Tja, er zijn veel verschillende stromingen binnen het zogenaamde natural horsemanship (NH) ieder met fanatieke voor- en tegenstanders, zeker hier op Bokt. Zelf ben ik erg gecharmeerd van Annemarie van der Toorn; haar boeken zijn ook zeer toegankelijk met een goede uitleg voor beginners.
Een goed, serieus (wetenschappelijk) en redelijk objectief boek over paardengedrag vind ik 'Gedag van het paard' van Mills en Nankervis. Dit geeft je een goede basis om al die meningen binnen NH zelf enigzins te kunnen beoordelen en eruit te pikken wat bij jou past.
Geen NH, maar een echte aanrader voor elke beginnende ruiter is 'Zo leert u paardrijden' van Horst Stern. Ik las dit boek toen ik al een tijdje les had en wenste toen dat ik het veel eerder had gelezen; het was een echte eyeopener! Dit is wel een practisch boek, dus misschien niet wat je zoekt.
Meer over paardenwelzijn, maar ook steengoed is 'Het teveden paard', van o.a. Machteld van Dierendonck, een van de beste paardengdragsdeskundigen van ons land.