what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 12:40

hoi!

allereerst heb ik heel lang getwijfeld of ik hier een topic over zou maken, ik hoop dus dat degene die reageren het op een nette manier brengen en hierniet komen om ruzie te zoeken. als je weinig tijd hebt kun je de eerste paar alineas overslaan en alleen de laatste 2 lezen.

ik heb ongeveer 8 maanden geleden mijn paard gekregen: een 9 jarige ruin van 1.70 en ik was opslag verliefd.
ik heb heerlijk kunnen rijden met hem en we kregen echt een goede band, wel merkte ik dat hij veel energie had en na een uur rijden hij nog evenveel energie had als op het begin.
hij kreeg toen een halve kilo basisbrok savonds en een halve kilo basisbrok sochtends.

maar toen werd het slechter weer. mijn vader legt de bak zelf aan samen met een vriend van hem die loonwerker is. daar begint het mee, ze zouden het doen als die vriend tijd zou hebben. tijd had hij dus niet. nu heeft hij tijd maar is de plek waar de bak moet komen een groot modderbad en kunnen ze er dus niks doen. kortom: ik heb al 4 maanden niet meer gereden.

in die 4 maanden heeft hij overdag op de wei gestaan en snachts op stal, voor het idee krijgt hij een klein handje basisbrok.
op de wei vindt hij het geweldig en hij liep dan ook altijd flink door als ie naar de wei mocht, geen probleem, als het te snel ging was ie makkelijk terug te fluiten.

tot een paar weken terug, als we hem uit de wei gingen halen kwam hij in volle galop op ons afgerend, daarna liep hij lief mee naar zijn stal.
nou ging ik hem vorige week uit de wei halen en ging hij steigeren voor mijn neus (6x achter elkaar), toen ik dit vertelde werd mijn moeder bang van hem.

mijn moeder is degene die hem dagelijks op de wei zet, maar 2 dagen geleden bedacht hij dat hij wel vanuit zijn stal in galop richting de wei kon, wat mijn moeder nog banger maakte. bij mijn vader probeerde hij gisteren hetzelfde, normaal is hij heel onderdanig richting mijn vader maar ineens niet meer; uiteindelijk kon papa hem niet meer houden en galopeerde die de wei in.
nu ga ik dadelijk zelf hem buiten zetten, maar ben dus benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken.

bedankt als je alles gelezen hebt!

Dott

Re: what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:41

Als ik dit zo lees is de oplossing beweging. kun je niet gaan buitenrijden? Of rijden in de wei een optie?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 12:44

Dott schreef:
Als ik dit zo lees is de oplossing beweging. kun je niet gaan buitenrijden? Of rijden in de wei een optie?

was het maar zo makkelijk, hij is niet verkeersmak en ik denk niet dst het slim is om met hem nu langs de weg te gaan lopen (rijden veel traktors langs en is een drukke weg, hij is ook doodsbang van traktors)

nog een nadeel: we zitten hier op kleigrond dus de wei is ook net een moeras.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:44

Nog even een vraagje: staat hij alleen of met vriendjes op de wei? En wordt er nu helemaal niets met hem gedaan of wel gelongeerd/gewandeld e.d.?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:46

En werken aan de hand dan?
Bijvoorbeeld lange lijnen?
Of longeren?

Zou hem voor nu, al is het een symptoombehandeling, desnoods met hoofdstel of hengstenketting naar de wei brengen, het moet wel veilig blijven..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:48

Je geeft zelf het antwoord al, hij heeft niets te doen.
Je zal hem dus of tijdelijk ergens anders moeten stallen, of de bak afmaken, of regelmatig met de trailer naar een manege oid.
Veel meer oplossingen zullen er niet zijn.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 12:48

flappie28 schreef:
Nog even een vraagje: staat hij alleen of met vriendjes op de wei? En wordt er nu helemaal niets met hem gedaan of wel gelongeerd/gewandeld e.d.?

alleen, en naast hem staat het paard van de buren.
wandelen zou langs de weg moeten en dat heb ik een aantal keer gedaan totdat hij zichzelf voor een tractor gooide en de tractor net optijd kon remmen. (dit doe ik dus niet meer..)
longeren gaat niet door de grond, het is veeeel te nat

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 12:50

zou longeren in alleen stap werken? voor galop en draf is het echt te nat.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:51

En anders wellicht als het kan een keer op de trailer zetten en bij iemand anders in de bak longeren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:52

Hij zal in iedergeval mentaal bezig moeten worden gehouden.
Dus het zal wellicht een beetje helpen, maar de kans dat hij dat saai vind en dan ook trucen gaat bedenken is erg groot.
Hebben de buren geen bak?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:53

Kun je hem niet in de trailer zetten en naar een andere locatie gaan? En daar rijden?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:55

Avelienvd schreef:
En anders wellicht als het kan een keer op de trailer zetten en bij iemand anders in de bak longeren?

Inderdaad ook een goede optie, weet niet of de TS die mogelijkheid heeft? Op zich is het natuurlijk wel vreemd dat het paard opeens dit gedrag gaat vertonen terwijl hij al langer niets doet.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:57

annnepannne schreef:
zou longeren in alleen stap werken? voor galop en draf is het echt te nat.

Dan krijgt hij in ieder geval beweging, dus altijd beter dan niets. Maar gezien zijn energie weet ik niet of dat gaat lukken om hem alleen maar te laten stappen :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:59

Kan je niet een stukje van de wei afzetten en zodat je een longeerpiste kan maken? Kan je hier wat wit zand in laten storten zodat je in elk geval daarin aan de gang kan.
Maak je groot als je hem naar buiten gaat doen, loopt hij je voorbij dan zet je hem terug naar de plek waar je hem wilt hebben (naast of achter jou). Blijf dit consequent doen, als jij hem ook laat gaan dan weet hij dat hij gewonnen heeft.
Heb dit vroeger met een hengst mee gemaakt, iedereen was bang van hem, hij liep altijd achter je zodat hij kon klieren (bijten, tegen je aan duwen, of je ineens voorbij proberen te stuiven). Hij had bij iedereen succes, van mij moest hij naast mij lopen, zo kon ik hem in de gaten houden. Voor de hengstenketting had hij geen ontzag, voor een springzweepje met een grote brede flap wel. In het begin heb ik hem daar wel eens een tik mee verkocht, op een gegeven moment hoefde ik hem niet meer mee te nemen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:01

we hebben (nog) geen trailer, mijn ouders willen er geen kopen dus ik ben er hard voor aan het sparen.
en mijn buren hebben helaas geen bak.
de andere buren wel, maar daar hebben we geen contact mee en op de vraag of we er zouden mogen longeren zou het antwoord sowieso nee zijn..

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:04

meggiemeg schreef:
Kan je niet een stukje van de wei afzetten en zodat je een longeerpiste kan maken? Kan je hier wat wit zand in laten storten zodat je in elk geval daarin aan de gang kan.
Maak je groot als je hem naar buiten gaat doen, loopt hij je voorbij dan zet je hem terug naar de plek waar je hem wilt hebben (naast of achter jou). Blijf dit consequent doen, als jij hem ook laat gaan dan weet hij dat hij gewonnen heeft.
Heb dit vroeger met een hengst mee gemaakt, iedereen was bang van hem, hij liep altijd achter je zodat hij kon klieren (bijten, tegen je aan duwen, of je ineens voorbij proberen te stuiven). Hij had bij iedereen succes, van mij moest hij naast mij lopen, zo kon ik hem in de gaten houden. Voor de [OPG] what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is. had hij geen ontzag, voor een springzweepje met een grote brede flap wel. In het begin heb ik hem daar wel eens een tik mee verkocht, op een gegeven moment hoefde ik hem niet meer mee te nemen.

er kunnen dus geen machines het land op want die zakken weg, zo nat is het hier. ik heb wel een stukje afgezet maar zand erop kan helaas niet.
dankje voor de tip, ik zal er eens op letten!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:08

Ik ben bang dat het probleem niet in de beweging zit. Paard staat namelijk gewoon in de wei. TS noemt echter tussendoor 1 ander ding, en daarvan denk ik dus wél dat het een serieus probleem is. Het paard staat álleen..
Hij heeft dus niets te donderen, spelen, socializen enz enz met een soortgenoot. Daarnaast krijgt hij ook geen correcties meer van soortgenoten als hij eens te ver gaat.

En dat spelen, donderen enz gaat hij dus nu mogelijk, bij gebrek aan soortgenoten, met jullie doen, waarbij hij dus door jullie ook niet echt gecorrigeerd wordt als hij te ver gaat..

Kortom: heel snel voor een speelmaatje zorgen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:16

Ik kan nu uit je OP niet halen of je hem ook van de brok afgehaald hebt?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:17

Door de angst van je moeder en vanuit een stuk verveling krijgt het paard steeds meer het idee dat hij zich meer kan permitteren.

Ik zou voorlopig even zelf het paard buiten zetten en gewoon in de wei werken aan de verhouding. Dat vergt geen snelheid van het paard, maar kan hem mentaal wel moe maken. Ik zou eerst aan de gang gaan met uitzoeken hoe interessant jij voor hem bent en van daaruit verder gaan. Als jij een aantal van deze oefeningen onder de knie hebt kun je je ouders (en dan met name je moeder ivm vertrouwen) hierin begeleiden.

Verder inderdaad zorgen voor een maatje bij je paard in de wei, want een paard alleen is alleen denken vanuit eigenbelang en niet vanuit het oogpunt van welzijn van het paard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:20

Staat hij dan 's nachts wel alleen op stal, of dan ook samen met het paard van de buren?
Als hij wel alleen staat 's nachts, is hij misschien daarom zo onrustig, dat hij weet dat hij buiten weer z'n buurpaard zal zien.

Ook komt het verhaal een beetje over alsof je een goed opgevoed paard hebt gekocht.
Maar dat hij nu heeft gemerkt, dat het hem lukt als hij zich iets minder goed gedraagt en er ook nog mee weg komt.
Dit gedrag moet snel weer in hand worden gehouden, voor het steeds moeilijker wordt.

Je paard zit denk ik niet lekker in z'n vel, door gemis aan contacten met andere paarden, dat hij moeilijker in de omgang wordt.
Daar kan hij zelf niks aan doen, het enige wat je kan doen is weer de grenzen duidelijk stellen en zorgen voor een fijne leefomgeving voor je paard.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 03-02-13 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:21

Tigra_ schreef:
Ik kan nu uit je OP niet halen of je hem ook van de brok afgehaald hebt?

Er staat in de OP dat hij voor het idee nu nog een klein handje basisbrok krijgt.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:22

annnepannne schreef:
flappie28 schreef:

alleen, en naast hem staat het paard van de buren.

Hebben je buren dan niet een bak waar je tijdelijk in mag rijden?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:25

annnepannne schreef:
we hebben (nog) geen trailer, mijn ouders willen er geen kopen dus ik ben er hard voor aan het sparen.
en mijn buren hebben helaas geen bak.
de andere buren wel, maar daar hebben we geen contact mee en op de vraag of we er zouden mogen longeren zou het antwoord sowieso nee zijn..

balkpetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:29

Ik snap je probleem helemaal. Heb zelf nooit een bak gehad. Heb geen eigen trailer en de bak waar ik wel eens rij is 3 km verderop.
Nou heb ik gelukkig twee paarden die na 3 maanden stil staan (boks van 6 x 7) nog rustig weg rijden en verkeersmak zijn.
Dat waren ze vroeger ook niet, maar toen woonden we dichter bij een bak.
Hij zou genoeg beweging moeten krijgen met los lopen. Het er van door gaan lijkt mij meer een probleem van dominantie.
Anders gewoon eens aan het hoofdstel in de wei brengen.
Omdraaien zodra hij in het land is. Laten wachten en anders een handje brokjes geven of een stukje appel als hij moet wachten.
zo is wachten tot hij los mag alleen maar leuk.
Die van mij trok me anders ook het land in en duwde me rustig richting sloot zodat ik niks kon. Tot ik het zo oploste.
Nu hoeft dat stukje appel niet meer maar krijg haar wel makkelijk in het land.

succes.

zincy_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:30

ik denk ook niet dat het probleem in het bewegen zit, hij komt iedere dag buiten.
Ik denk dat het een probleem kan zijn dat hij alleen staat, maar ik denk ook dat hij aan het kijken is hoe ver hij kan gaan, aangezien het begon met steigeren en er nu met jullie aan de haal gaat.
Ik denk dat je weer even moet laten zien dat jullie de baas zijn en niet hij.
Zelf heb ik ook een paard waar ik erg conseqent bij moet zijn anders gaat ze met me lopen.
Simpel grondwerk hielp hierbij erg goed, als ik stilsta moet zij dat ook 1 stap te ver doorlopen een paar passen terug zetten. Misschien helpt dit, in het begin een hoofdstel in en voor de zekerheid een kort zweepje erbij. succes, hoop dat je eruit komt.