Hoe krijg ik hem aan het lopen? (eigenwijs paard!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cstok

Hoe krijg ik hem aan het lopen? (eigenwijs paard!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 19:57

Hoi!

sinds korte tijd verzorg ik een jonge ruin (5 jaar) . Hij is braaf en luistert over het algemeen goed. Hij is niet moeilijk in de omgang, maar zo af en toe wel eigenwijs. Vanmorgen wilde ik hem de stapmolen in doen (kent hij goed, staat hij elke dag wel even in) en hij besloot het niet te willen. Hij zette zich schrap en hij ging niet. Ik was voor mijn gevoel streng, maar toch ging hij niet. Ik wil hem niet lokken met een brokje, ik wil gewoon dat hij met me mee loopt. Het gebeurde vandeweek ook al toen hij zijn stal niet in wilde, toen heb ik hem om de tuin geleid door een andere route te nemen. Maar ja, dat werkt natuurlijk niet, want dat weet hij na twee keer ook wel.

Wie geeft me tips om te zorgen dat ik de baas ben als paardlief besluit dat hij zoiets niet wil?

EmptyWords

Re: Hoe krijg ik hem aan het lopen? (eigenwijs paard!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:58

lang touw of zweepje mee, niet lopen? ff naar achter zwiepen

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:59

Ik ga met de reactie hierboven mee! :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:00

Ben heel benieuwd naar de oplossingen die aangedragen worden.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:00

ben het eens met het paard
een jong paard iedere dag in de stapmolen........?

jamiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:01

je moet met een zweepje zwiepen zoals er al staat als dat niet werk geef hem dan een klein tikje als dat niet werkt kun je om hulp vragen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:03

Eventjes met de eigenaar overleggen wat die doet als het dier zo in de staak gaat. Die kan er vast mee omgaan.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:04

Longeerzweep meenemen en die gewoon langs je heen houden naar achter toe. Niets mee doen alleen als hij stopt met lopen of langzamer gaat lopen dan dat jij wilt een tikje of tegen zijn achterste houden. Vaak lopen ze dan wel door.

En een 5 jarige paard elke dag in de stapmolen is niet zo vreemd hoor. Bij mij op stage gaan ze met 2 jaar al voor het eerst de molen in. En met 2.5 jaar staan ze elke dag er zeker 30/45 minuten er in, soms twee keer daags zelfs.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:05

Rider01 schreef:
ben het eens met het paard
een jong paard iedere dag in de stapmolen........?

Precies wat ik dacht! Ik zou ook niet meer willen op een gegeven moment.

TS mag ik vragen waarom hij in de stapmolen moet en wat je verder nog met hem doet? Komt hij wel lekker in de wei?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:06

nowylover schreef:
En een 5 jarige paard elke dag in de stapmolen is niet zo vreemd hoor. Bij mij op stage gaan ze met 2 jaar al voor het eerst de molen in. En met 2.5 jaar staan ze elke dag er zeker 30/45 minuten er in, soms twee keer daags zelfs.

Dat vind k ontzettend veel. Gewoon vrije beweging (weide etc.) is veel beter voor dat soort jonge dieren.
Eigenlijk is zoveel stapmolen gewoon slecht.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:09

In je zelf geloven, jij bent de leider en hij heeft maar met je mee te lopen! Niet omlopen of op een andere manier toegevend, volhouden anders leert hij dit zich vast snel aan. Denk vooruit en loop zelf ook resoluut vooruit. Als dat niet helpt even een zweepje meenemen en als hij stil gaat staan tik geven en zelf ook doorlopen. En als hij de molen zo stom vind, waarom probeer je hem dan niet anders beweging te geven of zorg je voor meer uitdaging in de molen? Komt het dier wel op de weide? Succes!
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 01-01-13 20:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:11

Vjestagirl schreef:
nowylover schreef:

Dat vind k ontzettend veel. Gewoon vrije beweging (weide etc.) is veel beter voor dat soort jonge dieren.

Een stapmolen is dan ook meestal voor luie mensen of voor mensen die bang zijn dat hun kostbare sportpaard zn benen breekt in het weiland.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:12

Vjestagirl schreef:
nowylover schreef:

Ze komen om de dag in de paddock maar daar is nu ook niet te wezen. En vaak is het 's ochtends in de molen gedaan en 's middags gelongeerd. En we gaan die hengsten niet met z'n alle op wei doen want dan kunnen problemen verwachten. Twee zijn door naar de tweede bezichtiging dus die worden daar voor getraind.

Ik vind niet dat het voor luie mensen is hoor, maar ja het is meer omdat we geen problemen willen met de hengsten en de sportpaarden. Gewoon erg voorzichtig er mee.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:12

Waarom moet dat paard iedere dag in de stapmolen, komt ie wel gewoon in de wei?
En omlopen op het moment dat hij er niet in wilt is niet handig want dat is al een soort van beloning.
Neem er de tijd voor, geef druk op het halstertouw en houd die gelijke druk, kijken wie het langer volhoud. ;) Dan moet je natuurlijk niet je geduld verliezen want anders werkt dit niet, dan wordt hij alleen maar eigenwijzer.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:13

Paard staat op een pensionstal en kwam tot voor kort nauwelijks zijn stal uit. Over het hoe en waarom kan ik niet uitwijden hier, maar ik zorg er nu in ieder geval voor dat hij minimaal twee keer per dag zijn stal uit komt. Dat betekent losgooien in paddock of binnenbak, en dan nog een kwartier in de stapmolen. Wellicht ga ik hem binnenkort ook rijden, maar dat vind ik niet zo belangrijk, ik wil dat hij zijn stal uit komt. Ik hoef natuurlijk niet meteen het stempel van een luie mens te krijgen als ik dit paard in de stapmolen zet...

Eergisteren heb ik hem 20 minuten gelongeerd en heeft ie daarna lekker los gestaan met een paar vriendjes. Weiland hebben we hier nauwelijks in de winter. Vandaag alleen los gegooid, want ik kreeg het niet voor elkaar, de stapmolen. 1-0 voor het paard :)

Ik had natuurlijk zelf kunnen bedenken dat ik een longeerzweep ofzo zou kunnen gebruiken :) Bedankt voor de tips tot zover !

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:14

Een paard wat volgevreten op een wei staat gaat ook niet lopen.

Waarom moet een goed gevoerd paard dan de stapmolen in ??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:14

nowylover schreef:
Ze komen om de dag in de paddock maar daar is nu ook niet te wezen. En vaak is het 's ochtends in de molen gedaan en 's middags gelongeerd. En we gaan die hengsten niet met z'n alle op wei doen want dan kunnen problemen verwachten. Twee zijn door naar de tweede bezichtiging dus die worden daar voor getraind.

Ik vind niet dat het voor luie mensen is hoor, maar ja het is meer omdat we geen problemen willen met de hengsten en de sportpaarden. Gewoon erg voorzichtig er mee.

Hengsten kun je juist met een hele groep op de weide zetten! In het wild hebben ze ook 'bachelor kuddes' die bestaan uit hengsten die weggejaagd zijn door de leider.

En als je paard veel op de weide komt doen ze er ook niet gek, en hoef je ook niet voorzichtig te doen. Juist als je ze maar af en toe even loslaat gaat het sneller mis.

Longeren vind ik ook een behoorlijk zware belasting voor zo'n jong lichaam. Net als de stapmolen: kleine cirkel, geen stukken rechtuit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:15

Tja niet zo gek dat een paard 'eigenwijs' wordt als er niet voldaan wordt aan zijn natuurlijke behoeftes...

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:16

Misschien is de vraag waarom wil je paard niet in de stapmolen?

Als je de oorzaak weet...onzeker, angst, niet fijn...dan weet je ook hoe je het op kan lossen.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:16

@saskiakefie Ja das echt een opmerking waar ik iets mee kan :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:17

Ja ervoor zorgen dat hij wel naar buiten kan...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:19

gaat hij makkelijk achteruit?
zo ja dan achteruit erin zetten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:21

Kun je hem dan niet longeren in ieder geval? Dan kan die tenminste z'n energie een beetje kwijt en is wat vrijer..

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:21

Vjestagirl schreef:
nowylover schreef:

Hengsten kun je juist met een hele groep op de weide zetten! In het wild hebben ze ook 'bachelor kuddes' die bestaan uit hengsten die weggejaagd zijn door de leider.

En als je paard veel op de weide komt doen ze er ook niet gek, en hoef je ook niet voorzichtig te doen. Juist als je ze maar af en toe even loslaat gaat het sneller mis.

Longeren vind ik ook een behoorlijk zware belasting voor zo'n jong lichaam. Net als de stapmolen: kleine cirkel, geen stukken rechtuit.

Klopt dat er hengstenkudde's zijn, maar deze staan nu al een ruime tijd zo, dus ze zijn het gewent.

En ze zullen heus weten wat ze doen kwa belasting. Ik denk dat dat een eeuwig discussie blijft iedereen heeft daar een andere mening over.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:24

Ja hij gaat wel makkelijk achteruit, maar is dat dan niet hetzelfde als omlopen? Na twee keer heeft ie dat natuurlijk ook wel door :) Gaat ie straks niet meer voor of achteruit...

Ik ga even niet in op de discussie wel of niet op de wei of buiten zetten. Dit ligt niet in mijn mogelijkheden, het paard uit zijn box halen en zorgen dat hij in ieder geval wat beweging krijgt is het enige doel wat ik momenteel kan nastreven. Dat geeft gelukkig al een veel meer tevreden paardje dan een paar weken terug.