Dominant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snorretje

Dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 17:54

Ik heb een paard waar ik niet meer op rij, omdat ik te groot voor haar ben. Dus doen wij veel grondwerk en longeren, maar elke keer als ik haar wil longeren rent ze gewoon weg en trekt de longeerlijn bijna uit mijn handen. Ook als ik vind dat ze in mijn persoonlijke ruimte staat en haar dus achteruit wil hebben, blijft ze gewoon staan of loopt bijna over me heen. Ze richt haar aandacht dan niet op mij, maar kijkt gewoon om zich heen. Harde of zachte aanpak helpt niet, ik heb alletwee al geprobeerd. Is dit dominantie of snapt ze mijn hulpen gewoon niet? Kan iemand mij helpen hoe ik dit probleem moet aanpakken?

matasja

Re: Dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:26

Beste is om gewoon door te zetten, als ze vaker is gelongeerd dan zet haat maar goed aan het werk, niet luisteren? Prima dan draaf nog maar een paar extra rondjes. Probeer haar voorwaarts te houden, ze mag de kans niet eens krijgen tijdens het werk in jouw zone te komen. Zweepje achter haar billen ,maar niet aantikken, meestal is dat niet nodig.

Als ze het niet snapt en je het niet eerder hebt gedaan kan het ook onzekerheid zijn en dan vraagt natuurlijk een iets andere aanpak..

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:30

goed aanpakken, luisterd ze niet dan verhef je je stem een keer goed, werkt meestal al goed, staat ze dan nogsteeds in je ruimte en plet ze je onderhand had ik der zelf een keer een goede lel verkocht.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:27

Wat doe je om haar achteruit te krijgen en doe je dat als ze al in je ruimte staat of voordat?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 06:13

Hoe reageerde je paard vroeger op het longeren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:55

Is de pony wel bekend met longeren? Klinkt alsof ze dat niet snapt.
Het jou negeren als je haar naar achteren wil hebben betekent dat ze je niet ziet staan, je bent kennelijk niet belangrijk genoeg voor haar.
Hoe geef je aan dat ze naar achteren moet?

Ik zou eens een lesje grondwerk nemen om iemand goed naar je houding en hulpen te laten kijken. Zonder beeldmateriaal valt er totaal niet te zeggen wat er aan de hand is, behalve dan dat het niet goed gaat ;)

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 11:01

jensvl schreef:
Hoe reageerde je paard vroeger op het longeren.

Vroeger wachtte ze netjes tot ik aangaf dat ze weg mocht, maar nu als ik haar stilzet vliegt ze ineens weg zonder dat ik aangeef dat ze weg mag.

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 11:04

Waratje schreef:
Is de pony wel bekend met longeren? Klinkt alsof ze dat niet snapt.
Het jou negeren als je haar naar achteren wil hebben betekent dat ze je niet ziet staan, je bent kennelijk niet belangrijk genoeg voor haar.
Hoe geef je aan dat ze naar achteren moet?

Ik zou eens een lesje grondwerk nemen om iemand goed naar je houding en hulpen te laten kijken. Zonder beeldmateriaal valt er totaal niet te zeggen wat er aan de hand is, behalve dan dat het niet goed gaat ;)

De pony is er wel bekend mee, ze luistert ook gewoon netjes naar de commando's en stop ook als ik dat aangeef. Alleen rent ze in het begin gewoon weg. Als ik haar naar achteren wil vragen maak ik mezelf groot en kom dicht bij haar. Dan zeg ik 'terug'. Als ze niet luistert dan duw ik tegen haar borst aan. Maar ze reageert helemaal nergens op en kijkt gewoon om zich heen. Misschien is een lesje grondwerk nemen idd wel handig ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:14

Duw je met je hand? Daar kan ze veel te gemakkelijk tegenin gaan leunen. Prik met een vinger of met de achterkant van je zweep, dat is niet zo lekker om tegenin te hangen. Hou het ook bij korte "prikkels", maak je hulp irritant genoeg om een reactie te krijgen.
Les is altijd nuttig (mits goede les, natuurlijk) ;)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:54

Je moet eigenlijk voorkomen dat ze in je ruimte komt dan hoef je haar ook niet uit je ruimte te krijgen. Dit zou je kunnen doen door langzaam met je arm een cirkel om je zelf te maken. Komt ze te dicht in de cirkel dan krijgt ze een tik van je arm. Als een soort ruitenwisser zeg maar. Verder zou ik nooit een pony duwen maar druk geven. Doet ze wat jij van haar vraagt dan is de beloning dat de druk weg is.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 04:48

Hoeveel jaar is je paardje?
Hoe lang longeer je?
Klinkt alsof ze haar aandacht er gewoon niet bij kan houden.
Maak het korter en interessanter (afwisselender).