Hoe gaan jullie met frustraties om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Hoe gaan jullie met frustraties om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:27

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag voor de tweede keer een grondwerkles gehad met mijn paard na een lange winterstop. Ik moet zeggen dat gisteren het vrij goed verliep. De lesgever zei dat mijn paard dit nog had gedaan dus ik kan veel leren van hem. Echter was het vandaag een heel ander verhaal....

Ik had precies het idee dat ik niet bestond voor hem. Aandacht was heel snel weg of zwakte snel af. Veel hinniken en rondlopen. Bevelen hadden geen betekenis meer, vastbinden was nu plots het einde van de wereld. Opzadelen ging bijna ook niet... Hierdoor voelde ik me soms nerveus, angstig en vooral geirriteert.

Hierdoor werd ik natuurlijk boos en liet hem nog meer lopen (eenmaal opgezadelt) omdat ik frustraties kreeg. Mijn lesgever heeft me toen weer wat weten te bedaren. Ik heb nogal moeite met consequent zijn... ik ben ook nog een nieuweling en heb moeite om te weten wanneer straffen en wanneer belonen. Dit alles maakt het soms heel erg moeilijk, soms moet ik eens wat kracht gebruiken om mijn paard zaken duidelijk te maken. Zoals terugzetten naar achteren dit door met mijn gewicht te leunen op de schouder (moeilijk om uit te leggen) maar ik heb niet altijd even genoeg kracht. Ik ben nu niet bepaald een mager dingetje maar ik kan toch niet genoeg kracht gebruiken..ook al is dit eigenlijk niet veel.

Slaan en dergelijke gebruikt mijn lesgever niet behalve bij zaken die echt not done zijn zoals bijten,slaan of schoppen.

Kortom: hoe gaan jullie om met frustraties? Hoe vinden jullie weer terug rust in jullie zelf als er eens zo'n zaken gebeuren? Bijvoorbeeld tijdens grondwerk maar ook als jullie in het zadel zitten? Wat doen jullie dan?

Mijn lesgever gaf de raad om even een pauze in te lassen en een halfuur niks te doen maar dat lukt in bepaalde situaties niet. Ik vroeg me dan af wat ik dan kon doen.

Bedankt alvast om dit te lezen :)

SmartBH

Re: Hoe gaan jullie met frustraties om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:30

Misschien even ter verduidelijking gisteren was het een oefening op los longeren (handsignalen) en vandaag leidoefeningen (oefeningen op dominatie, persoonlijke ruimte, volgen, ..) en daarna terug los longeren

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:51

Ik denk dat jouw probleem is dat je nog wat ontbreekt aan achtergrond voor het goed uitvoeren van grondwerk.
Grondwerk is geen doel op zichzelf maar wel een hulpmiddel om je paard op te voeden zodat hij jou als zijn leider ziet.
Als jij je verder verdiept in de denk- en leefwereld van paarden zal je je paard beter en sneller begrijpen en zo vlugger kunnen corrigeren als het nodig is.
Je zal zo leren om consequenter te zijn en daardoor vermijd je bij je paard en jou frustratie.

Als je Engels goed genoeg is kan je eens gaan kijken op www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er zijn er "how to do" en andere "how NOT to do".

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:06

Paar maandjes terug heb ik ook een aantal keer dit meegemaakt met mijn meisje
ik ben weggelopen haar in de paddock "in de steek gelaten"
ik ben haar stal gaan mesten. toen ik terug kwam was ik afgekoeld en zij was al in afwachting wanneer ze naar stal kon.
ik heb daarna nog een hele korte poging gedaan en vervolgens richting stal(aangezien zij daar heen wilde) oefenen met leiding aan de hand

dus ik ben het met je instructeur eens dat een pauze helpt betreft frustraties

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:22

MarcR schreef:
Ik denk dat jouw probleem is dat je nog wat ontbreekt aan achtergrond voor het goed uitvoeren van grondwerk.
Grondwerk is geen doel op zichzelf maar wel een hulpmiddel om je paard op te voeden zodat hij jou als zijn leider ziet.
Als jij je verder verdiept in de denk- en leefwereld van paarden zal je je paard beter en sneller begrijpen en zo vlugger kunnen corrigeren als het nodig is.
Je zal zo leren om consequenter te zijn en daardoor vermijd je bij je paard en jou frustratie.

Als je Engels goed genoeg is kan je eens gaan kijken op http://www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er zijn er "how to do" en andere "how NOT to do".

Ik lees heel vaak op zijn website en bekijk zijn filmpjes , ik snap de theorie dus wel en ik heb een goede lesgever want ze zitten in dezelfde denkrichting maar het omzetten naar praktijk is niet zo makkelijk. Een goede timing en echt consequent handelen is toch een hele opdracht voor mij :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:33

Wanneer ik frustraties heb weet ik dat dit niet door mijn paard komt maar door mij omdat ik miscommuniceer. Tijdens het rijden stap ik af wanneer ik erg gefrustreerd ben of ik ga stappen met een lange teugel zodat ik weer kan gaan ontspannen. Wanneer ik iets anders doe terwijl ik gefrustreerd raak stop ik ermee en neem een pauze. Of ik ga poetsen, knuffelen of simpel een beker chocolademelk pakken en even niks doen. Dit helpt me om de frustratie kwijt te raken en weer ontspannen verder te gaan.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:36

C_arola schreef:
Wanneer ik frustraties heb weet ik dat dit niet door mijn paard komt maar door mij omdat ik miscommuniceer. Tijdens het rijden stap ik af wanneer ik erg gefrustreerd ben of ik ga stappen met een lange teugel zodat ik weer kan gaan ontspannen. Wanneer ik iets anders doe terwijl ik gefrustreerd raak stop ik ermee en neem een pauze. Of ik ga poetsen, knuffelen of simpel een beker chocolademelk pakken en even niks doen. Dit helpt me om de frustratie kwijt te raken en weer ontspannen verder te gaan.

Ik besef wel dat de miscommunicatie van mijn kant komt want mijn paard kent het ergens nog wel. Ik heb alleen moeite met het afzetten van die negatieve energie, nerveus zijn, zenuwachtig worden... Ik zoek daarom een beetje een oplossing om hier mee om te gaan.

Hmm...een pauze pakken lijkt me inderdaad dan een goed advies om eens uit te proberen. Poetsen is voorlopig nu nog een werkpunt. Knuffelen lukt wel, want daarin is hij de laatste tijd in gegroeid hij zoekt meer contact :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:42

Reageer frustratie NOOIT af op je paard. Heeft totaal geen zin. Even afstand nemen van de situatie, waar ging het 'mis', is er iets niet duidelijk? Is er wel een basis van goed vertrouwen gebouwd, snapt je paard je wel etc etc etc. Heeft een van beide zijn dag niet? Doe dan niet te moelijk en ga lekker spelen in de bak, maak een rustig wandelingetje aan de hand of ga een weilandje zoeken om even lekker te grazen, een poetsbeurt, even oefenen met iets engs (vliegenspray ofzo) en ga zo maar door. Geef jezelf en je paard wat ruimte, morgen is er weer een dag. Kijk wat het moment je brengt en pas je plan daarop aan.
Probeer niet te oordelen, maar observeer de situatie alsof je geen emoties voelt, hmmzz wat gebeurt er eigenlijk en wat kunnen we eraan doen?

En heel veel aaien, knuffelen etc voor het vertrouwen kan nooit kwaad.

(makkelijker gezegd dan gedaan, dat besef ik me zeker! :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:51

Freya6 schreef:
Reageer frustratie NOOIT af op je paard. Heeft totaal geen zin. Even afstand nemen van de situatie, waar ging het 'mis', is er iets niet duidelijk? Is er wel een basis van goed vertrouwen gebouwd, snapt je paard je wel etc etc etc. Heeft een van beide zijn dag niet? Doe dan niet te moelijk en ga lekker spelen in de bak, maak een rustig wandelingetje aan de hand of ga een weilandje zoeken om even lekker te grazen, een poetsbeurt, even oefenen met iets engs (vliegenspray ofzo) en ga zo maar door. Geef jezelf en je paard wat ruimte, morgen is er weer een dag. Kijk wat het moment je brengt en pas je plan daarop aan.
Probeer niet te oordelen, maar observeer de situatie alsof je geen emoties voelt, hmmzz wat gebeurt er eigenlijk en wat kunnen we eraan doen?

En heel veel aaien, knuffelen etc voor het vertrouwen kan nooit kwaad.

(makkelijker gezegd dan gedaan, dat besef ik me zeker! :)

Het was zijn dagje niet denk ik. Het gedrag van vandaag en gisteren, als hij alleen was, was hij helemaal anders meer gespannen en zenuwachtig. Maar als ik bij hem was, was hij wel rustig en lief. Kwam ook voor een knuffel. Gisteren stond er daar een ander ruintje (arabiertje) en daar heeft hij mee zitten spelen en crossen. Zalig om je paard zo te zien genieten. Maar vandaag geen gebuur om mee te spelen (paard staat verderop in de weide), en ik had een heel ander paard. Hij is wel altijd zo zenuwachtig als ik in de piste kom met hem. Op de vorige stalling had hij hier geen last van. Sinds het verhuis ben ik enkele keren gewoon met hem naar de piste gewandeld over straat en heb hem daar dan even laten ontdekken. Heb een lange tijd niks van hem gevraagd en hij staat er nu sinds november. Ik wilde hem tijd geven om een het verhuis te laten wennen en niet te veel te vragen.

Ik kon er enkel niet mee om dat hij eigenlijk helemaal geen oor had voor mij. Terwijl hij gisteren echt zijn best deed. Ik moet er nog aan wennen het is tenslotte mijn tweede les grondwerken dus het is een echt zoektocht, maar ik geef niet op ! :) heb een goede lesgever die me op tijd en stond corrigeert.

Het is iets wat tijd vraagt zeker om in te groeien??

EDIT: ik heb ondanks de moeite met deze les het toch positief afgesloten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:15

SmartBH schreef:
MarcR schreef:

Als je Engels goed genoeg is kan je eens gaan kijken op http://www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er zijn er "how to do" en andere "how NOT to do".

Ik lees heel vaak op zijn website en bekijk zijn filmpjes , ik snap de theorie dus wel en ik heb een goede lesgever want ze zitten in dezelfde denkrichting maar het omzetten naar praktijk is niet zo makkelijk. Een goede timing en echt consequent handelen is toch een hele opdracht voor mij :)

Dat is leuk dat er nog iemand die website gebruikt.
Het omzetten van de theorie naar praktijk is een deel ervaring, hoe meer doen hoe beter. Denk aan je theorie elke seconde dat je bij je paard bent en niet alleen tijdens je les.
Je paard observeren zoals je verteld is ook een belangrijke factor, zo kan je de lichaamstaal van de paarden observeren en gebruiken in de relatie met jouw paard.
En dan moet je ook geduld hebben, afhankelijk van het karakter van je paard gaat het vlugger of trager met het opbouwen van jullie relatie.

Enkele jaren geleden hebben wij een jonge merrie gekocht met een erg dominant karakter en de haar opvoeding was een echte "strijd" tussen ons, onze trainers en haar.
Het ging met ups en downs maar na enkele maanden heeft ze ons erkend als haar leiders maar zelfs nu moeten we nog steeds consequent zijn.

Een voorbeeld uit de "strijd" met haar : op een dag was ik de mest in haar weide aan het opkuisen en kwam ze met een dominante houding tussen mij en de kruiwagen staan.
Ik zetten haar rustig maar vastbesloten enkele stappen achteruit maar zodra ik de schop en hark in mijn handen had stond ze terug tussen mij en de kruiwagen.
Dit scenario heeft zich een 20 tal keren afgespeeld tot zij zich gaf, ze nam een onderdanige houding aan, kreeg een aai en ging verder op grazen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:29

De pony's ontwijken, lukt dat niet eerlijk zijn (en dan hoef je een pony niet geheel in elkaar te slaan) en daarbij mag je dan best je eigen plekje opeissen en het paard wegsturen.

Mijn oude merrie is 2 dagen lang heel boos en gemeen geweest tegen mijn jonge hengstje. Vervolgens zet ik het hengstje bij zijn vrienden om te kunnen spelen en ravotten en doe de merrie de wei op. Hengstje is heel blij zijn vrienden te zien, maar wil vervolgens steun zoeken bij de merrie (terwijl een van zijn vrienden de leid ruin is en een ander ook zeer goed de leiding neemt) ondekt dat de merrie niet op het plaatsje staat en gaat haat vervolgens zoeken en begint te hinniken. Ik denk dus dat als je jezelf bent en duidelijk in wat je wilt (al is dat de ene keer wat minder contact als de andere keer) dat ze dat nog helemaal niet zo beroerd vinden. Ik denk dat ze het erger vinden als je een soort masker op probeert te doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:34

Het helpt om het allemaal niet te serieus te nemen :) Je bent met je paard bezig voor je plezier, toch? Geen probleem dus als het even wat minder gaat, diep ademhalen en rustig verder doen. Als je instructeur erbij is, aan hem/haar tips vragen om het probleem van dat moment op te lossen. Ben je alleen en merk je dat je té gefrustreerd wordt, afsluiten met een positief dingetje (kan iets klein zijn) en ermee stoppen, morgen weer een dag!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 17:49

Even een kleine update :)

Met een nieuwe ingesteldheid en de tips van mijn lesgever in mijn achterhoofd is het vandaag gelukt ! :D ik heb hem kunnen poetsen en opzadelen. Ik bleef consequent en rustig (liet de frustraties van voorheen achterwege, er was een nieuwe dag zoals jullie al hadden aangegeven) eenmaal het zadel op terug wat leidoefeningen gedaan in de piste. Uitbundig beloond bij een correcte respons/gedrag en kleine maar krachtige correctie bij gedrag dat ik niet wilde. Resultaat 5 min gereden met een rustig paard :) Daarna opnieuw uitbundig beloond :) en hij had plots weer oog voor mij en kwam lekker knuffelen. FANTASTISCH ! :D

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:08

Ooh zo herkenbaar! Ik raakte ook zo enorm gefrustreerd als het niet wou, waarop mijn paard dacht van nou jij bent dus echt niet mijn leider. Tegenwoordig probeer ik bij alles te lachen, je kunt niet gefrustreerd raken als je het niet te serieus neemt. Dus paard besluit te willen draven (bijvoorbeeld) nou prima, gaan we lekker rondjes draven en dan laat haar gewoon over dingen heen draven, van hand veranderen, keertje in galop aanspringen en weer terug naar draf. Dus ik neem zijn idee en bouw daar op verder, dan komt de aandacht vanzelf weer terug. Probeer ook niet alles te goed willen doen, plezier hebben is veel belangrijker en dat straal je ook uit. Dus in het begin plakte ik gewoon een neplach op mn gezicht en ging neurien / fluiten. Na wat oefenen wordt je vanzelf veel rustiger en stabieler, van daaruit kun je het paard ook kalmeren :j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:15

Ik heb de andere reacties maar vluchtig doorgelezen, dus sorry als ik in de herhaling val ;)

Wanneer je paard een keer een off-day heeft, het gewoon lekker simpel houden.
Als je net een les had geplant is dit natuurlijk wat moeilijker, maar geef het dan aan je lesgeefster door zodat zij er rekening mee kan houden.

Wanneer mijn paard of het paard van een klant niet in de juiste gemoedstoestand is houdt ik het altijd simpel. Wanneer je op zo'n moment gaat doorvragen kom je vaak nergens.
Er zit wel een verschil tussen een verkeerde gemoedstoestand en dominant gedrag. :j Wanneer je paard uit dominantie niet mee wilt werken, mag je juist wat doorvragen.

En ten slotte. Het is niet het eind van de wereld als je frustraties een keer de overhand hebben gehad. Probeer ervan te leren en ga zonder schuldgevoel verder. Zo verlies je het vertrouwen van je paard niet ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:30

SmartBH schreef:
Even een kleine update :)

Met een nieuwe ingesteldheid en de tips van mijn lesgever in mijn achterhoofd is het vandaag gelukt ! :D ik heb hem kunnen poetsen en opzadelen. Ik bleef consequent en rustig (liet de frustraties van voorheen achterwege, er was een nieuwe dag zoals jullie al hadden aangegeven) eenmaal het zadel op terug wat leidoefeningen gedaan in de piste. Uitbundig beloond bij een correcte respons/gedrag en kleine maar krachtige correctie bij gedrag dat ik niet wilde. Resultaat 5 min gereden met een rustig paard :) Daarna opnieuw uitbundig beloond :) en hij had plots weer oog voor mij en kwam lekker knuffelen. FANTASTISCH ! :D

*\o/*