Mijn veulen is een kleuter geworden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Mijn veulen is een kleuter geworden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 11:23

Mijn eens zo lieve schattige baby, is veranderd in een regelrechte hel. :Y)
En laat ik dat nou net verwacht hebben!
Luna is ondertussen een half jaar oud en stérk! :wow: hondsbrutaal, en voor niks of niemand bang.
Ik merk dat het met de dag erger word, maar vanochtend had ik er echt even de pest in.
Weet dat ik geduldig moet zijn met veulens... Maar die was .. opperdepop.. vanmorgen.

Ik zette eerst mijn ruin (tevens kudde-leider) buiten en vervolgens loop ik terug naar stal om Luna en Pistache een halster om te doen en mee te nemen naar buiten. Luun heeft vanaf dag 1 al een halstertje om en loopt altijd aan een halster touwtje, dat gaf nooit zo veel problemen.
Alleen de laatste paar weken is ze wat meer aan het.. "kleuteren" en word het allemaal wat moeilijker.
Mevrouw heeft namelijk door gekregen dat ze nogal fors en zwaar is en maakt daar graag, héél graag gebruik van.
Als ik haar uit stal wil halen, knalt ze snoeihard door me heen. Dat word natuurlijk afgestraft. (Haar moeder is ook heel lomp en probeert dat ook nog wel eens met regelmaat. Maar die hoef ik maar even haar borst aan te raken en gaat dan in de achteruit)

Ik ben met Luna heel af en toe bezig met clickertraining. Zo'n 10 minuten gewoon in de wei, tussen de rest van de paarden. (Staat in een groep van 5)
Dan leer ik haar dat borst achteruit is, en druk vooruit.

Afijn, toen ik Luna dus had gecorrigeerd en ze achter me aan liep samen met mams wilde ik haar in de wei zetten.
Normaal lopen ze met zijn 2e naar binnen, dan draai ik me om (en dus ook de paarden) en doe het hek dicht. Dan laat ik ze los.
Nou.. Dat ging dus niet..
Pistache liep door in de wei en draaide netjes om, Luna bleef stokstijf staan aan de andere kant van het hek.
Ik kreeg haar met geen mogelijkheid een centimeter vooruit, dat was nog niet zo erg... Als het daar maar bij bleef hoopte ik. :')
Dan kon ik Pistache loslaten, en Luna druk op haar kont geven en "vooruit duwen"

Het onmogelijke gebeurde, ik had het totaal niet verwacht. Luna steigert. En als ik ergens een gruwelijk hekel aan heb...
Ik bedenk me geen moment en laat Pistache los en doe het hek super-sonisch snel dicht. (Op de grendel..)
Geef Luna een rotknal, want steigeren is ábsoluut niet de bedoeling. Ze was beduusd, maar ging gewoon verder met kloten.
Vol in de achteruit, en ik had er in mijn eentje met mijn 55 kg niet veel over te zeggen. Ik stond helemaal perplex van dit gebeuren..
Probeer met mijn vrije hand mijn telefoon uit mijn broekzak te graaien en mijn vader te bellen. Op het moment dat ik hem aan de lijn hebt, kwam er een enorme windvlaag voor bij en jawel... De pech was nog niet over... Het hek waait open.
In volle galop ging Pistache er vandoor, en ik stond daar nog met Luna al snuivend aan een touwtje.

Ik zag dat Olivier, mijn ruin, aanstalten maakte om er achter aan te vliegen. Maar dat zou mij dus écht niet gebeuren!
Luna en Tas op de weg is al erg genoeg... Maar mijn Olle?! Neehh.... -O-

Ik kon Luna niet meer houden en liet haar los.. :evaw: Tja.. Nummer een prioriteit was om Olivier te pakken en tegen te houden..
Ik pakte hem bij z'n halster en op dat moment liepen moeder en dochter dus los over de straat en allebei waren ze *\%/* *\%/*
Gelukkig dat daar heel weinig auto's komen..
Had dus papa aan de lijn en die kwam er meteen aan.

Uiteindelijk alles wel kunnen vangen en terug kunnen zetten zonder ongelukken, maar was een uur te laat op school en baalde als een stekker dat ik m'n paarden waarschijnlijk niet meer in mijn eentje buiten kon zetten zonder hulp.

Wat een bengel of niet!! ~~}>

Nu is dus het probleem dat Luun een beetje TOW krijgt. Oftewel, Touw ontwijkend gedrag. ^)
Luna is mijn eerste veulen, maar heb voor haar 2 jaar op een stal gewerkt waar ik veel met jonge dieren aan de slag was.
Het is nog een beetje prutsen en ontdekken, maar met veel geduld en consequent gedrag komen we er wel.

Dus..... Iemand tips om mijn kleuter weer netjes aan het touwtje te hebben?

xMyrth

Re: Mijn veulen is een kleuter geworden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:01

Misschien is het een tip om toch voortaan met zijn tweeën de paarden buiten te zetten. Ik lees dat je daar van baalt, maar als de paarden op die manier leren hoe ze zich moeten gedragen, kun je het na een tijdje wel weer alleen. Je veulen is een beetje aan het puberen volgens mij, dus het is helemaal niet gek dat je dan een beetje hulp kunt gebruiken! succes :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 12:07

xMyrth schreef:
Misschien is het een tip om toch voortaan met zijn tweeën de paarden buiten te zetten. Ik lees dat je daar van baalt, maar als de paarden op die manier leren hoe ze zich moeten gedragen, kun je het na een tijdje wel weer alleen. Je veulen is een beetje aan het puberen volgens mij, dus het is helemaal niet gek dat je dan een beetje hulp kunt gebruiken! succes :)

Klopt. Alleen 's ochtends is dat een probleem. Ze gaan om 06:00 al naar buiten, en dan is er nog niemand wakker en pension-klant tevens vriendin is er dan ook nog niet...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:12

Misschien kun je de paarden die als eerste naar buiten gaan, bij het hek vast zetten aan het halstertouw? Dan hek dicht doen en de volgende halen. Ik zou er maar 1 tegelijk meenemen als het enigszins mogelijk is zodat je op het gedrag kunt concentreren en corrigeren waar nodig. Dan breken ze binnen de boel maar af, jammer dan.

Dat je veulen niet vooruit wil, kan te maken hebben met de rangorde, misschien durft ze niet langs Pistache omdat die hoger in rang is, of haar uitdaagt(?). Misschien kun je het omwisselen en je veulen eerst naar buiten doen en dan Pistache?

Verder kun je een zweepje meenemen. Als er eentje dramt, dan kun je op de borst tikken, of je zweep er horizontaal voor houden. Wil er een niet doorlopen, dan kun je van achter bij tikken.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:20

Is het geen optie de paarden 1 voor 1 buiten te zetten? Die van mij kan ik nu met zn 3e tegelijk binnen en buiten zetten, maar toen Saga nog veulen was heb ik hem ook een hele tijd alleen gedaan om hem echt te kunnen corrigeren als dat nodig was zonder met nog 2 paarden te staan.

Wat Agnes zegt kan heel goed kloppen! Ik moet de 3 ook in een bepaalde volgorde naast elkaar laten lopen anders werkt het niet :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:41

veulen heeft blijkbaar nog niet altijd het juiste respect voor jou.
te weinig leidoefeningen gedaan
een goede vooruit , een goede stop, en een goede achteruit
respect voor jouw privé ruimte

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 09:40

aeolusnr1 schreef:
veulen heeft blijkbaar nog niet altijd het juiste respect voor jou.
te weinig leidoefeningen gedaan
een goede vooruit , een goede stop, en een goede achteruit
respect voor jouw privé ruimte

Klopt, want veulen is een half jaar oud en heeft eigenlijk alleen nog maar op de wei gestaan..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:28

Je hoeft er ook niet mee te gaan trainen, maar de stukjes van stal naar land zijn al genoeg om te corrigeren. Een veulen kun je gelijk aanpakken en corrigeren. Niet wachten tot hij ouder, en dus sterker is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:00

Dankjewel! Ik ga proberen of ik haar zonder moeder kan verplaatsen naar weide en stal.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:35

Zou ik wel moeders eerst doen. Als ze op stal gek gaat doen omdat mama verdwenen is is veiliger dan dat ze in het land gek word omdat mama nog op stal staan. Die van mij zou over het hek terug naar stal klimmen omdat moeders nog op stal stond.

En wees niet bang om streng te zijn. Ze moet gewoon normaal naast je lopen, en zo niet mag je haar best even aanpakken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:42

Monster_tos schreef:
Zou ik wel moeders eerst doen. Als ze op stal gek gaat doen omdat mama verdwenen is is veiliger dan dat ze in het land gek word omdat mama nog op stal staan. Die van mij zou over het hek terug naar stal klimmen omdat moeders nog op stal stond.

En wees niet bang om streng te zijn. Ze moet gewoon normaal naast je lopen, en zo niet mag je haar best even aanpakken.

Snap ik. :j Ben niet bang om streng te zijn, ben wel bang voor ongelukken. :D
Dus moet het inderdaad even goed aanpakken. Veulen eerst op wei, naar de shetlander en merrie toe in de wei.
Dan Olivier en Pistache samen.. Ik denk als ik Olivier eerst doe, dan veulen, en dan moeder, dat moeder helemaal krankzinnig word op stal en aangezien ze nogal lomp en fors is ze mij meetrekt naar de wei. :D

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:39

Dan heeft moeders ook nog wat opvoeding nodig....
Ben benieuwd hoe het gaat als je ze apart meeneemt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:51

Je veulen/jaarling ziet jouw duidelijk nog niet als leider. Is het geen idee om de kuddeleider, je ruin, samen met je jonkie buiten te zetten en dan pas moeders mee buiten te zetten? Misschien gedraagt ze zich dan wat beter. En als ik jouw was zou ik dit soort gedrag meteen de kop induwen... Was bij mijn paard vroeger ook zo, niets aangedaan door de eigenaars, nu is ze vier en heb ik al gevechten met haar gehad die niet te winnen zijn. Bijten, steigeren, slaan... De nachtmerrie van iedere ruiter of paardeneigenaar. Laat even zien dat jij de baas bent en niet zij. Verschilt van paard tot paard hoe je dat moet doen. Bij mijn merrie werkte NH of parelli totaal niet, enkel de "harde aanpak" had invloed op haar. Van de rest was ze niet echt onder de indruk...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 13:46

Agnes75 schreef:
Dan heeft moeders ook nog wat opvoeding nodig....
Ben benieuwd hoe het gaat als je ze apart meeneemt.

Ja. ;)
Ik ook. Zal het snel proberen. Ik denk dat het wel goed gaat.

Als ik Luna met de ruin mee neem gaat het ook goed. Luna kan zowiezo al wel alleen. Alleen moeders heeft daar nog wat issues mee.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 13:47

Heleennn schreef:
Je veulen/jaarling ziet jouw duidelijk nog niet als leider. Is het geen idee om de kuddeleider, je ruin, samen met je jonkie buiten te zetten en dan pas moeders mee buiten te zetten? Misschien gedraagt ze zich dan wat beter. En als ik jouw was zou ik dit soort gedrag meteen de kop induwen... Was bij mijn paard vroeger ook zo, niets aangedaan door de eigenaars, nu is ze vier en heb ik al gevechten met haar gehad die niet te winnen zijn. Bijten, steigeren, slaan... De nachtmerrie van iedere ruiter of paardeneigenaar. Laat even zien dat jij de baas bent en niet zij. Verschilt van paard tot paard hoe je dat moet doen. Bij mijn merrie werkte NH of parelli totaal niet, enkel de "harde aanpak" had invloed op haar. Van de rest was ze niet echt onder de indruk...

Grondwerk vind ik belangrijk. Echter ben ik niet echt zweverig ingesteld en ben ik ook van het: "Als jij steigert, krijg je een gruwelijke tik."
En daarmee afgelopen.
Nu kan ik er de volgende dag nog om lachen. Maar als mevrouw straks 600 kg weegt, is het wat minder leuk...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:50

Tjah daar zijn het moeders voor :P Mijn 'veulen' is inmiddels 3,5 en 2 jaar bij moeder weggeweest. Maar ze breekt de boel nog steeds af als ik hem mee neem en haar niet :P

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:29

De juist volgorde is moeder eerst en dan het veulen pas. En wat de moeder betreft.
Ze wacht maar even. Ze moet later ook zonder haar veulen kunnen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:41

valyzja schreef:
De juist volgorde is moeder eerst en dan het veulen pas. En wat de moeder betreft.
Ze wacht maar even. Ze moet later ook zonder haar veulen kunnen.

Zou je dat mijn merrie even willen vertellen :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:46

Wel eerst allemaal het halster omdoen, als mams dan gek doet hoef je dat iig niet meer te doen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 16:41

Das geen optie... Dan moet ik eerst merrie uit de stal halen zonder dat veulen mee glipt, merrie in de wei. (Chaos)
Terug om ruin en veulen op te halen..?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:14

Hoe gaat het tot dusverre? Heb je al iets geprobeerd?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:28

Is het je eerste veulen wat je hebt ??

Hij is wel mooi. !!

Het lijkt wel een tinker veulentje wat betreft gedrag.
Die kunnen ook ineens gaan kleuteren en proberen op de achter beentjes te komen.

Nu is het moment aangebroken dat je, je wat meer opvoedkundig op moet stellen.
Dus niet lief, ik ook niet lief.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 10:03

Het is inderdaad mijn eerste eigen (geplande) veulen. Heb wel eens eerder een veulen gehad, maar deze was van mijn pony toen ik 11 was. Die is afgespeend en gewoon verkocht. Niet veel aandacht aan besteed dus.
Luna is echt gepland en ik heb gelukkig erg veel hulp van buitenaf!

Aangezien ze de 'eerste' is, is het echt mijn baby'tje en wil ik haar soms even iets te veel vertroetelen. :o Terwijl dat nu juist eigenlijk helemaal niet moet...
Ze is in de wei erg nieuwsgierig en knuffelig, komt graag bij je staan.. Loopt je overal achterna enzv.
Alleen is ze aan de hand verschrikkelijk koppig en tja... eigenzinnig. (Wat ook niet anders kan met zo'n vader en moeder. :D )

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:57

Kijk en daar gaat het dus fout ;) Hoevaak ik hier op bokt wel niet hoor hoe schattig hun baby is, en daardoor alles mag en alles grappig is. Tot ze plots 600 kilo wegen en het niet meer zo grappig en schattig is :P
Hoor ook heel vaak: Veulen mag je niet straffen, want ze weten niet wat goed of fout is. Dat klopt, maar hoe gaat je veulen het snappen als je ze niet corrigeerd? En de kudde straft er ook lekker op los.

Dus even goed doorpakken! Heb je alleen maar profijt van als ze straks ouders worden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 11:04

Monster_tos schreef:
Kijk en daar gaat het dus fout ;) Hoevaak ik hier op bokt wel niet hoor hoe schattig hun baby is, en daardoor alles mag en alles grappig is. Tot ze plots 600 kilo wegen en het niet meer zo grappig en schattig is :P
Hoor ook heel vaak: Veulen mag je niet straffen, want ze weten niet wat goed of fout is. Dat klopt, maar hoe gaat je veulen het snappen als je ze niet corrigeerd? En de kudde straft er ook lekker op los.

Dus even goed doorpakken! Heb je alleen maar profijt van als ze straks ouders worden.

Ik begrijp wat je bedoeld, dat is ook wat ik zelf al aangeef. Dat ik daar de mist soms mee in ga. Dat ik harder moet optreden.
Maar dat doe ik ook absoluut. Ik geef zelf ook al aan..; Nu is het nog leuk als ze steigeren, het is wat minder leuk als ze 600 kg wegen.
En dat je een veulen niet mag straffen omdat hij niet weet wat fout is, is onzin. Ook een veulen moet weten wat wel en niet mag.
Luna krijgt heel vaak in de kudde gruwelijk op haar donder van de ruin. Dat ik echt denk..: "Nou..Ol.. Dat was hard... :wow: "