Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:13

xJess schreef:
Sjolvir schreef:
Ik heb een fantastische merrie die voor me door het vuur gaat, maar die zal nooit, maar dan ook nooit komen knuffellen.
Geen probleem, zij respecteerd mij, ik respecteer haar daarin, knuffellen is gewoon niet haar ding.
Ze komt niet naar je toe in de wei, kijkt op (of kijkt met 1 oog en 1 oor) en eet door, weglopen doet ze daarin tegen ook niet,
kan haar zo pakken en zonder halster meenemen.
Komen? Dat doet ze alleen als je met paar appels gaat zwaaien of met emmer voer rammelt of zo.
(en soms gewoon omdat ze blijkbaar al vol gegeten is met grasjes).

In deze beschrijving herken ik die van mij ook helemaal(alleen is het een ruin :P ). Maar ik weet wel dat ik een goede band met hem heb, en hij mij vertrouwd. Hij is altijd blij om me te zien, maar zal nooit hinniken, of naar me toe komen. Sommige paarden doen dat gewoon niet, maar dan kan je alsnog wel een hele goede band met je paard hebben.


daar herken ik mijn merrie ook in, ze is super lief, ik heb zeker eeen band met haar. maar, idd, ze zal nooit naar me toe komen, zal nooit hinniken, of kusjes geven(das echt heel af en toe) maar het is een lieverd

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:13

Mijn paard vind het gekriebel op haar neus en dat gekus op haar hoofd ook niks. Knuffelen maar heel even en dan van ehhh zo kan het wel!
Ik merk juist dat ze het waardeert als je op die afstand blijft en haar niet steeds om de nek heen zit en alles. Gewoon even lieve woordjes, kriebel over haar hals en door haar manen en tussen de oren dat vind ze prima.
Je hebt ook mensen die het niet leuk vinden om telkens geknuffelt te worden wanneer ze elkaar weer zien. Misschien bij paarden vergelijkbaar? Sommigen zijn echte knuffelkonten en kan je uren mee kriebelen en knuffelen. Anderen denken van geef me liever een aai dat vind ik ook helemaal prima.
Ik denk niet dat wanneer je paard het knuffelen niet leuk vind je geen goede band hebt met het dier. Sommige paarden vinden het heerlijk als ze gewoon eens een paar keer per week een hele uitgebreide poetsbeurt krijgen, waarbij je dan ook nog lekker tegen ze staat te praten en je ze ziet denken van 'mooi verhaal hoor :Y)'

Onderneem dingetjes waar je elkaar bij nodig hebt, dus niet persé rijden. Grondwerk is niet alleen goed voor het paard maar ook voor jezelf, je bent je meteen bewust welke non-verbale houding je uitstraalt.
Een schriktraining is ook altijd leuk om te doen, vrijheidsdressuur, wandelen, babbelen of gewoon eens lekker in de wei op een krukje zitten en kijken wat hém nu precies bezig houd. Zo leer je hem ook begrijpen, elk paard is anders ;)

Liisaaxo

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-10-12
Woonplaats: Wetering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 19:38

Sjolvir schreef:
Liisaaxo schreef:
Hoi bokkers,

Ik heb mijn haflinger inmiddels als een half jaar (sinds juni '12)
en telkens als ik hem wil knuffelen of een kusje wil geven draait ie zijn hoofd weg en hij komt nooit spontaan naar me toelopen ook niet als ik hem roep.
En zelf heb ik ook het gevoel dat er geen weerzijdse liefde/vertrouwen is.

Wat kan ik daar aan doen?
Hoe kan ik een betere band met mijn paardje krijgen.

Knuffels, <3


Misschien heb je al wel een fantatische band met je paard zonder dat jij het je beseft!
Een paard is geen mens, ze houden niet van ons zoals wij van andere mensen of hun houden.

Jij hebt het gevoel dat er geen wederzijds vertrouwen is, maar klopt dat wel, of is het gebrek aan vertrouwen
alleen aan jouw kant, omdat je je niet gerealiseerd had, dat een paard respect voor zijn mens anders laat blijken
dan jij gedacht had dat ze dat zou doen?

Ik heb een fantastische merrie die voor me door het vuur gaat, maar die zal nooit, maar dan ook nooit komen knuffellen.
Geen probleem, zij respecteerd mij, ik respecteer haar daarin, knuffellen is gewoon niet haar ding.
Ze komt niet naar je toe in de wei, kijkt op (of kijkt met 1 oog en 1 oor) en eet door, weglopen doet ze daarin tegen ook niet,
kan haar zo pakken en zonder halster meenemen.
Komen? Dat doet ze alleen als je met paar appels gaat zwaaien of met emmer voer rammelt of zo.
(en soms gewoon omdat ze blijkbaar al vol gegeten is met grasjes).

Ik heb ook een ruin, grote grapjas, echte knuffelkont, maar die knuffelkont miste wel eens stukje respect.
Ondertussen snapt hij dat gedeelte ook, is nog steeds een knuffelkont, is gewoon een heel ander type paard.


Ja, zo heb ik dat ook hoe je dat eerste verhaal vertelde.
Hij komt nooit naar me toe in de wei maar ik kan wel naar hem toelopen om een halster om te doen,
en mee te nemen maar misschien heb ik gewoon een gebrek aan vertrouwen.
Ik ben ook ontzettend zenuwachtig als hij geschoren is en ik hem moet doorrijden,
puur gebrek aan vertrouwen denk ik. :o

Naatjee3
Berichten: 82
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:58

niet elke pony houd van knuffelen. je kunt wel vertrouwen en een band opbouwen door veel tijd samen door te brengen. het wel tijd te geven om aan elkaar te wennen en leuke dingen samen doen zoals wandelen, grazen, zwemmen.

frodo123

Berichten: 65
Geregistreerd: 25-02-13
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:43

Ik zou grondwerk en vrijheidsdressuur aanraden. Je kan het altijd proberen en gewoon kijken wat je pony het leukst vind en wat jij zelf ook leuk vind en daar dan vooral mee door gaan.

Liisaaxo

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-10-12
Woonplaats: Wetering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:51

Naatjee3 schreef:
niet elke pony houd van knuffelen. je kunt wel vertrouwen en een band opbouwen door veel tijd samen door te brengen. het wel tijd te geven om aan elkaar te wennen en leuke dingen samen doen zoals wandelen, grazen, zwemmen.


Dat doe ik al heel veel, alleen het zwemmen niet.
Ik woon op het platteland en de dichtsbij zijnde plas is in Havelte en ik heb niet altijd vervoer hahah :D
Maar grazen doe ik al en het wandelen ook al heel veel.

Liisaaxo

Berichten: 214
Geregistreerd: 28-10-12
Woonplaats: Wetering

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:52

Ik ben een tijdje niet bij mij haflinger geweest en er was een gouden zon,
dus dacht ik ff leuke foto's te maken.
Toen ik in het weiland stond kwam Amor met zijn oren naar voren langszaam naar mij toekomen en legde zijn hoofd op mijn schouder. Werd wel een beetje emotioneel, had niet gedacht dat hij dat ooit zo doen. :o

ViefJor

Berichten: 483
Geregistreerd: 23-03-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:14

Mijn pony vind het heerlijk om mij te knuffelen, op een tsja, lompe manier. Ben druk bezig met dit af te leren, en dat ze meer voorzichtig moet doen. Ik heb ook zeker een band maar ze zal idd nooit komen als ik haar roep. Ik zit regelmatig te lezen op mijn telefoon bij haar in stal, dat vind ze oke, maar zodra ik aan het whatsappen ben gaat ze heel de tijd in mijn telefoon bijten? Ik zet ook even een stipje, heel interessant :)

Lis_Ol

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:24

Liisaaxo schreef:
Mijn paardje vind het niet erg als ik op z'n kont klop of hem knuffel maar ik mag niet aan zijn hoofd komen, misschien vertrouwd hij dat niet?


Dit heb ik met mijn paard ook gehad in het begin. Hij was heel schrikkerig als ik zijn hoofd wilde aanraken (reactie leek erop dat hij ooit klappen op zijn hoofd heeft gehad)
Het heeft bij ons ook maanden geduurd voor ik hem zo aan mocht raken.
Geef je paard de tijd je te leren kennen, een half jaar is nog kort. geef hem vertrouwen door inderdaad (zoals andere ook zeggen) veel tijd door te brengen met hem

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:13

Heel veel zinnigs en begrijpends is er al gezegd in dit topic!

Kan vrijwel alles beamen of onderschrijven. Het ene paard wil wel "befrutseld" worden, de volgende niet. En sommigen vinden plek A wel leuk, maar plekje B (meestal hoofd of buik/lies gebied) weer niet. En bij weer anderen komt de "toenadering" pas na heel lange tijd (dus niet: een half jaar, het kan wel degelijk langer duren). Geen tijdslimiet op zetten: komt het ooit, leuk, komt het nooit, ook goed.

Hoe meer je het "vrij" laat, dus aan het paard zelf overlaat om toenadering te zoeken, hoe meer kans dat dat ook een keer gebeurt.

Paarden zijn nu eenmaal dieren die doorgaans niet zomaar de eerste de beste vertrouwen, dat is hun (overlevings)instinct. Dat kan nog heviger zijn bij paarden die diverse keren zijn herplaatst/verhandeld.
Maar het kan ook gewoon "de aard van het beestje" zijn. De een is toeschietelijker dan de ander (net mensen, hahaha).
Trek je het nooit zelf persoonlijk aan als een paard (aanvankelijk) afstand neemt en houdt.

Bakken geduld, tijd, etc. gaat er soms in zitten, maar maak er geen heilig moeten van.

Mijn ervaring is dat als je eenmaal zo ver bent dat je het paard een fijne poets/rosbeurt kan geven, afgesloten met een beloning zoals een halve appel of wortel, je een goed rapport op bouwt. Met zo'n afstandelijke zou je dan ook het eerste naar het meest simpele (een poetsbeurt) moeten streven, stapje voor stapje, van daar probeer je te zien of je ook weer stapje voor stapje, verder kunt komen naar wat grondwerk.

Alles per keer bekijken.

Niet met een vooropgezet plan "we gaan vandaag zus-of-zo proberen te bereiken", een band opbouwen met een paard is vooral een wederzijds VERTROUWEN opbouwen. Druk of dwang past daar natuurlijk niet bij.
Ook niets "beginnen" als je iets hebt van " ik heb een uurtje voordat ik... vul maar in: iets anders moet doen)", want dan staat er onderhuids TOCH druk op.
Er zijn echt maar heel weinig paarden die niet uiteindelijk toenadering zoeken.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:34

Ik weet niet of er nog mensen actief zijn in dit topic maar ik zet toch m’n berichtje hierin ivm dat een heel nieuw topic aanmaken wat overbodig is.

Ik heb sinds 4/5 maanden mijn tweede paard, toen ik haar te koop zag staan wist ik dat ze niet 100% voldeed aan m’n lijstje maar na dagen lang steeds haar advertentie langs te zien komen heb ik toch een afspraak gemaakt om haar te bezichtigen. Ze gaf een enorm safe gevoel om op te rijden en dat was voor mij ook de reden om haar te kopen. De voorgaande paarden die ik had bezichtigd waren het helemaal niet of niet gezond etc etc.

Nu dat ik haar al ff heb zijn we door dips gegaan en momenten waarbij het heel goed gaat. Tóch kan ik het me niet verhelpen om te twijfelen of ik de juiste keuze heb gemaakt.

Mijn eerste pony (die ik nu nogsteeds heb) geeft me echt het gevoel dat ik een band heb, dit had ik natuurlijk niet gelijk. Het tegenovergestelde zelfs. Met het rijden was het matig, en het is zelfs een ongelooflijke chagerijn in stal. Ze bijt iedereen, trapte naar alles en daar bovenop kan ze niet eens bereden worden. Toch voel ik iets speciaals met haar, in de wei komt ze naar me toe galloperen, ze hinnikt naar me, bijt me niet en loopt zelfs los lief achter me aan. Wel kan ik me herinneren dat ik veel tranen heb gelaten om tot dit punt te komen.

Maar mijn paard nu is zo anders, ze loopt weg van me in de wei, komt me niet groeten met haar hoofd uit stal als ik eraan kom en gedraagt ze zich eigenlijk precies hetzelfde bij anderen als bij mij…
Voor mij is ze ook heel haar leven van 1 persoon geweest en daar had ze een ongelooflijk goede band mee, ergens vergelijk ik me daar ook wel mee aangezien ik dan vind dat ik dat ook ‘moet’ hebben.

Wat kan ik doen om de connectie te verbeteren en wat is jullie ervaringen met een nieuw paard?

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:00

Geef het tijd. Hoelang heb je jouw eerste pony? Zeker niet vergelijken met de band die je nu met je pony hebt en nog niet met je nieuwe paard.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:11

flavlip schreef:
Geef het tijd. Hoelang heb je jouw eerste pony? Zeker niet vergelijken met de band die je nu met je pony hebt en nog niet met je nieuwe paard.


Ongeveer een jaartje, heb er helaas maar een maand mee kunnen rijden. Daarnaast dus alleen maar tijd gespendeerd dmv wandelen, poetsen, grondwerk etc.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:18

Heel veel tijd met haar doorbrengen. Aan de hand laten grazen, elk bezoek van dierenarts, hoefsmid wat dan ook erbij zijn. Je paard altijd als nummer 1 behandelen. Haar nooit voorbij lopen zonder eerst aandacht voor haar te hebben. Ook niet als je eigenlijk geen tijd hebt. Nooit haast hebben bij je paard.
Altijd checken of ze zich comfortabel voelt, zit de deken goed, heeft ze water, heeft ze geen verwondingen? En als ze zich niet comfortabel voelt, dat verhelpen. Altijd eerlijk en betrouwbaar zijn. Haar maatje zijn.

Rijden is van later zorg. Alleen tijd geven is niet voldoende. Wil je een fijne relatie, dan moet je daar in investeren.

MARenAMY

Berichten: 73
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:21

Ik zou jezelf in ieder geval niet vergelijken met die andere persoon.
En een goede band opbouwen heeft echt tijd nodig en zelfs met een goede band heb je nog steeds wel die ups en downs.
Maar misschien zou je wel eens grondwerk of een join-up met haar kunnen doen, daarvoor moet een paard je namelijk wel vertrouwen of leren vertrouwen.
Vooral dingen samen doen zorgt wel voor een goede band!
Maar je moet er zeker niet raar van opkijken dat ze dan ineens niet wil komen of je nergeert. Zo had ik ook wel van dit soort dingen met mijn mijn vorige pony. De ene dag kwam ze hinikkend naar me toe, terwijl ze de andere dag boos van me weg kon rennen zonder dat ik iets deed.

Maar geef het gewoon lekker de tijd, en ga bijvoorbeeld eens met haar experimenteren!
Want die dips blijven er eigenlijk altijd wel of je je paard nou nog maar 4/5 maanden of al 10 jaar hebt, dus daar moet je zeker niet raar van opkijken.

Maar ik snap zeker waar je twijfel vandaan komt en dat is heel logisch!
Maar geef het dus gewoon even lekker de tijd en als je over een tijdje nog steeds merkt dat je echt twijfels hebt dan kunnen je natuurlijk altijd gaan nadenken over een andere keus die dan misschien wel beter is voor jullie beide!

Voor nu in ieder geval, heel veel succes!

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:27

Ik vind Warwick Schiller iemand die makkelijk op youtube te vinden is, maar toch een breed scala van dingen uitlegd in zijn filmpjes over het verbeteren van je band met je paard.
Hij heeft tijdens Corona (toen veel mensen meer tijd hadden om basis werk met hun paard te doen omdat wedstrijden toch niet door gingen) zelf een playlist gemaakt met dingen die je kan doen om een betere band te creeeren. Dit is een link naar een van die filmpjes
https://www.youtube.com/watch?v=EaEpavB ... MFXWcRER7H

Je hebt ook meerdere filmpjes over matching steps, iets dat erg goed helpt bij paarden die zich moeilijk laten vangen of pakken.

Het allerbelangrijkste is vooral, als het paard zijn hoof al van je weg aan het draaien is, blijf staan of doe een stap achteruit, zodat je laat zien dat je de bezorgdheid van je paard hebt laten zien. Als ze dan weer contact zoeken door hun hoofd naar je toe te draaien, dan is dat pas het moment om weer naar ze toe te lopen/ extra aandacht te geven aan het hoofd etc.
Zodra het paard weer denkt aan wegdraaien (al is het maar een fractie met zijn hoofd alleen) stop jij weer of haal je je hand weer weg/ zet je een stap terug.
Raar maar waar, maar omdat je dus telkens de druk weg haalt op het moment dat het paard zegt ''uhh ik vind dit een beetje spannend'' leert hij dat het niet spannend is en gaat hij dus ontspannen! als je hier handig in wordt, heb je binnen de kortste keren een paard die meer open naar jou is en meer contact zal proberen te leggen, omdat hij weet dat hij gezien zal worden door je.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:40

Nikass schreef:
Heel veel tijd met haar doorbrengen. Aan de hand laten grazen, elk bezoek van dierenarts, hoefsmid wat dan ook erbij zijn. Je paard altijd als nummer 1 behandelen. Haar nooit voorbij lopen zonder eerst aandacht voor haar te hebben. Ook niet als je eigenlijk geen tijd hebt. Nooit haast hebben bij je paard.
Altijd checken of ze zich comfortabel voelt, zit de deken goed, heeft ze water, heeft ze geen verwondingen? En als ze zich niet comfortabel voelt, dat verhelpen. Altijd eerlijk en betrouwbaar zijn. Haar maatje zijn.

Rijden is van later zorg. Alleen tijd geven is niet voldoende. Wil je een fijne relatie, dan moet je daar in investeren.


Ik zie dat ik in 2013 al iets vergelijkbaars zei :D
Ik sta er dus nog steeds volledig achter!!
Mensen noemden mijn paard gek, een heks, vals, dominant en nog een heel scala aan vervelende dingen, maar zij is het liefste en meest zachtaardige paard dat ik ken. <3

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:58

Nikass schreef:
Heel veel tijd met haar doorbrengen. Aan de hand laten grazen, elk bezoek van dierenarts, hoefsmid wat dan ook erbij zijn. Je paard altijd als nummer 1 behandelen. Haar nooit voorbij lopen zonder eerst aandacht voor haar te hebben. Ook niet als je eigenlijk geen tijd hebt. Nooit haast hebben bij je paard.
Altijd checken of ze zich comfortabel voelt, zit de deken goed, heeft ze water, heeft ze geen verwondingen? En als ze zich niet comfortabel voelt, dat verhelpen. Altijd eerlijk en betrouwbaar zijn. Haar maatje zijn.

Rijden is van later zorg. Alleen tijd geven is niet voldoende. Wil je een fijne relatie, dan moet je daar in investeren.


Ik ben er elke dag en 3 van die 7 dagen krijgt ze een uitgebreide poetsbeurt (echt heel uitgebreid, uur lang lekker poetsen en kriebel plekjes ontdekken)
Ik vind rijden inderdaad echt niet belangrijk, het is dat ze dr energie kwijt moet maar vind het om te beginnen al leuk genoeg om zo’n dier ‘van mij’ te mogen noemen

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:59

MARenAMY schreef:
Ik zou jezelf in ieder geval niet vergelijken met die andere persoon.
En een goede band opbouwen heeft echt tijd nodig en zelfs met een goede band heb je nog steeds wel die ups en downs.
Maar misschien zou je wel eens grondwerk of een join-up met haar kunnen doen, daarvoor moet een paard je namelijk wel vertrouwen of leren vertrouwen.
Vooral dingen samen doen zorgt wel voor een goede band!
Maar je moet er zeker niet raar van opkijken dat ze dan ineens niet wil komen of je nergeert. Zo had ik ook wel van dit soort dingen met mijn mijn vorige pony. De ene dag kwam ze hinikkend naar me toe, terwijl ze de andere dag boos van me weg kon rennen zonder dat ik iets deed.

Maar geef het gewoon lekker de tijd, en ga bijvoorbeeld eens met haar experimenteren!
Want die dips blijven er eigenlijk altijd wel of je je paard nou nog maar 4/5 maanden of al 10 jaar hebt, dus daar moet je zeker niet raar van opkijken.

Maar ik snap zeker waar je twijfel vandaan komt en dat is heel logisch!
Maar geef het dus gewoon even lekker de tijd en als je over een tijdje nog steeds merkt dat je echt twijfels hebt dan kunnen je natuurlijk altijd gaan nadenken over een andere keus die dan misschien wel beter is voor jullie beide!

Voor nu in ieder geval, heel veel succes!


Dit geeft me wel vertrouwen erin haha, dankjewel!

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:00

LuffB schreef:
Ik vind Warwick Schiller iemand die makkelijk op youtube te vinden is, maar toch een breed scala van dingen uitlegd in zijn filmpjes over het verbeteren van je band met je paard.
Hij heeft tijdens Corona (toen veel mensen meer tijd hadden om basis werk met hun paard te doen omdat wedstrijden toch niet door gingen) zelf een playlist gemaakt met dingen die je kan doen om een betere band te creeeren. Dit is een link naar een van die filmpjes
https://www.youtube.com/watch?v=EaEpavB ... MFXWcRER7H

Je hebt ook meerdere filmpjes over matching steps, iets dat erg goed helpt bij paarden die zich moeilijk laten vangen of pakken.

Het allerbelangrijkste is vooral, als het paard zijn hoof al van je weg aan het draaien is, blijf staan of doe een stap achteruit, zodat je laat zien dat je de bezorgdheid van je paard hebt laten zien. Als ze dan weer contact zoeken door hun hoofd naar je toe te draaien, dan is dat pas het moment om weer naar ze toe te lopen/ extra aandacht te geven aan het hoofd etc.
Zodra het paard weer denkt aan wegdraaien (al is het maar een fractie met zijn hoofd alleen) stop jij weer of haal je je hand weer weg/ zet je een stap terug.
Raar maar waar, maar omdat je dus telkens de druk weg haalt op het moment dat het paard zegt ''uhh ik vind dit een beetje spannend'' leert hij dat het niet spannend is en gaat hij dus ontspannen! als je hier handig in wordt, heb je binnen de kortste keren een paard die meer open naar jou is en meer contact zal proberen te leggen, omdat hij weet dat hij gezien zal worden door je.


Ik ga me in deze methodes inlezen, klinkt erg interessant! Zeker de moeite waard om is uit te proberen.

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:04

Ik persoonlijk zou niet de mate van de band meten aan hinniken of hoofd uit het luik... Geen van mijn paarden heeft dat ooit gedaan, want altijd waren de basisvoorwaarden gewoon goed voor elkaar dat ze mij niet nodig hadden. Toen mijn huidige paard dat wel deed toen hij 24/7 buiten stond, was dat zijn manier om te zeggen "haal me hier weg" :')
Met een nieuw paard ga ik aan het werk zodat ze weten wat ze aan me hebben en dat alle regels iedere dag hetzelfde zijn, en verder ben ik er gewoon. Ik zoek iets om te poetsen zoals een zadel en dat doe ik dan voor de stal met de deur open, met mijn rug naar de stal. Mijn huidige paard had niets met mensen toen ik hem kocht en toen ik mijn zadel zat te poetsen kwam hij af en toe kijken en dan kreeg hij een stukje wortel dat ik over mijn schouder gaf zonder te kijken. Nu is het een soort golden retriever die dol op vrijwel alle mensen en ik ben enorm blij dat hij dat bij mij heeft kunnen ontwikkelen.

We hebben 100% zeker een band, maar dat meetbaar maken voor een globaal paard is niet te doen. Op het hoofd kriebelen is bij die van mij niet zijn ding, laat hij andere mensen wel doen maar mij niet. Dat hij dat bij mij aangeeft zegt mij iets. Dat hij dingen bedenkt om mij langer in de stal te houden zoals mijn autosleutels jatten en weggooien of de deur dicht doen en die te blokkeren, dat zegt mij iets. Ik moet niet nodig zijn maar schijnbaar is het best wel gezellig met mij erbij :Y)

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:11

Bielsje schreef:
Ik persoonlijk zou niet de mate van de band meten aan hinniken of hoofd uit het luik... Geen van mijn paarden heeft dat ooit gedaan, want altijd waren de basisvoorwaarden gewoon goed voor elkaar dat ze mij niet nodig hadden. Toen mijn huidige paard dat wel deed toen hij 24/7 buiten stond, was dat zijn manier om te zeggen "haal me hier weg" :')
Met een nieuw paard ga ik aan het werk zodat ze weten wat ze aan me hebben en dat alle regels iedere dag hetzelfde zijn, en verder ben ik er gewoon. Ik zoek iets om te poetsen zoals een zadel en dat doe ik dan voor de stal met de deur open, met mijn rug naar de stal. Mijn huidige paard had niets met mensen toen ik hem kocht en toen ik mijn zadel zat te poetsen kwam hij af en toe kijken en dan kreeg hij een stukje wortel dat ik over mijn schouder gaf zonder te kijken. Nu is het een soort golden retriever die dol op vrijwel alle mensen en ik ben enorm blij dat hij dat bij mij heeft kunnen ontwikkelen.

We hebben 100% zeker een band, maar dat meetbaar maken voor een globaal paard is niet te doen. Op het hoofd kriebelen is bij die van mij niet zijn ding, laat hij andere mensen wel doen maar mij niet. Dat hij dat bij mij aangeeft zegt mij iets. Dat hij dingen bedenkt om mij langer in de stal te houden zoals mijn autosleutels jatten en weggooien of de deur dicht doen en die te blokkeren, dat zegt mij iets. Ik moet niet nodig zijn maar schijnbaar is het best wel gezellig met mij erbij :Y)


Ik heb ook wel gemerkt dat ze aan het begin meer naar me toe kwam uit nieuwsgierigheid, nu is dat gedeelte er wel eenbeetje vanaf en is het meer “oh daar is ze alweer” geworden ipv “wie is dat nou?”
Ik snap dat elk paard anders is en dus anders op situaties reageert maar dan zal ik misschien moeten leren wat haar reacties zijn ipv de reactie van mijn pony te verwachten :j

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 00:21

Ik ben het trouwens eens dat niet elk paard zomaar kusjes knuffels, extra aandacht etc komt zoeken. Eigenlijk is de simpelste graadmater om naar te kijken of je paard zich goed bij je voelt, de mate van ontspannenheid. Als je paard in jouw buurt een zachte bovenlijn heeft met het hoofd lager dan de schoft, afhangende oren, zachte ogen (soms zelfs oogleden die wat naar beneden zakken) is dat eigenlijk je grootste beloning. Je paard ziet jou dan namelijk als veilig.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 01:31

Ieder paard is anders, sommige paarden komen aan galopperen omdat de weide eigenlijk geen uitdaging bied, dus niet alles hoeft gelijk een band te zijn. Zoals hierboven, ''saai'' indutten zie ik liever dan een paard dat constant ''aan'' staat. Gewoon plezier hebben met je dier, leuke dingen doen, de verzorging goed hebben, afwisseling en elkaar leren kennen. Een band op bouwen gaat (stom genoeg) ook (vooral) door de slechte tijden dus zet er geen haast achter. Bij mij mogen de paarden bijv. altijd ook ''nee'' zeggen, iets heel normaals eigenlijk, maar doet ook wonderen voor het vertrouwen. Vanuit daar krijg je eigenlijk uiteindelijk ook meer van ze, en inderdaad Warwick, enorm fijne trainer. :j

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Hoe krijg ik een betere band met mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 02:27

Een half jaar geleden kocht ik een verwilderde jaarling, deze kwam uit een kudde in een flink gebied, en hij had nog nooit een mens van dichtbij gezien.
Een hele uitdaging dus.
Ik heb mogen ervaren dat R+ (positieve bekrachtiging) heel erg goed werkt bij het winnen van het vertrouwen.
Net als het paard van anastasia24 mag hij gewoon nee zeggen. sterker nog, ook voor nee krijgt hij een beloning. (oke, niet zo lekker als voor ja, maar toch)

Het is absoluut niet de snelste methode, maar het is wel erg effectief. En zo leuk om samen met je paard te ontdekken.
Misschien is het wel iets voor jullie?