hoe moet ik dit in de toekomst aanpakken? Dat hengstje is mijn paard niet dus heb er niets over te zeggen, ik denk als ik hem aan een halster neem dat ie gewoon nuts gaat...

Ik wil deze zomer graag bij de opfok blijven maar wil ook af en toe m'n paard even mee kunnen nemen voor een korte wandeling.

Tips zijn zeker welkom :)

Naskapower

Re: Hengstenvriend goes nuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:12

Is het mogelijk om als je er bent even een stukje af te zetten waar jij met je paard bezig kan en die ander er dus niet bij kan?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:31

Nee, die hengst gaat dan door de draad :/
En m'n ruin word dan gek

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:59

Och jaaa zo gaat dat met jonge paarden, op zich is er niet echt iets fout tussen de paarden onderling.
Jij zegt zelf mssn denkt mijn paardje wel dat ik geen goede leider ben op zulke momenten, en idd jouw paardje heeft groot gelijk als hij zoiets zou denken.
Jij moet idd dat andere paard (die hengst) op een afstand kunnen houden, lukt jou dat niet dan sta je dus idd niet hoger in rang, dan kan jij niet voor de rust zorgen, dan kan jij niet de veiligheid verzekeren.
Het makkelijkst is idd jouw paardje even op afstand ergens privé te verzorgen, en nadien dan weer samen op de weide, das idd een deel van het leerproces paard komt braaf met jou (de leider) mee, het andere paard moet ook leren dat zijn vriendje wel weer terug komt, en dat verzet tonen zeker niet de goede keuze is.
Jij moet dus echt meer als leider naar voren durven te komen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:05

Maar het is zeker ook zo dat die hengst ook een opvoeding moet krijgen, en dat blijkt op dit moment ver ondermaats te zijn, dus eigenlijk zouden daar maatregelen tegen genomen moeten worden.
Eventueel in overleg met de stalhouder afspraken maken daar omtrent.
Maar het moment dat jij in de weide staat en die hengst bedreigt jou of jouw paard moet jij naar voren komen, jij bepaald, niet jouw paard en niet het andere paard.
Das gewoon simpel toch.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 23:46

Ja dat weet ik, maar ik kan toch moeilijk een paard opvoeden die niet van mij is en waarvan ik de eigenaar zelfs nog nooitt gezien heb?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 01:02

nee idd het is niet aan jou die hengst te gaan opvoeden, maar het is wel aan jou die hengst op afstand te houden, wanneer jij bij jouw paard staat, jij moet zorgen voor rust, jij moet zorgen voor veiligheid, jouw paard moet jou dus zien als diegene die de leiding heeft.
En dat is nu heel onduidelijk.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 00:01

Ja maar de hengst blijft op een afstand tot op het moment ik de hoeven van mijn paard uitkrab. Kan geen paard op afstand houden, mijn ruin kalm houden en dan hoeven uitkrabben :/

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 01:14

Tjaaa jij kan dit blijkbaar niet, ik ga er van uit dat ik dat wel kan.
Het is net daarom dat ik je ook adviseer neem les, laat een instructeur/trainer bij jou langskomen en die kan jou dan leren hoe je zoiets aanpakt.
Dat zie je al bij de eerste training, het kost idd centen dat wel.
Maar zo hopen de goede tip hier te lezen en het dan zelf gaan oplossen dat lukt maar heel zelden, meestal wordt het er alleen erger door.
neem dus les. je mag me dus ook privé contacteren.

2a54z6e45r6r schreef:
Ja maar de hengst blijft op een afstand tot op het moment ik de hoeven van mijn paard uitkrab. Kan geen paard op afstand houden, mijn ruin kalm houden en dan hoeven uitkrabben :/

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:59

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa jij kan dit blijkbaar niet, ik ga er van uit dat ik dat wel kan.
Het is net daarom dat ik je ook adviseer neem les, laat een instructeur/trainer bij jou langskomen en die kan jou dan leren hoe je zoiets aanpakt.
Dat zie je al bij de eerste training, het kost idd centen dat wel.
Maar zo hopen de goede tip hier te lezen en het dan zelf gaan oplossen dat lukt maar heel zelden, meestal wordt het er alleen erger door.
neem dus les. je mag me dus ook privé contacteren.

2a54z6e45r6r schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Om te beginnen begrijp ik dat het paard van ts in de kudde staat en dat ze in de kudde met hem bezig gaat. De hengst die haar geen mogelijkheid geeft om rustig met haar paard om te gaan is niet van haar dus hem opvoeden is niet aan haar om te doen. Op een afstand houden valt voor mij al onder opvoeden, en dan moet je soms heel hard kunnen en mogen in komen. Bovendien gaat het hier om een hengst, die doorgaat en over grenzen heengaat en echt heel link kan worden. Ook al is het nog een jong dier. En dan haar eigen dier rustig te houden terwijl er een fysieke aanval komt, is ook met een goede basisopvoeding van het paard van ts zelf haast niet te doen.

Advies voor ts: even afstand nemen en denk aan je eigen veiligheid. Bespreek je probleem met de eigenaar van de stal/opfok, en als er dan geen oplossing komt, zou ik er toch over nadenken om je paard te verplaatsen. Dat flippen van je eigen paard is snel genoeg over als hij buiten gehoorafstand is. En ik zou ik het vervolg je paard uit de groep halen als je met hem bezig wilt gaan. Je hoofd op traphoogte van de hoeven van andermans paarden is een risico dat ik je zou adviseren om niet aan te gaan.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 16:12

Ja idd, maar moest dat hengstenvriendje nog een vriendje hebben zodat hij niet alleen is als mijn paard weg genomen word, zou dat ook al helpen denk ik.

Bedankt voor de tips :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:16

Cassidy schreef:
[
[/quote]

Hier ben ik het niet mee eens. Om te beginnen begrijp ik dat het paard van ts in de kudde staat en dat ze in de kudde met hem bezig gaat. De hengst die haar geen mogelijkheid geeft om rustig met haar paard om te gaan is niet van haar dus hem opvoeden is niet aan haar om te doen. Op een afstand houden valt voor mij al onder opvoeden, en dan moet je soms heel hard kunnen en mogen in komen. Bovendien gaat het hier om een hengst, die doorgaat en over grenzen heengaat en echt heel link kan worden. Ook al is het nog een jong dier. En dan haar eigen dier rustig te houden terwijl er een fysieke aanval komt, is ook met een goede basisopvoeding van het paard van ts zelf haast niet te doen.

Advies voor ts: even afstand nemen en denk aan je eigen veiligheid. Bespreek je probleem met de eigenaar van de stal/opfok, en als er dan geen oplossing komt, zou ik er toch over nadenken om je paard te verplaatsen. Dat flippen van je eigen paard is snel genoeg over als hij buiten gehoorafstand is. En ik zou ik het vervolg je paard uit de groep halen als je met hem bezig wilt gaan. Je hoofd op traphoogte van de hoeven van andermans paarden is een risico dat ik je zou adviseren om niet aan te gaan.[/quote]

Kijk... hier ben ik het dus helemaal mee eens. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 01:46

Ik zou vragen of de groep groter mag worden zodat die ander niet alleen staat als jij jouw paard eruit haalt. Dat hengstje is nu de 'baas' in deze twee-paards kudde en is dus de opperkleuter die ook nog eens niet door de eigenaar wordt opgevoed. Die van jou is de underdog en jij loopt serieus risico's als je dit op deze manier blijft doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:13

Het is gewoon niet handig om op deze plek je paard te gaan verzorgen. Ik kan mijn hengsten prima op afstand houden, maar poets en pruts voor mijn veiligheid altijd buiten de wei. Dat geeft meer rust, ook voor mij. Ik zie zo vaak dat er nog even leuk gespeeld en gestoeid wordt op een moment en/of plek waar het eigenlijk net even niet kan, daar wil ik niet tussen staan.

De groep groter maken zou makkelijker zijn om je paard uit de wei te halen en de ander achter te laten. Je moet sowieso aan de bel gaan trekken nu, want zo doorgaan wordt echt te gevaarlijk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:25

Dat hengstenvriendje erkent jouw dominantie helemaal niet. Hij vindt dat zijn vriendje (jouw paard) moet luisteren wanneer hij dat wil en met jou heeft hij verder niets te maken. Zo'n onopgevoede hengst kan heel gevaarlijk zijn voor jou. Je zou dit risico niet moeten nemen imo. Veel te link.
Kun je niet met de eigenaar van de hengst afspreken dat jullie samen gaan voorlopig? Dan kan ieder zijn eigen paard aanpakken. Verder zou ik jouw paard niet in de wei apart nemen, gewoon te gevaarlijk voor jou.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 17:29

Hmm, ik heb de eigenaar in die maanden dat ik daar sta nog nooit gezien noch gehoord.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:43

Dat hengstje heeft dus geen respect voor jou en misbruikt het feit dat jouw ruin kwetsbaarder is als jij met hem bezig bent.
Volgende keer een lange zweep meenemen en die in je hand houden terwijl je bezig bent. Komt het hengstenvriendje aan stormen om op je ruin te springen dan frontaal ertussen, maak jezelf groot, geef een goede schreeuw en een goeie tik.
Hoef je maar één keer te doen en de boodschap is duidelijk, kun je in het vervolg met alleen lichaamstaal af.
Want niet alleen jij moet veilig zijn, je ruin moet ook het gevoel hebben dat hij rustig kan blijven staan omdat jij de situatie wel onder controle houd, hij moet je dus kunnen vertrouwen.

Daarnaast snap ik het probleem niet zo om je ruin even aan de andere kant van de afrastering te zetten terwijl je bezig bent. Ze kunnen elkaar gewoon zien en horen, het enige verschil is dat er een draad tussen zit. Je ruin moet ook gewoon leren dat hij daar ook moet luisteren.