Paard rent weg bij singel vastmaken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knobbie

Paard rent weg bij singel vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 17:56

Hoi!
Ik rijd op de manege op een paard die wegloopt en soms zelfs wegrent als ik de singel vastmaak! Het is een merrie van 1,70 en ik zadel haar altijd in de poetsplaats op, andere ruiters op de manege hadden gezegt dat ik dan het halster uit moet doen en de 2 touwen die aan het halster vastzitten moet laten hangen. Alleen het probleem is dat Weldone (het paard) vorrige week in de touwen rende en toen achteruit sprong.. Hoe kan ik zorgen dat dat niet meer gebeurt? (ik ga het halster er nooit meer aan laten hangen, dat weet ik wel)

Rumpleteaser

Re: Paard rent weg bij singel vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:57

Hoe singel je precies aan?

Knobbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 17:59

Rustig, de singel zacht tegen de buik van het paard leggen, de riemen door de gespen en langzaam trekken tot in het 1e gat (dan singel ik verder in de bak aan want dat blijft ze wel kalm)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:01

Gewoon vast laten staan aan het halster? Dan kan ze toch niet wegrennen? Eventueel even iemand vragen om ervoor te gaan staan zodat zij een duidelijke barriere ziet.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:02

Knobbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:37

MandyR

Nee dat gaat niet want ze heeft een martingaal

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:57

Halster om de nek doen dan? Of nadat je het hoofdstel om hebt gedaan, het halster terug aandoen en haar daaraan vast laten staan.
Ook paarden die met een martingaal gereden worden, moeten vast kunnen staan. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:31

Er zijn hier dus idd al meerdere problemen.
singeldwang
het niet braaf kunnen stil staan
een tekort aan respect

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:34

ik zou haar eerst maar leren stil te staan wanneer jij zegd dat dat moet, is erg handig ;)
als je paard stilstaat wanneer jij wilt staat hij dus ook stil met aansingelen.

blackjeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:36

halster zowiezo niet om de nek heen doen!
dan beter gewoon over het hoofdstel heen, want als je paard gaat hangen of liggen met een halster om de nek en daar aan vast zit kan het gruwelijk mis gaan...

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:46

misschien eens een passend zadel opleggen? :)*

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:47

Benno08 schreef:

hoe kun jij zomaar weten of het zadel niet past? :?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:55

Haal er iemand bij die je kan helpen. Dus vast laten houden terwijl je bezig bent met de singel. Of gewoon het halster over het hoofdstel doen, zodat het paard toch vaststaat, terwijl je de singel doet.

Het is een manegepaard, dat waarschijnlijk door heeft dat het weg kan rennen. Dit paard moet je dus goed in de gaten houden en je moet snel reageren. Je kan ook nog van te voren duidelijk vragen wat het beste is om te doen met dit specifieke geval.

Hoezo gaat het niet om er iemand voor te laten staan, zoals MandyR adviseert?
Als ze er vandoor gaat, en ze loopt de weg o.i.d. op, dan ben je verder van huis. Het kan gevaarlijke situaties opleveren als paard de benen neemt.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:11

minajtje schreef:
Benno08 schreef:

hoe kun jij zomaar weten of het zadel niet past? :?

tjah, ik ben er van overtuigd dat een paard niet zomaar zo zwaar gaat protesteren en dat bij zulke gevallen bij 90% het geval is dat het zadel niet past of er iets vast zit in de rug..

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:19

Benno 08, dat vind ik wel erg snel een conclusie trekken op basis van heel weinig gegevens. Er staat geen plaatje van het paard bij, en in de OP wordt een vraag gesteld over het weglopen. Er wordt nergens iets gezegd over zadel of rug.

Het lijkt me eerder een geval van het paard niet goed aan kunnen, voor wat betreft het opzadelen. En daar maakt het paard gebruik van door weg te lopen. Het heeft even geen zin om braaf te blijven staan. Dat komt vaker voor bij manegepaarden en het is een kwestie van even handig zijn en vlot kunnen opzadelen.

Als er iemand eindeloos lang staat te knutselen met hoofdstel en zadel kan het zijn dat het paard gebruik maakt van de situatie en omdraait of wegloopt. Ook goed opzadelen moet je een keertje leren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:28

Het nadeel voor manegepaarden is dat de een wel voorzichtig aansingelt en de ander er met brute kracht op los gaat. Het paardje heeft waarschijnlijk niet zo'n beste ervaring met singelen (of heeft met een velletje ertussen gezeten, waardoor er wellicht nu een onderhuids wondje zit). Laat de instructie een keer meekijken om te zien of het goed gaat of op welk punt het paardje dit gedrag vertoont. Als hij/zij het probleem ziet, kunnen ze er wat aan doen door de persoon die erop gaat rijden beter te informeren of extra hulp te bieden. ;)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:03

Mee eens Shenavallie. Er komt iedere keer weer iemand anders bij die het weer op zijn of haar manier doet. En de een doet het wat rustiger dan de ander. Dan kan je ook nog oversingelen, waardoor de singel ook niet lekker zit. Paarden kunnen niet praten, dus je moet altijd ook kijken naar de signalen die het paard geeft.

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:33

Ik ben het eens met MandyR. Halster om de nek. Een makkelijke oplossing en als hij probeert weg te lopen (Zodat hij half aan zijn halster en touw hangt) zachtjes tegen hem/haar praten. Gerust stellen. Ook paarden hebben soms streken die niet makkelijk op te lossen zijn.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:39

Niet gedacht dat het paard ergens zeer heeft? Dit lijkt me niet normaal gedrag wat een paard toont?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:55

CMLotte schreef:
Niet gedacht dat het paard ergens zeer heeft? Dit lijkt me niet normaal gedrag wat een paard toont?

In de OP staat duidelijk dat het paard wegloopt en dat de TS daar een oplossing voor zoekt. Zoek eens op singeldwang, dan wordt het wat duidelijker misschien. Het is een paard op de manege, die hebben niet altijd het geduld om te blijven staan bij het aansingelen. Het is een bekend verschijnsel bij manege paarden dat die met beginnende ruiters wel eens streken uithalen zoals halverwege het opzadelen aan de wandel gaan, of draaien, of wat anders proberen.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:05

zoutenootjes schreef:
CMLotte schreef:

In de OP staat duidelijk dat het paard wegloopt en dat de TS daar een oplossing voor zoekt. Zoek eens op singeldwang, dan wordt het wat duidelijker misschien. Het is een paard op de manege, die hebben niet altijd het geduld om te blijven staan bij het aansingelen. Het is een bekend verschijnsel bij manege paarden dat die met beginnende ruiters wel eens streken uithalen zoals halverwege het opzadelen aan de wandel gaan, of draaien, of wat anders proberen.

Ja, ik heb (bijna) geen ervaring met manege paarden... Maar het is wel lastig, als jij dan je best probeert te doen om het paard dit af te leren komt er de volgende dag weer een snotneus en die verpest het werk wat jij gisteren heb gedaan. 1 van de redenen dat ik maar 2 jaar op de manege heb gereden..

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:15

Dat is zeker zo, CMLotte, als jij je best doet om een paard wat af te leren, komt er de volgende dag weer een ander. Maar, als het een goede manege is (die zijn er ook) dan lopen er mensen van de stal rond die letten op wat er gebeurt tijdens het opzadelen, en die helpen als er wat mis gaat. Dat voorkomt dat een paard allerlei gewoontes ontwikkelt die niet handig zijn in de omgang.
Helaas gebeurt het ook (spreek uit ervaring) dat een manege iedereen maar een beetje laat aanmodderen tijdens het opzadelen, dat is best jammer.
Ik heb zelf van mijn eerste paardrijlessen het meest geleerd. We moesten een half uur van te voren aanwezig zijn en dan werd er uitgebreid uitgelegd hoe een paard (of pony) moest worden geborsteld en opgezadeld. Bij iedere pony (of paard) werd alles ook nagekeken. Na de les mocht je niet meteen weg, dan werd er afgezadeld met ook uitgebreide uitleg over het hoe en waarom. Vooral de uitleg waarom hielp het begrip vergroten.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:18

zoutenootjes schreef:
Dat is zeker zo, CMLotte, als jij je best doet om een paard wat af te leren, komt er de volgende dag weer een ander. Maar, als het een goede manege is (die zijn er ook) dan lopen er mensen van de stal rond die letten op wat er gebeurt tijdens het opzadelen, en die helpen als er wat mis gaat. Dat voorkomt dat een paard allerlei gewoontes ontwikkelt die niet handig zijn in de omgang.
Helaas gebeurt het ook (spreek uit ervaring) dat een manege iedereen maar een beetje laat aanmodderen tijdens het opzadelen, dat is best jammer.
Ik heb zelf van mijn eerste paardrijlessen het meest geleerd. We moesten een half uur van te voren aanwezig zijn en dan werd er uitgebreid uitgelegd hoe een paard (of pony) moest worden geborsteld en opgezadeld. Bij iedere pony (of paard) werd alles ook nagekeken. Na de les mocht je niet meteen weg, dan werd er afgezadeld met ook uitgebreide uitleg over het hoe en waarom. Vooral de uitleg waarom hielp het begrip vergroten.

Had ik ook op mijn manege, maar kleine kinderen zijn gewoon meer angstig. En opgegeven moment moest je het dan zelf doen, of kwam het op je ouders aan. Ik was toen 6 jaar, en mijn vader was niet zo een held :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:12

valyzja schreef:
Ik ben het eens met MandyR. Halster om de nek. Een makkelijke oplossing en als hij probeert weg te lopen (Zodat hij half aan zijn halster en touw hangt) zachtjes tegen hem/haar praten. Gerust stellen. Ook paarden hebben soms streken die niet makkelijk op te lossen zijn.

Paarden halen niet zomaar streken uit, dat is de vertaling die de mens eraan geeft. Als een paard "streken" uithaalt, dan is er doorgaans wat anders aan de hand. Doordat beginnende ruiters daar niet direct op reageren of het herkennen, gaan paarden aan de wandel. Een ander die er wel meer ervaring mee heeft en de signalen niet herkent, zal een brul geven en een ruk aan het touw. Paard dimt wat in, anders wordt eventuele pijn erger. Een persoon met ervaring en die de signalen WEL herkent, zal er op de juiste manier actie op ondernemen.

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:47

hallo, mijn paard was toen ik haar kreeg ook als de dood voor de singel.
ik weet dat het op de manege moeilijk is omdat je het niet altijd zelf kan doen maar wat ik heb gedaan
is het volgende
ik hed haar niet vast laten staan daar werd ze alleen maar gestrest van k heb het samen gedaan met mn vader
die hield haar vast en liep en of rende gwn met haar mee als ze weg wilde hier hebben we 2 dagen overgedaan
zo ontdekte ze dat ze weg kon en niet was opgesloten de rest ging toen heel snel
zadel eerst zonder singel om er zeker van te zijn dat het de singel was en niet het zadel
eerst de singel op het loste gaatje, een rondje stappen
zo verder tot er nog een vuist tussen kon.
toen zijn we gestopt, gereden zonder zaldel
de volgende dag weer zo beginnen maar dan niet het eerste gaatje hoor
toen konen we helemaal aan singelen (ik doe de singel nooit heel strak, nog steeds niet, ik vind het niet nodig want het zadel blijft goed liggen)
ik hoop dat ik heb geholpen