Jeuk aan de manen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Jeuk aan de manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 12:46

Ik weet niet zeker of het hier thuis hoort, maar ik heb thuis 2 pony's. 1 Fjord en 1 shetlander. Beide schuren het hele jaar door.
Kreeg al te horen dat het misschien aan de voeding ligt, maar twijfel aan welke voeding dit dan ligt.
De Shet krijgt alleen hooi en een klein stukje wieland waar eigenlijk helemaal geen gras is.
De Fjord krijgt een weiland waar weinig gras staat, krijgt hooi en Pavo Nature's Best.
Eerst kreeg de Fjord Quatro Muesli, maar ook daar schuurde je gewoon mee.
Ik zou gewoon niet weten wat ik moet doen, want ze moeten beide op een zo eiwitarm dieet.
De Fjord omdat ze op dieet is, want ze is te dik.
En de shetlander, omdat hij heel erg gevoelig is om hoefbevangen te worden.

Depende

Re: Jeuk aan de manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:19

Hoe erg schuren ze? Een klein beetje is met verharen en wisselende temperaturen uit te leggen. Als ze heel erg schuren dan zou het inderdaad aan de suikers in de voer kunnen liggen, heb je het hooi wel eens getest op voedingswaarden? Zijn ze al eens getest op zomereczeem?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 14:59

Ik heb ze nog nooit laten testen op zomereczeem. Het hooi heb ik ook nooit laten testen. Maar het is niet super erg schuren, maar wel zichtbaar.
En als ze last hebben van de wisselende temperaturen, hoe kan ik dat dan oplossen, want ze hebben daar het hele jaar door last van.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:23

Begin januari was mijn shet heel vaak aan het schuren, toen was het 9 graden ofzo veel te warm voor de tijd van het jaar. Dan gaat zijn dikke wintervacht verstikken vooral onder de manen -> jeuk. Over een paar weken ga ik hem dan ook scheren, omdat hij lang doet over het verharen.

Vind het lastig te zeggen wat het zou kunnen zijn, zomereczeem zou in de winter minder moeten zijn. Op het eerste gezicht lijk je niet gek veel suikers te voeren en al redelijk eiwitarm. Een voedselallergie of intolerantie zou kunnen, maar beide paarden tegelijk is wel apart.

Persoonlijk zou ik mij met licht schuren niet al te veel zorgen maken, eventueel zo'n borstel ophangen zodat ze daar aan kunnen schuren en hun huid niet beschadigen. Klitwortel lotion van de Kruidvat smeren kan ook helpen.

Je kan eventueel hier een ruwvoer analyse doen: http://blgg.agroxpertus.nl/

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:26

Een eiwit probleem zou het ook kunnen zijn.
Mijn Merens hebben ze altijd als een zomerexcemer door het leven laten gaan, maar wat blijkt ze heeft helemaal geen zomerexceem maar een eiwit allergie. Ze krijgt nu alleen voer waar geen eiwitten in zitten en we letten op met hooi en madam heeft weer een prachtige staart en manen.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 17:34

Ze hebben nog wel manen, maar je kunt, vooral bij de Fjord goed zien dat ze wel schuren. Al schuren ze wel het liefste aan hout en niet aan een borstel. Heb dat al geprobeerd.
Ik weet ook zeker dat het geen zomereczeem is, want ik heb een pony gehad die dat wel had, en die werd echt gek van de jeuk. Daarbij bloedde het zelfs, ondanks alles.

Tot hoelang kun je je paard eigenlijk nog scheren. Want daar heb ik zeker bij mijn shetlander wel de neiging om dat te laten doen. Want die verhaard echt heel langzaam.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:38

als het zomereczeem zou zijn (de allergie voor de mugjes) zou je paard ook niet nu al schuren, aangezien het daar nog veel te koud voor is. Die mugjes zijn er nu nog niet.
Je kunt wel bloed laten prikken en laten testen op allergieën, zo kun je uitzoeken welke allergie je paard heeft, want kan goed zijn dat hij een allergie heeft voor bv. een eiwit in het voer ja ofzo..

En even uitsluiten of het geen mijt of schimmel of iets dergelijks is.
Mijn paard heeft 2 jaar terug in deze periode een schimmelinfectie opgelopen en had daar ook jeuk van.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 18:23

Daar heb ik nog niet aan gedacht. Had de dierenarts ook al gemaild, maar nog geen mail terug gehad. Morgen toch maar even bellen om te vragen wat die denkt.
En misschien ook maar meteen een afspraak maken. Zal mijn vader wel niet leuk vinden, maar daar heb ik dan maar lak aan. Ik wil zeker weten wat het is.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:32

Het kan ook een probleem met lever of nieren zijn. Kom ik regelmatig tegen. Is goed te testen en behandelen met bioresonantie.