Zadelmakke pony opnieuw opleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Zadelmakke pony opnieuw opleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:36

Hoi!

Ik verzorg nu een paar weken 3 hele toffe pony's.
1 van die pony's is slechts 2,5, maar volgens de eigenaar al volledig zadelmak. Zij, en ik ook, zijn erg tegen het opleren voor volgroeid zijn, dus heeft hij tot gisteren gewoon fijn op de wei gestaan.
We zijn nu rustig bezig met longeren en stemcommando's, dit pakt hij erg goed op.
We longeren met halster en momenteel nog zonder zadel.
Ik vroeg me af, als alles goed loopt en we hem deze zomer met zadel kunnen opleren, kan ik hem dan beter een aantal maanden terug de wei opgooien, of mag ik hem rustig oppakken en elke dag km's maken en verkeersmak maken? Hij is al bereden geweest, in welke gangen weten we niet.

Dankje voor het lezen!

tylando

Re: Zadelmakke pony opnieuw opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:38

2,5 is nog erg jong om te berijden! de paardenrug is met 6 jaar pas volgroeid!
lekker terug de wei op en af en toe wat longeren, wandelen ofzo!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:40

tylando schreef:
2,5 is nog erg jong om te berijden! de paardenrug is met 6 jaar pas volgroeid!
lekker terug de wei op en af en toe wat longeren, wandelen ofzo!

Daarom dat we pas deze zomer beginnen, hij is van eind maart. Wat de vorige eigenaars deden met hem is niet onze schuld, hij was op z'n 2 al ohz, hij staat nu van vorig jaar mei stil.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:40

ik zou het woord berijden nog niet eens in haar buurt gebruiken , echt veel te jong...........

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:41

parador schreef:
ik zou het woord berijden nog niet eens in haar buurt gebruiken , echt veel te jong...........

Haar?

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:42

of hem, in ieder geval de pony/het paard

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:46

parador schreef:
of hem, in ieder geval de pony/het paard

Sorry als ik het verkeerd zie, maar ik vind 3,5 voor de eerste x niet te vroeg. Hij is al mooi uitgegroeid voor de moment. De dierenarts ziet er ook geen graten in.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:47

pony was toch 2,5?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:49

tylando schreef:
pony was toch 2,5?

We beginnen pas in de zomer met zadel/opleren, staat toch duidelijk in de OP? Dan is hij dus 3.5

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:49

sorry kan ik er niet uithalen!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:50

Ts bedoelt dat denk dat de pony bij een vorige eigenaar al bereden is geweest en dat TS en de andere (?) eigenaar hem in de zomer als ie 3 is, weer opwillen pakken, maar ze niet weten of ze hem dan na een paar maanden weer terug op de wei moeten gooien voor een tijdje, of met hem rustig KM mogen gaan maken.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:55

Als de pony zo jong al beleerd is heeft zijn/haar rug al wat te voorduren gehad. Beter wacht je wat langer! Als je merkt dat het beestje er mentaal aan toe is wat te doen, dan kun je 'm longeren of mee gaan wandelen? Leer hem/haar dat zeil/trailer/containers/andere gekke dingen niet eng zijn. Je kunt beter later beginnen met opleren, dan weer te vroeg!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:58

Dankjewel voor de antwoorden! Ik verzorg de pony, eigenaar is een vriendin van mij die niet genoeg tijd heeft voor hem. Ik ga hem zoizo deze zomer verkeersmak maken aan de hand, de rest kan idd wachten (: zou een mooie leeftijd dan 4 zijn? Hij is volledig gekeurd bij verkoop en mankeerde niets.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:00

3,5 - 4 jaar is mooi om te beginnen! maar zoals ik al zei hou er rekening mee dat de rug pas met 6 jaar klaar is met groeien! je kan grondwerk gaan doen, longeren , tuurlijk alvast een zadel opdoen, wat rijden , maar pas echt intensief na de 6e jaar!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 19:03

tylando schreef:
3,5 - 4 jaar is mooi om te beginnen! maar zoals ik al zei hou er rekening mee dat de rug pas met 6 jaar klaar is met groeien! je kan grondwerk gaan doen, longeren , tuurlijk alvast een zadel opdoen, wat rijden , maar pas echt intensief na de 6e jaar!

Intensief rijden kan ik zelf niet Door rug problemen, ik kan een kwartier per dag pijnloos rijden, zou dat teveel zijn als hij net zadelmak is?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:05

nee hoor als je maar goed begint met de basis( ook goed voor jezelf ) ..veel stappen en een drafje erbij!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:07

TeckTonie schreef:
tylando schreef:
pony was toch 2,5?

We beginnen pas in de zomer met zadel/opleren, staat toch duidelijk in de OP? Dan is hij dus 3.5

In de zomer is het paard pas 3.
Wacht lekker tot volgendjaar zomer, even laten groeien, rug heeft al vroeg wat te voorduren gehad.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 19:19

xSlvna schreef:
TeckTonie schreef:

In de zomer is het paard pas 3.
Wacht lekker tot volgendjaar zomer, even laten groeien, rug heeft al vroeg wat te voorduren gehad.

Hij is dan 3j en 4maanden, de DA en volledige controle lieten geen rug problemen zien, hoe weet ik dan zeker dat hij geen pijn-last heeft?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:20

Nogmaals ik zou gewoon lekker een jaartje wachten, beleren met 4,5 jaar is altijd beter dan met 3,5 jaar.

Lekker spelen, groeien laten etc is toch altijd fijner.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:23

Ik vind het heel vroeg hoor voor het beleren, zelf wacht ik tot zij 3.5 jaar zijn. Nu zelfs een vierjarige die nu zadelmak is en verder doorgereden zal worden komend voorjaar en de andere is nu vier en zal dit jaar pas beleerd worden.
Door later te beginnen en met rust denk ik dat je uiteindelijk meer en langer plezier van je paard zult hebben.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 19:35

friesiszwart schreef:
Ik vind het heel vroeg hoor voor het beleren, zelf wacht ik tot zij 3.5 jaar zijn. Nu zelfs een vierjarige die nu zadelmak is en verder doorgereden zal worden komend voorjaar en de andere is nu vier en zal dit jaar pas beleerd worden.
Door later te beginnen en met rust denk ik dat je uiteindelijk meer en langer plezier van je paard zult hebben.

Ik wacht toch ook tot deze zomer voor te beginnen met zadel?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:16

Is idd al erg vroeg beleerd bij de vorige eigenaar zeg, maar wat je zelf al zegt "daar kunnen jullie niets aan doen".

Ik zou haar van de zomer rustig aan beginnen met longeren, verkeersmak maken, eventueel een schriktraining of iets dergelijks mee doen. Grondwerk is ook erg leuk en nuttig om te doen.

Voor het mooie zou ik het paardje pas verder oppakken als ze minimaal 4 jaar is.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:02

kiki1976 schreef:
Is idd al erg vroeg beleerd bij de vorige eigenaar zeg, maar wat je zelf al zegt "daar kunnen jullie niets aan doen".

Ik zou haar van de zomer rustig aan beginnen met longeren, verkeersmak maken, eventueel een schriktraining of iets dergelijks mee doen. Grondwerk is ook erg leuk en nuttig om te doen.

Voor het mooie zou ik het paardje pas verder oppakken als ze minimaal 4 jaar is.

Longeren en wandelen in de buurt (zandwegen) doen we nu al, elke dag niet meer als 15 min per oefening, vandaag vooral overgang stap-draf. Hij kan ook al nee schudden en we zijn bezig met flehmen op commando.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:30

Klinkt goed waar je allemaal mee bezig bent. In de zomer rustig aan beginnen lijkt me prima, lijkt me fijner dan in de winter. ;) Vanaf internet passend advies geven voor jou (verzorg)paardje is natuurlijk voor iedereen moeilijk zonder alles te weten & te zien. Als jij denkt dat het haar toch een beetje teveel wordt lekker door VD'en en wandelen, en het zadel even in de kast laten. maar ik denk dat je dat zelf ook al wel verzonnen had :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:39

Persoonlijk zelf zou ik een 2.5 jarige nog niet logeren. Is naar mijn mening te belastend voor de spieren/pezen. Vandaar ik het opnoemde om daar pas vanaf ze zomer mee te beginnen.