Wat moet ik doen met een paard wat op stal trapt en bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissHollandx

Wat moet ik doen met een paard wat op stal trapt en bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:33

Ik rijd op een manege en moet regelmatig op Margriet. Het is echt een super beestje tijdens het rijden.
Maar zodra je met het hoofdstel komt aanlopen schiet ze in hoek van stal en wil ze uithalen. Niet bepaald fijn , dus ik pak tegenwoordig eerst een halster want dan is ze gewoon lief en blijft ze gewoon staan. En als ik dan het hoofdstel aan doe en ik leg het zadel op haar rug dan wil ze bijten en vooral als je de singel onder haar buik doorhaalt. Ze wil trouwens ook bijten als je haar buik poetst.
Maar als je haar dan uiteindelijk gezadeld hebt en je haar meeneemt naar de bak is ze lief. In de bak gaat ze rondjes draaien bij het aansingelen en trapt ze als ze zelf te dicht bij een ander paard komt. Tijdens het rijden haalt ze alleen uit wanneer een paard te dicht achterop haar zit.
Als je dan klaar bent met rijden loop je naar haar stal, naja in hoeverre dat kan want de vorige eigenaares liet haar los en dan renden ze naar stal , dus ze probeert te rennen. Dit weet ik vaak te verhelpen om af en toe een rondje te draaien tijdens het lopen.

Maar het voornaamste probleem is dus eigenlijk ; Trappen bij binnenkomst , bijten bij het poetsen en singel losjes vastmaken & het terug rennen naar stal.

Hoe kan ik het oplossen? Want toen ze net van manege was deed ze alleen trappen en bijten en toen is ze naar een meisje gegaan en begon ze dat rennen te leren en toen werd ze weer van manege en was ze op stal tijdje lief en nu gaat ze weer trappen en bijten.

Iemand tips?

dominiquew

Re: Wat moet ik doen met een paard wat op stal trapt en bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:21

ik zou m gewoon kort aan een halster doen, ook weer niet te kort, als je gaat borstelen laten zien, en dr belonen dat het niet eng is. misschien helpt het als je eerst het zadel doet en dan het hoofdstel. en als ze sneller dan jou wilt lopen, gewoon stil staan en even blijven staan, ze moet op jou wachten.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:23

Eigenaar of eigenaresse erbij halen! En idd ook wat dominiquew hierboven mij zegt!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:27

Tja, een manegepaard heeft ook niet het leukste leven, vaak ook met niet passend zadel enz (vandaar misschien happen naar de singel).

Ik zou het als volgt doen: paard begroeten in de stal en in de deuropening blijven staan, paard koekje/wortel oid aanbieden, dan keert paard zich met hoofd naar jou ipv achterhand (om te trappen). Koekje geven en halster aandoen. Dan is probleem 1 al opgelost, is het ook voor het paard in kwestie fijn (welk manegepaard krijgt niet graag een wortel :) ) en heb je grote kans dat ze na een tijdje spontaan je begroet als je de stal inkomt, want ze koppelen al snel bepaalde personen aan leuke dingen (koekjes ^^).

Voor het poetsen, respecteer je paard, het is blijkbaar vervelend als je haar buik poetst, probeer dit dus te beperken, of doe het met je handen of een zachte borstel.

Voor het aansingelen hetzelfde, gaatje per gaatje. Bindt haar kort aan met het halster zodat ze je niet echt kan bijten en negeer haar gedrag verder, ik zou haar zeker niet straffen want ze doet het waarschijnlijk uit ongemak...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:31

Ik vindt altijd onbegrijpelijk dat een manege zulke paarden inzet, het gewoon weg gevaarlijk. Maar goed daar kun jij weinig aandoen. Ik zou toch de instructrice erop aanspreken al hoewel ze zullen wel op de hoogte zijn. Ergens zegt me dat het paard gewoon ergens last van heeft, dat kan zoveel zijn slecht passend zadel, pijnlijke rug.
Ik vindt het eigenlijk wel sneu voor het paard dat er niemand is die naar haar luistert. Echt oplossingen heb ik niet alleen dat je het moet bespreken met instructrice als iedereen iets anders gaat doen om het te willen oplossen krijg een paard wat nog meer verward raakt.

MissHollandx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:15

@Solleke_Noah : Ik heb haar al eens proberen naar staldeur te krijgen met snoepjes en appels , en ze heeft dan echt zoiets 'Ben jij maf , ik ga t niet pakken want dan pak je mij , wacht wel tot t in mijn bak ligt' zo kijkt ze je dan aan.

@Tigra_ : Ze heeft wel een passend zadel , want de vorige eigenaar heeft een zadel laten aanmeten , dus daar mag je toch van verwachten dat alles nog steeds past. Ze is namelijk al een wat ouder paard wat richting wel rond een jaar of 15 zal zitten.

Zelf heb ik met haar ook wel eens gekeken hoe ze buiten haar stal is als je haar losgooit en wat ze doet als ik loop naar haar of als ik blijf staan. En dan als ik haar losgooi en met longeerzweep rondjes laat lopen dan komt ze vanzelf naar me toe als ik de zweep gewoon vast heb. En dan komt ze je ook vriendelijk begroeten en wil ze je totaal niet aanvallen of wegjagen. Ik zat zelf ook te denken om anders tijdens het zadelen het hoofdstel groter te maken zodat het makkelijk aangaat en ze geen last heeft van getrek in haar mond, en om eerst gewoon dekje op te leggen dan een zadel en dan gewoon zoals altijd het zadel aansingelen op zijn lost.
En het poetsen doe ik al met zachte borstel , zeker voor buik en benen , want dat is toch wat zachter.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:21

Ik weet niet hoeveel tijd je doorbrengt op de manege, maar haar af en toe iets lekkers brengen zonder dat je meteen moet halsteren/rijden helpt daar dan wel bij :) Veel mensen zullen het soft van me vinden, maar die dieren moeten al hard werken en op zuur gedrag wordt door veel manegeruiters gereageerd met een tik of straffen. Ze maken snel onderscheid bij de mensen die hen geduldig behandelen en iets lekkers brengen :)

MissHollandx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:34

@Solleke_Noah ; ja ze wordt best vaak gestraft , niet door mij hoor ik ben meer van het goede gedrag belonen. Toen ik aan een vriendin van mij vroeg wat zei zou doen toen dacht ik ; Never ever in mijn leven dat verdiend ze niet. Want die wou der benen met halstertouw vastknopen en dat touw dan aan iets hogers vast maken zodat als ze trapte ze uit evenwicht raakt.
Maar dat ga ik niet doen dat is en zielig en gevaarlijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:44

Hm nee, niet alleen zielig en gevaarlijk, maar het is een manegepaard, paard is dus niet van jullie en als ze zichzelf verwond op die manier... los van dat het gewoon een absurde oplossing is :)

Wees gewoon vriendelijk voor haar en negeer haar zure gedrag zoveel mogelijk, ze zal wel ontdooien als ze merkt dat ze van jou geduld kan verwachten. Komt ze enkel als je een wortel in de voederbak gooit? Doe dat dan, en als ze in de voederbak staat, geef er dan nog eentje uit je hand, en doe in één beweging het halster aan (toch als je moet rijden).

MissHollandx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:52

Solleke_Noah schreef:
Hm nee, niet alleen zielig en gevaarlijk, maar het is een manegepaard, paard is dus niet van jullie en als ze zichzelf verwond op die manier... los van dat het gewoon een absurde oplossing is :)

Wees gewoon vriendelijk voor haar en negeer haar zure gedrag zoveel mogelijk, ze zal wel ontdooien als ze merkt dat ze van jou geduld kan verwachten. Komt ze enkel als je een wortel in de voederbak gooit? Doe dat dan, en als ze in de voederbak staat, geef er dan nog eentje uit je hand, en doe in één beweging het halster aan (toch als je moet rijden).

Ja , ik heb veel geduld dus moet goed komen , en ben ook rustig dus dat scheelt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:52

MarxBob schreef:
@Tigra_ : Ze heeft wel een passend zadel , want de vorige eigenaar heeft een zadel laten aanmeten , dus daar mag je toch van verwachten dat alles nog steeds past. Ze is namelijk al een wat ouder paard wat richting wel rond een jaar of 15 zal zitten.

Een paard veranderd constant dus als het niet recent is nagekeken zeg max 3 maanden kan het best zijn dat het niet meer past. Het is niet dat als je vandaag een passend zadel koopt dat het over 1 jaar nog perfect ligt. Zeker omdat het een manegepaard is waarbij het zadel waarschijnlijk zeer regelmatig gebruikt wordt. Nu is dat op de meeste manege's wel het geval omdat ik nog geen manege ben tegen gekomen die om de 6 maanden een check up doet van het zadel maar goed. Feit dat het paard bijt als je aan de buik komt en met aan singelen zegt met toch dat er een ongemak zit te wringen.

MissHollandx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 16:37

Inmiddels heb ik een oplossingen gevonden en gaat het stukken :).

Ik pak haar met halster en hou het touw gewoon vast als ze tijdens het poetsen wil bijten dan claim ik mijn ruimte.
En met zadelen gaat het al een stuk beter, ben er achtergekomen dat ze het gewicht wat ze erop krijgt vervelend vind als het in 1 keer komt. Dus nu doe ik eerst het dekje dan het sabrak en dan rustig het zadel. Dit werkt echt super en heel ander paard op stal. Ook met aansingelen gaat het goed en bijt ze stukken minder. Haar singel vond ik wat aan de krappe kant dus nu heeft ze een maatje groter en dat helpt :).

Het uit de stal lopen ging gisteren wat minder want ze wou er uit rennen maar kreeg haar snel uit die gedachten. Het er in lopen gaat ook goed. Ik beloon de momenten dat ze rustig is en als ze onrustig word laat ik haar een rondje draaien en dan loopt ze vaak rustig de stal in of ze rent de laatste 2 stappen.