Blijft dit zo ? of . . .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Blijft dit zo ? of . . .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 12:05

Ik heb sinds vorig jaar april een 28 jarige fjordenruin erbij
had zelf al een 21 jarige fjorden merrie

De koppeling verliep meteen super ( mijn merrie begon hem te kriebelen etc) iets wat ze anders nooit doet, had hiervoor al verschillende koppelingen geprobeerd.

alleen ze kunnen op de weide prima samen maar zodra het de paddock is ( dus kleiner stuk) begind mijn merrie meteen op de ruin in te trappen enz ( terwijl de ruin niks doet en '' helaas '' ook niks terug doet hij laat zich liever kapot trappen dan dat hij haar een keer op dr plek zet) ze hebben ieder een eigen stal met een soort van lage deur ertussen. hier kunnen ze met hun hoofd door deze komt tot hun borst ( misschien iets hoger) maar soms valt mijn merrie daar ook al uit als mijn ruin gewoon komt kijken.

Maar ik kan mijn merrie niet alleen of heel moeilijk alleen buiten nemen dan flipt ze zonder mijn ruin erbij dus eigenlijk kunnen ze niet super goed met elkaar maar ook niet zonder :P

Zal dit nog kunnen veranderen?

Jeskim

Re: Blijft dit zo ? of . . .

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:37

Denk dat het wel wat minder kan worden in de loop van de tijd, maar of het weer weg gaat zou ik niet durven zeggen.
Het probleem is denk ik je ruimte. Een paard heeft als het ware een soort aura om zich geen (klinkt beetje zweverig, maar helpt bij het uitleggen), dat is zijn ruimte en als een ander paard daar binnenkomt, geeft een dominant paard al lichte signalen van, pas op, je betreedt mijn ruimte, ga weg! Dat kan een blik zijn, orenspel, kleine signalen. Normaal zullen de onderdanige paarden dan uit haar ruimte gaan, die zoeken geen confrontatie. Maar op het moment dat daar dus een omheining zit kan je ouwe ruin dus niet uit haar ruimte gaan en zal je merrie dit opvatten als een uitdaging van haar dominantie, lees: gaat in de aanval om de uitdager op zijn plek te zetten.
Dit is de reden dat het op de wei wel goed gaat en op stal en in de paddock niet.

Ik herken veel in je verhaal want ik heb het zelf ook gehad met Tea en Jeskim.
Op stal konden ze niet bij elkaar komen, staan tegenover elkaar met breed pad ertussen, dus daar geen problemen. En ik zorgde altijd dat de wei waar ze liepen groter was dan Tea's ego, hihi..

Ik zou zelf ook zorgen dat je merrie echt niet bij je ruin kan komen in de box, desnoods helemaal dichtmaken, sociaal contact kan dan wel in de wei, maar denk dat je merrie nu steeds wordt getriggerd omdat hij in haar ruimte blijft, dat is ook wel frustrerend voor je merrie.
Verder niet meer samen in de paddock om dezelfde reden. Apart in de paddock, maar het liefst natuurlijk lekker in de wei waar ze hun eigen ding kunnen doen, allebei rust hebben i.p.v. die constante strijd. En misschien zullen ze elkaar dan na een poosje wel weer eens wat opzoeken als ze behoefte hebben aan sociaal contact.

Jeskim en Tea hebben nooit samen gekroeld, maar ze lieten elkaar wel met rust in de wei.

Het niet zonder elkaar kunnen herken ik ook wel. Als ze zelf een bepaalde structuur vinden hebben paarden daar ook vrede mee en dat geeft een soort veiligheid, ze weten bij de ander waar ze aan toe zijn en dat is duidelijk voor ze. Ze kunnen zich dan toch wel aan elkaar hechten, Zie dat momenteel erg bij Yarra en Tea. Ze vinden elkaar niet echt lief, Yarra is de onderdanige, maar lopen wel veel bij elkaar in de buurt, eten samen, soezen samen, als Yarra ligt te slapen staat Tea vaak op wacht. Als ik Tea weg haal is Yarra best van streek. Tea is dan geen vriendinnetje maar wel de leider die veiligheid biedt.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 13:16

dan heeft Lindia een hele grote aura hihi maarja is ook wel een apart ding, bedankt voor je duidelijke uitleg denk dat ik het luik bij stal maar dichtmaak.. geeft al iets meer rust..

Nog even en ze mogen weer op de wei ( kunnen ze weer 24 uur per dag buiten) en dan weer oefenen met het apart meenemen.. ben opzich wel blij dat Lindia eindelijk een maatje heeft hoor heb zelf geen tijd hele dag bij dr te zitten haha.

maar moet zeggen dat Hurby smorgens vaak verdachte rode/roze plekke op zijn billen heeft en op andere plaatsen waar hij zelf niet bij zou kunnen komen maar Lindia wel, dus denk dat ze hem stiekum toch wel loopt te kroelen :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:54

Het zal wel iets minderen maar weg zal het nooit gaan.
Maar ik vind dit zeker geen reden ze uit elkaar te houden, laat ze het maar zelf uitvechten.
Wat het alleen los van elkaar weg halen betreft daar ben jij diegene waar de fout zit, jouw paard ziet jou niet genoeg als leider, en gaat dus in tegen wat jij hem vraagt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:28

Mijn paarden kunnen ook niet samen in de paddock (10 x 10). In het land zijn ze de beste vriendjes.
Ze zijn al ruim 3 jaar samen, maar samen op een klein stukje gaat niet.
Mijn Haflinger blijft overigens rustig alleen als ik met de Fries op stap ga... Moet haar wel op stal doen, alleen in het land lukt niet.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 06:31

aeolusnr1 schreef:
Het zal wel iets minderen maar weg zal het nooit gaan.
Maar ik vind dit zeker geen reden ze uit elkaar te houden, laat ze het maar zelf uitvechten.
Wat het alleen los van elkaar weg halen betreft daar ben jij diegene waar de fout zit, jouw paard ziet jou niet genoeg als leider, en gaat dus in tegen wat jij hem vraagt.

Ik denk niet dat dit nog een kwestie is van dominantie die ze nog even moeten uitvechten. Paarden staan al een tijdje bij elkaar en de merrie is duidelijk de leider van de twee.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:08

Nou ja denk dat ik het dan maar moet accepteren :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:21

Met mijn merrie en ruin is het exact hetzelfde.
Ik ben erachter gekomen hoe dit komt.

Mijn merrie neemt de leiding, maar is geen leiderstype. En dus raakt ze vermoeid en gefrustreerd en gaat hem te lijf op bepaalde momenten.
Toen er een andere ruin (van iemand anders) in de groep kwam en de leiding nam, ontspande mijn merrie direct en was het zwaan kleef aan met mijn ruin.
Toen stonden ze de hele dag te teuten.
Nu is die andere ruin weg, en begint alles weer van voor af aan. Ze pakt de leiding weer terug en is niet te genieten :-(
Daarom wil ik straks weer een ander paard bij de groep, dan keert de rust weer terug....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:30

het kan helpen om in het midden van de paddock een obstakel te zetten. (bij voorkeur iets waar ze niet doorheen kunnen kijken, een trailer bv, of een dichte omheining van enkele meters lang)
Moment dat de merrie bitchy wordt, kan de ruin uit haar gezichtsveld gaan. Dit is dan gewoon een visuele barriere.
indien dat niet kan, de paddock in twee delen?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:31

in de zomer komen er nog wel 2 paarden bij mij op de weide (als alles doorgaat) dit is een ruin en een merrie.. ben benieuwd hoe ze het zullen vinden :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:31

Duhelo, helaas is het niet zo heel groot . .

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:33

ik hoop voor je dat het minder wordt wat ik deed .... mijn ruin accepteerde onze pony niet en vooral in kleine ruimte niet die boer waar ik stond zei'' dit komt nooit meer goed ik heb nooit opgegeven en ben met beide gaan wandelen , wandelen en nog eens wandelen iedereen verklaarde mij voor gek ... daarna hield ik de pony vast en kwam steeds zijn kant op en zei ook
PAS op jij hoor niet doen !!! na een lange tijd ongeveer 8 weken ging het super en stonden ze samen in 1 stal dus kop op en doorzetten als je wilt kan het met een beetje inzet!

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:06

Dit blijft mogelijk zo.
Staat er wat gras? Dan kan dit duiden op voernijd. Dit had mijn merrie ook.
Puk was daar ook altijd de dupe van.
Verder als het een kleine ruimte is dan kan het terretorium(Weet even niet hoe je het schrijft) beschermen zijn.
Zoiezo kunnen merries soms wat gemener doen.