paard van bak naar stal brengen lukt niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leon10tje

paard van bak naar stal brengen lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:20

Ik heb dus een verzorg haflinger rakker.
Ik moet hem altijd vanuit de bak waar 2 kleine shetjes staan door de weide naar stal. Alleen ik heb de 2 kleintjes dan eten gegeven zodat ze niet mee naar de weide gaan. Oke doe ik snel het hek open en ik moet dan met hem draaien om het hek dicht te doen alleen nu kan dat niet omdat er stenen liggen :( Dus ik proberen te draaien en dan opeens komen die 2 kleine aan racen en ik super snel het hek proberen dicht te doen (als hun ontsnappen heb je helemaal een probleem) En dan gaat rakker opeens keihart trekken ik zeg duidelijk : nee niet doen.En snel het hek dicht alleen hij trek harder en ontsnapt....ik achter hem aan maar dat lukt niet. Alleen met biks lukt het nog om hem dan weer te lokken.

Maar dit had hij dus al een keer gedaan maar uiteindelijk kregen ik er handigheid in door snel een rondje te draaien maar daar liggen grote) stenen en nu kan dat dus niet.

Dus hoe zorg ik dat die kleine niet komen of dat rakker niet ontsnapt?Want ik kan rakker daar niet echt vast zetten en die kleine ook niet want ik ben dan al een half uur bezig om hun een halster om te doen :D En ik ben nog best jong dus is het soms best moeilijk om baas over paard te zijn en het is logich dat hij me daarom ook uitprobeert maar hebben jullie handigge tips?

Alvast bedankt voor jullie tips.

manumol

Re: paard van bak naar stal brengen lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:24

Iemand met je mee nemen, die je even helpt de andere paardjes tegen te houden.
Of voor de uitgang een extra (stroom)draadje spannen, zodat je een vierkantje hebt, voor dat je het hek open doet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:18

Mss allereerst. Het paard begrijpt niet dat hij niet mag trekken hoe 'duidelijk' je dat ook zegt.
Ik stel voor om de communicatie op te bouwen met de paarden via grondwerk. Verder stuur ik nog een pb voor dat vangprobleem als dat goed is.

leon10tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 22:21

Ja. Welke dingen moet ik dan doen met grondwerk? Ja is goed

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:22

Misschien moet je het eens met de eigenaar overleggen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:22

ik heb ook z'on soort probleem iedere dag.
Mijn paard de wei uit halen en de shet moet even wachten.
Ik pak een longeerzweep en jaag de shet weg.Dan mijn paard eruit.Netjes rondje hek weer dicht en dan kom ik daarna weer terug shet halen.

leon10tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 22:24

ja dat propeer ik maar die shet loopt gewoon door en rakker trekt gewoon door xD Ik weet niet hoe ik kan zorgen dat hij weet dat hij echt niet mag trekken :j

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:32

Dat is niet zo moeilijk als je paard wat vaker wegtrekt. Als het enkel op dat moment is is het wat complexer.
Als je paard begint tegen te trekken, dan vergroot je de druk niet, maar behoud je dezelfde druk tot het paard de druk mindert of laat vallen (ook al is dat maar heel even). Op dat moment laat je de druk op het leidtouw volledig wegvallen. Zo leert het paard dat de druk zal wegvallen als hij niet tegentrekt. Pas dit bij het leiden ook altijd toe. Probeer nooit een strak leidtouw te krijgen. Ga niet tegentrekken als antwoord op het getrek van je paard, dat verlies je toch. En het belangrijkste is dat je op het juiste moment de druk laat vallen in elke situatie. Je paard zal dan gaan begrijpen dat tegentrekken geen zin heeft. Wss is het tegentrekprobleem te wijten aan zijn opvoeding, dat hij nooit heeft geleerd te wijken voor druk. Ik stel dus voor om de volgende tijd veel te werken aan wijken voor druk. Dat gaat op veel vlakken helpen omdat het eigenlijk de basis is van alles. Spijtig genoeg wordt die stap regelmatig overgeslagen bij het opleren met zo'n gevolgen.

leon10tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 22:48

maar als ik de druk moet behouden en ik houd hem niet meer omdat hij zo sterk is wat dan?Oke en wat als hij dan alsnog weer terug blijft trekken?Ja hij kan nog niet eens wijken met druk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:14

Het probleem is idd net zoals "jens" al zei , dit paard heeft nooit geleerd om te wijken voor druk, en dit is eigenlijk echt basis, eigenlijk zou een paard dit al lang moeten kennen al van in zijn eerste maanden, dit wordt heel dikwijls zo maar een beetje gedaan omdat de mensen dit op dat moment niet zo belangrijk vinden , maar uiteindelijk krijg je dan soms deze toestanden.
Dit is dus niet het paard zijn schuld maar een tekort aan het leerproces, de mens is hier dus de schuld aan.
Zachte druk houden en vooral op tijd het loslaten is idd de manier waarop paarden leren, maar tjaaaa je moet hem wel kunnen houden, hij mag hierbij zichzelf niet kunnen lostrekken.
En tjaaa ook hier zijn manieren om dit klaar te krijgen, ik adviseer altijd , doe dit niet zelf , zo op goed bedoelde tips wat verder gaan aanklooien maakt bijna altijd het probleem nog groter dan het voordien al was.
Laat een ervaren instructeur/trainer dit samen met jou oplossen, dit kost idd net iets meer , maar dan zie je ook ineens dat het wel kan, en dat het ook resultaat heeft, Zo'n trainer kan je laten zien dat een paard al bij de eerste training leert dat wegtrekken niet de goede oplossing is, en het paard zal dat dan ook niet meer doen. (uiteraard is dit nog iets dat nadien op zelfde wijze dan nog zeker een tijdje verder moet ingetraind worden)
maar het kan dus wel , zelfs al bij de eerste training. Zoek dus hulp.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 03:57

leon10tje schreef:
maar als ik de druk moet behouden en ik houd hem niet meer omdat hij zo sterk is wat dan?Oke en wat als hij dan alsnog weer terug blijft trekken?Ja hij kan nog niet eens wijken met druk.

Je wandelt gewoon mee met dezelfde druk te houden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 04:02

Ik zou zeker beginnen met wijken voor druk aan te leren en het probleem aanpakken als hij op alle andere manieren kan wijken voor druk, omdat hij eigenlijk heeft geleerd dat hard genoeg tegen trekken ervoor zorgt dat hij van de druk af geraakt. Dat is niet het gewenste. Daarom is het beter eerst te leren om achterwaarts te gaan als jij dat vraagt op lichte druk, dan zijwaarts en dan pas voorwaarts.
Ik raad ook aan om idd een trainer in te schakelen die je op weg helpt. Een paar lessen volstaan meestal al.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 07:04

Je kan aan de eigenaar vragen of ze met schrikdraad en paaltjes een soort sluisje maken voor het hek. Dan doe je eerst de Haflinger daarin, sluit de sluis en dan kan je veilig het hek uit en sluit dan het hek.
Zoals ze dat ook met wilde dieren doen in bijv. de Beekse Bergen; als het dan fout gaat, zitten de shetlanders in de sluis. Niks aan de hand, jaag ze weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:11

Precies longeerzweep... Als ik er 4 een voor een uit de bak moet halen , dan eerst een zwieper met de longeerzweep naar de shetten, pak paard en houd longeerzweep in de richting van shetten... Die monsters zijn rete slim en weten heel goed wat wat de beoeling is, als ze toch komen, een knal met de zweep....

Gaat luken, de volgende dag hoef je alleen maar de zweep op te pakken en ze maken plaats.....

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:48

russel schreef:
Precies longeerzweep... Als ik er 4 een voor een uit de bak moet halen , dan eerst een zwieper met de longeerzweep naar de shetten, pak paard en houd longeerzweep in de richting van shetten... Die monsters zijn rete slim en weten heel goed wat wat de beoeling is, als ze toch komen, een knal met de zweep....

Gaat luken, de volgende dag hoef je alleen maar de zweep op te pakken en ze maken plaats.....

Ik zie hier nergens wederzijds of enkelvoudig vertrouwen of respect, wat eigenlijk wel de basis zou moeten zijn bij werken met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:46

Wat een flauwe kul!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:21

Af en toe ben ik echt allergisch voor het woord grondwerk. Alsof dat de enige oplossing is.

Ik heb af en toe ook zo'n paard en dan kan best gevaarlijk zijn. Dus gaat er gewoon een hoofdstel in of ik gebruik een hengstenketting. Paard probeerd het 1 of 2x en dan is het goed en moet je zien hoeveel respect die dan heeft.

Zweep gaat ook wel eens mee en als we zomers de kudde moeten voeren word hij ook gerust gebruikt.

Er staat geen een vals paard en ze zijn verder prima in de omgang.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:30

Cowgirl schreef:
Af en toe ben ik echt allergisch voor het woord grondwerk. Alsof dat de enige oplossing is.

Ik heb af en toe ook zo'n paard en dan kan best gevaarlijk zijn. Dus gaat er gewoon een hoofdstel in of ik gebruik een hengstenketting. Paard probeerd het 1 of 2x en dan is het goed en moet je zien hoeveel respect die dan heeft.

Zweep gaat ook wel eens mee en als we zomers de kudde moeten voeren word hij ook gerust gebruikt.

Er staat geen een vals paard en ze zijn verder prima in de omgang.

Respect is niet een gevolg van angst of wantrouwen. Respect is een gevolg van vertrouwen en je graag als leider hebben. Dus respect daalt alleen maar als je zo reageert op iets dat je paard je probeert duidelijk te maken, maar goed, ik denk dat ik die discussie hier al meer dan genoeg gevoerd heb en ik heb geen zin om die opnieuw te voeren.
Iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen waarheid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:04

Wie zegt dat ik waarheid spreek. Dat doe ik niet dat maak jij ervan.
Ik spreek iets uit waar ik naar grijp als dat hocus spocus niet werkt en ik een paard over mij heen gedenderd krijg of dat hij iedere keer los op de weg loopt.

Dan maar ff een hofdstelletje in, liever dit dan een paard boven op een auto waar een leuk gezinnetje inzit.

Ik zou graag les nemen maar de prijzen van 60 euro voor 45 min in een longeerkraal staan....dat vind ik echt belachelijk.

Equilize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:03

Is het mogelijk om een klein stukje van de wei af te zetten zodat je eerst in dat afgezet stuk kunt gaan staan? Daarna kun je dan rustig bij die gevaarlijke stenen draaien en de wei dicht doen.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:14

Net alsof paarden robotten zijn zonder eigen wil..... Draad open is naar stal en lekkere brok en met zijn vieren wie er het eerste is, dan heb je shetten die echt wel hun eigen plan trekken en respect heb ik meer dan genoeg van ze en ook voor ze....als je kijkt hoe opa van 18 de wind er onder heeft bij een 4 jarige hengst en twee terroristen van shetten is dat heel wat meer dan op een afstand houden met een longeerzweep en ja respect voor mij... Want ben kleiner, minder snel, minder wendbaar en veel minder sterk en ik kan niet met een achterbeen omhoog uittrappen om een waarschuwing te geven, laat staan 2 benen de lucht in, daar heb ik de longeerzweep voor....

Dat wollige gedoe brengt veel meer ongelukken dan verstand gebruiken en laten zien dat jij als mens ook in de verdediging kan....probeer maar eens 4 lijven tegen te houden die van plan zijn te gaan.....

En dat heeft niets met respect te maken naar mij toe, want ook de kuddebaas proberen ze voorbij te komen en ook dat lukt wel eens...tot grote irritatie van hem......en de consequente reakties van een paard naar een ander paard kunnen wij niet tegenop.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:32

Cowgirl schreef:
Wie zegt dat ik waarheid spreek. Dat doe ik niet dat maak jij ervan.
Ik spreek iets uit waar ik naar grijp als dat hocus spocus niet werkt en ik een paard over mij heen gedenderd krijg of dat hij iedere keer los op de weg loopt.

Dan maar ff een hofdstelletje in, liever dit dan een paard boven op een auto waar een leuk gezinnetje inzit.

Ik zou graag les nemen maar de prijzen van 60 euro voor 45 min in een longeerkraal staan....dat vind ik echt belachelijk.

Daar ben ik het dan wel mee eens dat als de veiligheid in het gedrang komt, het dan beter is dat het paard op eender welke manier wordt tegengehouden. Hoewel hij dan nog steeds de dupe is van de fouten van de mens, is dat in zo'n geval gewoon noodzakelijk.

Heb je eens aan boeken gedacht die stap voor stap dingen bespreken? Dat bespaart die dure (en idd belachelijke) kosten.
Ik heb zelf veel bijgeleerd met enkel de kosten voor boeken (ook geen kraal en dergelijke).
Of zijn boeken mss niet echt jou ding?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:08

Misschien kun je inderdaad kijken of er iemand met je mee kan helpen, want elke dag pony's vangen lijkt me ook geen pretje...

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:10

snoepjes in je zak ? en als dat elke keer lukt kun je het weer afbouwen

jane1442

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:08

Ben ook bezig met NHS en grondwerk,maar dat gaat ook moeizaam vooral omdat ikzelf ook nooit een jong paard,
heb getraint,het vorderd wel met kleine stappen,maar nu met de kou,begint ze ineens te bokken en te trappen naar me,terwijl ze de hele week netjes meegelopen is van de wei naar de stal.Nu ben ik weer angstig geworden en ben ik bang dat ik nooit een goede leider zal worden.Ben een beetje radeloos had er al aan gedacht om haar weg te doen :( .Ik heb een PRE Andalusier merrie van bijna drie jaar...