jouw mening?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is jouw mening over de T touch methode

Het helpt werkelijk, ik heb het zelf toegepast of laten toepassen.
4 (22%)
Het is alleen maar onzin.
5 (27%)
Ik denk dat het zou werken.
9 (50%)

Totaal aantal stemmen: 18

privace

jouw mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 14:04

hallo allemaal,

ik heb een jonge hengst van bijna 2 jaar.
Nu met de sneeuw laat ik hem niet buiten door de sneeuw.
We willen geen ongelukken natuurlijk ;)

Wat ik wel merk is dat hij stilletjesaan een bom is aan het worden,
dus ik hoop dat de sneeuw snel wegtrekt en dat de grond ontdooit is.

Een paar maand geleden heb ik gelezen over de T touch methode.
Het zou het paard rustig laten worden, je kunt bijtgedrag ect. 'afleren'.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Een eigen mening dat je denkt dat het helpt of niet?
Ik heb ook een poll ingevoegd :)

grtjes jessy

Punz

Re: jouw mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:08

Nou...... als je jonge dier nu steeds op stal staat kun je T-touchen wat je wilt.. maar daar ga je hem echt niet rustig mee krijgen. Hooguit extra geirriteerd als hij echt zo veel energie op aan het bouwen is als jij zegt. In het vervolg gewoon buiten zetten met sneeuw. Verse, of in ieder geval niet door auto's aangereden sneeuw, is niet glad. En je kunt natuurlijk naar de wei toe gewoon altijd een pad sneeuw vrij maken.
Het lastige is dat hij nu inderdaad al veel te veel energie heeft, dus nu buitenzetten is dan risicovoller. Is er op de plek waar je staat een binnenbak waar hij veilig ( geen spiegels of te laag beschot) even los kan?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:10

Begrijp ik nu goed dat je een nog geen 2-jarige al een week 24 uur in de stal hebt staan? Waarom zou jouw jong paard breekbaarder zijn dan al die andere jonge kuddes die gewoon lekker in de sneeuw spelen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:13

Paard krijgt niks van de sneeuw hoor. Smelt niet en als hij motorisch gewoon normaal is kan hij prima lopen, rennen, spelen en dollen in de sneeuw. Zet dat arme dier alsjeblieft buiten.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 14:14

riagr schreef:
Nou...... als je jonge dier nu steeds op stal staat kun je T-touchen wat je wilt.. maar daar ga je hem echt niet rustig mee krijgen. Hooguit extra geirriteerd als hij echt zo veel energie op aan het bouwen is als jij zegt. In het vervolg gewoon buiten zetten met sneeuw. Verse, of in ieder geval niet door auto's aangereden sneeuw, is niet glad. En je kunt natuurlijk naar de wei toe gewoon altijd een pad sneeuw vrij maken.
Het lastige is dat hij nu inderdaad al veel te veel energie heeft, dus nu buitenzetten is dan risicovoller. Is er op de plek waar je staat een binnenbak waar hij veilig ( geen spiegels of te laag beschot) even los kan?

hallo,
ik heb hem dit jaar voor een rede binnen laten staan.
vorig jaar hadden we hem ook steeds buiten laten staan, en hij is begingen lopen (waarschijnlijk) uitgeschoven en zen pootje bezeerd waardoor hij een weekje lichtjes mank liep.
Maar het kon altijd erger dus op aanrading van DA toch maar laten binnenstaan.
Hij staat bij ons thuis en wij hebben geen binnenpiste, ijsvrij paddock,...
We gaan wel steeds naar een manege met mijn merrie, maar we kunnen moeilijk met zon jong dier, die nu hevig staat en nog maar 1 keer op de trailer is geweest (wat weeral een tijdje gelden is) naar de manege rijden.
Binnekort gaat hij naar de manege maar dat gebeurt pas als het beter weer is, en de banen niet zo gevraarlijk zijn, want een ongeluk is snel gebeurt en dat wil je gewoon niet meemaken :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:37

Maar nu zit je een beetje in een cirkeltje:
Paard gaat niet naar buiten -> wordt druk (logisch) -> mag niet naar buiten omdat die druk is -> wordt nog drukker.
En wanneer is binnekort? Ik heb geen idee over de sneeuw in Nederland, maar het is januari. Het kan nog wel een maand zo doorgaan. Blijft hij dan de hele maand binnen? En hoe deed je dat in december?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:43

Als je paard gewoon elke dag buiten komt gaat hij ook niet snel rennen. Als je hem nu opeens buiten zet natuurlijk wel. Is het geen optie om de paddock te slepen? Of desnoods een stukje slepen dat hij toch even naar buiten kan. Want dat paard wordt natuurlijk helemaal gek als hij niet naar buiten kan, zeker zo'n jong ding.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:14

Je had hem gewoon buiten moeten zetten. Als je hem nu een week binnen houdt en die kans zit er dik in hier lag dinsdag sneeuw en deze is nog niet weg en ze verwachten nog meer sneeuw dan kan de sneeuw wel weg getrokken zijn maar dan heb je vrij grote kans dat ze helemaal uit hun plaat gaan en een blessure oplopen.
Dat is nu eenmaal het risico met paarden houden ze kunnen altijd wel een slippertje maken als dat een reden is om ze binnen te houden... Paard heeft maar een weekje lichtjes kreupel gelopen dat is toch niet zo ernstig.
Waarschijnlijk had je jonge paard vervolgens wel beter opgelet als die al eens een slipper gemaakt heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:28

Ik sluit me aan bij de anderen: niet binnen laten. Dat hij vorig jaar een keer is uitgegleden, wil niet zeggen dat hij dat nu weer doet. Een paard heeft vier benen en weet gevoelsmatig heel goed waar hij zijn voeten neerzet. Hoe langer jij hem binnenhoudt, hoe gekker hij gaat doen als hij eindelijk weer een keer los mag (met dan wél alle gevolgen van dien). Dus zo snel mogelijk alsnog naar buiten en dat elke dag. Zoals we hier zeggen: paarden zijn niet gemaakt van poppenstront. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:31

Nu niet meer buiten laten iig, want je zit in een vicieuze cirkel...

Paard binnen = druk, bij het naar buiten gaan kunnen ze dan idd ineens zo druk worden dat ze hun stijve en koude spieren in een keer overbelasten en een blessure oplopen.
Paard nog meer binnen houden = Nog meer ellende.

Gewoon dit voorjaar ergens in de opfok gooien waar ze 24/7 buiten kunnen lopen, want dit erg sneu voor het beestje.

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:41

Je kan ook gewoon elke dag met hem aan de hand gaan stappen 2 keer per dag, werkt ook :j Vindt het wel een beetje naar dat hij nu al een paar dagen lang binnen staat er er niet uitkomt... :\

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:43

Ja 2 keer per dag 20 min, dat schiet echt op...

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:46

arm paard |o

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:58

Ben benieuwd welke da je nu het advies heeft gegeven om je paard binnen te laten staan, in reactie op een kreupelheid van vorig jaar/ vorige winter?

Als je paddock vlak en sneeuw en ijsvrij is dan misschien je paardje een uurtje aan de hand laten stappen en dan alsnog los is misschien een optie. Dan is de meeste frissigheid er wel af, en zijn in ieder geval de spieren behoorlijk opgewarmd. Je zou hem dan als hij los gaat misschien ook wat lekker hooi kunnen geven wat hem misschien afleid van stunt spelletjes. Dit kan echter alleen maar als je paard zich op zich nog wel netjes gedraagt aan de hand. Als hij dat niet doet dan toch even een heel ervaren hengstenhouder om advies vragen, vragen of hij iemand heeft die voldoende controle heeft over jonge paarden om hem een behoorlijke poos met je paard aan de hand te stappen, om hem dan alsnog los te doen, en hem vanaf dat moment gewoon elke dag buiten zetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:01

Oei... Ik vind dat je eigenaar verplicht bent ervoor te zorgen dat je paard buiten de stal kan staan.
Opladen op de trailer en een binnenbak huren om met paard in de wandelen en eventueel later los te laten. Dat de energie er toch uit kan en daarna toch het land op; eventueel stuk afzetten zodat paard kan wennen aan buiten zijn zonder de volledige ruimte te krijgen.

Volgende keer echt niet zomaar meer paard op stal houden hoor! Kans op blessures is groter als ze zo lang stil staan op stal dan buiten... Niets zo ongezond als geen beweging.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:05

Ongelukjes kunnen gebeuren met de sneeuw, maar dat betekend in mijn ogen niet dat je een paard op stal moet laten.
Frits heb ik ook al een paar keer zien rennen en 1 keer zien uitglijden. Hij schrok er zelf van :')

Maar als ik hem binnen zou houden zou ik een heel ongelukkig paard hebben..

In het vervolg dus gewoon buiten zetten. Desnoods een stukje afzetten zodat hij niet te hard uit zijn plaat kan gaan. :j

Om je vraag te beantwoorden. Ik ben zelf niet heel bekend met t-touch maar ik wil me er ook in gaan verdiepen :j Ik geloof alleen niet dat je het binnen een paar dagen zal kunnen leren.
Laatst bijgewerkt door NiKip op 20-01-13 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:06

Mijn paard is altijd erg druk in het land. Loopt zomer en winter altijd veel te rennen ook als de grond bevroren is en er sneeuw ligt. Heb voor hem een klein stukje land afgezet zodat hij niet heel hard kan maar er wel elke dag uit kan. Hij krijgt onbeperkt hooi buiten en af en toe een emmer met grasbrok. Tot nu toe gaat het goed gelukkig. Hij doet wel eens een sprintje maar doordat zijn ruimte beperkt is kan hij niet echt heel gek doen.
Misschien is dat voor jou paard ook een optie. Een klein stukje afzetten wat niet heel glad is en daar eerst even een poosje met hem lopen zodat hij niet heel onrustig meer is en dan los laten en hooi geven. En dan elke dag hem daar een aantal uren laten lopen.

Hoe langer je hem op stal houd hoe gekker hij wordt en hoe meer kans je op blessures hebt als hij wel weer eens los kan.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:15

aisie schreef:
Mijn paard is altijd erg druk in het land. Loopt zomer en winter altijd veel te rennen ook als de grond bevroren is en er sneeuw ligt. Heb voor hem een klein stukje land afgezet zodat hij niet heel hard kan maar er wel elke dag uit kan. Hij krijgt onbeperkt hooi buiten en af en toe een emmer met grasbrok. Tot nu toe gaat het goed gelukkig. Hij doet wel eens een sprintje maar doordat zijn ruimte beperkt is kan hij niet echt heel gek doen.
Misschien is dat voor jou paard ook een optie. Een klein stukje afzetten wat niet heel glad is en daar eerst even een poosje met hem lopen zodat hij niet heel onrustig meer is en dan los laten en hooi geven. En dan elke dag hem daar een aantal uren laten lopen.

Hoe langer je hem op stal houd hoe gekker hij wordt en hoe meer kans je op blessures hebt als hij wel weer eens los kan.

Super oplossing :j