3,5 jarige dominant naar andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

3,5 jarige dominant naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 00:30

Ik open dit topic omdat ik nieuwsgierig ben, waarom mijn (nieuwe) paard zich zo gedraagt.

Ons paard staat overdag in een paddock naast een aantal andere paarden. Hij staat in zijn eentje in de paddock en kan neuzen met 1 Shetlander en een schimmel over het hek. In het begin stond hij alleen naast de Shetlander, deze mocht hij vanaf dag 1 al niet en jaagde haar constant op door het hek heen; oren plat in zijn nek en vanuit de achterkant van de paddock tegen het hek aan rennen van de Shetlander. Bij de schimmel (merrie van 15) vertoont hij het zelfde gedrag.

Omdat ik het sneu voor hem vond om hem alleen te laten staan, heb ik hem losgegooid met een ruin en merrie die ook bij ons op stal staan. Deze ruin(14) beschermde de merrie, maar mijn paard ging de aanval weer aan. Mijn paard en de ruin stijgerden zelfs tegen elkaar op.

Nu is er net een nieuwe ruin(11) bij ons gekomen die ik graag bij mijn paard in de paddock wilde hebben. Ook hier ging het weer mis. Ik heb het 3 dagen geprobeerd maar hij blijft jagen en bijten. Hij laat de ruin geen moment met rust.

Ik heb dit gedrag nog nooit eerder meegemaakt, zeker niet bij zo'n jong paard.
Bij zijn vorige stal stond hij wel samen met een ruin, hier was hij wel de baas over maar liet hem verder wel met rust. Hij kreeg daar de hele dag hooi in de paddock, dus hij had wel de hele dag wat te doen.

Naar mij toe is hij heel vrolijk en luisterd steeds beter. Als ik naast zijn paddock sta jaagt hij andere paarden bij mij weg en verergerd het gedrag.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat kan ik eraan doen? Ik zou zo graag willen dat hij een vriendje krijgt. Maar op deze manier gaat het niet lukken!
Laatst bijgewerkt door Icecrystal op 07-02-13 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Re: 3,5 jarige dominant naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:31

misschien verveelt die zich wel ?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 00:34

Dat is ook een van mijn redenen dat ik juist een vriendje voor hem wil.
Ik werk elke dag met hem, maar kan hem moeilijk de hele dag bezig houden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:36

ik denk juist doordat hij zich verveelt in de paddock hij het andere paard door de paddock gaat jagen dat bedoel ik :)

mag je niet onbeperkt hooi voeren in netten oid?,
of gooi er een jollybal bij
een pion kan ook ?
voerbal

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:38

Redelijk asociaal gedrag van je jonge blaag.
Kun je hem een paar maanden in een kudde zetten op een groot weiland? Gemengd (alle leeftijden en geslacht), maar met behoorlijk wat merries?
Kwestie van opvoeden en niemand kan dat beter dan zijn eigen soortgenoten.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 00:42

Hij heeft (waarschijnlijk ook door dit probleem) bij de vorige eigenaren in een kudde merries met veulens gelopen. Toen is dit gedrag gestopt. Maar nu gaat hij er dus gewoon weer mee door..
Ook als de oudere ruinen duidelijk laten merken er niet van gediend te zijn, blijft hij ermee door gaan.
Hij heeft gewoon echt "schijt" aan alle paarden om hem heen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:43

Hier nog zo'n etter van 135. Hoe groot en hoeveel (7 paarden van 1.70+) erbij zet, hij blijft etteren. Valt helaas niks mee te doen...

Bij ruinen erger dan bij merries heb ik gemerkt! Bij merries is hij liever en ettert alleen bij wegjagen bij het eten. Maakt niet uit hoe dominant het paard is dat er bij komt, uiteindelijk wint mijn kleintje het nog. :')

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:29

De denk- en leefwereld van paarden wordt bepaald door een ding : overleven, en om dit te bereiken is de kudde heel belangrijk.
Maar een kudde kan alleen veiligheid brengen als er een goede structuur is met een leider en ondergeschikten op verschillende niveaus.

Als je dus paarden samen brengt gaat hun instinct hun zeggen dat ze een rangorde moeten bepalen;
Hoe, hoe snel en hoe hevig deze "strijd" gaat worden wordt bepaald door de karakters van de paarden.
Heb je paarden met karakters met een min of meer gelijk niveau van dominantie kan het er soms hevig en langdurig aan toe gaan.

Als je je paarden wil samen houden zal je ze hun strijd moeten laten uitvechten.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 14:31

Maar de andere paarden geven aan onderdanig te zijn. Dit zijn dus geen paarden met een gelijk niveau van dominantie.
De paarden gaan duidelijk voor hem uit de weg maar hij blijft erachter aan jagen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:34

Herkenbaar gedrag, maar ook juist typisch van een (relatief) jong paard. Hij wil uitmaken wat zijn rol is in de 'kudde'. Omdat hij alleen staat is zijn rol niet duidelijk. Heb je geen mogelijkheid hem in een grote groep te zetten?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe hij is opgegroeid toen hij nog jong was?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:13

Heb ik vaker meegemaakt...ik noem ze 1-lingen...zijn heerlijke paarden in het werken maar etterbakjes naar de paarden/pony''s toe !
Een natuurlijke energie brok...kan ontstaan door meerdere factoren...
1. wat ryder noemt...moet 1 tegenkomen die hem onder de duim neemt,neemt risico''s met zich mee ivm verwonden maar is wel het meest natuurlijke oplossing !
2.voer in de gaten houden (suikers en eiwitten)...energie reduseren.
3.Hem aan het werk zetten, dat doe je zo te lezen al goed...niet overbelasten maar wel goed belasten !!!
4.is hij hengst of een klophengst ? Hormoontjes spelen ook mee hoor ! Ik zou hem apart zetten,wel bij de andere paarden tot hij zich wat beter gedraagt...onnodig onrust in de groep moet je niet willen met zo''n jong paard...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:18

Hier ook een 3,5 jarige die de baas is over 2 oudere voorheen dominante merrie's.
Heb mij er bij neergelegd, hij is aan de hand perfect opgevoed en weet heel goed dat ik de baas ben.
Heb de paarden altijd op genoeg ruimte staan, zodat mijn merrie's de 3 jarige uit de weg kunnen gaan als ie weer eens vervelend is.

Hoe groot zijn de paddocks? Waarschijnlijk is die te klein, waardoor het andere paard te veel in de ruimte blijft van jou paard. Waardoor hij dus blijft jagen, hij pikt hem immers niet in zijn ruimte.
Is er misschien een grotere paddock of weide waar ze met zijn tweeen op kunnen?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:13

@Ryder; hij is van jongs af aan opgegroeid tussen andere paarden, de samenstelling van de kuddes weet ik niet precies.

@Broadway; het is een ruin. Ik heb hem vandaag bij een dominante merrie in de bak gezet. Deze is hem wel de baas maar hij blijft het toch proberen waardoor hij steeds klappen krijgt.. Ook niet echt ideaal dus.

@monster_tos; de paddock is 6 bij 10 meter.. Dit is inderdaad niet heel groot. Misschien moet ik hem maar alleen laten staan tot het land seizoen begint.

Ik vind het gewoon zo jammer, ik had graag gehad dat hij gezellig met een vriendje samen kon staan.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:18

Als je maar zo'n kleine paddock hebt zou ik helaas er voor kiezen om hem pas in het land bij de rest te zetten. Het risico zou voor mij te groot zijn als ze elkaar niet kunnen ontlopen.
Met een beetje geluk gaat het volgende winter beter omdat ze dan in de zomer in de groep hebben gestaan en het nieuwe eraf is.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:14

Als je geen andere mogelijkheden hebt zou ik hem inderdaad alleen laten staan, ook al ben ik daar zwaar tegenstander van, vooral bij die jonge dieren.
Maar de paddock is te klein om ze het uit te laten vechten, ook als je er een echt dominant paard bij zou gooien.
Heb je geen optie hem zolang ergens anders neer te zetten? Waar hij wel met een ander paard op een grote ruimte kan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:20

Ik heb ook zo'n klier, hij kan absoluut niet met ruinen staan. Hij blijft klieren en etteren, ook in grotere groepen. Met merrie's is hij juist hartstikke braaf, alleen met brokjes eten niet.

Ik zou hem lekker apart laten staan tot het weide seizoen en hem dan met een grote groep andere paarden die al een vaste rangorde hebben in de wei zetten. Dan wordt hij waarschijnlijk netjes op zijn plaats gezet.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:28

De paddocks zijn inderdaad voor dit probleem niet groot genoeg.
En dat hij constant klappen blijft krijgen van die ene merrie zul je toch houden. Hij moet eerst 'leren' dat hij moet ophouden en niet de baas is over haar. Dan kun je ervoor kiezen om het nog een paar dagen aan te zien of ze inderdaad weer uit elkaar te halen en je ruin alleen te laten staan tot het weideseizoen. Maar in het weideseizoen zullen ze in het begin ook nog wel mot met elkaar gaan hebben...

Ik heb hier ooit eens een 'onopgevoede' 2 jarige Shetruin gehad. Beestje was vanaf dat hij 4 maand oud was in een achtertuin bij mensen opgegroeid en had als kuddegenootjes 2 honden := Beestje kende dus geen paardentaal meer. Was naar mijn mensen toe erg lief en volgzaam maar in de kudde was hij gewoon asociaal. Niet asociaal zoals jouw ruin (constant aanvallen) maar gewoon niet begrijpen dat hij laagste in rang was en moest wachten op zijn beurt. Oren in de nek? Geen idee wat dat betekent, etc. etc.
Nou zijn mijn oudste merrie en andere Shetruin beide redelijk dominant maar niet op een valse manier. Mijn Shetruin is weer ondergeschikt aan mijn merrie. De 2 jarige Shet kreeg regelmatig klappen van mijn andere Shet maar als mijn merrie het genoeg vond dan ging zij tussen beide Shetten in staan en kregen ze beide op hun flinker. Het heeft een maand of 3-4 geduurd maar uiteindelijk werden beide Shetten goede vriendjes van elkaar. Er werd nog wel steeds gejaagd en gevochten maar alles op een speelse manier en zonder elkaar pijn te doen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:34

Ik maak uit je verhaal op dat je dus paard(en) bij hem in zijn paddock hebt geprobeerd te zetten? Dan is het al logisch dat hij zo reageert, is zijn territorium... sowieso kan het maanden duren voordat vreemde paarden elkaar een beetje hebben geaccepteerd, 3 dagen is niks :n Lijkt mij dat je hem het best in de paddock van/bij een dominante(r) paard kan zetten, zodat de rollen even omgedraaid worden.
Leeftijd zegt trouwens ook echt niet alles hoor, mijn paard (merrie, dat wel) van 3 is ook de baas hier, maar dat komt ook omdat de andere twee er pas later bij kwamen, toen had zij haar plek al toegeëigend en vond ze dat elke zandkorrel en grassprietje van haar alleen was ;)