Paard is "bang" voor auto's, wie heeft er tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Paard is "bang" voor auto's, wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 15:02

Hallo,

Ik ben sinds augustus de trotse eigenaresse van een hele lieve haflingerruin van inmiddels bijna 3. Hij is in de bak (grondwerk) en op stal eigenlijk nergens van onder de indruk en leert heel snel. Zo kon ik zonder problemen een deken op zijn rug leggen, en heeft hij ook al eens een zadeltje opgehad (gewoon terwijl hij stilstond, puur voor het kennismaken met).

Ik wil op den duur echter ook heel graag met hem buitenrijden en ben daarom een aantal weken geleden begonnen met wandelen :) Waar mijn paard staat is een leuk rondje wat je kunt lopen, echter moet je daarvoor wel een stukje (200 meter) over een weg (hoofdstraat van een dorp) waar uiteraard wel eens auto's rijden.

De laatste keer dat ik bij hem ben wezen kijken voor hij bij mij gebracht werd hebben zijn vorige eigenaresse en ik een stukje met hem over de weg gelopen. Voor zover ik weet was hij hiervoor nog niet eerder echt in aanraking gekomen met auto's die (vlak) langs hem rijden. Een hele fijne chauffeur meende toen in de bocht flink zijn gaspedaal in te moeten trappen terwijl wij daarnaast liepen, en daar is Amando (mijn paard) erg van geschrokken. Gelukkig kon ik hem nog net vasthouden en bedacht betreffende chauffeur dat het toch beter was om te remmen, anders had hij op de motorkap gezeten. Meteen daarna kwamen nog 2 auto's, die stapvoets voorbij zijn gereden en dat ging op wat dribbelen na wel redelijk.

Omdat ik dat weet, verstijf ik zelf ook (onbewust) als ik met Amando langs de weg loop en we een auto zien. Amando vind het al wat spannend, en dat versterk ik natuurlijk alleen maar. Ik sta niet op een grote pensionstal maar particulier. Er is geen ander (braaf) paard wat voorop zou kunnen lopen en er is ook niet iemand in mijn nabije omgeving die regelmatig met mij mee zou kunnen.

Wie o wie heeft er tips voor mij? Nu zijn het auto's, maar we zijn nog geen trekkers of vrachtwagen tegengekomen, en die rijden er ook regelmatig. Alvast bedankt voor het lezen, mochten jullie nog vragen hebben, brand los!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:08

gewoon eerst aan stilstaande auto's laten wennen op eigen terrein, daarna lopende stilstaande auto's en vervolgens begin je met rijdende auto's.
Zorg dat je zelf niet bang bent voor auto's of de reactie van je paard daarop. Ben je dat wel, ben jij niet de aangewezen persoon om je paard daaraan te laten wennen. Zo simpel is het. Iets waar jij bang voor bent, kan je een paard niet aan laten wennen. Dat gelooft je paard niet.

In de normale situatie zou ik bij een paard die ik verder niet ken gewoon de weg op wandelen en de reactie van het paard op het verkeer zo mogelijk zoveel mogelijk negeren. Dus gewoon doorrijden, net zoals je doet als je paard in de bak ergens bang van is. Net doen of je het niet merkt en na 5 rondjes gezeur loopt hij er meestal gewoon langs. Dan is hij gewend aan het vreemde object dat al of niet aanwezig is.

Overigens is het altijd makkelijker om je paard verkeersmak te maken als je er op zit dan dat je er naast loopt. Verder is het inderdaad veel handiger om er een verkeersmak paard bij te hebben lopen, al geef je aan dat dit niet mogelijk is. Ik begin pas aan verkeersmak maken als ik in de bak het dier volledig beheers, er zelf dus angstloos op zit en weet hoe je paard reageert op vreemde situaties. Jouw angsten blokkeren jezelf en dus ook je paard, die voelt dit feilloos aan.

Dan nog is het soms makkelijker om je paard eerst met de trailer bijvoorbeeld in een vreemde bak, vervolgens een bos een aantal keren mee naar buiten te nemen. Het verkeer van tegenwoordig is toch vaak erg druk en niet alle verkeer weet hoe het ongeveer werkt met paarden, kun je ook niet verwachten. Je kunt hier beter de tijd voor nemen dan dat het misgaat. Zit je in een rustige omgeving?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 15:25

Piezze, bedankt voor je uitgebreide reactie!! Ik zit wel in een rustige omgeving, het is ook niet zo dat er non stop auto's over die weg rijden en over het algemeen passen ze keurig hun snelheid aan als ik wel op die weg loop. Het is ook in een dorp dus harder dan 50 wordt daar niet gereden.

Ik ben het absoluut met je eens dat het niet handig is dat ik zelf ook angstig reageer op auto's, daarom heb ik besloten om voorlopig in ieder geval niet in mijn eentje met mijn paard de weg op te gaan. Het moet tenslotte wel voor iedereen veilig blijven!

Maargoed het liefst zou ik het dus uiteindelijk wel zelf oplossen (mocht dat voor mijn gevoel niet gaan, dan haal ik er sowieso professionele hulp bij, of in ieder geval iemand die niet bang is), vandaar dat ik toch eerst hier even om tips vraag :)

edit: stilstaande auto's zijn geen probleem, die staan namelijk ook voldoende langs die weg, en daar kunnen we zonder problemen langs :)

Rumpleteaser

Re: Paard is "bang" voor auto's, wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:30

Heb je beschikking over een erf of parkeerterrein?

Je paard is niet bang voor stilstaande auto's lees ik. Regel een chauffeur die langzaam over het erf gaat rijden en stap er dan met je paard achteraan. Je paard krijgt dan het idee dat het de auto 'drijft'. Dit truukje (i.c.m. meer grondwerken, sacking out etc) werkt bij mij prima!

Je kunt het vervolgens uitbreiden. Bijvoorbeeld door de auto tegemoet te laten komen en na het passeren er achter aanrijden. Enzovoorts, enzovoorts.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 15:33

Rumpleteaser: bedankt voor de tip! Dat ga ik absoluut proberen :) er is een erf, niet heel groot maar groot genoeg om een rondje met een auto op te rijden! Een week of 2 terug heeft een vriendin die niet bang was mijn paard vastgehouden, en heb ik er rustig voorbij gereden met mijn auto, dit ging opzich goed, maar hem erachteraan laten lopen had ik nog niet aan gedacht, top idee!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:44

:D Graag gedaan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:38

[***] is in september geschrokken van een auto en daarna vond hij ze ook eng, ik ben iedere week gaan oefenen met mijn man. [***] aan de hand de weg op met mij en mijn man in de auto achter ons aan.. en dan de hele wandeling erachter rijden, dan weer ernaast, dan ervoor, remmen, wachten, weer er achteraan, extra gas geven, [***] even laten ruiken. En dat net zo lang tot [***] er weer van overtuigd was dat auto's erbij horen en niet in kleine Kobaltjes willen happen :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 22:13

Dat is inderdaad een goed idee Suze! Maar kwam je dan niet ook andere auto's tegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:31

nee deden we 's avonds, dan was het rustig daar met andere auto's. en anders maakte het niet uit, juist extra oefening toch :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:34

De methode van rumpleteaser gebruik ik ook altijd, werkt super!
Dus echt een aanrader.
Succes ermee!