Druke shet hengst van bijna 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1998

Druke shet hengst van bijna 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 18:51

Hoi hoi,
Ik heb een hele lieve shet hengst van bijna 2.
En heb een heel leuk plekje voor stalling, hij wordt dagelijks 2x per dag hooi gevoerd 1x per dag muesli en hij heeft een leuk stalletje met klein paddockje.
En hij heeft ook een leuk vriendje.
Maar heel vaak is hij zo druk, dat hij langs de weg alleen maar galoppeerd enzo.
Dit is echt sinds de laatste week. Ik merk gewoon dat hij energie teveel heeft.
Nu was ik vandaag bij een vriendin van een straat verder op even in de bak wat aan het doen. Maar op die bak staat geen stroom, hij deed opeens zo raar, trok zich los, ik was er niet op voorbereid en voor ik het wist was mijn lieve Bink weg! Hij ging kei hard in Rengalop er vandoor en ik heb hem na een kwartier weer te pakken gekregen, hij was over andere mensen hun land gerend over de weg.
Gelukkig is het goed afgelopen. Ook begint hij wel vervelend te doen bij merrie,s maar hij is dan nog goed in de Hand te houden. Want nee is ook echt nee.
Ik vraag me af of iemand een idee heeft zodat mijn shet hengst zijn energie kwijt kan?
Bedankt voor het lezen en eventueel reageren!
Groetjes,

Linsey1998

Re: Druke shet hengst van bijna 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 19:25

Iemand???

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:40

Hem meer ruimte geven om te rennen.. In je op zeg je een klein paddockje, kan hij daar echt in rennen? Verder weet ik niet of hij ook aan de dikke kant is maar anders kan je overwegen hem van de muesli af te halen, daar krijgt hij ook energie van.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 19:42

Nee hij is echt niet aan de dikke kant, en in de paddock is er geen ruimte om te rennen. En langs de weg wil ik gewoon dat hij niet galoppeerd. De muesli is van marstall waar hij het heel goed op doet. Wordt hij niet dik van en hij heeftvhet nodig vanwege medicijnen die hij krijgt voor vitamine en zijn darmen.

sharon197

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:31

Doe hem voor je met hem over de weg heen gaat in een bak/paddock waar hij wel lekker kan rennen. Hij is jong en hengst, hij heeft energie en wilt spelen. Hij moet lekker gek kunnen doen af en toe en dat kan niet in een paddock waar hij niet in kan rennen. Als je dat doet (hem eerst even uit laten razen in een grote paddock/bak) zal je merken dat hij waarscheinlijk een stuk rustiger naast je kan lopen, daarnaast als hij er toch vandoor probeerd te gaan, rondje om je heen laten draaien en stilzetten (en net zolang wachten tot hij stil blijft staan zonder weer veder te willen) en dan pas weer veder gaan. Ik heb zelf een mini paard veulen van 8 maanden die ook zo is, wilt altijd erg graag rennen en hangt de doerak uit. Als ik met haar over de weg ga laat ik haar altijd eerst even lekker rennen op het land, dat doet haar altijd goed en is ze een stuk rustiger naast me!

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:34

beestje is nog jong en heeft energie te veel. je moet er voor zorgen dat hij elke dag lekker kan rennen en kan spelen. en met dit weer zijn alle paarden wel erg druk.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:34

Ja dat is een goed idee! Alleen ik heb geen bak of grote paddock!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:32

Kan het beestje ergens zijn energie kwijt. Je zegt dat hij in de paddock niet kan rennen en dat je niets groter ter beschikking hebt. Dus mijn vraag is dus staat je jonge beestje met regelmaat(dagelijks) op een weide of grote paddock waar die wel z'n energie kwijt kan?
Zo niet dan zul je je stalling moeten aanpassen want dat is niet voldoende ze moeten ruimte hebben om te spelen en gek te doen zeker die jonge dingen. Paard moet gewoon dagelijks even vrije beweging hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:37

Dan is de oplossing dus erg makkelijk,zorg dat hij kan rennen anders doet hij het op een moment dat het je niet uitkomt. Eventueel naast de fiets als je daar ervaring mee hebt natuurlijk.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 22:46

Ja is eventueel een oplossing! Alleen fietsen is lastig omdat hij wel verkeersmak is maar nog niet helemaal bom proef!!

Nowaennessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:52

een balletje in de stal hangen? :)
Hooinet (zijn ze langer mee bezig :))

Veel geluk nog :D

Amirah_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:55

Waarom wil je een hengst?

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 13:33

Haha een hooinet heeft hij. Nou een hengst omdat het een uitdaging is!

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:42

Ik heb ook een jonge shet, hij is nu bijna twee en hij is ook zo druk. Vooral met dit weer voelt hij zich top ! Gewoon de gelegenheid geven om veel te rennen. De mijne heeft een skippybal waar hij zich helemaal op uitleeft, anders gaat hij zijn oudere vriendje lopen zieken...

Ik heb mijn shet wel laten castreren toen hij iets ouder dan een jaar was. Op zich best vroeg, maar heb er geen spijt van, hij is veel beter te hanteren ook al is hij nog steeds vaak druk. Probeer ook niet teveel van hem te verwachten, dat scheelt ook. Laat hem nog lekker even 'kind' zijn...

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:12

Tigra_ schreef:
Kan het beestje ergens zijn energie kwijt. Je zegt dat hij in de paddock niet kan rennen en dat je niets groter ter beschikking hebt. Dus mijn vraag is dus staat je jonge beestje met regelmaat(dagelijks) op een weide of grote paddock waar die wel z'n energie kwijt kan?
Zo niet dan zul je je stalling moeten aanpassen want dat is niet voldoende ze moeten ruimte hebben om te spelen en gek te doen zeker die jonge dingen. Paard moet gewoon dagelijks even vrije beweging hebben.

Inderdaad, hij moet ergens zijn energie kwijt kunnen. Liefst op een grote weide samen met zijn vriendje(s).
Die bak van je vriendin verderop is ook een goede plek om hem eens los te laten als je even geen weide hebt, breng eventueel ook zijn vriendje mee naar daar zodat ze zich samen kunnen uitleven.
Hij weet nu natuurlijk dat hij kan ontsnappen uit die bak, is het geen optie dat je (op jouw kosten) de bak van die vriendin shet-proof maakt? Span er een extra stroomdraadje ofzo...

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:21

Ja daar kan ik ook nog over nadenken. Inderdaad!