Te weinig beweging omdat hij op stal staat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Leenx

Te weinig beweging omdat hij op stal staat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 13:43

Hallo, ik heb een bijna 3-jarige hengst.
Door het slechte weer de laatste tijd staat mijn hengst al een maand ofzo op stal.
Hij kan niet naar buiten en dat begint hij weer te laten merken.
hij heeft vrij veel bewegingsruimte in de stal maar dat is natuurlijk toch nog niet voldoende voor zo'n jong beestje...
Hij begint soms gewoon te springen en te steigeren in de stal, ik straf hem hier wel voor natuurlijk maar hij blijft het doen.
Het heeft wss wel meerdere oorzaken dat hij zo doet (niet buiten kunnen, hij krijgt meer eten zodat hij niet te sterk afvalt, en zijn leeftijd..)
Weet iemand hoe ik hem tog nog gelukkig kan houden op stal?
hij kan wel echt niet naar buiten :s ...

Destination

Re: Te weinig beweging omdat hij op stal staat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:44

Waarom kan hij niet naar buiten? Ook niet in de bak oid?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:45

Ik zou een andere stal zoeken want dat is echt ongezond. Kan hij ook niet aan de longe?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:46

jeetje ik zou toch echt niet blij zijn als mijn paard niet naar buiten kan!
waarom kan hij niet naar buiten?
en misschien een speelbal ophangen of zo iets?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:47

Kan je niet ergens een wei vinden waar hij gewoon kan staan. Van een beetje regen smelt hij echt niet. Je moet alleen zijn hoeven in de gaten houden.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:48

Euh..helemaal niet naar buiten?
Als in;al een maand opgesloten op stal?
Er is toch wel iets wat je kan doen?een klein stukje afzetten wat hij stuk mag lopen?Dan maar in de modder,maar hij moet toch elke dag een poosje naar buiten kunnen?!e levensbehoefte...beweging?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:48

Naar buiten met hem. Zo slecht is het weer nog lang niet.
Nu straf je hem voor iets wat hij in feite niet kan helpen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:49

Waarom kan je paard niet naar buiten? Vind dat toch het allerbelangrijkste aan een stalling of plek waar je paard staat :j

Dat ie zo staat te stuiteren is niet zo raar, jong dier+ geen beweging+ veel voer = stuiterbal...

Dus naar buiten met dat dier!
Desnoods aan de longeerlijn energie eruit laten lopen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:50

Tegenvraagje, je bent 16 dus geen kleuter meer: hoe denk je nu ZELF dat zoiets op te lossen zou zijn?
Wat zou je iemand anders adviseren?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:51

En jij straft hem er ook nog voor...

God god god.. Ik wil zoveel typen maar ik houd me in.
Maar serieus. Waarom doen mensen dit toch?

Je geeft hem meer eten (dus meer energie!!!!) die hij niet kwijt kan, hij is jong en vol energie en hij kan niet naar buiten en daarvoor straf jij hem ook nog.
Ik vind dat zo vreselijk om te lezen gatver ik voel gewoon woede opkomen weet je dat? Wat moeten zo'n mensen toch met paarden. Gebruik je logisch verstand.

Ga opzoek naar een andere stal waar dat beest lekker naar buiten kan en bovendien PAARD KAN ZIJN!
Laatst bijgewerkt door Duuk2011 op 12-01-13 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:51

Om deze reden heb ik mijn paard 2 weken terug verhuisd, je kan hem buiten zetten in de blub, verhuizen of in zijn stal gek laten staan. Tja je moet voor je zelf de dingen gaan afwegen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:53

Oplossing: je paard verhuizen waar het wel een paard waardig bestaan krijgt.

Nu al een maand op stal, raar dat hij hier door erg druk word. Hij kan totaal zijn energie niet kwijt....
En dan straf je hem hier ook nog voor....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:55

Hup op zoek naar een stal waar het dier naar buiten kan, dit is geen leven.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:56

Tja, hoe graag het je het misschien anders zou willen, er bestaat geen enkele andere oplossing dan dat het paard zo snel mogelijk naar buiten moet...Wat noem jij trouwens "slecht weer"? Hoe slecht ligt jou bak/wei er nu werkelijk bij dat hij niet naar buiten zou kunnen? Ik zou hem echt zo rap mogelijk buiten zetten, en eigenlijk liefst vandaag. Want straks begint de vrieskou weer, gaat de grond hard worden en dan is het beter dat hij daarvoor even zijn energie eruit gebokt heeft.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:57

Sonja schreef:
Tegenvraagje, je bent 16 dus geen kleuter meer: hoe denk je nu ZELF dat zoiets op te lossen zou zijn?
Wat zou je iemand anders adviseren?

Ik vind het ook maar dom...zoiets kun je toch zelf ook wel verzinnen :+

en niet naar buiten is onzin, dan moet je gewoon naar een passende mogelijkheid zoeken!

Van slecht weer, blub ed gaan ze niet dood, ze zijn niet van suiker ;)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:58

een paard straffen dat gefrustreerd raakt omdat het opgesloten wordt tegen zn natuur in -O- dan kun je hem niet aandoen! hij kan geen kant op,wil bewegen maar mag er niet uit,wat in mijn ogen ook dierenmishandeling is :(:) en het dan ook nog gek vinden en straffen als hij afentoe maf gaat doen? je bent heel erg verkeerd bezig !! -:(-

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:01

Ja hoe zou dat nu kunnen he dat zoon paardje staat te bokken in zijn stal? Tegenwoordig is dit toch zelf strafbaar dat een paard niet buiten komt en dan ook nog een jonge hengst echt sneu. Ik vraag me af of jij wel geschikt bent om een paard te houden of er moet iets met hem zijn op medisch gebied dat hij niet naar buiten mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:04

geshahquille schreef:
Ja hoe zou dat nu kunnen he dat zoon paardje staat te bokken in zijn stal? Tegenwoordig is dit toch zelf strafbaar dat een paard niet buiten komt en dan ook nog een jonge hengst echt sneu. Ik vraag me af of jij wel geschikt bent om een paard te houden of er moet iets met hem zijn op medisch gebied dat hij niet naar buiten mag?

Waar staat dat? Ben benieuwd waar die wijsheid vandaan komt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:06

TS, andere stalling zoeken. Als je goed zoekt, vind je echt wel iets waar hij het beter heeft. Denk ook buiten de gebaande paden, kun je niet ergens een stukje wei van een manege huren, waar hij mag staan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:06

Castreren dat beest en verhuizen van stal waar op zijn minst een goede paddock is om in de winter hem fantsoenlijk naar buiten te kunnen laten. Liefst met soortgenoten samen, zodat hij sociaal op kan groeien.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:15

Voor zover ik op kan maken uit TS dr profiel staan dr paarden aan huis...
Dus beweging lijkt mij wel degelijk mogelijk, alleen moet je er een stukje weiland voor opofferen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:17

Wat een raar verhaal.
Waarom mag je paard niet naar buiten dan?
Het is toch niet erg als hij een paar uurtjes in een natte bak staat.
Kan hij wel even z'n energie kwijt.
En ik snap al helemaal niet dat je jouw paard straft terwijl jij hem zelf opsluit zolang.
En ook niet dat je het blijkbaar allemaal heel normaal vindt.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:17

Sonja schreef:
geshahquille schreef:

Waar staat dat? Ben benieuwd waar die wijsheid vandaan komt.

Sonja, er staat in de OP dat het paard springt en steigert. Dat zou je onder bokken kunnen zetten.

Ts, het paard moet toch iedere dag beweging hebben? Is er een paddock, of een binnen- of buitenbak? Een weitje waar ze in de winter even lekker de benen kunnen strekken. Misschien is het een optie om hem gewoon nog een tijd in de hengsten opfok te zetten? Hij is drie jaar en nog in de groei, het is echt heel belangrijk dat hij voldoende beweging krijgt iedere dag. Er staat genoeg op bokt over het belang van dagelijkse beweging. Ik heb nu een plekje waar de paarden iedere dag naar buiten gaan. En ok, het is modderig hier en daar, maar liever een tevreden moddermonster, dan een druk paard, wat zijn energie niet kwijt kan. Ik laat hem ook heel vaak aan de hand grazen in een stukje gras verderop. Vind hij ook heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:18

Kijk ff naar wat ik dikgedrukt heb in haar quote, misschien dat je mijn vraag dan wél begrijpt ;)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:21

Ja, ik zie het nu. (had mijn bril niet op)