Meer merries vaker/heftiger hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

Meer merries vaker/heftiger hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:32

Vanaf dat de winter begon is mijn merrie vaker en heftiger hengstig dan daarvoor.
Nu is ze sowieso een paardje wat last heeft van der hormonen als ze hengstig is, veel gillen, slaan, ze zit zichzelf gewoon wat in de weg.
Hier ben ik wel aan gewend en dit wist ik ook toen ik haar kocht.
Ik heb haar nu 2 jaar en ze werd elke keer eens in de 2 tot 4 maand flink hengstig.
Sinds de winter is t elke maand raak. En het lijkt ook heftiger en langer te duren dan hiervoor.

Nu hoor ik van een aantal andere eigenaren van merries dat zij ook 'anders' hengstig zijn, en ik vind dat ook niet zo gek, bedoel qua weer lijkt het bijna lente en een aantal zijn al in de rui. Maar bij mij op stal zijn de merries allemaal niet anders dan anders.
Ik vraag me dus af, zijn er op bokt ook mensen met merries die de laatste tijd anders hengstig zijn dan hiervoor? Of moet ik me zorgen gaan maken dat er misschien iets medisch aan de hand is?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:47

Ik kan je niet vertellen of je je zorgen moet maken. Maar wilden toch maar even reageren zag dat er nog geen reacties waren.
Hier staan 2 merries. Eentje is van mij en die is gewoon ideaal, die heeft eigenlijk nergens last van niet als ze bij mij is, in de wei zie ik altijd heel erg duidelijk want staat ze met der kont te draaien voor een van de ruinen en de boel onder pissen maar in de omgang heb ik nooit echt wat gemerkt dus nu ook niet.
De andere merrie is iets anders dat is echt een bitch als ze hengstig is maar dan vooral tegen andere paarden, ze zit dan niet echt lekker in haar vel maar wederom vooral bij andere paarden tegenover mensen eigenlijk niet. Alleen dat ze weer snel terug naar de wei wil omdat er 1 ruin is die dan onwijs aan haar vast plakt als ze hengstig is. Maar daarvan kan ik ook niet zeggen dat het deze "winter" erger is.
Je kan natuurlijk altijd even een belletje doen naar de DA om zijn mening te horen.

Anoniem

Re: Meer merries vaker/heftiger hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:54

Ik heb zelf nog niet gezien dat merries ineens anders worden in een bepaald seizoen. Maar het zou kunnen denk ik.
Je kan altijd eens met de DA bellen om informatie in te winnen. Situatie uitleggen en kijken wat die er van zegt?

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:58

Hoi, mijn merrie is ook nog flink hengstig. Meestal is het in de winter even rustig, maar met dit weer heeft ze nog lekker de lente in haar koppie.
Vind het wel wat sneu voor haar, maar ze is verder niet lastig. Ze wil alleen wat chagrijnig zijn naar een paar stalgenoten van haar , maar ook niet allemaal. ik denk dat als de winter echt gaat beginnen het wel over is. Maar als je je echt zorgen maakt, omdat ze bv. extreem ander gedrag vertoont, zou ik even de da laten kijken...

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 21:59

Bedankt voor de reacties.
Mijn merrie is naar mij ook niet heel anders, alleen wat koppiger en ze slaat erg veel tegen de wanden van haar stal.
Voor de rest is ze idd vooral bitchie tegen paarden, dat is ze normaal ook maar dan erger.

De DA moet sowieso binnenkort komen voor de enting, dus dan wil ik er sowieso naar vragen want het zit me niet helemaal lekker maar ik weet ook dat ik soms wat overbezorgd ben. :o :\

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:03

hallo, ik had ook een paard wat twee jaar geleden wel heel erg hengstig was, ze was dan niet bepaald lief te noemen, zijn ermee naar een DA geweest, om alles te laten nakijken, qua eierstokken etc.
Daar was niets op te zien, de DA vertelde mij dat ik "regumate" (weet niet of ik dit goed schrijf) kon gaan gebruiken, dit zijn hormonen. Aangezien ik daar geen zin in had, ben ik Bronscure gaan gebruiken, ook in overleg met de DA. Mijn paard reageert hier enorm goed op. Ze krijgt de druppels en ze is tijdens de hengstigheid weer wat normaler....

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 22:28

Het gaat me niet zo zeer om dr gedrag, dat heeft ze altijd wel gehad. T lijkt nu gewoon heftiger en korter op elkaar. En ze lijkt er zelf veel last van te hebben, die hormonen.
Ik zat idd ook te denken aan iets met dr eierstokken ofzo, maar misschien is er idd wel gewoon niks en zie ik weer spoken.

Zal eens googlen op die middelen, ben wel nieuwsgierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:05

Beter overbezorgd dan bijvoorbeeld nalatig imo, voorzorg voorkomt vaak nazorg en als er niks is dan verlies je ook niks :j

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 11:13

Ja dat sowieso, vanmorgen stond ze te steigeren in de stal. Dat heeft ze nog nooit gedaan, dus ik ga dit zeker verder onderzoeken/uitzoeken.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:17

Hier is het bijna om de 4 weken raak , niet normaal. Heb haar meerdere malen laten onderzoeken door DA maar daar kwam niks uit. Ik denk dat het misschien met het weer te maken heeft....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:58

Cyclus is ook een week of 3, dus dat klopt wel Saartje. Cyclus gaat gewoon het hele jaar door, maar omgevingsfactoren (licht, temperatuur, aanwezigheid van kerels, etc.) kunnen de heftigheid flink beïnvloeden.
Maar als de merrie nu heftiger dan normaal reageert terwijl er verder niets aparts aan de hand is kan het verstandig zijn om met de DA te overleggen, er kan natuurlijk best iets aan de hand zijn.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 13:29

Maandag gaan we naar de kliniek.
Dat word vast een avontuur.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:32

Succes, ben benieuwd hoe het afloopt. Sterkte met de merrie ondertussen!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:59

Toevallig is ze net vandaag gestopt met hengstig zijn :)

Lieke_uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:14

Bij een pony van een vriendin van mij is het vanzelf over gegaan raar maar misschien gaat t over(en komt t bijna nooit meer terug!)

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:44

@dott nou, heb je eindelijk weer even rust, haha! En...het wordt koud, jippie,

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 23:23

Haha dat maakt bij haar totaal geen verschil

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:35

Bij ons staan 5 merrie's
1 Van ons is altijd wat extremer met hengstigheid, maar vroeger merkte je niets aan haar, dat is pas begonnen toen er veulens van andere op stal kwamen (we zijn nu verhuist).
Maar bij haar is nu ook bijna niets bij te merken.
De andere 4 is ook zo goed als niets aan te merken.
De rust zelvde.
Makkelijke merrie's, ha, ha, geen gedoe.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:42

Staat er misschien sinds kort een ander paard in de directe omgeving.

Mijn ruin is in gedrag een echte hengst die iets over zich heen heeft, waardoor de merries extreem reageren op hem dmv extreem hengstig worden.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 19:17

Nee, haar buren zijn al van begin af aan hetzelfde.
Ze hebben iig niks afwijkends gevonden bij haar, dat scheelt :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:20

Hoe is het gegaan in de kliniek?

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:34

Hoi mijn bijrijd merrie heeft er deze winter voor het eerst laat van. Rijden,tijdens de hengstigheid met haar is niet leuk. Ze is dood voor mijn been, bij een schopje is het een zwiep met haar staat en een tikje met de zweep een bok. Tevens let ze dan helemaal niet op en moet ze steeds plassen. De eigenaar heeft de dierenarts gebeld. Er waren 2 opties, optie 1 een knikker zodat ze denkt hengstig te zijn en optie 2 medicijnen. Omdat hij er nog een veulen bij wil is voor optie medicijnen gekozen. We beginnen binnenkort hiermee, ik ben benieuwd..