Natuurlijke weidegang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boika

Natuurlijke weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:27

Onze paarden staan voor het ogenblik in een pensionsstalling. Overdag als het weer het toelaat worden ze buitengezet maar s'avonds komen ze binnen in de stal. Door de overvloedige regen van de afgelopen weken is het niet meer mogelijk om ze overdag buiten te plaatsen (ze staan met hun benen 30cm in het water, is precies een zwembad...) waardoor ze bijna constant op stal staan. We werken iedere dag met hen maar ik vind het toch niet verantwoord en zielig om de dieren altijd binnen te houden, daarom overwegen we ze te verplaatsen naar een "natuurlijke weidegang" met schuilplaatsen, heuvels, ... m.a.w. waar ze rustig in alle vrijheid kunnen genieten en spelen!
Ons ene paardje heeft al een wintervacht, ons andere echter niet omdat deze nooit echt veel buitenstond, kunnen we ze gewoon zomaar buitenplaatsen nu in hun nieuwe omgeving of toch best winterdeken aandoen???
Heeft iemand hier ervaring mee? Waar we ze naartoe willen brengen zijn er al enkele paarden, is er een risico om ze bij een "bestaande kudde" te plaatsen? Of maak ik me gewoon zorgen zonder reden...???
Graag reacties, ervaringen???

Angela

Re: Natuurlijke weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:11

In deze temperatuur verplaatsen van binnen naar een buitenstalling zou ik wel een winterdeken op doen. Ze hebben zich immers nog niet kunnen aanpassen aan de temperatuur, en het duurt ook even voordat zo'n wintervacht voldoende lang is.

In een nieuwe kudde zal het altijd eerst een onrustig zijn als er nieuwe paarden bij komen, maar over het algemeen is dat zo rustig. Zelf laat ik ze het liefste eerst naast elkaar wennen (draad ertussen), en dan bij elkaar zetten. Dan is het niet meer geheel onbekend, en gaat de ontmoeting vaak rustig.

Boika

Re: Natuurlijke weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:13

Hartelijk dank voor de reactie!