Mijn pony reageerde toen ik hem net had ook zo.
Hij kwam uit Amsterdam, wist hier op de Veluwe niet wat hij aanmoest met al het bos en die bomen, laat staan als we andere paarden tegenkwamen.
Bij hem hielp kalmeren door middel van TTouches op zijn nek, richting schoft, heel erg. Daardoor stimuleerde ik hem om zijn nek laag te houden, wat de aanmaak van adrenaline vermindert.
Verder reageerde ik daarbij weinig op de voorbijgangers. Misschien niet sociaal, maar in dit geval best voor pony
Niet toegeven aan de paniek, maar zelf rustig blijven en laten zien dat er niets aan de hand is.
Heeft een tijdje geduurd, veel ruiters tegengekomen, maar ging steeds beter!
Daarna ging het rijdend. Ging hij rijdend te ver over z'n toeren stapte ik af en was het binnen een paar minuten allemaal weer goed, kon ik weer opstappen en weer verder rijden. Om maar even aan te geven dat afstappen niet altijd slecht is, wat anderen ook zeggen.
Vervolgens hielp het om als hij rijdend over z'n toeren raakte hem aan mijn hand te laten snuiven vanuit zadel (snoof hij heel diep
). Heeft er vast vreemd uitgezien, maar werkte super!
En nu? Heb 'n vreselijk dapper paard. Loopt overal graag voorop, gek op nieuw dingen, als iets 'eng' is is hij de eerste die het van dichtbij wil bekijken.