Wie oh wie heeft er tip voor mij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje347

Wie oh wie heeft er tip voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:22

Hallo goede avond lieve bokkers. ( ik ben hier nieuw btw :+ )

Ik heb een super lieve vrolijke ondeugende shetlander ( hengst )
( 1 ding ik lees vaak via kennis van mij dat er wel eens gereageert word van castreer hem is zielig hengst te houden. Maar daar wil ik alsjeblieft geen commentaar op. Shetlander is al 8 jaar dus heeft ook niet veel zin meer kwa verandering in zijn gedrag )
Maar even terzaken.
Normaal gesproken loopt hij voor de kar, helaas is hij een half jaar kreupel geweest en heb ik daardoor vanwege de kosten me kar moeten verkopen. Nu is hij net weer de oude en wil ik hem wel langzaal weer zijn beweging geven. Ben begonnen met eerst lekker wandelen steeds langere stukken. Op een plek in het bos dat ik weet dat er geen weg in de buurt was kon hij altijd lekker los rennen en gek doen. Nu kan dat niet meer omdat het veel nat is, en bang dat hij zijn been breek. Dus ik wil hem weer gaan longeren ( hij kent dit wel ) of lekker vrij laten los rennen in de bak. Nou is het probleem dat dit dus niet gaat. Als ik begin met los laten rennen gaat goed 1 rondje draven, en dan komt ie op me af draven ( niet als aanval ) en dan zwiep ik met de zweep heel hart ( niet tegen hem aan natuurlijk ) maar dat boeit hem niks. dan komt ie tegen me aan kleven en doet steeds zijn koppie tussen mij benen, en gaat dan kroelen. Ook als ik hem tikjes op zijn kond geef van ga alsjeblieft lopen blijft hij rondjes om me heen lopen, of echt kroelen. als ik dan zelf begin te rennen, draaft en galopeert hij achter me aan. zelf als ik onder tussen hart met de zweep in de lucht sla.
Het is niet dat die het niet snapt vroeger deed hij het ook wel eens maar naar een paar kleine tikjes ging hij weer lopen.
Maar nu doet hij dus niks meer tensei ik zelf ga rennen..
Wie oh wie heeft er een tip. Ik wil hem niet verot slaan met de zweep.

Bedankt voor de tijd om het te lezen.

Sorry voor de typ fouten ik ben dislextis.

Groetjes.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:26

Wij kunnen door het beeldscherm heen niet zien waar precies het probleem zit :) denk dat je er alleen komt door hier les in te krijgen.

Edit: Enige wat ik zo kan bedenken, is hem te leren dat hij voor jou aan de kant moet gaan.
Dan kun je hem de goede kant op wijzen (evt hoofd weg duwen) en dan opdrijven.
Kijk wat het beste voor hem werkt, lichaamstaal, of (gezien hij voor de kar kan lopen) stemgebruik.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 12-01-13 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:27

Locanda schreef:
Wij kunnen door het beeldscherm heen niet zien waar precies het probleem zit :) denk dat je er alleen komt door hier les in te krijgen.

ik leg het probleem toch uit?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:30

Het lastige is dat paarden hele subtiele aanwijzingen geven, die je niet hebt uitgelegd ;) en timing heel belangrijk is in deze.

Nog een edit: 1 les is misschien al genoeg.

Kayleigh

Re: Wie oh wie heeft er tip voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:32

inderdaad consequent zijn, duidelijk en goede aanwijzingen geven.
Een les is misschien ook wel handig..

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:33

Locanda schreef:
Het lastige is dat paarden hele subtiele aanwijzingen geven, die je niet hebt uitgelegd ;) en timing heel belangrijk is in deze.

Nog een edit: 1 les is misschien al genoeg.

Ik weet wel wat ik doe, want me andere ponys doen het wel. En hij heeft het altijd gedaan. Het is niet dat hij het niet snapt. want hij is als hij iets niet snapt word hij boos. en hij word juist heel afhankelijk. en hij rent als ik ga rennen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:39

Zou eens iets lezen over lichaamstaal en timing. Denk dat je toch per ongeluk een stukje info van hem hebt gemist (en niet consequent bent geweest) maar als je het goed weet: succes!

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:53

Locanda schreef:
Zou eens iets lezen over lichaamstaal en timing. Denk dat je toch per ongeluk een stukje info van hem hebt gemist (en niet consequent bent geweest) maar als je het goed weet: succes!

Paard staat voor de kar 5 jaar zonder zweep compleet op stem. En in de bak deed hij dat ook altijd. en buiten aan de hand doet hij het. maar nu opeens niet meer in draf als ik ga rennen en ik zeg galop gaat hij galoperen zegt ik terug draf gaat ie draven. dus wat ben ik niet duidelijk dan tegen hem. Ik zeg het zelfde als dat als ik zelf ga rennen... ( niet aanvallend bedoelt )

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:58

Een lesgeefmens kan je zo op weg helpen... Als je geen advies wil, vraag er dan ook niet naar!

Denk je dat wij vanaf hier even met ons toverstokje kunnen zwaaien? Je hebt waarschijnlijk toch ergens iets over het hoofd gezien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:19

Waarom zou je hem in de bak of los in het bos (zou ik echt nooit doen..... bang dat er wat met pony gebeurd, of dat er wat met honden/mensen/kinderen zou gebeuren die daar lopen) laten rennen? Hij kan toch lekker z'n beweging op de wei/paddock kwijt?

Je hebt het er over dat als hij naar je toe komt en achter je blijft en aan je gaat 'plakken', dat het niet als aanval is bedoeld. Dat hoeft ook niet, maar het kan ook een stukje dominantie zijn. Hij dringt nl. wel (ongevraagd) jou ruimte binnen. Hij moet juist respect hebben voor jou persoonlijke ruimte, en niet zo blijven 'plakken', ook al wil hij 'gekroeld' worden. Dat is juist opdringerig, en dat zou ik in dat geval dan ook niet toestaan.

'hij is al 8 jaar dus castratie heeft niet veel zin meer qua verandering in gedrag'; dat klopt niet helemaal. Een hengst zit vol hormonen, hoe lief en braaf ze ook zijn. En als hij niets met dat instinct en met die hormonen kan, dan kunnen ze daar heel gefrustreerd van raken, en kan het wel degelijk helpen om ze te laten castreren. Dan zijn ze niet meer zo'n bom met hormonen.

Maartje347 schreef:
Paard staat voor de kar 5 jaar zonder zweep compleet op stem.

Dan zal ik hem toch maar eens goed leren wennen aan de zweep, en zelf ook leren hoe met de menzweep om te gaan als hulpmiddel. Het is nl. een essentieel onderdeel van je stuur. Zonder zweep kun je niets! Nooit zonder zweep op pad gaan. Zweep is niet zozeer bedoeld om hem voorwaarts te laten gaan of om hem af te straffen, maar als begrenzer. Als vervanging van de benen die de ruiter wel heeft, maar de menner niet. Zie het als een verlenging van je armen. Het is een heel belangrijk onderdeel van je stuur. Als menner mis je al zo veel hulpen en er zit al meters tussen jou en de ponymond, waarom dan ook nog zo'n belangrijk middel weglaten?????

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:29

Locanda schreef:
Een lesgeefmens kan je zo op weg helpen... Als je geen advies wil, vraag er dan ook niet naar!

Denk je dat wij vanaf hier even met ons toverstokje kunnen zwaaien? Je hebt waarschijnlijk toch ergens iets over het hoofd gezien.

Pardon ? waar heb jij je hoofd tegen aan gestoten zeg? ik zeg hoe ik het zie. en jullie zeggen dingen waar ik niet mee eens ben, dus ik wacht op andere reacties. Waar slaat dit op. dit is tegen vragen stellen. hou je mond dan en blijf uit dit topic als je niet mee eens ben dat mensen om tips vragen. want ja met je toverstokje. Kinderachtig zeg.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:33

Het lijkt aan je reacties te merken net alsof je van mening bent dat je niks verkeerd doet, maar je paard geeft anders aan.
En als jij aanvallend reageert, loop je de kans soortgelijke reacties terug te krijgen.
Dan hebben mensen ook zoiets van: 'weet je, als jij het allemaal zo goed weet, zoek het dan uit' snap je?

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:36

Locanda schreef:
Het lijkt aan je reacties te merken net alsof je van mening bent dat je niks verkeerd doet, maar je paard geeft anders aan.
En als jij aanvallend reageert, loop je de kans soortgelijke reacties terug te krijgen.
Dan hebben mensen ook zoiets van: 'weet je, als jij het allemaal zo goed weet, zoek het dan uit' snap je?

ik zeg niet dat ik het goed weet, ik zeg dat ik weet wat ik doe, en dat het altijd goed gaat. ook met de shet en me 3 andere pony´s
Maar opeens begint me shetlander dit te doen. na dat hij niet meer voor de kar loopt.
Maar ik kreeg net te horen dat me oude verzorgster hem altijd beloonde als hij dat deed omdat ze het schattig vond. ( zei mocht niet met de kar en longeerde hem altijd ) dus waarschijnlijk is dus dit het probleem.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:13

En ik geef een andere reactie en krijg daar geen enkel antwoord op.

Lijkt bijna alsof je vooral graag de 'schuld'/'fout' bij een ander wil leggen. bij de pony, bij de verzorgster........ kritisch naar jezelf kijken is nooit fout. Vergt alleen een beetje lef en zelfkennis.

De manier waarop je trouwens op Locanda reageert vind ik overigens búitengewoon ongepast en onbeschoft.
Denk je echt dat mensen je nog graag willen helpen op het moment dat je zo gaat reageren? Waarom vraag je om advies als je eigenlijk alleen maar dingen wil horen wat in je eigen straatje past?

Citaat:
Als ik begin met los laten rennen gaat goed 1 rondje draven, en dan komt ie op me af draven ( niet als aanval ) en dan zwiep ik met de zweep heel hart ( niet tegen hem aan natuurlijk ) maar dat boeit hem niks. dan komt ie tegen me aan kleven en doet steeds zijn koppie tussen mij benen, en gaat dan kroelen.

Uit je beginpost. Als je het werkelijk zo doet, dan ben je zelf ook gewoon niet consequent genoeg. En........ Locanda noemde het al, niet duidelijk genoeg. Dan kan jij wel dezelfde commando's gebruiken die je ook voor de wagen gebruikt etc. maar een paard reageert niet álleen maar op stemhulpen. Ook op je hele houding, lichaamstaal, zelfs je gevoel. Wat leert de pony nu werkelijk als hij zo op je af komt draven en jij wil dit niet, dus ga je met de zweep zwiepen? 'het boeit hem niks', en hij komt tegen je aankleven. Hij negeert dus jou commando's en dringt gewoon zomaar zonder uitnodiging, op z'n eigen initiatief, jou persoonlijke ruimte binnen. En nog heel opdringerig ook nog. Als jij had doorgezet, had hij niet eens naar jou toe gekomen en was het niet tot 'aankleven' gekomen.

Jij zélf laat hem zo ver komen. Je geeft hem eerst signalen dat hij het niet mag en probeert 'm weg te jagen met de zweep. Vervolgens komt hij toch. Dat laat jij toe, tot op zekere hoogte, en dan jaag je hem ineens weer weg.
Denk je werkelijk dat het paard het dan snapt???

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:22

ik laat het nooit toe. ook al sla ik hem met de zweep naja slaan tikjes geven. blifjt hij ik ga hem toch niet lopen meppen? ik ren dan zelf weg en dan is hij van me af en beginnen we opnieuw

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:27

Je hoeft hem ook niet te slaan, maar nu maakt hij er wel een mooi spelletje van ;) (ik blijft het zeggen :p I know) maar een les zou helpen om de gulden middenweg te vinden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:32

Maartje347 schreef:
ik laat het nooit toe. ook al sla ik hem met de zweep naja slaan tikjes geven. blifjt hij ik ga hem toch niet lopen meppen? ik ren dan zelf weg en dan is hij van me af en beginnen we opnieuw

Je rent zelf weg. enig idee wat voor een signaal jij hem dan geeft? eerst vráag je hem om weg te gaan. Of nouja, je sméékt hem haast! Dan zeg je: 'en toch vind ik dat je weg moet'. Meneer reageert nog steeds niet. Dus ga je zelf maar weg rennen...... ik denk dat je een hele hoop moet leren over leiderschap, lichaamshouding, etc. etc. want mocht een paard geen leider hebben, dan gaat hij zelf wel de leider spelen. Helemaal als jij voor hém weg gaat ipv. andersom.

Je geeft 'tikjes'. Het is geen cavia ;) van tikjes worden ze alleen maar afgestompt. Vind je het gek dat hij die zweep dan gewoon negeert? 'lopen meppen'. Mwhoah, ik zou zeggen, als hij op je af komt gerent dan ga je geen pás voor hem op zij (echt geen pas, dus ook je hele lichaamshouding moet dat uitstralen, je blijft staan en maakt je breed) en stopt hij dan niet of komt te dicht bij, geef hem dan eens een échte optater.

Wedden dat hij serieus verrast zal zijn dat je eindelijk eens doorpakt?
En nee, 'lopen meppen' is dan niet nodig. Als jij goed corrigeert, dan hoeft het maar 1x, bij een hardleerse pony (nouja, 'verpest' soort van, bedoel je hebt het zelf zo ver laten komen) hooguit 2x.
Beter 1x hard dan 10x zacht.

Ik weet wel dat die van mij dit niet hoeven te flikken. En dat doen ze dus ook niet. Want dan hebben ze toch een behoorlijke rotschop onder hun kont te pakken, dat mag je gerust weten. Zij gaan voor míj aan de kant, en niet andersom.
En nee, ik mishandel mijn dieren niet en ze zijn ook echt niet bang voor me.

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:45

JoyCiej007 schreef:
Maartje347 schreef:

Je rent zelf weg. enig idee wat voor een signaal jij hem dan geeft? eerst vráag je hem om weg te gaan. Of nouja, je sméékt hem haast! Dan zeg je: 'en toch vind ik dat je weg moet'. Meneer reageert nog steeds niet. Dus ga je zelf maar weg rennen...... ik denk dat je een hele hoop moet leren over leiderschap, lichaamshouding, etc. etc. want mocht een paard geen leider hebben, dan gaat hij zelf wel de leider spelen. Helemaal als jij voor hém weg gaat ipv. andersom.

Je geeft 'tikjes'. Het is geen cavia ;) van tikjes worden ze alleen maar afgestompt. Vind je het gek dat hij die zweep dan gewoon negeert? 'lopen meppen'. Mwhoah, ik zou zeggen, als hij op je af komt gerent dan ga je geen pás voor hem op zij (echt geen pas, dus ook je hele lichaamshouding moet dat uitstralen, je blijft staan en maakt je breed) en stopt hij dan niet of komt te dicht bij, geef hem dan eens een échte optater.

Wedden dat hij serieus verrast zal zijn dat je eindelijk eens doorpakt?
En nee, 'lopen meppen' is dan niet nodig. Als jij goed corrigeert, dan hoeft het maar 1x, bij een hardleerse pony (nouja, 'verpest' soort van, bedoel je hebt het zelf zo ver laten komen) hooguit 2x.
Beter 1x hard dan 10x zacht.

Ik weet wel dat die van mij dit niet hoeven te flikken. En dat doen ze dus ook niet. Want dan hebben ze toch een behoorlijke rotschop onder hun kont te pakken, dat mag je gerust weten. Zij gaan voor míj aan de kant, en niet andersom.
En nee, ik mishandel mijn dieren niet en ze zijn ook echt niet bang voor me.

Oke ik ga morgen je advies opvolgen! en nee dat is ook niet mishandeling..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:58

+:)+
en echt........... de tip van Locanda is zo gek nog niet. Want soms kom je er zelf gewoon niet uit. En je kunt dan wel proberen en blijven proberen, maar soms is het gewoon niet zo gemakkelijk.
En wij kunnen je dit soort dingen wel een beetje uitleggen via Bokt, maar eigenlijk moet je er gewoon eens iemand bij hebben die het je allemaal eens goed uitlegt en voordoet, óók met je pony. Want die is ook niet van gisteren......Jou pony heeft nu dondersgoed in de gaten dat hij over jou de baas kan spelen ipv. andersom. En dat verander je meestal ook niet zomaar eventjes.

Joh hij hoeft bij wijze van maar in z'n hoefjes te knippen en jij gaat voor hem aan de kant. Paarden denken natuurlijk niet op die manier, maar was 't een mens geweest had hij je nog uitgelachen achter z'n vuistje ook nog.

Weet je waarom ze shetlanders vaak 'eigenwijs' en 'stijfkoppig' noemen? Ze zijn heel slim, vaak nog slimmer dan een 'groot paard'.
heel zwart/wit; hij vertoont nu eigenlijk precies het gedrag zoals jíj het hem hebt aangeleerd. Jij wilde hem dit niet aanleren, maar omdat je op een verkeerde manier bent bezig geweest en absoluut niet consequent en duidelijk naar hem bent geweest, trekt'ie z'n eigen conclusies en lessen. En heel logisch ook nog.

Laat een paard 'iets' doen, maakt niet uit wat, en beloon hem daar vervolgens voor. Beloning kan voer of een aai of vriendelijk woord zijn, maar het kan ook het weghalen van druk zijn, of het 'ophouden van......' of dus het zelf aan de kant stappen, hem ruimte geven. En dat kan je bewust doen, maar dat gebeurd soms ook onbewust.
Jij hebt hem door hoe jij reageerde eigenlijk min of meer een soort van 'beloont' voor zijn gedrag. En hij 'won'. Keer op keer. Eerst door gewoon je zweep te negeren = beloning 1 (want hij weet inmiddels dat jij niet écht durft door te pakken, en hem behandeld als een zielig hoopje cavia met kleine tikjes), vervolgens doordringen in jou persoonlijke ruimte en dan heel opdringerig en plakkerig worden = beloning 2, en als kers op de taart ga jij ook nog eens voor hém aan de kant. = beloning 3.

Dan is het helemaal niet raar dat hij dit gedrag vertoont.

En niet om jou de grond in te boren of aan te vallen of hoe je het ook wil/kan zien, maar dit zijn toch echt fouten van jou (goedbedoeld en onbewust waarschijnlijk) en níet van de pony, die kan er niets aan doen. En je verzorgstertje zal misschien óók niet consequent zijn, maar alleen aan haar ligt het zeker niet.

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 01:08

Sorry even oftopic ik ben alleen thuis en me hond ( rotweiler) heeft vreselijk last van zijn oor hij zit alleen maar te grabben en te schudden, en al nu 15 minuten langs. Wat moet ik doen??? sorryy ben beetje paniek. het is heel zielig om het aan te zien.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:14

Kijk even of er iets in zit.

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 01:17

Ja al gedaan, hij word helemaal gek is zo sneu. Hij heeft vaak last van zijn oor. zijn ook vaak dierenarts geweest. maar ze kunnen niks bijzonders vinden krijgen zo kuur. we hebben er nog 1. maar durf het er niet in te doen. kan ook gevraarlijk zijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:20

En als je zelf zijn oor masseert? En anders toch maar even wachten tot je ouders thuis zijn om de kuur te geven.

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 01:29

die zijn helaas morgen avond pas thuis heb hem een paracetamol gegeven. En ik zit ook al zijn oor te masseren! dank je voor de tijd

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:44

paracetamol?!?!?!?! aan een HOND? Hoeveel als ik vragen mag en hoeveel weegt je hond?
Ik neem aan dat je je goed hebt ingelezen, paracetamol is giftig voor dieren...
Geef nooit mensenmedicijnen aan dieren..