Shetje van 1,5 jaar erg bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mikeypuck

Shetje van 1,5 jaar erg bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 13:09

<3 Hallo, wat doe je met een shetje die anderhalf is en nog nooit een halster om heeft gehad. ze is erg ban maar gaat naar een dag al veel beter.
ze staat bij mijn paard maar wel op stal en die van mij buiten.
Ze hebben dus wel contact met elkaar /3

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:12

Eerst aan laten ruiken, en stapje per stapje zoals je ze mak maakt.
Dan kun je denk ik eerst om de neus doen, en snoepje geven, en dan heel voorzichtig om de oren doen.

Annabel

Re: Shetje van 1,5 jaar erg bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:21

Waarom staat zo'n diertje niet in een opfok met leeftijdsgenootjes??

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:26

Hij staat dus helemaal in zijn eentje in een stalletje? Terwijl het andere paard lekker buiten loopt?! Waarom mag hij niet naar buiten?

Mikeypuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:25

/3 Omdat hij gisteren is gekomen en ook toen pas voor het eerst een halster om heeft gekregen. Ik denk als ze dan de wei in gaat dan krijg ik ze niet meer te pakken. Ook word mijn paard dan heel erg onrustig en gaat dan zo door het lint maar hij mag niet omdat hij niet goed loopt.Maar ze kunnen wel met elkaar in contact komen omdat mijn paard op het platje loopt en niet in de wei.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:43

Mikeypuck schreef:
/3 Omdat hij gisteren is gekomen en ook toen pas voor het eerst een halster om heeft gekregen. Ik denk als ze dan de wei in gaat dan krijg ik ze niet meer te pakken. Ook word mijn paard dan heel erg onrustig en gaat dan zo door het lint maar hij mag niet omdat hij niet goed loopt.Maar ze kunnen wel met elkaar in contact komen omdat mijn paard op het platje loopt en niet in de wei.

Dus hij is gister gekomen, heeft meteen een halster om gekregen wat hij niet gewent is en werd vervolgens in zijn eentje in een box gezet terwijl het andere paard naar buiten gaat? Dan vind ik het niet zo gek dat hij zo bang is.....

Is er geen mogelijkheid om hem met een leeftijdsgenootje op een stukje te zetten buiten?
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 20-01-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:45

Ik snap het verhaal niet helemaal ? Hoezo zet je hem niet op een apart stukje land zodat ze aan elkaar kunnen wennen?

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:48

Ik vind het niet gek dat ze bang is! Tuurlijk, het beesie is nieuw. Niks gewend. En ja, ieder pony en paard moet leren wat een halstertje is. Niks geks aan! Laat je shetje maar lekker wennen, en daarna lekker de wei in met t paardje!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:49

Annabel...omdat de shet niet in de opfok staat...mijn uk van 1,5 ook niet ;)
Of is dat schandalig en moeten alle kleintjes in de opfok?

Kan je niet het weitje een stukje afzetten zodat ze allebei een stukje hebben om op te lopen?
Zo een kleine moet gewoon lekker kunnen lopen namelijk...
En tja...dat je paard niet mag omdat ie dan gek gaat doen...dat kan je verwachten als je er een ander bij zet... Die gaan elkaar leren kennen ;)

Lekker die shet de wei opgooien, die krijg je heus wel te pakken :j
Als je van te voren al zegt, dat gaat niet lukken...dan gaat het ook niet lukken :n
Lekker even laten rennen en de boel laten verkennen en er niet vanuit gaan dat je de shet met 20minuten weer te pakken hebt ;)
Snoepjes en lekkers doen wonderen!
Wie weet gaat het wel heel makkelijk :)

Als je een vriendelijk paard hebt...kan je het best proberen, neem aan dat je ze toch samen wilt zetten straks?
Als het land niet erg lekker is nu, dan rustig aan de hand kennis laten maken (jouw paard dan vast en laat ze elkaar maar opzoeken, halstertje bij de shet komt wel).
Eerst moet die kleine even vertrouwd worden in de nieuwe omgeving.
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 20-01-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:51

op stal zetten is helemaal niet slecht hoor, dan kun je rustig beginnen met de shet, enige tip die ik kan geven is rustig te blijven,niet te snel willen gaan. en veel snoepjes en lekkernijen meenemen. zorg er ook voor dat je hem niet in een hoekje drijft of jezelf in een hoekje laat drijven. bij mijn veulens hielp het als ik een touw of halster vastnam en gewoon er aan zat te prullen zonder aandacht te geven aan de pony, dan worden ze vanzelf nieuwsgierig en komen wel kijken wat je doet, dan kun je hem belonen door een stukje wortel. en zo opbouwen, zo leert hij dat bij jouw zijn iets possitiefs is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:52

Mijn shet was ook erg bang toen ik hem net had. Ik heb hem meteen bij mijn andere pony's gezet, alleen was hij veel banger. De weken daarna heb ik hem geen aandacht gegeven, gewoon links laten liggen, terwijl ik de andere pony's wel gewoon aandacht gaf. Hij kreeg snel in de gaten dat ik niet eng was en toen kwam hij uit zichzelf toenadering zoeken. Toen duurde het niet lang dat ik hem kon aaien en het halster kon omdoen. Nu is het een echte knuffelkont en hij is dol op aandacht.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:53

Wat sneu dat zo'n pony van 1.5 jaar alleen in een stalletje staat.
Hoewel ik begrijp dat je hem pas hebt, en het wel de bedoeling is dat hij naar buiten gaat?
Laat hem gewoon naar buiten, geef hem in de stal een paar keer wat brokjes uit een emmer of zo.
Dan kent ie dat, en kun je hem daarmee hopelijk beter lokken als hij buiten staat.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:53

En inderdaad niet te veel zelf willen, laat het maar vanuit de shet komen :)
(wel de wei shet bestendig gemaakt hoop ik? Kleine houdini's)
Mijn vent staat lekker op het land, zelfde leeftijd en zo nu en dan lekker knuffelen en poetsen, rustig aan, neem de tijd, en het komt wel :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:54

craiester schreef:
op stal zetten is helemaal niet slecht hoor, dan kun je rustig beginnen met de shet, enige tip die ik kan geven is rustig te blijven,niet te snel willen gaan. en veel snoepjes en lekkernijen meenemen. zorg er ook voor dat je hem niet in een hoekje drijft of jezelf in een hoekje laat drijven. bij mijn veulens hielp het als ik een touw of halster vastnam en gewoon er aan zat te prullen zonder aandacht te geven aan de pony, dan worden ze vanzelf nieuwsgierig en komen wel kijken wat je doet, dan kun je hem belonen door een stukje wortel. en zo opbouwen, zo leert hij dat bij jouw zijn iets possitiefs is.

Het is echt niet fijn voor zo'n ukkie om nu in zijn eentje in de stal te staan terwijl dat andere paard buiten rondstruint.... Zal hij echt niet rustiger van worden. Het is veel fijner en beter voor het diertje om lekker mee naar buiten te kunnen, desnoods met een draatje er tussen. Ik zou nu nog helemaal niet denken aan oefenen met halster en meelopen. Hij is nog maar net aangekomen. Laat hem alsjeblieft eerst rustig wennen.....

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:01

Jellebie schreef:
craiester schreef:

Het is echt niet fijn voor zo'n ukkie om nu in zijn eentje in de stal te staan terwijl dat andere paard buiten rondstruint.... Zal hij echt niet rustiger van worden. Het is veel fijner en beter voor het diertje om lekker mee naar buiten te kunnen, desnoods met een draatje er tussen. Ik zou nu nog helemaal niet denken aan oefenen met halster en meelopen. Hij is nog maar net aangekomen. Laat hem alsjeblieft eerst rustig wennen.....

tuurlijk hoeft hij nog niet mee te lopen, maar uiteindelijk moet hij het toch gaan leren. als ts de mogelijkheid heeft om hem in een klein weitje te zetten, dan zou ik zeggen ts ga ervoor, ik zelf zou er voor kiezen om hem in stal te houden. dan kan ik hem beter in de gaten houden en dat is gewoon makkelijker. als je het goed doet, en het beestje zijn karakter is mensgericht, hoeft hij hooguit een weekje in de stal te staan. maar dat is mijn mening, de ts hoeft mijn mening niet te volgen.
mika11 geeft ook een goede tip vind ik

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:07

craiester schreef:
tuurlijk hoeft hij nog niet mee te lopen, maar uiteindelijk moet hij het toch gaan leren. als ts de mogelijkheid heeft om hem in een klein weitje te zetten, dan zou ik zeggen ts ga ervoor, ik zelf zou er voor kiezen om hem in stal te houden. dan kan ik hem beter in de gaten houden en dat is gewoon makkelijker. als je het goed doet, en het beestje zijn karakter is mensgericht, hoeft hij hooguit een weekje in de stal te staan. maar dat is mijn mening, de ts hoeft mijn mening niet te volgen.

Dus omdat het voor jou makkelijker is moet zo'n jonkie maar in een stal staan? Wat belachelijk! Die horen lekker buiten te struinen, gek te doen en gewoon jong te zijn! Niet in zijn eentje in een stal te staan......

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:13

Jellebie schreef:
craiester schreef:

Dus omdat het voor jou makkelijker is moet zo'n jonkie maar in een stal staan? Wat belachelijk! Die horen lekker buiten te struinen, gek te doen en gewoon jong te zijn! Niet in zijn eentje in een stal te staan......

hij is anderhalf jaar oud tijd genoeg om gek te doen, ik zeg toch nergens dat ze hem daar moet laten staan tot hij 4 jaar. en ik zeg nergens dat de ts het ook zo moet doen. jouw mening varieert van die van mij, en dat begrijp ik. als ik hetzelfde probleem had dan zou hij op stal moeten staan, omdat ik geen kleine wei tot mijn beschikking heb. en van het moment dat hij toenadering zoekt en weet dat ik iets positiefs ben mag hij heel de wei gaan verkennen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:07

ik had ook een jonge, bange shetlander. die heb ik gewoon in de wei gezet, met een (veiligheids) touw aan z'n halster zodat hij pakbaar was in noodgevallen.
Ik ging gewoon een aantal keren per dag naar de wei om met de pony van mij waar hij bij stond te werken, knuffelen, snoep geven. hij werd vanzelf nieuwschierig en kwam zelf kijken en snuffelen. en toen hij wist dat ik snoep mee had werd hij zelfs brutaal :+

Mikeypuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:35

Hallo er zijn een paar mensen die met een hele goede tip komen en wie zegt dat ze alleen maar in de stal blijft dat is niet zo. de eigenaar heeft gezegt dat ze een week op stal moet om te wennen en dan gaat ze echt naar buiten. Ik wil niet dat ze omdat ze de boel nog niet kent dat er ongelukken gebeuren. Ik heb het beste met haar voor. En willen de mensen die zo negatief zijn niet meer reargeren. Alles komt goed met mijn paardje en paard.Ze kan zodadelijk naar buiten op het platje voor de stal met draad ertussen het platje is verhard en is zestig vierkante meter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:03

Maar komt hij tijdens die week helemaal niet buiten dan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:17

Ik snap heel goed dat je hem een tijdje wil opsluiten om hem makker te maken maar waarom geef je hem dan niet een vriendje in die stal? Daar kan het paardje zich wat aan optrekken. Het is nogal een overgang voor het diertje..

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:55

Kun je niet wat dingen met hem gaan doen? Gezellig even loslaten in de Wei/Bak/Paddock en er zelf een tijdje bij zitten?
Kijken wat hij doet?

Toen mijn shet kwam had ik de mazzel dat ze beiden gelijk goed deden in 1 stal. Maar dat kan niet bij allen.

Het beestje heeft gewoon wat tijd nodig. Het is niet niks om zomaar ineens verhuist te worden en in een nieuwe
omgeving geplaatst te worden. Opsluiten is trouwens geen optie. Daar word ze echt niet makker van ;).
Hij heeft juist mensen of dieren om zich heen nodig. Daar word hij vrolijk van.

Edit: Ik zie dat het alleen is tegen ongelukken. Heel goed.

Mikeypuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:40

Goed nieuws mijn shetje is vandaag naar buiten geweest. Ik vond het heel erg spannend.
Heb het bovenluik dicht gezet zodat mijn paard er niet in kan en heb ook een draadje gespannen op een gedeelte zodat ze ook daar kan staan en mijn paard niet bij haar kan komen.
Ze zochten meteen contact met elkaar en wat is mijn paard een lieverd hij accepteerde haar meteen.Ze eten zelfs samen uit 1 hooinet niet te geloven echt geweldig.
Vanmiddag naar nog een shetje wezen kijken en die komt er zaterdag ook bij,
De eigenaar zij dat ik hem beter een paar dagen op stal kan zetten om te wennen en dan ook net zoals vandaag gewoon bij elkaar zetten. Het mooiste was dat ze vanavond helemaal zonder problemen haar eigen stal in liep.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:43

wat een fijn nieuws zeg!

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:24

Wat een goed nieuws. Alles op zijn pootjes terecht gekomen.
En veel plezier met de drie beestjes.