Ik heb vandaag voor de tweede keer een grondwerkles gehad met mijn paard na een lange winterstop. Ik moet zeggen dat gisteren het vrij goed verliep. De lesgever zei dat mijn paard dit nog had gedaan dus ik kan veel leren van hem. Echter was het vandaag een heel ander verhaal....
Ik had precies het idee dat ik niet bestond voor hem. Aandacht was heel snel weg of zwakte snel af. Veel hinniken en rondlopen. Bevelen hadden geen betekenis meer, vastbinden was nu plots het einde van de wereld. Opzadelen ging bijna ook niet... Hierdoor voelde ik me soms nerveus, angstig en vooral geirriteert.
Hierdoor werd ik natuurlijk boos en liet hem nog meer lopen (eenmaal opgezadelt) omdat ik frustraties kreeg. Mijn lesgever heeft me toen weer wat weten te bedaren. Ik heb nogal moeite met consequent zijn... ik ben ook nog een nieuweling en heb moeite om te weten wanneer straffen en wanneer belonen. Dit alles maakt het soms heel erg moeilijk, soms moet ik eens wat kracht gebruiken om mijn paard zaken duidelijk te maken. Zoals terugzetten naar achteren dit door met mijn gewicht te leunen op de schouder (moeilijk om uit te leggen) maar ik heb niet altijd even genoeg kracht. Ik ben nu niet bepaald een mager dingetje maar ik kan toch niet genoeg kracht gebruiken..ook al is dit eigenlijk niet veel.
Slaan en dergelijke gebruikt mijn lesgever niet behalve bij zaken die echt not done zijn zoals bijten,slaan of schoppen.
Kortom: hoe gaan jullie om met frustraties? Hoe vinden jullie weer terug rust in jullie zelf als er eens zo'n zaken gebeuren? Bijvoorbeeld tijdens grondwerk maar ook als jullie in het zadel zitten? Wat doen jullie dan?
Mijn lesgever gaf de raad om even een pauze in te lassen en een halfuur niks te doen maar dat lukt in bepaalde situaties niet. Ik vroeg me dan af wat ik dan kon doen.
Bedankt alvast om dit te lezen
ik heb hem kunnen poetsen en opzadelen. Ik bleef consequent en rustig (liet de frustraties van voorheen achterwege, er was een nieuwe dag zoals jullie al hadden aangegeven) eenmaal het zadel op terug wat leidoefeningen gedaan in de piste. Uitbundig beloond bij een correcte respons/gedrag en kleine maar krachtige correctie bij gedrag dat ik niet wilde. Resultaat 5 min gereden met een rustig paard