paard uit de wei halen..probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

paard uit de wei halen..probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 14:10

Ik ben pas verhuisd en mijn paard is erg blij met de nieuwe plek, als ik hem uit de wei ga halen moet ik vaak ver naar achter op 'm te pakken, dat is geen probleem en loopt ook zelf naar mij toe.
De rest loopt ook mee naar het hek maar als 1 dan een gekke bui krijgt en gaat galopperen of gek doen dan gaat de mijne mee doen en dan kan ik 'm niet meer houden.
Ik vind het best eng als een hele groep galloperen paarden op me af komt.
Wat kan ik doen ? Eigenlijk heeft ie geen respect voor mij omdat ie gek doen belangrijker vind dan naar mij luisteren.
Overigens heeft ie dit nooit gedaan maar op de vorige plek liepen de andere paarden dan ook nooit met mij mee terug naar het hek.

Marvel

Re: paard uit de wei halen..probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:17

Zweepje mee en de anderen uit jou buurt houden is wat ik doe. Die van mij gaat gelukkig nooit mee, maar als hij dat wel zou doen, gelijk in een volte om je heen laten lopen zodat hij niet mee kan.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:20

Ik heb soms hetzelfde probleem maar van een zweep wordt mijn paard ook zenuwachtig en dat werkt dus niet. Als al die paarden op je af komen galopperen dan houd ik die 650 kilo niet op de volte... Tot nu toe laat ik hem gewoon los zodat ie meeloopt en dan probeer ik het later weer en dan lukt het meestal wel. Maar dit is natuurlijk niet de beste oplossing. Ik hoop dat er nog meer tips komen, verder kan ik je niet echt helpen TS, sorry!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:25

Sneller zijn dan je paard en de rest van de kudde.
Waarmee ik wil zeggen: let goed op het gedrag van de kudde en eventueel 'spanning' vlak voordat ze lol gaan hebben. Dan moet je al je paard 'corrigeren'/zijn aandacht opeisen.
Die van mij hebben het ook wel eens van die buien maar diegene die ik vast heb zal zich nooit los trekken. Hoogstens wat gedraai om me heen omdat diegene graag mee wil doen maar meer ook niet.
Loslaten is in mijn ogen een erg slecht idee, dat hoef je maar een paar keer te doen en ze weten het en gaan er dan misbruik van maken met of zonder kuddegenoten.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:31

Is er niet iemand die je voorlopig kan helpen met je paard uit de wei halen?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 14:56

R.X. schreef:
Is er niet iemand die je voorlopig kan helpen met je paard uit de wei halen?

ben bijna altijd alleen, en naar binnen gaan doen ze allemaal tegelijk maar net als vanmiddag moet ik 'm hebben maar is het nog te vroeg om de rest ook al binnen te zetten.

@ flettie ja ik probeer er op te letten,maar dit was nieuw voor mij en mag inderdaad niet meer gebeuren anders maakt ie er zelf wel elke keer een lolletje van.Ik ga proberenzo dicht langs de omheining te lopen dat ze me niet van 2 kanten kunnen passeren dat is minder spannend voor mij !

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:00

Dan gewoon met een zweep. Je stem verheffen ?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:41

Paarden zijn vluchtdieren. Ze zijn gemakkelijk weg te jagen, als je maar genoeg opvalt. Een paard is groter dan jij, dus je moet (hulp)middelen inzetten. Zorg ervoor dat de kudde uit je buurt blijft door een ENORM GROOT gebied rondom jou (je territorium) goed af te bakenen:
- maak grote gebaren, stamp op de grond en neem flinke stappen
- maak gebruik van een longeerzweep en gooi zonodig flink om je heen
- de paarden moeten voor je aan de kant gaan
- loop rustig met je paard weg
- op het moment dat ze meelopen, stop je ze. Ook als ze rustig zijn. Want je moet blijkbaar duidelijk zijn (want anders mogen ze de ene keer je buurt komen, de andere keer niet).
- als ze toch nog op je afkomen: schreeuw, maak armgebaren
- zodra ze stoppen, doe jij dat ook
- doe dit allemaal vanuit rust, innerlijke kalmte en dominantie

Ik lees dat je gaat proberen om dicht bij de omheining te lopen. Ik wil je graag adviseren om ze toch echt uit je buurt te houden. Ze kunnen je ook tegen de omheining aan drukken. Succes!