wanneer hengst uit de opfok halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

wanneer hengst uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 18:35

Was vandaag wezen kijken bij mijn bijna drie jarige hengst, de planning was eigenlijk tot augustus in de opfok laten, dit is kleine groep van drie paarden. Ze waren erg wild aan het vechten, vraag me dus af of daar geen serieuze blessures van zullen komen, wat is volgens jullie de beste leeftijd om hengst uit de opfok te halen en waarom?

friesiszwart

Re: wanneer hengst uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:43

Indien je medio augustus met hem aan het werk wil gaan zou ik hem tot die tijd laten staan. Nu kan hij met de anderen nog lekker het land op. Indien hij hengst blijft zal het een probleem zijn hem komende zomer ergens te weiden waar het mogelijk is. En in een andere groep inscharen zou ik vanwege het grote risico niet doen, juist vanwege het op te lopen letsel als hij alleen in een nieuwe groep komt.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 09:21

Hij gaat eind april dagelijks in training voor goedkeuring, bedoeling is dan augustus uit de opfok om trainen voor jaarlijkse keuring, daarna even vakantie, en dan in te laten rijden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:09

ik zou hem gewoon lekker laten lopen gewoon zoals je in de planning had zitten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:57

Erg mooie planning toch? Ik zou die ook gewoon zo laten staan.
Hier worden de hengsten op hun 3e of heel soms hun 4e jaar uit opfok gehaald (mijne pas op zn 4,5, maar wel geruind meteen daarna)..dan de basisdingen weer opfrissen en weer een paar maanden terug op rust, hetzij gecastreerd, hetzij als hengst. Ik had m dus lekker laten staan ;)

Moet wel zeggen dat je angst wat betreft blessures mss wel een vroegtijdig uit opfok halen een idee is, (gezien je doel met je hengst en het laten keuren). Hoewel in meeste gevallen dit zich vanzelf wel keurig oplost. en dan bedoel ik niet de blessures, maar de grenzen weten bij elkaar. Zulk spelen en oefenen gaat er soms gewoon erg hard aan toe he.
Stel je haalt hem er nu uit..hoe ga je hem dan plaatsen? Alleen of met andere paarden? Want daar zal toch ook weer opnieuw de orde bepaald moeten worden en dan is kans op blessures denk ik groter dan in vertrouwde kudde laten staan.