Wij hebben in onze wei 2 haflinger staan. Een tijdje terug is er een andere pony bijgekomen. Deze is helaas de manen van 1 van onze haflinger gaan opeten. Ook de staart was tot de staartwortel afgebeten. In de wei zijn geen haren terug gevonden.
Na dit incident is deze pony weer terug gegaan naar zijn eigen stal waar de rijpaarden van mijn zusje staan. Nu zijn ze er over aan het denken de haflinger van mijn zusje te ruilen met deze pony.
Alleen nu ben ik bang dat ze de manen van mijn haflinger gaat kort eten.
Anti bijt werkt idd heel goed! is gewoon te koop bij de welkoop en ruitersport zaken.. Prijs ligt geloof ik zo rond de 12 euro en je doet er aardig lang in.
Wat je kan doen als je het er in gespoten hebt en twijfelt of het nog wel werkt, gewoon even proeven.. met je vingers door de manen en dan proeven aan je vingers.. klinkt heel vies en gek nu ik het zo opschrijf.. maar het werkt wel
ellepel
Geplaatst: 16-01-13 18:03
beter gaan zoeken naar de oorzaak waarom het dier manen eet? te weinig ruwvoer kan een oorzaak zijn,dan gaan ze manen eten uit gebrek er aan of uit verveling een liksteen kan soms een oplossing geven,sommige paarden eten haar uit tekort aan bepaalde mineralen.
beetje babyolie in de manen werkt ook wel,is vies en vettig en dan blijven ze er ook wel van af
Hopke89
Geplaatst: 16-01-13 18:05
Inderdaad antibijt erin. Doen we ook bij de merries met veulens die eraan gaan haffellen. Leren ze dan heel snel af.
Verder zoeken naar de oorzaak lijkt me ook wel een idee.
Heb wel eens gehoord dat vroeger de boeren wel eens de staart een stuk afknipten en gaven dat in kleine stukjes door het voer tegen wormen. De korte stekelige stukjes prikten dan in de wormen waardoor die dood gingen. (klinkt aannemelijk en misschien verklaart dat ook dat sommige paarden en vooral veulens aan staarten vreten?) Misschien moet je eens een wormenonderzoek doen bij die pony?