Nieuw paard terroriseert de andere...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brenda1992

Nieuw paard terroriseert de andere...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 16:52

Oke, ik heb thuis altijd paarden gehad, een hele tijd hadden we er 4 maar het afgelopen jaar zijn er 2 van overleden (door ouderdom, eentje was 29 en de pony was ong 38). Toen hadden we alleen nog maar mijn paardje, Casper een 7 jarige ruin, en het paard van mijn vader, Flor. Maar Flor is ook al 23 en mijn vader gaat graag met vrienden buiten rijden terwijl ik graag dressuur thuis in de rijbak doe maar als je nu een van de 2 weghaalt draait de ander totaal door, kuddebeesten XD.

Wij dus op zoek naar een nieuw paardje en eindelijk na lang zoeken eentje gevonden. Een merrie van 8 genaamd Zsuzsa (we spreken het uit als Soeza!?) Gisteren zijn we haar gaan halen maar het ging allemaal niet echt hoe ik gehoopt had. We hebben achter het huis een rijbak van 17 bij 45 meter en die hadden we in tweeën opgesplitst met lint zodat ze even aan elkaar konden snuffelen zonder echt al 'bij' elkaar te staan. Merrie erbij en dit ging nog niet eens zo verkeerd. We hebben ze iets meer dan een uurtje gegeven om aan elkaar te wennen en het leek allemaal heel rustig te gaan, af en toe met een been slaan en piepen in het begin maar na een uurtje stonden ze alledrie rustig. Dus het lintje weg en kijken hoe het ging. Helemaal fout dus. Iedere keer als een van de ruinen bij haar in de buurt komt draait ze zich om begint echt vies te trappen. En als ze haar dan met rust laten drijft ze ze de hoek in en trapt er op los. En dan bedoel ik niet kleine bokjes in hun richting maar echt gerichte harde trappen. Ze heeft ze ook al een paar keer goed geraakt maar tot nu toe is het nog goed gegaan.

'S nachts staan ze meestal ook gewoon in de wei (ze kunnen via de wei naar een inloopstal van ongeveer 10 bij 10 meter) maar dat durfde we niet goed aan omdat ze dan steeds gemeen gaat doen en hebben we haar dus maar in de stal gezet en de andere 2 op de wei gelaten. Vandaag haar maar een nieuwe kans gegeven en weer een paar uur opgesplitst op de wei gezet. Nu probeerden we net nog eens ze bij elkaar te laten maar ze valt gelijk weer aan en staat nu ook al niet meer toe dat Casper bij Flor in de buurt komt, dan rent ze er snel tussen en begint weer te trappen. Ze heeft hem net dus weer tegen een been geraakt maar het is nog goed gegaan.

Ik snap dat ze misschien even aan elkaar moeten wennen maar ik vind dit wel heel vies gedrag en ben bang dat ze straks eentje echt verkeerd raakt. Nu staan ze dus weer gescheiden. Heeft iemand hier misschien ervaring mee of is er iets wat ik beter kan doen of is het gewoon jammer maar past ze er niet bij. Ik wil haar heel graag een kans geven maar niet ten koste van een van mijn mannetjes. En wat is het slimste voor vannacht met al het geknal van het vuurwerk? Merrie weer in de stal/ op de wei/ toch proberen samen te zetten?

Heel fijn als iemand ideeën heeft :)

Michellette

Re: Nieuw paard terroriseert de andere...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:01

Even meer tijd nemen, vannacht apart zetten van de twee ruinen, dat zeker. En dan vanaf morgen gewoon opnieuw proberen: zet haar apart maar wel naast de twee ruinen. Houd er draad tussen de eerstkomende dagen. Pas als je rust ziet en ze gaan naast elkaar als groepje staan rusten kun je gaan kijken of een korte tijd samen haalbaar is. Sommige paarden hebben meer tijd nodig en een merrie bij twee ruinen is soms een uitdaging (voor alle partijen).

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:04

Wat is nou een uurtje? Kan echt wel een maand of langer duren voor ze elkaar accepteren. Mooi laten, niet te veel mee bemoeien. Ze zoeken het zelf wel uit. Al kan het voor mensen soms behoorlijk hard overkomen. Het blijft de natuur.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:06

Ik snap wel dat ze niet in een uurtje aan elkaar gewend zijn maar zelf als ze ruinen haar met rust laten valt ze aan... en ik wil haar best de tijd geven maar heb geen zin in gewonde paarden.

Ze staan nu ook gewoon in de wij met draad ertussen... Het stomme is nu lijken ze heel rustig en lief maar zogouw ik ze bij elkaar laat wordt ze gemeen. We zullen het een een paar dagen aankijken.

tnx

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:08

misschien is het haar gewoon te overdonderdend en heeft ze het gevoel dat ze zich goed moet verdedigen.

Laat haar even wennen, zorg wel dat zij mogelijkheid krijgt om het terrein te leren kennen, zodat ze altijd een uitweg ziet. Daarnaast zorg je voor dat ze elkaar wel zien.

Kun je altijd haar en 1 van de ruinen rustig laten wennen op groot terrein. Neem de makkelijkste ruin. Zou het wel na het werk doen zodat ze niet bomvol energie zitten. Doe het in het begin wel onder toezicht.

geef het tijd. Vies trappen betekent niet altijd een naar paard hoor! Bedenk wel dat een goede merrie altijd de leiding wil hebben! De ruinen geen merrieleider hadden en nu moet plots 1 van de 2 leiderpositie opgeven. Dus even drama in de groep.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:12

Als wij een nieuw paard erbij krijgen staan ze eerst minimaal een week apart. Zodat ze aan elkaar kunnen wennen maar niet bij elkaar in de buurt kunnen komen. En dan zetten we er eentje (de makkelijkste) bij. Als dat goed gaat zetten we ze bij elkaar (totaal 4-5 paarden). Maar dit kan best lang duren, zeker twee weken.

Ik snap wel dat het nu heel vervelend is, vooral omdat ze zo gemeen trapt en het laatste wat je wil is blessures enzo. Ik zou het vooral tijd geven.

Capri10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:50

Ja, wij keken het ook een paar weken aan voordat het touw wegging. Zorg in ieder geval dan wel voor genoeg ruimte.

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:53

Toen ik er een nieuw paard bij kreeg heb ik ze zeker twee weken achter een draadje aan elkaar laten wennen zodat het nieuwe paard ook in alle rust aan haar omgeving kon wennen. Ik denk dat het allemaal iets te snel gaat.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:56

echt eerst een paar weken een touwtje/stroomdraad er tussen, ze is ook uit haar eigen omgeving weg...
komt vast goed

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:06

Ze staan nu sinds zondag met een draad ertussen (gewoon de wei in 2en gedeeld). Dan staan ze de hele dag met z'n drieën in een hoekje, terwijl de hele wei een hectare groot is dus ze hebben ruimte genoeg =P, en als ik Casper pak om te rijden dan gaat ze heel gestrest rondjes rennen en roepen. De rijbak licht langs de wij dus zo ver weg ben ik niet maargoed.

Ze zijn zo rustig dat we het vandaag nog eens kort hebben geprobeerd. Ik wilde proberen alleen Flor erbij te laten maar gleed uit (het is heeeeeel modderig) en toen rende bijdoe ruinen langs. Even ging het goed en opeens deed ze het weer. Casper stond gewoon op ong. 5 meter afstand te grazen toen Zsuzsa haat oren plat in de nek legde, op hem afrende, zich omdraaide en op hem begon in te trappen.

Gelukkig niet hard geraakt, paardjes weer uit elkaar en nu staan ze weer mooi met het lintje ertussen tot zaterdag, want de komende 2 dagen moet ik werken...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:18

Ik zet alles altijd meteen samen, maar heb tot nu toe altijd, merries met één ruin gehad, merrie- of ruinengroep en nu al jaren heel succesvol een hengstengroep.

Maar ik wil altijd heel veel ruimte, liefst weiland met gras dat hun liever is dan welk paard dan ook. Als je alleen paddock hebt, dan hooi verdelen zodat ze allemaal hun eigen hoopje hooi hebben om te eten en zorg dus ook dat ze nog geen hooi op hebben en dus wel trek hebben.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:24

Normaal zet ik ook gewoon andere paarden erbij, merries en ruinen door elkaar, en tot nu toe heeft dat nog nooit problemen gegeven...

Ze hebben een overdekte inloopstal met hooi en stro van 10 bij 10 meter, die overloopt in een rijbak van 17 bij 45, die overloopt in een wei van 1 hectare dus aan het gebrek aan ruimte kan het niet liggen...

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:27

Brenda1992 schreef:
Normaal zet ik ook gewoon andere paarden erbij, merries en ruinen door elkaar, en tot nu toe heeft dat nog nooit problemen gegeven...

Ze hebben een overdekte inloopstal met hooi en stro van 10 bij 10 meter, die overloopt in een rijbak van 17 bij 45, die overloopt in een wei van 1 hectare dus aan het gebrek aan ruimte kan het niet liggen...

Maar het ene paard is het andere paard niet he, ik denk dat ze gewoon heel onzeker is door het verhuizen waardoor ze dus dit gedrag vertoont, ik zou haar echt nog even apart houden om eventuele ongelukken te voorkomen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:29

Het is maar wat je groot vindt. ;) Ik vind je stal en bak erg klein voor 3 paarden die elkaar niet kennen. Dat blijkt ook wel, anders zouden ze niet steeds in een hoek uitkomen. Ik zal dan eerder voor de wei kiezen. Jammer dat er nu denk ik niet veel gras zal staan?

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:29

Klopt, dank jullie voor het meedenken!

Ik zal het nog eens een paar dagen met rust laten en haar eerste leren aan de longe te lopen, dat kan ze namelijk nog niet, en lekker friemelen met haar.

Over een paar dagen meer ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:31

Kan je samen met iemand gaan rijden? Dan kan je met merrie en een ruin op pad, dat helpt ook vaak om een band te kweken.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:33

Jessix schreef:
Het is maar wat je groot vindt. ;) Ik vind je stal en bak erg klein voor 3 paarden die elkaar niet kennen. Dat blijkt ook wel, anders zouden ze niet steeds in een hoek uitkomen. Ik zal dan eerder voor de wei kiezen. Jammer dat er nu denk ik niet veel gras zal staan?

Je begrijpt me verkeerd, ze hebben dat alledrie tegenlijk. Er is een opening tussen de bak en de wei die ik meestal gewoon open heb. Ze staan ook eigenlijk constant op de wei maar kunnen als het regent ofzo via de rijbak in de inloopstal om te schuilen.

De wei is nog wonderbaarlijk goed, de 'ingang' is alleen modder maar ze voor de rest hebben ze nog lekker veel gras!

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:34

tamary schreef:
Kan je samen met iemand gaan rijden? Dan kan je met merrie en een ruin op pad, dat helpt ook vaak om een band te kweken.

Goed plan! Gaan we ook dit weekend proberen, ik ben nu steeds pas thuis als het al donker is...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:37

Hoi,

Niet meteen de paarden bij elkaar in de wei zetten dit is vragen om problemen. De merrie is uit haar vertrouwde omgeving gehaald en moet even de tijd hebben om te wennen aan een volledig nieuw systeem (nieuwe eigenaar, nieuwe omgeving, nieuwe kudde, ander voer, andere manier van paarden houden etc. Hou je paarden voorlopig uit elkaar maar zorg ervoor dat ze indien ze dit wil, wel kan ruiken aan je ruinen. Wissel de paarden iedere dag van stukje land (dus dag 1 merrie op weiland a en ruinen op b, dag 2 ruinen op weiland a en merrie op b, dag 3 weer ruilen) zo raken ze langzaam vertrouwd aan elkaars geur en geef je ze de kans om aan elkaar te wennen zonder dat ze de stukken uit elkaar bijten of elkaar kreupel schoppen. Dit ruilen van land moet je een hele tijd volhouden, je ziet van zelf wanneer de tijd rijp is om ze bij elkaar te laten. Doe dit dan in een grote wei zodat ze toch og de mogelijkheid hebben om weg te rennen zodat ze minder kans hebben om in een hoek gedreven te worden.

Mijn paard en pony hebben zeker 2 maanden niet samen gestaan ,nu zijn het dikke vriendjes

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:39

Dank je Neon!

EquusDream96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:48

Mijn welsh en shet kon je de eerste 3 maand niet samen zetten! Ik heb ze apart gehouden, maar zorgen dat als ze contact willen , contact kunnen houden... Ik ging vaak met beiden gaan wandelen ...
Uiteindelijk heb ik ze nog eens samengezet en mochten ze even uitvechten wie de baas was... (natuurlijk niet te erg laten worden) en sinds dien gaat het steeds beter... Ik weet niet of het wat is... maar je kan proberen ... als ze ruiken.. beiden tegelijk kriebelen helpt ook vaak (:
allesinds, veel succes!! :)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:14

ik vind de tip van neon ook wel wat. ik ben sinds een week ook niet zo happig meer op t introduceren van paarden in een nieuwe kudde. ik heb mn merrie er 3 dagen met een draad tussen gehad en toen bij elkaar. Heel veel pech gehad: paard geslagen door een ander paard met als resultaat een gebroken griffelbeen en een flinke wond. Paardje is nu geopereerd en moet 6 weken boxrust. Bij de volgende introductie ga ik er in ieder geval veel langer over doen om ze aan elkaar te laten wennen!!!

succes ermee!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:19

Brenda1992 schreef:
Jessix schreef:

Je begrijpt me verkeerd, ze hebben dat alledrie tegenlijk. Er is een opening tussen de bak en de wei die ik meestal gewoon open heb. Ze staan ook eigenlijk constant op de wei maar kunnen als het regent ofzo via de rijbak in de inloopstal om te schuilen.

De wei is nog wonderbaarlijk goed, de 'ingang' is alleen modder maar ze voor de rest hebben ze nog lekker veel gras!

Nee hoor, ik begreep je prima. In je eerdere post stond al dat de stukken aan een gesloten zijn.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:31

update;

Ik kwam een paar uur geleden terug van het werk om te horen dat (waarschijnlijk door Zsuzsa) het tussenschot gesloopt was en ze enkele uren samen hebben gestaan. Toen mijn moeder hier achter kwam en ze uit elkaar wilde halen viel ze weer aan... en raak

Ik heb net de heren maar even aan de longe gepakt om te kijken of ze nog goed lopen, en met Flor is alles oké maar Casper heeft ze toch flink tegen het linkerachterbeen geraakt. Hij is hoog in het been wat gevoelig als ik eraan kom en trekt een klein beetje in de draf. Volgens mij valt het wel mee maar dit was de druppel. Ik heb geen tijd en zin om er constant naast te gaan staan en vertrouw haar helemaal niet meer. Jammergenoeg gaat ze weer weg en gaan we wederom op zoek naar een leuke aanvulling in de kudde.

Echt heel jammer en ik vind het ergens ook wel zielig voor Zsusza maar mijn mannetjes gaan voor.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:03

Gaat ze dan terug naar de oude eigenaren of verkoop je haar?