Mijn (in april) 3jarige pony (welsh A) staat vanaf de zomer bij 2 paarden van rond de 1,60m. Dit gaat echt heel goed, met zijn 3en om 1 hooibak heen in de winter verliep zonder problemen. Tot dat het prutweer werd en de paarden tot mijn scheenbenen in de bagger stonden. (Te nat om de boel af te graven en nieuw zand erin te storten.) Met als vervolg dat mijn pony de paddock/wei niet meer in wilde.
Nu in het weer droog, afgegraven en nieuw zand erin. Ze staan weer top. Maar nu staan er 2 nieuwe paarden bij en die zijn onwijs aan het drijven. Mijn pony mag niet eten, maar ook niet eens op het droge stuk (de paddock) staan. Met als gevolg dat ze nu weer de paddock niet in wilt, zelfs niet via de rijbaan waar ook een opening is.
Let wel: dit is nu de 2de dag dat ze bij elkaar staan, maar ik wil niet dat ik met geweld mijn pony in een wei/paddock moet stoppen en dan niet eens zeker weet of ze wel mag eten.
Nu heb ik haar apart gezet maar twijfel of ik hier wel goed aan doe.. Zal ik haar alleen laten staan tot het weide seizoen begint, of toch weer terug in de paddock?
Is het geen mogelijkheid om de 2 nieuwe paarden even apart te zetten ipv 1 pony die het wel met de anderen kan vinden? Laat eerst de pony maar aan de nieuwe plek wennen voordat het ook aan de 2 nieuwe paarden moet wennen.
Hmm weet niet hoe ik dit bij de beginpost kan verduidelijken..
Maar mijn pony en de 2 eerste paarden stonden al op deze plek. De 2 nieuwe paarden hebben bij de 'oude' paarden gestaan op het land van de vorige stal. Die hebben jaren bij elkaar gestaan dus het lijkt erop dat de oude en nieuwe paarden het erg goed met elkaar kunnen vinden.. Alleen niet met mijn pony.
Misschien een idee om even een tijdje met een draad er tussen de paarden te scheiden? dus de 2 'nieuwe paarden' apart van jou pony zodat je pony rustig aan die paarden kan wennen, voor dat het gelijk alles met hen moet delen.
Al met de eigenaren van de nieuwe paarden gepraat? Wellicht kunnen DIE 2 paarden ergens anders staan, als het wel goed gaat met de andere 2... Waarom zou jouw pony moeten wijken of lijden?
Hou het bepreekbaar met de eigenaresse. Ze kwam met de oplossing: een hoog draad dat de nieuwe vossen haar niet verder kunnen opjagen. Zie ik voorlopig niet zo zitten omdat ik niet wil dat ze zichzelf aanleert om onder draden door te gaan. Is dat logisch of denken jullie dat ze dat wel 'snapt'?
Ik heb ervoor gekozen om Sam gister even apart te zetten omdat de eigenaresse er niet was en ik weet dat haar paarden de paarden in de rijbak 'aanvallen'.
Sam liep vandaag zonder problemen de paddock in en staat er nu weer tussen.
Koper
Geplaatst: 11-02-13 17:26
Meer hooibakken neerzetten zodat eten geen issue hoeft te zijn. Idealiter voor 5 paarden 6 bakken, zodat ze allemaal ergens kunnen eten.