Paard wil voorvoet niet geven!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Paard wil voorvoet niet geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 22:25

Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van een bijna 4 jarige PRE hengst. Hij is op zich hartstikke braaf
alleen het voeten optillen is een drama! Achterbenen kan ik zo oppakken, maar zijn voorbenen
zijn hem heilig. _/-\o_

Hij kent de commando's voet en optillen zeker wel aangezien ik de achterbenen wel kan pakken en
met een praam op kan de hoefsmid zijn benen ook gewoon bekappen.
Maar aangezien ik met hoeven krabben niet altijd een praam op doe moe ik een andere manier bedenken :')

Ik heb al vanalles geprobeerd, los aan een touwtje laten staan, tegen een muur aan zetten, momenteel
staat hij met poetsen tussen kettingen in en ik kan mijn hele gewicht tegen hem aan leunen hij leunt gewoon terug
ik heb al met een touw geprobeerd om zijn benen en zo oefenen maar het enige wat hij doet is of enorm hangen als ik zijn been
vast heb. Net zolang hij op de grond ligt, of in de ketting hangt Of hij slaat zn been super hard naar voren zodat ik hem niet
meer houd. Grrr.. ben nu toch wel een keer uitgestoeit en op zoek naar tips!!

troi

Re: Paard wil voorvoet niet geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:03

Wat zijn de consequenties voor hem als hij zich misdraagt?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:07

En heb je hierbij niet het idee dat hij er een potje van maakt? Hij moet dit echt goed gaan leren, want ook voor de smid is het fijner als bekappen zonder praam kan.
Ben je consequent in je beloning als hij het wel goed doet? Wat doe je als hij het niet goed doet?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:15

Misschien te simpel en heb je 't al lang geprobeerd, maar als je met de punt van je hoevenkrabber kleine tikjes tegen de kogel aangeeft, irriteert dat en tillen ze vaak de voet wel op. Waarschijnlijk zet hij hem dan direct weer neer, maar als je t blijft doen is het prettiger de voet van de grond te hebben dan er op, en dan kun je die even vastpakken. Duurt natuurlijk een paar dagen voordat je echt kunt uitkrabben, maar soms werkt het.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 00:09

Als hij echt in de ketting gaat hangen en bijna op de grond ligt geef ik vaak een flinke brul en zonodig een pets onder zn buik dat hij weer gaat staan. Verder eigenlijk niet veel.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:56

Als je een voorvoet pakt, dan moet hij zijn gewicht over zijn andere benen verdelen en kennelijk vindt hij dat niet zo fijn om te doen (om wat voor reden dan ook..., misschien kun je eens kijken wat er aan de hand is).

Mijn jaarling deed het ook met 1 voorvoet, ook steeds hangen en weghinken op 3 benen en ik hangen aan het voorbeen. Lijkt me geen pretje met een groot en zwaar paard... Ik heb het opgelost door elke dag te oefenen. Ik ging met mijn hand langs haar pijpbeen, terwijl ik er zachtjes in kneep (= druk geven). Ik gaf hierbij telkens exact hetzelfde commando ("geef voet"), echt elke keer precies hetzelfde zeggen. Op het moment dat ze de voet gaf, pakte ik de hoef zodat ze geen druk meer had op haar pijpbeen (=beloning) en beloonde ik haar nog extra met m'n stem. Neerzetten van de voet mag ze zelf doen, daar beloon ik haar niet voor. Het gaat nu perfect.

Belangrijk is dat je wacht tot je paard zelf voetje geeft. Niet gaan hangen of sjorren, dat win je toch niet en kost je je rug. Trek er wat extra tijd voor uit en wacht geduldig terwijl je je hand om het pijpbeen heen doet en drukt. Blijven drukken en wachten totdat hij optilt (ook al duurt het een uur, maar dat zal vast wel niet). Dan meteen druk er af en belonen en zijn voet pakken. Zelf de voet laten neerzetten en dan je mond houden, niet belonen als hij dat doet (je wilt immers niet belonen dat hij zijn voet neerzet, maar dat hij hem GEEFT aan jou).

*edit* probeer ook niet te reageren op ongewenst gedrag, laat hij zich vallen, stap achteruit en laat het hem zoveel mogelijk zelf uitzoeken. Begin gewoon overnieuw als hij staat zodat hij leert dat hij er niet onderuit komt als hij zich laat vallen
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 28-01-13 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 13:02

Mijn paard is 1,5 jaar terug wobbler geweest inderdaad slechte coördinatie, zwalken etc. Maar met rust, tijd, veel vrijheid is hij daar eigenlijk helemaal van hersteld. Maar het kan zeker nog zijn dat het het moeilijk vind op 3 benen. Ga jou tip eens proberen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:07

Ik lees nu ook dat hij terughangt als jij duwt. Misschien moet je hem eerst nog leren wijken voor druk?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:17

Zal ook met het hengstzijn te maken hebben, hengsten zijn veel gevoeliger op de voorbenen.
Ze bijten met stoeien elkaar in de voorbenen en zakken daar dan doorheen. Daarom gaat hij waarschijnlijk ook op jou hangen en laat zich bijna vallen.
En dat zal ook de reden wel zijn dat je de achterbenen wel op kunt tillen.
Maar ja, aangezien jij geen hengst bent die met hem wilt stoeien, moet hij dit gewoon leren, ook in zijn eigenbelang. Zonder praam bij de hoefsmid lijkt me toch wel
veel prettiger, en ontspannender voor de hoefsmid en voor de eigenaar.