Wentijd van een pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

valyzja

Wentijd van een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 16:02

Hallo allemaal,

Voor Shetlandmerrie heb ik een vriendje "gekocht". Gekocht tussen haakjes omdat ik nog niet betaald heb
Maar hij komt in Maart na zijn Castratieproces. Dan heeft hij 5 weken kunnen herstellen van Castratie.
Ik wil hem voor de kar beleren. Hij is 3.5 dus leeftijd is geen probleem.
Maar wat is verstandig. Hoelang heeft hij tijd nodig om te wennen bij mij thuis voordat ik met hem kan gaan oefenen?
En daarmee bedoel ik hoofdstel in en tuigje op.

Groetjes,
Marit

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:05

.
Laatst bijgewerkt door Dorith op 21-03-25 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

valyzja

Re: Wentijd van een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 16:14

Dorith Hij komt zoiezo 5 weken na zijn Castratie :). Want hij mag niet eerder bij mijn merrie vanwege de wegebbende vruchtbaarheid. Ja longeren is een goed punt haha. Maar wilde zoiezo beginnen met het halster te longeren. En af toe wennen aan het gewone bit. En dan na een tijdje de trens.
Maar wil gewoon even weten van paardeneigenaren hoe lang na aankomst bij zijn nieuwe thuis ik kan beginnen.

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:02

ja het ligt er inderdaad aan wat hij wel/niet kent als hij wel wat kent zou ik meteen beginnen met erst voorzichtig wat op zijn rug leggen enz.... zorg wel eerst dat hij je vertrouwd je kunt het maar 1 keer verpesten mocht hij niks weten , zou ik hem eerst zeker 3 maanden laten wennen en jou in vertrouwen nemen voordat je dit doet ! ik kocht een merrie die was nog nooit onder de waterslang geweest ze flipte bij de oude eigenaar ik had haar binnen 1 week kalm en rustig onder de slang dus het ligt eraan hoe het paard is en hoe jezelf bent ik was er wel elke dag 2 keer en zij vertrouwde mij heel snel

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:05

Dat verschilt ook heel erg. Bij mij was mijn paard als gewent na een week, maar ik ken ook mensen die pas konden gaan longeren met een halstertje na een maand / twee maanden ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:07

Er zijn geen standaard richtlijnen bij paarden/pony's, die zijn paard/pony afhankelijk. Als hij na die 5 weken herstel bij jou komt, zul je hem ook zijn wentijd moeten geven en dat is dus per dier verschillend. Geef hem in ieder geval een week tot 2 weken de tijd en bekijk dan of hij eventueel langer nodig heeft. Gemiddeld genomen zou je na een week of twee wel voorzichtig met hem kunnen gaan longeren. Zorg wel dat je hem vanaf dag 1 dagelijks in handen hebt om even te poetsen of een rondje op het erf te lopen. Niet te lang, maar opbouwen. Hij moet namelijk weten dat hij niet onafgebroken bij zijn nieuwe vriendje kan blijven, maar zo nu en dan ook even met jou wat moet doen. Als hij namelijk vanaf dag 1 alleen bij het nieuwe vriendje blijft, dan loop je grote kans dat het weghalen om wat te doen moeilijker wordt.

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 09:59

Bedankt voor de tips. En inderdaad over dat altijd samen met de andere pony is een goede tip. :).
Dank je.
Ik heb verder geen tips nodig voor het beleren. Dit heb ik namelijk vaker gedaan ;).