Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal.
Sinds 3 maanden ben ik bijrijder van een grote Fries. Deze heer is 13 jaar en is behoorlijk 'vrij' opgevoed. Onder het zadel zo mak als een lammetje (nou ja... t blijft natuurlijk een paard), maar aan de hand wandelen is hij niet zo gewend.
Op het terrein wandelen is geen probleem. Loopt netjes mee, staat stil wanneer ik dat vraag, kan draven en vanuit draf weer halthouden. Maar... nu komt het...
Zodra ik met hem van het terrein af ga, heb ik een heel ander paard in mn handen. 1 die graag overal naar kijkt en overal op let... behalve op mij. Wel 'accepteert' hij het als ik zeg dat hij niet mag eten (dan loopt hij netjes mee).. maar steeds weer zet hij z'n 'kop' erop.. kijkt naar de kant waar ik niet loop en gaat dan ineens harder lopen (draven/ galopperen). gevolg: ik heb geen controle meer.
Helaas heb ik zelf niet de kracht om hem er ook maar een beetje van te overtuigen dat ik naast hem loop. Ik kan daarom niet anders doen dan loslaten. Hij rent dan overigens niet naar stal... maar juist de kant op waar ik heen wilde (levensgevaarlijk overigens... want dat is parallel aan een drukke weg). Ik ben boos geworden, ik heb geprobeerd om zijn aandacht weer te krijgen dmv peentjes, ik heb me een end over de stenen mee laten sleuren
maar hij lijkt gewoon geen respect voor me te hebben buiten het terrein.Als we naar he bos/ strand gaan, blijft hij overigens wel netjes bij me lopen.
kan iemand mij raad geven?