Shetlander blijft maar anderen aanvallen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EquusDream96

Shetlander blijft maar anderen aanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:19

Hoi iedereen!
Ik zit echt met een vervelend probleem :(
Mijn shet blijft echt andere mensen aanvallen!
Mij valt hij niet meer aan... dit deed hij vroeger ook bij mij en toen ben ik vrijheidsdressuur met hem begonnen , wat eigenlijk wel nog heeft gewerkt..
Nu komt er vaak een vriendin met wie ik een welshje heb gekocht en zijn gedrag zorgt echt voor problemen... als zij of iemand anders hier is , blijft hij maar tegen de staldeur slaan, of als ze te dicht staat bijt hij en lost hij niet meer... ook steigert hij steeds en wordt hij echt nerveus.... Op wandeling is het nog 100 keer erger... wanneer iemand hem eventjes moet vasthouden begint hij te steigeren en probeert hij haar te raken met zijn voetjes... Het probleem wordt steeds erger. Ik heb geprobeerd haar enkele trucjes met hem te laten doen , maar dit werkt echt niet;... integendeel hij wordt steeds humeuriger...
Hij is altijd wel een beetje een pony met een fel karakter geweest maar zo erg heb ik hem nog nooit geweten... Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn en hoe kunnen we dit oplossen ..?
.... ;(

Capri10

Re: Shetlander blijft maar anderen aanvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:19

Misschien heeft hij iets naars in het verleden meegemaakt. Belonen van goed gedrag werkt in ieder geval altijd het beste. Geduld en herhaling zijn dan van belang. Snoepjes willen ook wel eens helpen. Kan jij wel alles met hem doen?

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:42

Snel opzoek naar een gedragskundige oid die je sowieso verder kan helpen want dit is echt gevaarlijk. En proberen uit te zoeken of je dingen uit zijn verleden kunt vinden wat dit gedrag zou kunnen veroorzaken.

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:42

Capri10 schreef:
Misschien heeft hij iets naars in het verleden meegemaakt. Belonen van goed gedrag werkt in ieder geval altijd het beste. Geduld en herhaling zijn dan van belang. Snoepjes willen ook wel eens helpen. Kan jij wel alles met hem doen?

Ik heb hem al van zijn 5 maand oud dus mij vertrouwt hij het best ... daarom dat hij bij mij ook niks meer gaat doen... En ik kan idd het meest van hem verlangen... alhoewel het een apart karakertje is ^^

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:03

Hoe oud is je pony nu?
Klinkt mij gewoon als een pony die wel een goede opvoeding kan gebruiken. Kan hij wel een fel karakter hebben maar dat is gewoon totaal respectloos.
Echt tijd om hulp in te roepen.

JvBfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:04

Uitzoeken of het te maken heeft met angst of met dominantie. Als ik je verhaal zo lees denk ik eerder aan het laatste. In dat geval hulp zoeken zodat je paard naast vertrouwen ook respect opbouwt, niet alleen voor jou maar ook voor anderen die met hem omgaan.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:06

Staat hij in een stal? Hoeveel komt hij buiten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:14

Laten de andere mensen dit over zich heenkomen of heeft iemand hem al eens een beste schup verkocht?

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:44

Tigra_ schreef:
Hoe oud is je pony nu?
Klinkt mij gewoon als een pony die wel een goede opvoeding kan gebruiken. Kan hij wel een fel karakter hebben maar dat is gewoon totaal respectloos.
Echt tijd om hulp in te roepen.

Hij is nu 7jaar en ik heb hem al van zijn 5 maand oud...

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:45

Daphna schreef:
Staat hij in een stal? Hoeveel komt hij buiten?

In de winter staat hij op stal en komt hij minsten een uur en half tot 2 uur buiten

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:45

troi schreef:
Laten de andere mensen dit over zich heenkomen of heeft iemand hem al eens een beste schup verkocht?

Vroeger kreeg hij wel een tik toen hij beet... maar ik denk niet dat hij daarom zo agressief zou worden...

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:46

JvBfoto schreef:
Uitzoeken of het te maken heeft met angst of met dominantie. Als ik je verhaal zo lees denk ik eerder aan het laatste. In dat geval hulp zoeken zodat je paard naast vertrouwen ook respect opbouwt, niet alleen voor jou maar ook voor anderen die met hem omgaan.

Ik denk ook dominantie ... het probleem is dat hij al genoeg mensen bang heeft gemaakt zodat ik niet echt mensen vind die me willen helpen door wat met hem bezig te zijn...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:47

Het lijkt me eerderdat hij zo aggressief wordt doordat niemand hem flink op zijn plek heeft gezet, eerder dus door een gebrek aan een fikse schop onder zijn kont dan door een teveel hieraan... Zachte heelmeesters maken stinkende wonden..

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:51

Is hij gecastreerd?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:52

Kan hij wel naar buiten kijken als hij op stal staat?
ik zou ook agressief worden als ik wordt opgesloten in een ruimte van 3 bij 3 waar ik te klein ben om over de deur naar buiten te kijken.
heeft hij vriendjes om mee te spelen?

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:00

Alfi2010 schreef:
Is hij gecastreerd?

Ja op zijn 1.5 werd hij gecastreerd...

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:01

Alfi2010 schreef:
Kan hij wel naar buiten kijken als hij op stal staat?
ik zou ook agressief worden als ik wordt opgesloten in een ruimte van 3 bij 3 waar ik te klein ben om over de deur naar buiten te kijken.
heeft hij vriendjes om mee te spelen?

Hij heeft een welshje om mee te spelen en hij kan zeker naar buiten kijken! Mijn vader heeft een nieuwe stal gemaakt en hij voelt er zich best wel goed in ..; hij kan ook zijn vriendje meteen zien en heeft een ruime kijk op het hele erf... ik zal er wel eventjes een foto van maken voor moest je me niet geloven :p

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:03

troi schreef:
Het lijkt me eerderdat hij zo aggressief wordt doordat niemand hem flink op zijn plek heeft gezet, eerder dus door een gebrek aan een fikse schop onder zijn kont dan door een teveel hieraan... Zachte heelmeesters maken stinkende wonden..

zou misschien wel kunnen... morgen komt er iemand die al met eigen paarden naar 'paardnfluisteraars' zoals monti enz geweest is.. ze heeft zelf ook probleemgevallen gehad dus misschien weet zij meer...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:12

Goede actie! Ik ben benieuwd wat de mening is van die persoon en of je er wat aan hebt. Ik hoor graag een update, altijd erg leerzaam!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:37

Goed dat je er even iemand bijhaalt. Ik hoop dat het wat oplevert. Laat je het even weten.
Misschien ook een keer filpmje van hoe hij doet bij andere mensen. Dar verduidelijkt vaak al heel veel omdat we dan zijn lichaamstaal etc kunnen zien.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:50

Hij had van mij al lang een flinke knal gekregen. En dat is niets bijzonders. Als hij bij een ander paard dit gedrag vertoont en dat paard pikt het niet dan wordt ie genadig op zijn bast gezeten. Zo hard is de natuur.
En het is net wat iemand hierboven gezegd heeft, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Wij hebben zelf zo'n dominante gezelschaps shet, die lang hengst is geweest. En daar kwam dat gedrag ook nogal eens boven, dat wordt hier door mij meteen de kop ingedrukt. Het grappige is dat ie precies weet wie hem niet of te zacht aanpakt, en die zijn de pineut. Die kunnen een knauw van hem krijgen. Bij mij heeft hij dat lef niet.

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 22:03

Mousmous schreef:
Hij had van mij al lang een flinke knal gekregen. En dat is niets bijzonders. Als hij bij een ander paard dit gedrag vertoont en dat paard pikt het niet dan wordt ie genadig op zijn bast gezeten. Zo hard is de natuur.
En het is net wat iemand hierboven gezegd heeft, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Wij hebben zelf zo'n dominante gezelschaps shet, die lang hengst is geweest. En daar kwam dat gedrag ook nogal eens boven, dat wordt hier door mij meteen de kop ingedrukt. Het grappige is dat ie precies weet wie hem niet of te zacht aanpakt, en die zijn de pineut. Die kunnen een knauw van hem krijgen. Bij mij heeft hij dat lef niet.

Ja dat klopt wel dat ze rap weten bij wie ze kunnen proberen en bij wie niet.... maar hier lost dit toch niet echt iets op, want kindjes van 5 zijn niet sterk genoeg of weten niet wat ze moeten doen... ik ga gewoon even afwachten van wat er morgen gezegd ...

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 22:04

Alfi2010 schreef:
Goed dat je er even iemand bijhaalt. Ik hoop dat het wat oplevert. Laat je het even weten.
Misschien ook een keer filpmje van hoe hij doet bij andere mensen. Dar verduidelijkt vaak al heel veel omdat we dan zijn lichaamstaal etc kunnen zien.

Ik had op mijn oude gsm een filmpje maar krijg het niet op mijn laptop :(
als dit lukt zet ik het ermeteen op want toen was ik echt aan het gillen gegaan! had hij iemand bast bij de jas en stond hij de steigeren en op der te slaan, ze hield er genoeg aan over...

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 22:04

troi schreef:
Goede actie! Ik ben benieuwd wat de mening is van die persoon en of je er wat aan hebt. Ik hoor graag een update, altijd erg leerzaam!

Ok ik zal dit dan wel even op bokt delen (:

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:08

ik heb zo het idee dat meneer even flink op zijn donder moet krijgen!
Zelf heb ik al veel shetjes in handen gehad en echt.. als je ze niet genoeg echt paard
laat zijn worden het draken. Ik moet eerlijk zeggen dan ik 2 van de 24 uur nog heel
kort vind voor een paard! Waar woon je? ik zou je wel willen helpen!