In December heb ik eindelijk, na lang zoeken, een fantastische Shetlander gevonden die aan mijn wensen leek te voldoen. Ik was op zoek naar een ruin, niet te oud, braaf, eerlijk, van minimaal een meter. Na lang zoeken en meerdere ponys te hebben bezocht, werd ik verliefd op een 6-jarig vosje. Maar Marktplaatsfoto's zeggen niks, zoals de meeste paardeneigenaren zullen weten, dus ging ik er langs met mijn partner. Ik ontmoette de egenaresse, die de pony wilde verkopen omdat ze in verwachting is, geen tijd meer heeft en er dus afstand van moet doen om hem een huis met voldoende aandacht en vriendjes te geven. Ze was duidelijk verknocht aan de pony, pony zag er keurig uit, goed bekapt, in bezit van een chipje en een paspoort, een recente enting en wormenkuur en er zaten keurig onderhouden spulletjes bij. Dit betrof een hoofdstel, twee halsters, een touw, een zweetdekentje en een winterdekentje. Ik heb hem tijdens het bezoek zelf in de hand gehad. Ik hoorde dat hij pas laat gecastreerd is, dat hij onbeleerd is, en dat hij alleen nog maar gelongeerd werd in een ring zonder touw (losgegooid dus). De prijs was prima; ik moest 175,00 betalen en omdat de pony gebracht zou worden kwam er in totaal nog 75,00 bij aan vervoerskosten en een weekje stalling op zijn huidige stal. 250,- totaal dus.
Begin Januari kwam de pony. Het klikte eigenlijk meteen heel goed met zijn uitloopstalgenootje, dus dat was fijn, en hij leek redelijk op zijn gemak. De eerste twee dagen ben ik geweest om te kijken, maar wilde hem laten wennen dus niks met hem gedaan. Op dag drie heb ik hem gepakt en ben een stukje met hem aan de hand gaan wandelen. Hij schrok overal van, op een hele spastische manier. Ook probeerde hij constant om me te bijten. Maar goed; ik heb ervaring met het beleren van paarden en ponys en ik kan dus goed doorzetten en weet hoe ik moet handelen in dit soort situaties. We zijn nu anderhalve week verder en daarvan heeft hij letterlijk 1 dag niet geprobeerd om me ernstig letsel toe te brengen. De pony bijt, hangt als je hem vast zet (dat kende hij al bij de vorige eigenaar), trapt gericht als je in de buurt komt, staat continu met oren in de nek en bokt en steigert als ik hem aan het touw heb. Toen ik bij zijn vorige eigenaar was heeft hij beide keren niets uitgehaald.
Ik vind het niet erg om een pony veel te leren, dat kan juist ontzettend leuk zijn. Maar deze pony gedraagt zich naar mij ronduit vals. Ik geloof niet dat hij vals is, misschien moet ie mij gewoon niet, maar dat heb ik in al die jaren nog nooit ervaren. Hoewel hij soms wat ruig speelt met zijn stalgenoot, lijkt dat ook goed te klikken. Hij is gekeurd na aankoop, en is goedgekeurd. Hij eet en drinkt goed, weet goed zijn plek en zijn weg in de paddock, kortom; ik zie geen andere reden dan dat hij mij niet moet.
Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar. Dat is vanaf dag 1 zo geweest. Ze appt steeds hoe het gaat en heeft me toegevoegd op Facebook om foto's en dergelijke te bekijken. Ik geloof dus echt dat de pony bij haar zich niet zo vals gedroeg, zou je anders het toeval hebben van bij de bezichtigng een brave pony en alle aandacht die ze achteraf heeft gegeven? Ik denk het niet, dus ik vertrouw haar volledig. Ze is hier ook heel zuur van en ik heb haar gevraagd of ze er over na wil denken of ze hem terug wil nemen, mocht ik het besluit maken om niet meer deze pony zijn eigenaar te zijn.
Nu is het zo, dat het een mooie pony is en mooie toebehoren. Ik denk dat ik er in de reguliere verkoop prima voor kan krijgen wat ik ervoor heb betaald inclusief vervoer. Als ie terug gaat krijg ik er alleen de aankoopprijs voor en dan moeten ook de toebehoren natuurlijk mee. Dan krijg ik maar 175,00 voor alles. Daarbij komt dat ze bij het afleveren vergeten is de winterdeken mee te geven, en die heeft ze ook nog niet nagestuurd.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Zowel opvoedkundige tips over zijn gedrag als jullie mening over een eventuele retournering of verkoop van de pony is welkom. Ik ben er nog niet uit wat ik wil. Wat ik wel zeker weet is dat ik deze zomer een brave pony op stal wil, die aan de fiets mee kan zonder m'n arm uit de kom te trekken en waar mijn neefjes en nichtjes op kunnen stappen zonder kans op hersenletsel
.Ik hoor heel graag jullie advies!