Paard mest niet tijdens rijden maar het zit duidelijk dwars

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moowsy

Paard mest niet tijdens rijden maar het zit duidelijk dwars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:32

Hallo,

Ik ga toch maar even een topic maken omdat ik heel benieuwd ben naar ervaringen en meningen over de volgende kwestie;
*Er zijn topics over te vinden, maar deze gaan niet in op paarden die er last van hebben*

Mijn paard mest niet vaak tijdens het rijden, plassen al helemaal niet.

Maar sinds enige tijd merk ik dat het haar echt dwars zit tijdens het lopen. En dat élke keer met rijden.
Ze heeft dan een harde, opgezette buik en is boos naar het been, wil ook niet buigen. Dit laatste vooral linksom.
Ze heeft dan geen ontzag voor het been en wordt kwaad.

Regelmatig doet ze haar staart omhoog en zodra je wil halthouden voor achterwaarts bijv. 'zakt' ze direct in een houding / gaat anders staan een soort opgelucht, alsof ze moet plassen/poepen.
Lastig uit te leggen maar je voelt dat ze haar benen op een bepaalde manier neer zet, het voelt anders dan gewoon een stapje bijzetten.
Ze komt hier ook moeizaam uit op gang als je weer been geeft. De klachten doen zich met name voor wanneer je wil verzamelen. Aan de lange teugel heeft ze minder last.

Ze loopt soms een beetje vreemd alsof ze zichzelf ontziet, een andere houding.

Voor dat laatste ben ik een beetje huiverig omdat ze 6 jaar geleden problemen heeft gehad met haar baarmoeder en daardoor haar rug verkeerd ging gebruiken doordat ze een 'loop' houding aangeleerd had om de pijn te ontzien.

Na het rijden gaat ze direct poepen op de poetsplaats nog voordat ze afgezadeld is, soms zelfs 2x in 20 min.
Wanneer ze wel mest tijdens het rijden zijn de klachten over. Maar dit is zeldzaam.

Een week of 6 geleden had ze ineens een opgezette uier. Het was pijnlijk en vooral erg dik. 2x verschillende dierenartsen artsen erbij gehad vanwege weekenddiensten die zeiden dat het masitis(uierontsteking) was en ze heeft bij elkaar zo'n 1,5 week 2x per dag antibiotica gehad en allerlei injecties tegen masitis. Het enige effect was een enorm gewichtsverlies en lusteloosheid. De zwelling kwam weer terug maar was niet pijnlijk(je mocht eraan zitten). Eigen dierenarts erbij gehad en heeft geconstateerd dat het nooit een ontsteking geweest is. Ze heeft ook geen koorts gehad, at gewoon en was opgewekt. Het zit ook voor de uier, niet bij de tepel zelf. Zijn conclusie was vocht of hormonen, maar zolang ze geen pijn had met lopen toch gaan bewegen. En inderdaad, zodra ze gelopen heeft is de zwelling veel minder. Het is nu inmiddels ook bijna weggetrokken en ze loopt er niet kreupel op, nooit gedaan ook.

Maar dit alles kan wel met elkaar in verband staan.
Ik rijd inmiddels sinds 3 weken met mijn springzadel om uit te sluiten dat het zadel zorgt voor het moeilijke lopen.
Ik probeer ook veel te variëren in de training om te kijken of het aan de manier van rijden ligt en of er oefeningen zijn die beter gaan maar in de meeste gevallen valt ze door het linkerbeen heen en is geïrriteerd naar het been. Ik hoor van de bijrijdster dat ze bij haar weer dwars is met andere dingen. Ze is nu bijna 10 jaar van ons en ik weet dat het een moeilijk paard is met een heel sterk karakter, geeft niks cadeau en probeert je wekelijks uit. Maar het begint me zorgen te baren en ik wil er ook niet doorheen proberen te rijden als ze echt last heeft.

We denken erover om dan wel met voer of met tabletten te kijken of we de stoelgang kunnen bevorderen.

Herkent iemand zich in dit verhaal?

Ik wil sowieso ook de dierenarts weer bellen maar eerst even kijken of ik met jullie reacties het probleem iets scherper kan krijgen, dan ; 'ze luistert niet naar het linkerbeen en wil stoppen om te poepen maar dit lukt niet onder het zadel'.

Extra info:
- Merrie wordt in mei 14 jaar
- Stevige bouw
- Heeft nooit een veulen gehad
- krijgt 's ochtends een halve kilo brok en 's middags een halve kilo haver
Na het rijden krijgt ze een klein beetje muesli met lijnzaadolie en appels/wortels of brood
Deze kleine hoeveelheid vanwege de overgevoeligheid voor overgewicht
Verder 2x daags kuil
- Wordt 4 tot 5x in de week gereden, andere dagen gelongeerd/paddock

Ik hoop dat iemand uit dit verhaal kan opmaken welke richting dit op wijst. De dierenarts heeft al snel zoiets van ze loopt niet kreupel, eet gewoon en is vrolijk dus wat is het probleem.

En is het gedrag of is het medisch?

JustMe1234

Re: Paard mest niet tijdens rijden maar het zit duidelijk dwars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:12

Heb je al eens een bloedonderzoek en/of een urineonderzoek laten doen? Zo niet zou ik dit eens laten doen, en kijken of hier iets uitkomt.
Hoe ziet haar urine en ontlasting er verder uit? Wat voor kleur is de urine? Hoe ziet haar mest eruit qua kleur en is deze hard of juist waterig?
En hoe voelt ze op haar rug? Zijn de spieren soepel? Is ze er gevoelig op als je er met je vinger overheen gaat?
En hoe loopt ze verder met rijden? Is ze voorwaarts of is ze sloom? En soepel in haar lijf of zit ze vast?

Verder weet ik niet hoe zwaar ze in training staat en hoeveel je met haar doet, maar ik vind dat ze heel weinig voer krijgt! Ookal word je paard snel dik, moet het toch genoeg te eten krijgen. Ik zou ervoor kiezen om zo min mogelijk 'extra' lekkernijtjes te geven, en in plaats daarvoor meer essentiële voeding te geven.
Brood, muesli en appels zijn ontzettende dikmakers. Ookal geef je niet veel, kan je beter hiervoor in de plaats een halve schep extra biks geven. Als je de lijnzaadolie niet over het biks kan doen, zou je ervoor kunnen kiezen om ipv muesli een beetje zemelen te geven (met warm water, pap laten worden).
En hoeveel kuil krijgt je paard? Ruwvoer zorgt voor een goede darmwerking en moet ook in grote hoeveelheid gegeven worden. Daarnaast kan je, voor een paard dat snel dik wordt, beter hooi geven.
Staat je paard op stro? Wellicht eet je paard hier veel van, waardoor ze dik wordt (zgn stro-buik). Ook kan overmatig stro eten voor verstopping zorgen.

Heb je hier wat aan? :)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:28

Veel paarden hebben er moeite mee om te mesten of te plassen onder het rijden. Om te kunnen plassen moeten ze stilstaan, krijgen ze hier de gelegenheid voor? En dus hebben dan ze het vertrouwen dat ze niet vooruit 'geschopt' worden? Die zekerheid hebben ze echt nodig, anders kunnen ze niet plassen.
Om te mesten moeten ze de rug bol maken. Dit gaat stilstaand makkelijker, maar dan kom je hetzelfde probleem tegen als met het stilstaand plassen. Om tijdens het lopen te mesten is moeilijker, ze moeten dan ook de rug bol maken, bepaalde spieren aanspannen, wanneer dit niet mogelijk is vanwege een niet goed passend zadel of een spier die niet wil 'meewerken' dan lukt dit niet. Dus dan zadel na laten kijken of een ostheopaat laten komen.
Wat is het verschil voor jouw paard om met een springzadel gereden te worden of met je andere zadel?

Ik hoop van je te horen, ik neem je paard (probleem) serieus.

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 10:44

Bedankt voor jullie reacties!
@ Fabienne_S: Bloedonderzoek / urineonderzoek hebben we nog niet gedaan. Ontlasting is niet veranderd, ook niet meer of minder dan normaal. De rug is niet gevoelig maar met rijden niet zo soepel als het zou moeten. Ze is wel voorwaarts maar zodra je wil verzamelen behoorlijk sloom.
Van het voer zit zeker wat in! Ze krijgt 3x per dag kuil verspreid over de dag, maar eet ook het stro in haar stal. We geven het nu met brood of muesli inderdaad omdat de staleigenaar voert op vaste tijden.

@Marjolijnvdh: Ik laat haar inderdaad wel stoppen om te mesten. Aangezien ze het bijna nooit doet neem ik het wel serieus als ze moet. Het andere zadel is wat kleiner waardoor we er misschien anders op zitten. Vandaar dat ik het met het springzadel geprobeerd heb om te kijken of dat veel uit maakte. Het scheelde wel iets maar niet genoeg.

Ze mestte vorige week voor het rijden en liep daarna nog steeds niet lekker dus heb ik vrijdag toch de dierenarts gebeld. Die gaf mij wel gelijk, er klopt duidelijk iets nier. En heeft haar geschiedenis erbij gepakt. Ook de uier die niet pijnlijk is maar wel steeds dik en weer slanker wordt wijst in de richting van een verstoorde hormoonhuishouding. Dit heeft in 2007 al eens gezorgd voor rugproblemen. We hebben nu homeopathische druppels die al eerder geholpen hebben. Ik hoop van harte dat dat de oplossing is. De druppels werken pas na 10 dagen dus ik ga er sowieso een week niet op. Daarna even kijken of het beter is.
Ik blijf dan voorlopig even met het springzadel rijden.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:05

Goed van je dat je de dierenarts erbij hebt geroepen. Beter een keer horen dat er niks aan de hand is, dan omgekeerd. Mocht hier niks uitkomen, is het misschien verstandig om er een keer een Ostheopaat ofzo naar te laten kijken? Succes ermee, hoop dat je paard snel opknapt!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:39

Ja inderdaad. Want het kan wel zijn dat ze al schade heeft opgelopen aan haar rug.
In ieder geval bedankt voor de reactie!

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:46

Voor het eerste deel van je verhaal: als je voelt dat ze wil mesten tijdens het rijden, maar niet kan, is het geen mogelijkheid om haar even een pauze te geven op de poetsplaats? Dan kan ze even ontspannen om hopelijk te mesten... want in de bak lukt het duidelijk niet.

Heeft ze tijdens het opzadelen voldoende tijd & rust om dan al te mesten? Veel paarden mesten of plassen zodra ze door hebben dat ze moeten rijden, maar de jouwe heeft die klik precies nog niet gemaakt.

Ondertussen goed dat je verder zoekt, want ze zit precies niet echt goed in haar vel zo.
Ik hoop dat het in orde komt, aanmodderen met een ziek paard is nooit leuk.

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:17

Bedankt voor je reactie! Ik heb haar inderdaad wel eens op stal gezet tussendoor maar ik zou dan echt af moeten zadelen denk ik.

Ze doet het inderdaad niet vaak op de poetsplaats voor het rijden. Soms wel als ik aan kom dat ze in haar stal gaan poepen. Maar voordat ik er dan op zit zijn we vaak een uur verder dus dan moet ze eigenlijk weer.

Ik ben heel benieuwd of de druppels goed werken en of dat de oplossing is. Het lijkt nu tijdelijk erger maar dat staat ook in de bijsluiter. Over een paar dagen moet het beter gaan.

sharoonb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:43

Goedemiddag,

Ik kwam via google op je site van bokt. omdat ik met mijn paard ook hetzelfde probleem heb.
Ik weet echt niet wat het is en wat jou paard heeft lijkt echt precies op dat van mij.

Nu was ik alleen heel erg nieuwgierig hoe het nu met je paard gaat, Want ik weet gewoon echt niet wat ik met die van mij aan moet.

Graag hoor ik van je.

Groetjes sharon

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 13:17

Hi!

Het meeste heeft zich vanzelf opgelost met de komst van de lente (hormoonproblemen). Althans de klachten zelf. Maar mesten deed ze nog steeds niet.
Ik heb nu sinds 3 weken ander voer, ook omdat ze snel veel te dik is.
En sinds het nieuwe mest ze gewoon tijdens het lopen, soms wel 2x.

http://metazoa-horse.nl/ Dit is het voer. Sowieso voelt ze zich hierdoor een stuk beter en is veel energieker. Erg bijzonder.

sharoonb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:20

Super dankje ik ga eens op de site kijken! dankjewel!

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:16

Misschien een heel stomme opmerking, maar is dit wanneer je je paard van stal haalt, of van de wei?

Paarden plassen niet graag op grond waar het kan spetteren o.a weide, zand, poetsplaats etc.
Wanneer ik mijn paard rechtstreeks uit de weide haal merk ik ook wel eens dat ze eigenlijk wel nodig moet. Dus meestal wanneer ik haar uit de wei haal zet ik dr eerst 5 a 10 min op stal. In het begin hebben ze het niet echt door maar langzamerhand zullen ze wel doorkijgen dat dat is om even te plassen. Nu als ik haar op stal zet begint ze meestal wel gelijk even haar behoefte te doen.

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 14:50

Goede opmerking maar dat hebben we ook geprobeerd. Inmiddels zijn de klachten voor een groot deel over gegaan met de komst van het voorjaar en het (eindelijk) hengstig worden. Ze is nu wel steeds overdreven hengstig maar vertoond de andere klachten niet meer. Ander voer heeft sowieso ook bij gedragen aan een vrolijker en energieker paard.