Stoppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeechabo

Stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:18

Hallo bokkers
ik heb mijn paard amigo nu al een tijdje en als ik de deur van de poetsstal uitloop/inloop stopt hij heel vaak ook als ik de bak in wil. en als ik een tik op zijn kont geef dan gaat hij meestal alleen maar harder achteruit ik heb nu een touwhalster voor hem erbij en daarbij gaat hij soms met het gewone lopen ook ineens stoppen ik denk dat het uit eigenwijsheid komt omdat hij natuurlijk nog in de pubertijd zit kan dit ook iets anders zijn dan eigenwijsheid?

aeolusnr1

Re: Stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:03

paarden zijn eigenlijk nooit eigenwijs, das een heel verkeerde manier om naar een probleem te kijken.
De fout zit nooit bij het paard, jij als ruiter/begeleider van het paard moet er voor zorgen dat je het interessant maakt voor het paard, het moet een uitdaging zijn en blijven, het moet leuk zijn voor beiden dus.
Zoek de fout dus bij jezelf.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:29

Misschien sta jij hem onbewust 'in de weg' en stopt hij, omdat hij denkt dat je dat wil. Het kan ook een stuk onzekerheid zijn. Als het ware dat hij niet goed begrijpt wat jij wil.

Je hebt hem nog niet zo lang? Dan is het ook een stuk wennen aan elkaar. Komt vanzelf wel goed als je rustig maar ook duidelijk door blijft lopen op zo'n moment. En neem even de tijd er voor, dat wil ook wel helpen.

Esmeechabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 07:41

oke dankjewel voor de reacties

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:37

aelosnr1, onze paarden kunnen wel 'eigenwijs" zijn. ofja, ze proberen je uit en willen wel weten hoever ze kunnen gaan ^^

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:39

Mijn pony wou de bak niet meer in omdat hij wist dat hij moest werken. Dus heb toen ook veel leuke dingen in de bak gedaan (gewoon alleen loslaten zodat hij lekker in het zand kon rollen) en sindsdien is het ook over :)

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:42

Mijn pony heeft dit een tijdje gehad als ik haar van het land af wou halen.
Vond ik super irritant! We hebben werkelijk alles geprobeert.. eerst lief, met vriendjes mee lopen omdat ik dacht misschien verlatingsangst? Vind ze iets eng? Uiteindelijk maakte ze er elke dag opnieuw een prachtig spelletje van en heb ik er een paar keer vol in der achter uit gezet.. als je niet vooruit wilt lopen dan maar achter uit..madam was na 3 keer dit te moeten doen en vanaf land in der achteruit naar de stal te gaan toch wel genezen en sinds dien liep ze keurig netjes met me mee..

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:00

Doe je wel eens iets anders met hem in de bak dan alleen maar werken? Misschien associeert hij het "de stal uitgaan" en "de bak in lopen" wel met minder leuke dingen. Zoals vuurneon al schreef, probeer eens iets anders met hem te doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:32

Mijn paard doet dit ook wel eens, heel bewust. Dan gaat ze gewoon rustig stilstaan met een kop van; "nehh, geen zin in, vandaag effe niet hoor."

Ik houd het halstertouw min of meer strak, immers de druk weghalen = belonen. Dan ga ik van links naar rechts lopen, terwijl ik het touw strak houd. Op die manier krijg ik haar weer in beweging.
Een keer de achterhand wegsturen of achteruit laten gaat helpt ook.

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:32

maar als hij stilstaat is het een idee om even een stukje opzij te draaien, dan moet hij wel een stap zetten en krijg je hem makkelijker weer aan het stappen.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:08

Sluit me aan bij het advies van Gypsy. Druk op het halstertouw maar niet gaan trekken. Zie je zelf als een paal waar het touw aan vast zit je geeft niet mee maar trekt ook niet. Doet je paard een stap in de goede richting haal je de druk weg.