Mijn driejarige laat zich niet aaien. wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myleneeex

Mijn driejarige laat zich niet aaien. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:34

Hallo,

Ik rijd al een tijdje bij iemand paard, en diegene heeft net een nieuw paard erbij, een driejarige bonte merrie. Natuurlijk hartstikke leuk, dus toen ik daar weer was, wilde ik eens kennis gaan maken met dit paard, maar ik kon niet eens in de buurt komen. Als ik naar haar toe liep, ging ze achteruit lopen. En zo kon je wel de hele wei door gaan wandelen. Ik ben met bochtjes naar haar toe gelopen, proberen niet te kijken. Maar ik kreeg haar niet te pakken. Na wat hopeloze pogingen met wat lekkers, of lekker met het andere paard geknuffeld te hebben (hopend op een jaloerse reactie) kwam ze nog steeds niet. \

Ik ging midden in de wei op de grond zitten. Toen werd ze toch wel nieuwsgierig, en kwam ze naar mij toe, en snuffelde wat aan mij. Maar zodra ik mijn arm optilde om haar te aaien, nam ze een spurt en was ze weer weg. Wat moet ik hier nu mee, want hoe de vorige eigenaar haar te pakken heeft gekregen, en mee heeft kunnen wandelen is voor mij een raadsel. Ik ben positief ingesteld, dus ik denk dat het allemaal ooit wel een keer gaat lukken, maar heeft iemand tips?

En wat kan ik nog meer bij dit paard doen, om hem wat dingen aan te leren. Want volgens mij heeft dit mooie paardje geen goede opvoeding gehad, als ik het zo bekijk kent ze nog niks.

groetjes,,

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:38

Ze zal geen of weinig goede ervaringen hebben met mensen en is daarom een beetje schuw en niet zo genereus met haar vertrouwen. Het belangrijkste is veel geduld hebben. Wat je deed met in de wei zitten is een heel goed idee. Gewoon blijven zitten en laat maar snuffelen, desnoods geef je haar iets lekkers (wat je al in je hand had vóór je ging zitten) zodat je je hand alleen maar open hoeft te doen.

Ik denk dat als je er de tijd voor neemt, je er een superpaard aan over kan houden! Ik wens je veel succes!

Edit: Ze zal niet over een nacht ijs jou meteen vertrouwen lijkt me. Dit kan van dagen tot maanden duren, dus geduld is echt een schone zaak in haar geval. Probeer haar zacht maar consequent te behandelen, zodat ze niet "over je heen" loopt mocht ze wat meer vertouwen krijgen. Ze mag schuw zijn, maar dit is geen reden om de baas te spelen :)
Laatst bijgewerkt door Minimus op 06-02-13 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:39

Word jij ook geacht iets met het nieuwe paard te gaan doen?
Zo ja, even overleggen met de eigenaar wat jullie aanpak gaat zijn.
Zo nee, paard met rust laten.

myleneeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 16:57

DAMWolf schreef:
Ze zal geen of weinig goede ervaringen hebben met mensen en is daarom een beetje schuw en niet zo genereus met haar vertrouwen. Het belangrijkste is veel geduld hebben. Wat je deed met in de wei zitten is een heel goed idee. Gewoon blijven zitten en laat maar snuffelen, desnoods geef je haar iets lekkers (wat je al in je hand had vóór je ging zitten) zodat je je hand alleen maar open hoeft te doen.

Ik denk dat als je er de tijd voor neemt, je er een superpaard aan over kan houden! Ik wens je veel succes!

Edit: Ze zal niet over een nacht ijs jou meteen vertrouwen lijkt me. Dit kan van dagen tot maanden duren, dus geduld is echt een schone zaak in haar geval. Probeer haar zacht maar consequent te behandelen, zodat ze niet "over je heen" loopt mocht ze wat meer vertouwen krijgen. Ze mag schuw zijn, maar dit is geen reden om de baas te spelen :)

dankjewel, ik ga het eens proberen! ze is zeker schuw, maar ik denk wel, dat als we alles rustig gaan opbouwen. dat het een superpaard kan worden!

myleneeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 16:59

Maflinger_S schreef:
Word jij ook geacht iets met het nieuwe paard te gaan doen?
Zo ja, even overleggen met de eigenaar wat jullie aanpak gaat zijn.
Zo nee, paard met rust laten.

ja, de eigenaar van het paard, heeft er nu al niet zoveel vertrouwen in, dat komt er op neer, ze heeft niet zoveel geduld.
daarom laat ze alles aan mij over, ze hoopt dat ik het paard mak kan krijgen en verder.
dit vind ik een leuke uitdaging, vandaar mijn vraag.

Maflinger_S

Re: Mijn driejarige laat zich niet aaien. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:25

Wil de eigenaar het paard dan wel houden? Wat is de reden van aankoop?

Leuk dat jij ermee aan de slag kunt. Je bent al goed begonnen want geduld zul je nodig hebben zo te lezen.
Paardje is net verhuisd dus moet nog wennen, krijgt ander voer wellicht, heeft andere stalgenoten. Geef het de tijd. Probeer inderdaad haar vertrouwen te winnen, van daar uit kan je verder gaan met de opvoeding, die consequent en rechtvaardig moet zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:30

Accepteer dat ze (nog) niet wil dat je haar aanraakt. In de wei gaan zitten is goed, laat haar maar naar jou toe komen. En dan niet aanraken, laat haar maar laten zien dat ze bij jou wil zijn. Ze komt al naar je toe, daarmee geeft ze aan dat ze dat wel wil. Heb geduld.

myleneeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 17:47

Maflinger_S schreef:
Wil de eigenaar het paard dan wel houden? Wat is de reden van aankoop?

Leuk dat jij ermee aan de slag kunt. Je bent al goed begonnen want geduld zul je nodig hebben zo te lezen.
Paardje is net verhuisd dus moet nog wennen, krijgt ander voer wellicht, heeft andere stalgenoten. Geef het de tijd. Probeer inderdaad haar vertrouwen te winnen, van daar uit kan je verder gaan met de opvoeding, die consequent en rechtvaardig moet zijn.

De eigenaar zat daar nog heel erg over te twijfelen ja, daarom had ze contact opgenomen met de vorig eigenaar, en die zei dat het allemaal nog wel kwam.. enzovoorts, dus ze houdt haar nu wel. De reden van de aankoop is dat ze er nog een paard bij wilde. Ze heeft er altijd twee gehad en nu nog maar eentje, Alleen heeft de eigenaar op het moment net een baby gekregen, vandaar dat ik uitgezocht ben om met dit paard aan de slag te gaan.

myleneeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 17:49

Koper schreef:
Accepteer dat ze (nog) niet wil dat je haar aanraakt. In de wei gaan zitten is goed, laat haar maar naar jou toe komen. En dan niet aanraken, laat haar maar laten zien dat ze bij jou wil zijn. Ze komt al naar je toe, daarmee geeft ze aan dat ze dat wel wil. Heb geduld.

dankjewel, de volgende keer zal ik blijven zitten en gewoon niks doen. maar op een gegeven moment (dat was de vorige keer wel zo) toen ik ook niks deed, liep ze na een tijdje gesnuffeld te hebben weer weg. wat dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:51

Niks, gewoon blijven zitten.

Eventueel zou jij ook een keer naar haar toe kunnen lopen. En dan niet aaien oid, gewoon bij haar gaan staan. En als ze wegloopt dat voorlopig zo laten. Jullie moeten even allebei duidelijk krijgen dat jullie elkaars grenzen respecteren.

Paarden staan eigenlijk niet vaak uren bij elkaar te leuten, dat doen ze alleen als ze niet zo veel te doen hebben (in een kale paddock bij voorbeeld) Ze zijn steeds ergens mee bezig, en gaan iedereen in hun groep/kudde af, even snuffelen, even samen grazen, en dan door naar de volgende.

Dus als de merrie met andere paarden staat zou jij ook naar die paarden kunnen gaan, en dan naar de driejarige (als ze blijft staan) en dan weer naar een ander paard, enz.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-02-13 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:52

Toen wij onze (toen jaarling) net hadden kon je ook echt niet in de buurt komen. Met rustig afwachten en paaien met iets lekkers is ze uiteindelijk zelf gekomen. We zijn nu een half jaar verder en ze is kipmak, sociaal naar alles en iedereen en volgt je overal.

Als ze wegloopt ben je "ok op deze plek", je bent blijkbaar geen levens gevaarlijk object.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:52

omkopen met snoepjes :J

myleneeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 17:58

Princesj schreef:
Toen wij onze (toen jaarling) net hadden kon je ook echt niet in de buurt komen. Met rustig afwachten en paaien met iets lekkers is ze uiteindelijk zelf gekomen. We zijn nu een half jaar verder en ze is kipmak, sociaal naar alles en iedereen en volgt je overal.

Als ze wegloopt ben je "ok op deze plek", je bent blijkbaar geen levens gevaarlijk object.

okee, bedankt. ik denk ook wel dat het vanzelf komt, maar het probleem is dat ze, ja of tanden aan het wisselen is, of iets met het gebit heeft. waardoor ze de vorige keer niet een paardensnoepje van mij aannam, is dan de enige oplossing wat brood? of?
Laatst bijgewerkt door myleneeex op 07-02-13 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

myleneeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 18:00

SteffiSara schreef:
omkopen met snoepjes :J

ze neemt dus geen paardensnoepjes van mij aan, ze heeft het er erg moeilijk mee om het op te eten, waarschijnlijk in de wissel. of er is iets met het gebit. moet nog naar gekeken worden. alleen wat brood neemt ze aan, zijn er ook nog andere 'zachte' lekkernijen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:01

myleneeex schreef:
okee, bedankt. ik denk ook wel dat het vanzelf komt, maar het probleem is dat ze, ja of tanden aan het wisselen is, of iets met het gebit heeft. waardoor ze de vorige keer niet een paardensnoepje van mij aannam, is dan de enige oplossing wat brood? of?

Het kan zijn dat ze geen snoepjes/brok gewend is. Je kan een wortel proberen, misschien dat ze dat wel herkent.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:03

Wat ik had gedaan was zo vaak mogelijk naar haar wei lopen, te gaan zitten en haar te lokken met wat lekkers, en dan weg lopen, heel makelijk beginnen, proberen wat lekkers te geven en weg lopen , daarna kan je dit uitbreiden door eens een kriebeltje te geven, succes !:)

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:00

Stukjes fruit
Mijn paard is er gek op, ze krijgt banaan, manderijn, sinasappel..
Ik had dat probleem ook toen ik haar net had, en ze in de wei stond.. Je moet heel erg veel geduld hebben! Wat ik deed is met me rug naar haar toe rustig naar haar toe lopen.. het werkte.. en echt heel veel praten!!
Appels, wortels (harde groente, heb je dan niet veel aan denk ik?)..

Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:06

Schijfjes appel mee, vinden ze vaak erg lekker. Verder gewoon in de buurt blijven, tutten met het andere paard en net doen alsof ze er niet is, vaak de beste manier. Komen ze ook op stal of 24 uur buiten?

myleneeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:00

FD_horses schreef:
Wat ik had gedaan was zo vaak mogelijk naar haar wei lopen, te gaan zitten en haar te lokken met wat lekkers, en dan weg lopen, heel makelijk beginnen, proberen wat lekkers te geven en weg lopen , daarna kan je dit uitbreiden door eens een kriebeltje te geven, succes !:)

Bedankt voor de tip. Ga alles eens proberen.

myleneeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:00

SteffiSara schreef:
Stukjes fruit
Mijn paard is er gek op, ze krijgt banaan, manderijn, sinasappel..
Ik had dat probleem ook toen ik haar net had, en ze in de wei stond.. Je moet heel erg veel geduld hebben! Wat ik deed is met me rug naar haar toe rustig naar haar toe lopen.. het werkte.. en echt heel veel praten!!
Appels, wortels (harde groente, heb je dan niet veel aan denk ik?)..

Succes!

Super bedankt. Ga morgen meteen aan de slag.

myleneeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:01

bigone schreef:
Schijfjes appel mee, vinden ze vaak erg lekker. Verder gewoon in de buurt blijven, tutten met het andere paard en net doen alsof ze er niet is, vaak de beste manier. Komen ze ook op stal of 24 uur buiten?

Deze paarden staan 24 uur buiten ja, maar bedankt voor de adviezen allemaal.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:03

Hoihoi!

Gedragsproblemen bij paarden oplossen is mijn werk, het probleem dat jij beschrijft komt vaker voor. 2 weken geleden ook nog zo één gehad. Ik kom het graag voor je oplossen. Op mijn website staat meer info over mij en hoe ik werk. Pb-en/mailen of bellen mag uiteraart ook!

Groetjes, Flo

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:08

Geduld is ook hier weer de enige remedie. Als het paardje niet geaaid wil worden, dan hoeft het ook niet geaaid te worden. Je zult zien dat als jij je - cru gezegd, maar zo zou een paard dat kunnen ervaren - niet opdringt, het paardje op den duur zich steeds meer overgeeft. Ik heb zelf een paard verzorgd dat absoluut niet geaaid wilde worden. Dan niet (hoe graag ik het zelf wel wilde ;) ). Het heeft een behoorlijke tijd geduurd, maar uiteindelijk kon ik mijn armen om haar nek leggen en een hele tijd met haar kroelen. Ze kwam er zelfs zelf voor naar me toe.