paard mesten tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

valeryshogun

paard mesten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:48

als mij paard moet poepen zit er geen mogeijkheid in dat hij blijft lopen. iemand tips heel graag hij gaat gewoon stil staan hoe hard je ook schopt of een tik met de zweep geeft hij blijft gewoon staan tot hij klaar is.

IKbenEllen

Re: paard mesten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:54

Sommige paarden kunnen dat niet, lopend mesten. Vervelend mocht je wedstrijdambities hebben.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:55

Dat is best wel logisch, sommige paarden lopen wel door, maar als je zelf even nadenkt, zou jij dan ook niet willen dat je ruiter het je even gunt om stil te staan? :?

En voor wedstrijd, het is iets heel natuurlijks , niks aan te doen :P

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:00

Ik laat mijn pony altijd stilstaand mesten, is fijner voor degene die het opruimt :+

kohtje

Op wedstrijd moeten ze door lopen.

SayaJones

Heb jij trouwens niets te doen ofzo?
Ik heb nou vanochtend al iets van 4 of 5 topics voorbij zien komen van je :')

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:05

IKbenEllen schreef:
Sommige paarden kunnen dat niet, lopend mesten. Vervelend mocht je wedstrijdambities hebben.

Hier inderdaad ook zo een: we hebben het wel geprobeerd om aan te leren, maar dan houdt ze het gewoon weer op en dan merk je echt dat het haar dwars zit!
Gelukkig geen wedstrijdambities. :)
Zelfs met vrije beweging kiest mevrouw ervoor om lekker stil te gaan staan. Ook wel eens gehad tijdens volle galop op een buitenritje: ging mevrouw doodleuk langzamer en uiteindelijk stilstaan om te mesten :') Tja; als je moet, dan moet je...

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:08

Just_Sannee schreef:
Heb jij trouwens niets te doen ofzo?
Ik heb nou vanochtend al iets van 4 of 5 topics voorbij zien komen van je :')

Ik al een stuk of 7 :=

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:10

Ooit een verzorgpony gehad. Het was dan geen poepen maar wel plassen

Ik moest van de rij-instructrice nog 1 x een goede galop inzetten want ze was eruit gevallen. Ik heb me in het zweet gewerkt (de pony ook) want ze wilde niet in galop. Echt alles uit de kast gehaald.

Vervolgens goed uitstappen en vervolgens afstappen zadel losser en ja hoor de dame blies uit.
Arme meid. Het was ook echt wel een doorzetter. zucht.

valeryshogun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 12:44

ik moet 25 zinnige dingen erop zetten voordat op fotoshoot kon reageren of andere leuke dingen vandaar zoveel ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:47

xBalou schreef:
Dat is best wel logisch, sommige paarden lopen wel door, maar als je zelf even nadenkt, zou jij dan ook niet willen dat je ruiter het je even gunt om stil te staan? :?

Maar voor het stilstaan tijdens mesten kan je uitgesloten worden.
Dat is voor het plassen overigens niet zo

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:14

xBalou schreef:

Een paard is geen mens :n

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:17

Mijn paardje loopt gewoon door ik gun het hem als hij stil gaat staan ook!

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:24

vlalery schreef:
ik moet 25 zinnige dingen erop zetten voordat op fotoshoot kon reageren of andere leuke dingen vandaar zoveel ;)

let op ZINNIGE dingen <<)
een mod bepaalt of het zinnig is of niet.
Je kan overigens ook gewoon een reactie geven op een topic.

Ontopic:
Een paard zou gewoon lopend moeten kunnen mesten, in elke gang.
Maar als je bijv. geen wedstrijden rijd en het misschien niet heel noodzakelijk is dat hij door loopt, zou ik me er niet al te druk om maken dat hij stil gaat staan tijden shet mesten.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:32

Tja, stilstaan heb ik nooit meegemaakt, wel vanuit de draf gaan stappen om in alle rust te kunnen sch**ten. Eigenlijk standaard; een paard heeft die neiging. Maar als je dat in een rijles overkomt, zegt de instructrice steevast: "dat kan hij ook in draf!" Het enige wat zou kunnen helpen is consequent been geven/zweep gebruiken als een paard dat doet, en niet laten gaan onder het motto "ach, hij was tóch bijna aan een rustmomentje toe". Afleren vereist tenslotte kracht.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:35

Onze paarden lopen gewoon door onder het mesten inderdaad, maar je merkt wel dat ze liever stilstaan...

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:33

Ik vond het in het begin niet zo erg als ze een keer mestte en dan stil ging staan. Tegenwoordig mest ze zeker 3 a 4 keer tijdens het rijden en wordt dat wel veel als ze steeds stil wil staan. Ik ga er nu aan werken om haar consequent door te laten lopen. Dit ging aan de lange lijnen van de week al goed, vanavond onder het zadel proberen..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:43

Ik heb er met de fjord al bijna een hobby van gemaakt het langste mestspoor neer te leggen.
Maak er rondjes mee maar ook slalom, mesten op hindernisbalk tijdens sprong lukt ook.
Veel paarden kunnen wel lopend mesten, het zou niet best zijn als je aan het vluchten bent en je moet onderweg even stoppen want er zit een hoopje mest in de weg.
Denk dat je gewoon consequent vol moet blijven houden mocht je wedstrijd ambities hebben, tijdens een proef is het echt heel lastig als ze dan niet fatsoenlijk door kunnen lopen.
Overigens ik zet hem wel eens stil als hem wat dwars lijkt te zitten, hij moet namelijk tijdens het rijden wel eens plassen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:50

ik begrijp ook best wel dat je meerdere problemen hebt
Maar stel ze dan in één topic
Het is niet de bedoeling zomaar eindeloos topics aan te maken hier
je kreeg al een verwittiging via de moderators.

valeryshogun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 16:01

sorry ik wist niet precies hoe het werkte. ik heb ook gevraagd om ze allemaal te verwijderen da ik een nieuwe start kon maken. ik snapte er niks van en nu weet ik wel hoe het zit maar helaas te laat:(

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:30

Mijn paard poept ook niet onder het zadel. Ze moet echt stilstaan en poept dan pas. Ook in de weide heb ik haar nog nooit lopend zien poepen.
Gelukkig heb ik geen wedstrijdambities, want ik heb ook geen idee hoe ik kan leren dat ze wel blijft lopen (ik zou ook liever stilstaan :+)

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:38

Dat is best vervelend...gelukkig lees ik in de reacties dat je geen (of weinig ) wedstrijden rijdt?? Veel succes met afleren ik heb helaas geen tips ik heb geen ervaring...

Davy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:45

Lees idd dat je geen wedstrijd ambitie hebt. lekker stil laten staan vind ik dan.
Ikzou ook niet graag lopend mijn behoefte doen!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:14

Jij bent ook geen paard.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:23

Davy1993 schreef:
Lees idd dat je geen wedstrijd ambitie hebt. lekker stil laten staan vind ik dan.
Ikzou ook niet graag lopend mijn behoefte doen!

Ik pik even deze eruit maar ik heb het vaker zien langskomen.

Ook al heb je geen ambitie voor wedstrijden, zou ik wel doorzetten om te leren poepen in stap, draf.
De reden.
Je staat midden op een kruizing, en ja hoor paard gaat stilstaan om te poepen.
Je staat midden op het spoor, je hoort ting ting ting

Niet iedereen loopt veel buiten of hoeft een spoor over maar hou in je achterhoofd dat dit je ooit kan gebeuren.

Mocht jou paardje niet reageren op jou, laat je instructeur er dan maar even achteraan jagen met een longeerzweep. Zodra er lopend gepoept wordt even de hemel in prijzen. Veel herhalen stilstaan zonder toestemming om te poepen is een naar gedrag. Net zolang laten helpen tot het kwartje is gevallen. Daarna zelf overnemen met voorwaarts drijven en indien nodig weer laten opdrijven door een ander.

Na een jaartje of zo zou je zelf een keer kunnen besluiten om stil te zetten om het opruimen makkelijker te maken. Maar willen ze uit zichzelf stil staan weer opdrijven.