Paard altijd zuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aaronsroos

Paard altijd zuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:11

Hallo!

Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die een héél erg zure merrie hebben?
Die van mij legt altijd en overal haar oren plat in haar nek. Als je haar halster wilt aan doen om buiten te zetten, je haar wilt pakken uit de paddock, als ze meeloopt, als ze opgezadeld wordt. Echt altijd! Vandaag wou ze zelfs pitsen met haar tanden toen ik haar aan het aaien was.
Ze is nu 4,5. En het wordt precies erger met de jaren... Zo heeft ze ook wel haar goede dagen maar deze zijn in de mindere maten.

Soms wordt ik er echt heel erg lastig van. Dit doet ze trouwens niet alleen bij mij, maar bij iedereen.
Dus ik vroeg me af nog mensen met ervaringen en wat jullie er mee aanvangen?

simodi

Re: Paard altijd zuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:14

Mijn merrie was ook redelijk narrig toen we haar kochten, er was gezegd dat ze nou eenmaal zo was met poetsen en aansingelen.

Maar na twee behandelingen van een osteopaat was dat helemaal voorbij!

Dus mijn advies: laat je merrie eerst eens lichamelijk checken door bijv een osteopaat.
Grote kans dat ze ergens last van heeft ...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:22

Ik heb zo'n ruin. Als je aan komt lopen zou hij je de stuipen al op het lijf jagen als je hem niet kent. Ik heb hem gekocht toen hij 2 jaar oud was, en inmiddels is hij 24, dus het zal ook wel niet meer anders worden.
Toen zijn fokker eens op bezoek was en het zag zei die direct "precies z'n moeder".
Je zou eens "moody mare" kunnen proberen van de Paardendrogist, maar sommige paarden zijn gewoon zo.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:24

Zo een paard heb ik ook die kijkt altijd heel boos!,
en boos doet ze ook!,
soms steigert ze nog naarmensen
echt super vervelend

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:26

Een paard doet dat niet zomaar. Het is of een lichamelijk probleem of verkeerd aangeleerd gedrag.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:27

Ja ik begon dan wel wat te denken idd dat er iets mis zou zijn, zadel ofzo. Maar ze is niet van mij en de eigenaar zegt dat ze altijd zo is. Zelfs als hij haar halster wil aandoen. Hij heeft nog zo'n merrie gehad zei hij die juist hetzelfde was als haar.
Ik merk wel dat als ik grondwerk doe het wel weer wat beter wordt in gedrag. Maar toch begin je je dan wel zorgen te maken en vragen te stellen. Ook begint ze momenteel wel héél erg uit te proberen.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:30

Ohja, bij het halster aandoen doet ze bij mij dan weer niet vies maar bij hem wel. Nochtans hij geeft haar eten, zet haar buiten enzovoort.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:38

Mijn merrie is dan wel vroeger mishandeld en heel hard geslagen met een zweep!,
daarom doet mijn merrie zo ze kan het dan ook niet goed vinden met vreemden

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:41

Om exact achter het probleem te komen (wat nodig is om het probleem op te lossen) moet je goed kijken hoe het stalmanagement eruit ziet. Dus wat krijgt ze te eten, hoevaak gaat ze naar buiten, hoe is de stalsituatie etc. etc. Daarnaast moet er dus gekeken worden naar hoe wordt er omgegaan met het paard.. Dit uiteraard na het uitsluiten van enige lichamelijke problemen.

Als je hier echt wat aan wilt doen zullen alle mensen die met de verzorging van dit paard te maken hebben het probleem onder ogen moeten zien en ook de motivatie moeten hebben om dit te willen oplossen. Je kunt dan het beste een gecertificeerde gedragstherapeut vragen om hulp.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:52

Ik vroeg me af, zou het ook een kwestie van leiderschap kunnen zijn soms? Zien hoe ver ze kan gaan in alles, zeker gezien haar leeftijd? Want op alle vlakken is ze wel erg aan het uitproberen. Of omdat ze tegenwoordig minder beweging krijgt, ik heb het heel erg druk wel door school. ( ze komt wel elke dag buiten.)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:56

Aaronsroos schreef:
Ja ik begon dan wel wat te denken idd dat er iets mis zou zijn, zadel ofzo. Maar ze is niet van mij en de eigenaar zegt dat ze altijd zo is. Zelfs als hij haar halster wil aandoen. Hij heeft nog zo'n merrie gehad zei hij die juist hetzelfde was als haar.
Ik merk wel dat als ik grondwerk doe het wel weer wat beter wordt in gedrag. Maar toch begin je je dan wel zorgen te maken en vragen te stellen. Ook begint ze momenteel wel héél erg uit te proberen.

Dat is echt een dooddoener, dat werd mij ook gezegd bij mijn merrie, maar dat was dus niet zo!
Het was wel lichamelijk.

Ik geloof ook dat geen enkel dier van nature chagerijnig is, dan moet je echt naar een oorzaak kijken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:56

Aaronsroos schreef:
Ik vroeg me af, zou het ook een kwestie van leiderschap kunnen zijn soms? Zien hoe ver ze kan gaan in alles, zeker gezien haar leeftijd? Want op alle vlakken is ze wel erg aan het uitproberen. Of omdat ze tegenwoordig minder beweging krijgt, ik heb het heel erg druk wel door school. ( ze komt wel elke dag buiten.)

Het kan best superdominant gedrag zijn, maar je zegt dat ze ook zo bij anderen is, toch?

Het lijkt me niet dat ze dan iedereen de baas is. Een paardengedragtherapeut ziet dat overigens wel snel.
Maar ik begrijp dat het niet jouw eigen paard is, dus zul je ook wel beperkt zijn in wat het mag kosten om dit goed uit te laten zoeken?

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 23:02

Als ik iets wil uitzoeken zal het denk ik wel voor mij zijn. want hij denkt dat dit echt gewoon haar zijn is. :)
En ja naar alle mensen toe, voor zover ik weet. Maar bij de kudde is ze het jonkie dat door de anderen wordt gedomineerd.,

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:24

Aaronsroos schreef:
Als ik iets wil uitzoeken zal het denk ik wel voor mij zijn. want hij denkt dat dit echt gewoon haar zijn is. :)
En ja naar alle mensen toe, voor zover ik weet. Maar bij de kudde is ze het jonkie dat door de anderen wordt gedomineerd.,

Je kunt een paard ook nooit een stempel 'Dominant' geven. Dominantie bestaat alleen in een relatie tussen paard en paard of paard en mens. Een paard kan dus tegenover de één dominant gedrag vertonen, maar tegen een ander niet.

Dominantie wordt alleen vaak als probleem gegeven, terwijl dat zelden het geval is. In de situatie die jij omschrijft lijkt me dominantie ook niet het probleem.

ControlFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:06

Mijn paard is dominant naar andere paarden. Hij is de leider van een groepje paarden waarmee hij dagelijks in de wei staat. Tijdens het rijden in de rijbak heeft hij regelmatig zijn oren in de nek, zodra een ander paard hem passeert. Hij is overigens wel heel erg mensgericht, dan is hij ontzettend geduldig en braaf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:18

Ik zou inderdaad proberen om een oorzaak te vinden waarom het dier zo bozig doet. Lichamelijk, huisvesting of omgang met het dier daar kan iets fout gaan waardoor het beestje zo narrig wordt.

Als een eigenaar vaker zulke narrige paarden heeft dan kan dat prima aan de eigenaar / huisvesting liggen natuurlijk :=

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:43

Narrige paarden kunnen last van maagzweren hebben, of van hormonen. Krijgt ze wel voldoende ruwvoer? Als ze weinig ruwvoer krijgt, dan kan het zijn dat ze maagzweren heeft en daar nijdig van wordt. Wordt het beter als ze veel ruwvoer krijgt? En is ze hormonaal wel in orde?

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:00

Ze krijgt veel ruwvoer, staat overdag ook de hele tijd buiten. Van haar hormonen heeft ze erg veel last, staat vaak fel hengstig en nu nog heeft ze haar hengstige merriekuren soms nog.En dat vorige paardje was ook een merrie en die was al voordat ze naar hem kwam, is altijd zo geweest en gebleven. :) En ik heb laatst les gehad,(heel goede lesgever) hij zegt dat ze mij en mijn hulpen niet accepteert, het is constant een gevecht tussen wie er doorzet en wint. Ik ben altijd te lief geweest en te vaak en veel lief gevraagd waardoor ze nu mijn leiderschap in vraag stelt en er tegenin mijn hulpen gaat. Alsook krijgt ze de laatste tijd erg weinig beweging en wordt ze chagrijniger.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:15

Sluit huisvesting idd zeker niet uit! Heb al een aantal keren een paard van zuur en chagrijnig naar hartelijk, vrolijk en knuffelig gezien na een verhuizing. Kan al zo simpel zijn als het wisselen van box. Staat ze misschien te veel in de drukte, of juist te weinig. Misschien houdt ze ervan om alles te kunnen zien maar staat ze in een stal zonder 'uitzicht'...

Een paard is zelden zuur van karakter, zit bijna altijd wel een oorzaak achter en soms blijkt het achteraf iets heel eenvoudigs te zijn..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:26

Misschien moet je de dierenarts eens laten opvoelen of haar eierstokken e.d. wel normaal zijn. Als ze zo vreselijk hengstig is kan het zijn dat er iets mis is met haar voortplantingsorganen. Dat kan ook de reden zijn dat ze slecht aan de hulpen is, dus wees er wel voorzichtig mee. Hengstige merries zijn vaak slecht aan het been, maar dat gaat na de hengstigheid vanzelf weer over. Heeft ze ooit een veulen gehad?