Rechtrichten, stelling en buiging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Rechtrichten, stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 15:33

Hallo! :evaw:

Ik heb geen idee of het hier goed staat en ik weet niet of hier ook al een topic over is, mocht het zo zijn, dan hoor ik het graag!

Eigenlijk is mijn vraag heel simpel;
Hoe zorgen jullie ervoor dat je een paard rechtgericht krijgt en je de juiste stelling en buiging kan vragen?

Mijn (verzorg)paard heeft heel erg moeite met de stelling en buiging, met name rechtsom. Ik probeer dan ook met veel figuren haar losser te maken. Weliswaar is een volte soms gewoon bijna niet te doen op de rechterhand, want dan valt ze echt enorm over het binnenschouder weg. Met een terugdrukkend binnenbeen kan ik haar dan gewoon niet op de volte houden. Ze moet met name in haar romp/ribbenkast losser en buigbaarder worden. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Het rechtrichten gaat de laatste tijd al veel beter, maar in de galop wil ze nog wel eens haar achterhand naar binnen zetten. Ook hier is een terugdrukkend been niet genoeg. Ik ben veel bezig om haar op eigen benen te laten lopen en de binnenhoefslag meepakken, zodat ze geen steun heeft aan de bakrand o.i.d.

Hebben jullie tips voor mij? :)

Anoniem

Re: Rechtrichten, stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:35

Misschien is lessen een optie?
Ik kreeg nu sinds ruim een jaar rechricht-les van een instructeur die zo'n beetje door het hele land komt en het is echt een wereld van verschil.
[RIJ-ITP] [naam] en ik in de Rechtricht-les van Steef Geelen!! Op pagina 2 staan foto's van het begin.
Ik denk dat je daar echt mee geholpen kunt worden als het je zelf niet goed meer lukt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:38

Vooral in galop is het vaak gemakkelijker om de voorhand terug voor de achterhand te plaatsten ipv de achterhand naar buiten te gaan duwen. Kost minder moeite en paarden vinden gemakkelijker hun balans op die manier zodat ze er ook daadwerkelijk rechter van gaan lopen en je steeds minder hoeft te gaan doen.

Voor de rest is het echt een kwestie van lessen, niet ieder paard is op dezelfde manier scheef en de oplossing is ook niet altijd hetzelfde...Dus hulp op het moment dat je er op zit is imo wel een vereiste.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 15:39

KoudbloedKim schreef:
Misschien is lessen een optie?
Ik kreeg nu sinds ruim een jaar rechricht-les van een instructeur die zo'n beetje door het hele land komt en het is echt een wereld van verschil.
[RIJ-ITP] Koudbloed Kim en ik in de Rechtricht-les van Steef Geelen!! Op pagina 2 staan foto's van het begin.
Ik denk dat je daar echt mee geholpen kunt worden als het je zelf niet goed meer lukt.

Ik heb al les, tenminste, zo nu en dan.
Ik rijd elke week ook nog gewoon op de manege en krijg dan dus les. Mijn verzorgpaard gaat zo'n 1/2 keer per maand mee. Vaak krijg ik dan wel goede tips, maar ik ben gewoon benieuwd of jullie hier nog handige dingen hebben!

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 15:40

_Esther_87_ schreef:
Vooral in galop is het vaak gemakkelijker om de voorhand terug voor de achterhand te plaatsten ipv de achterhand naar buiten te gaan duwen. Kost minder moeite en paarden vinden gemakkelijker hun balans op die manier zodat ze er ook daadwerkelijk rechter van gaan lopen en je steeds minder hoeft te gaan doen.

Voor de rest is het echt een kwestie van lessen, niet ieder paard is op dezelfde manier scheef en de oplossing is ook niet altijd hetzelfde...Dus hulp op het moment dat je er op zit is imo wel een vereiste.

maar dan zou ik haar dus eigenlijk van de hoefslag af moeten zetten met de voorhand, om de achterhand er weer achter te krijgen?
En lees mijn vorige reactie, ik heb les :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:52

Juist. Waar je paard loopt is niet belangrijk, wel hoe ze loopt. Maar het gaat er vooral om dat je de schouder leert plaatsen. Het is dus niet gewoon naar binnen sturen, want dan loopt ze alsnog scheef alleen op een andere lijn.