Hallo!
Volgende week komt mijn nieuwe aanwinst aan! Een uber-cute hengstenveulentje (A-pony) 6 maanden oud.
De bedoeling is dat hij bij mijn 11 jarige merrie (E pony) komt te staan. Zij krijgen een stal met vaste uitloop; waar genoeg ruimte is voor hun beide.
Afijn, nu wil ik dit wel meteen goed aanpakken, dat ze samen een goede start maken. Ik heb alleen weinig ervaring met zulke jonge pony's (toen ik de mijne kreeg werd ze al bijna 3). Mijn merrie is niet vals maar wel dominant. Ze heeft wel haar hele leven bij andere paarden gestaan; weinig problemen mee gehad opzich. Veulentje is sociaal (heb hem samen gezien met een dominante oudere merrie die hij niet kende) hij toont veel respect en wijkt. Staat ook in groot en gevarieerd koppel nu.
Hoe ga ik dit het beste aanpakken? Ik mag de eerste maand 2 boxen gebruiken waar de wand uit kan, dan kan ik daar iets tussen maken zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken etc maar dat frummel ook voor mijn merrie weg kan. Wat zal ik daar tussen maken? Een balk waar frummel wel onder door kan maar merrie niet? Dat hij kan vluchten?
Ze komen samen dus ook in nieuwe stallen; merrie staat nu in een ander blok; en wil haar samen met frummel op nieuwe boxen zetten, zodat ze geen 'terratorium' achtige ideeen krijgt.... of juist merrie al paar dagen eerder in die stal zetten; dat ze rust uitstraalt en dit ook zo kan overbrengen?
Hoe moet ik de eerste ontmoeting doen?
Meteen als hij aankomt zodat hij onzeker is en sneller aansluiting zoekt bij een dominante merrie?
Waar moet ik die ontmoeting doen, roundpen-binnenbak?
Moet ik er bij blijven staan of mij juist niet laten zien?
Daarnaast is frummel nog vrij schuw voor mensen, nu weet ik dat dit meestal heel snel bijdraait als ze dagelijks 'in handen' komen, maar heeft iemand daar nog tips voor mij voor? Lijkt mij wel lastig dat ik wel de baas blijf maar wel genoeg vertrouwen uitstraal. Ik heb een sterke en goede band met mijn merrie, hopelijk kan zij mij helpen om met frummel die band ook te creeeren.
En ook niet geheel onbelangrijk, wie heeft er ervaringen met vroeg castreren? Of kan ik mijn merrie een prikpil geven ofzo als hij straks vruchtbaar word zodat hij iets ouder (=sterker; en ook mooier qua bouw denk ik) is voor dat ie gecastreerd hoeft te worden (tenzij die echt lastig word natuurlijk...)
Veel vragen, en ik heb natuurlijk al veel raad gevraagd, maar wil graag zo veel mogelijk ideeen en ervaringen horen zodat ik een gedegen basis kan maken voor frummel.